MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Ποιες είναι οι άμεσες και έμμεσες φορολογικές αυξήσεις του 2017

Aυξήσεις στην άμεση και έμμεση φορολογία ήρθαν από χθες, 1η Ιανουαρίου, καθώς τέθηκαν σε ισχύ οι σχετικές διατάξεις του φορολογικού νόμου.
Ειδικότερα:
*Αυξήθηκε ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ), κατά 3 λεπτά το λίτρο (από τα 0,67 στα 0,7 ευρώ το λίτρο) στη βενζίνη, κατά 8 λεπτά το λίτρο (από τα 0,33 στα 0,41 ευρώ το λίτρο) στο πετρέλαιο κίνησης και κατά 10 λεπτά το λίτρο (από τα 0,33 στα 0,43 ευρώ το λίτρο) στο υγραέριο κίνησης.
*Αυξήθηκαν οι ΕΦΚ στα τσιγάρα και τα λοιπά προϊόντα καπνού. Ο πάγιος φόρος κατανάλωσης που επιβαρύνει τον λεπτοκομμένο καπνό αυξήθηκε από τα 156,70 ευρώ στα 170 ευρώ ανά κιλό. Ο αναλογικός φόρος αυξήθηκε από το 20% στο 26% της λιανικής τιμής πώλησης.
*Επιβλήθηκε ΕΦΚ στον εισαγόμενο και εγχωρίως παραγόμενο καφέ, με συντελεστές από 2 ευρώ έως 3 ευρώ ανά κιλό στον καβουρντισμένο καφέ και με συντελεστή 4 ευρώ ανά κιλό στον στιγμιαίο καφέ.
*Επιβλήθηκε ΕΦΚ στα υγρά που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
*Επιβλήθηκε τέλος 5% προ ΦΠΑ σε κάθε μηνιαίο ή διμηνιαίο λογαριασμό τηλεπικοινωνιακών τελών σταθερής τηλεφωνίας.
*Αυξήθηκε ο φόρος στα μερίσματα από 10% σε 15%.
*Τα εισοδήματα από ενοίκια φορολογούνται με νέα κλίμακα και με αυξημένους συντελεστές:
*15% από 11% για το τμήμα ετησίου εισοδήματος έως12.000 ευρώ.
* 35% από 33% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος από τις 12.001 ευρώ έως τις 35.000 ευρώ.
* 45% από 33% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος από τις 35.001 ευρώ και άνω.
*Καταργήθηκαν οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ σε όλα τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου όπου ακόμη διατηρούνταν (εκτός των ειδικών εξαιρέσεων για το 2017, λόγω του προσφυγικού).
*Η εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων θα γίνει με τη νέα εισφορά αλληλεγγύης- που πέρυσι εφαρμόσθηκε μόνον για τα 5/12 του έτους- όπως και με τη νέα φορολογική κλίμακα που προβλέπει χαμηλότερο αφορολόγητο όριο.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Ασθενείς που πρέπει να ζήσουν πεθαίνουν: Η διάλυση της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα

Τα λέμε, τα ζούμε και φωνάζουμε τόσο καιρό εμείς αλλά τώρα τα λένε και οι ξένοι.  Είναι κρίμα γιατί είχαμε φτάσει πριν λίγα χρόνια σε ένα εξαιρετικό επίπεδο υγείας με αξιοζήλευτα στοιχεία, από πολλά συστήματα του εξωτερικού. Δυστυχώς οι τεράστιες περικοπές, βαφτίζοντάς τες σπατάλες έχουν οδηγήσει το σύστημα σε μια εξαθλίωση τρομερή. 'Ετσι λοιπόν ένα δημοσίευμα-καταπέλτη για τη δημόσια υγεία στην Ελλάδα φιλοξενεί η εφημερίδα Guardian.

«Τα ποσοστά θνησιμότητας που ανεβαίνουν, οι απειλητικές για τη ζωή νοσοκομειακές λοιμώξεις που αυξάνονται και η έλλειψη προσωπικού και ιατρικού εξοπλισμού αποδυναμώνουν το σύστημα υγείας στην Ελλάδα, καθώς η λιτότητα στη χώρα πλήττει τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες», γράφει στον πρόλογό του ο συντάκτης του άρθρου.

Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν -συνεχίζει το δημοσίευμα- αλλά και τις μαρτυρίες γιατρών και εκπροσώπων εργαζομένων, η κατάσταση στην Ελλάδα είναι χαοτική και η χώρα βρίσκεται στο μέσον μιας κατάρρευσης της δημόσιας υγείας. «Στο όνομα των σκληρών δημοσιονομικών στόχων, οι άνθρωποι που θα μπορούσαν σε άλλη περίπτωση να επιβιώσουν, πεθαίνουν», δηλώνει στον Guardian ο Μιχάλης Γιαννάκος, ο οποίος ηγείται της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ), συμπληρώνοντας ότι «τα νοσοκομεία μας έχουν γίνει επικίνδυνες ζώνες».

Και όπως επισημαίνει η εφημερίδα, τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων αποκάλυψαν ότι περίπου το 10% των ασθενών στην Ελλάδα ήταν σε κίνδυνο να αναπτύξουν δυνητικά θανατηφόρες νοσοκομειακές λοιμώξεις, με κατ' εκτίμηση 3.000 θανάτους που αποδίδονται σε αυτές.

Ο ρυθμός εμφάνισης, μάλιστα, ήταν σημαντικά υψηλότερος σε μονάδες εντατικής φροντίδας και θαλάμους νεογνών. Και παρά το γεγονός ότι τα δεδομένα αναφέρονται σε κρούσματα μεταξύ του 2011 και του 2012 -τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία- ο κ. Γιαννάκος είπε ότι η κατάσταση έχει χειροτερέψει.

«Για κάθε 40 ασθενείς υπάρχει μόνο μία νοσοκόμα», λέει στην εφημερίδα ο κ. Γιαννάκος, αναφέροντας την περίπτωση μιας γυναίκας που έχασε τη ζωή της τον περασμένο μήνα μετά από μια επέμβαση ρουτίνας στο πόδι σε νοσοκομείο της Ζακύνθου. «Οι περικοπές είναι τέτοιες που ακόμα και στις μονάδες εντατικής θεραπείας έχουμε χάσει 150 κρεβάτια», τονίζει.

«Συχνά, οι ασθενείς τοποθετούνται σε κρεβάτια που δεν έχουν απολυμανθεί. Οι εργαζόμενοι είναι τόσο καταπονημένοι που δεν έχουν χρόνο για να πλένουν τα χέρια τους και συχνά δεν υπάρχει αντισηπτικό σαπούνι ούτως ή άλλως», συνεχίζει ο κ. Γιαννάκος.

Και όπως λέει ο Guardian, κανένας άλλος τομέας δεν έχει επηρεαστεί τόσο έντονα από την οικονομική κρίση που μαστίζει την Ελλάδα. Από το 2009, οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία έχουν μειωθεί κατά σχεδόν ένα τρίτο -πάνω από 5 δισ. ευρώ- σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Μέχρι το 2014, οι δημόσιες δαπάνες είχαν μειωθεί στο 4,7% του ΑΕΠ, από ένα προ κρίσης επίπεδο που ήταν στο 9,9%. Μάλιστα, περισσότεροι από 25.000 εργαζόμενοι έχουν απομακρυνθεί και τα νοσοκομεία πολλές φορές ξεμένουν από φάρμακα, γάντια, γάζες, ακόμα και από σεντόνια.

Περισσότεροι από 2,5 εκατομμύρια Ελληνες έχουν μείνει χωρίς κάλυψη υγειονομικής περίθαλψης. Οι ελλείψεις ανταλλακτικών είναι τέτοιες ώστε μηχανήματα σάρωσης και άλλες εξελιγμένες διαγνωστικές συσκευές να έχουν γίνει όλο και πιο ελαττωματικές. Μαλιστα, οι βασικές εξετάσεις αίματος δεν γίνονται πλέον στα περισσότερα νοσοκομεία, αναφέρει ο Guardian.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού, γιατί όσοι συνταξιοδοτούνται δεν αντικαθίστανται», λέει στον Guardian ο γιατρός Γιάννης Παπαδάτος, υπεύθυνος μονάδας εντατικής θεραπείας σε ένα από τα παιδιατρικά νοσοκομεία της Αττικής. «Φυσικά, υπάρχει και το πρόβλημα του εξοπλισμού και, ανά διαστήματα, η έλλειψη σε πράγματα όπως γάντια και καθετήρες».

Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, οι συχνές μικρές πράξεις ηρωισμού έχουν καταφέρει να κρατήσουν όρθιο το καταρρέον σύστημα υγείας: οι γιατροί και οι νοσηλευτές εργάζονται υπερωρίες, με τους χορηγούς και τους φιλάνθρωπους να βοηθούν. Και όπως καταλήγει, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον τομέα της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα, τα πράγματα μπορούν να πάνε μόνο χειρότερα.

Πηγή: The Guardian

H πρώτη βροχή διαττόντων από 1 έως 5 Ιανουαρίου

Όπως συμβαίνει κάθε χρονιά, το νέο αστρονομικό έτος ξεκινά με μια βροχή διαττόντων αστέρων, τις Τεταρτίδες (Quadrantids), που διαρκούν από 1 έως 5 Ιανουαρίου και κορυφώνονται το βράδυ της Τρίτης, προς τα χαράματα της Τετάρτης.
Οι Τεταρτίδες είναι καλύτερα ορατές στα πιο βόρεια γεωγραφικά πλάτη, ιδίως σε κατεύθυνση βορειοανατολική στον ουρανό. Εφόσον οι κατά τόπους καιρικές συνθήκες επιτρέπουν την παρατήρησή τους, εμφανίζουν στο αποκορύφωμά τους έως 40 μετέωρα την ώρα, που εισέρχονται στην ατμόσφαιρα της Γης με ταχύτητα άνω των 40 χιλιομέτρων ανά δευτερόλεπτο, ενώ έχουν αναφερθεί έως και 120 μετέωρα κάποιες χρονιές.
Συγκεκριμένη βροχή από «πεφταστέρια» έχει πάρει το όνομά της από έναν αχνό αστερισμό (Quadrans Muralis ή Επιτοίχιος Τετράς - ήταν ένα αρχαίο αστρονομικό εργαλείο πριν την εφεύρεση του τηλεσκοπίου), τον οποίο είχε ανακαλύψει ο Γάλλος αστρονόμος Ζερόμ Λαλάντ το 1795, αλλά δεν υπάρχει πια.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

"Ποδαρικό" για το άνοιγμα της αγοράς φαρμάκων

"Ποδαρικό" έκανε η απελευθέρωση της αγοράς των φαρμάκων για τη χορήγηση των οποίων δεν απαιτείται ιατρική συνταγή (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα- ΜΗΣΥΦΑ), καθώς από χθες, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υγείας και μετά από αναβολή ενός χρόνου, η τιμή τους θα καθορίζεται από τις παρασκευάστριες εταιρείες και όχι από το κράτος, όπως εξακολουθεί να γίνεται για τα υπόλοιπα σκευάσματα που αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ. 
Σύμφωνα με πληροφορίες η διάθεση των επόμενων παρτίδων μη συνταγογραφούμενων σκευασμάτων που φτάνουν στα φαρμακεία δεν θα ακολουθεί το "πλαφόν" ανώτατης επιτρεπόμενης τιμής που ίσχυε μέχρι τώρα, οπότε σταδιακά θα αρχίσει να εφαρμόζεται και στην πράξη ο ελεύθερος καθορισμός της χονδρικής τους αξίας από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις.
Όσον αφορά το ζήτημα της τιμής, οι απόψεις είναι αντικρουόμενες. Από τη μια οι φαρμακοποιοί αναφέρουν πως μετά την κατάργηση του ανώτατου ορίου στην τιμολόγηση των μη συνταγογραφούμενων, η τιμή στο ράφι θα πάρει την… ανηφόρα και φάρμακα όπως γνωστά αναλγητικά, παυσίπονα, αντιπυρετικά θα φτάσουν να πωλούνται πολύ πιο ακριβά. Από την άλλη όμως, όπως σημειώνουν στελέχη από το χώρο του φαρμάκου, ο ελεύθερος ανταγωνισμός στην τιμολόγηση όχι μόνο μπορεί να συγκρατήσει το κόστος των σκευασμάτων, αλλά πολύ πιθανόν να οδηγήσει σε μειώσεις, στη λογική της περαιτέρω αύξησης της ζήτησης. 
Η απελευθέρωση της τιμής των μη συνταγογραφούμενων συμπίπτει και με το άνοιγμα της πώλησης, από κανάλια διάθεσης πλην των φαρμακείων. Οι διεργασίες για τα φάρμακα που θα επιτρέπεται να πωλούνται και από αλυσίδες λιανικής συνεχίζονται με γρήγορους ρυθμούς, μετά τη δημοσιοποίηση από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων της λίστας με τις σαράντα δραστικές ουσίες που θα συνιστούν την κατηγορία των ΓΕΔΙΦΑ (γενικής διάθεσης φάρμακα), δηλαδή όσων θα μπορούν να διατίθενται και εκτός φαρμακείων. 
Πρόκειται για 216 από τα συνολικά 1.582 μη συνταγογραφούμενα που κυκλοφορούν στην αγορά, κυρίως σκευάσματα παρακεταμόλης (αναλγητικά, αντιπυρετικά, αντιφλεγμονώδη φάρμακα), σκευάσματα για μυϊκούς πόνους, αντιλοιμώδη και αντισηπτικά για τοπική θεραπεία της στοματικής κοιλότητας, φάρμακα για τον πονόλαιμο και το βήχα, δερματικές κρέμες, αντιισταμινικά για τοπική χρήση (όπως για τσιμπήματα εντόμων), φάρμακα παθήσεων πεπτικού συστήματος, η δραστική ουσία γλουκοσαμίνη για τις αρθρώσεις, το σαλικυλικό οξύ (αντιμυκητιασικά φάρμακα για τοπική χρήση) και αρκετά ακόμη.
Ο χώρος πάντως των φαρμακείων και η καταναλωτική ζήτηση μη συνταγογραφούμενων γνωρίζει γενικότερες ανακατατάξεις. Ενδεικτική είναι πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε η ομάδα του eRetail Audit, συλλέγοντας δεδομένα πωλήσεων για έναν από τους πιο ανερχόμενους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, στην οποία φάνηκε πως ο τζίρος των αγορών που έγινε σε ηλεκτρονικά φαρμακεία άγγιξε τα 112 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αυτή ανέρχεται στο 52% σε σχέση με τις αντίστοιχες online αγορές του 2015 από τα online φαρμακεία, όπου ο κύριος όγκος των αγορών αφορά καλλυντικές κρέμες, βιταμίνες και διάφορα συμπληρώματα διατροφής.
Βασιλική Κουρλιμπίνη

Πόσο «αληθινές» είναι οι ταινίες που αφηγούνται αληθινές ιστορίες;

Πάντα μας συγκινεί να γνωρίζουμε ότι πίσω από μια ταινία κρύβεται μια αληθινή ιστορία. Πόσο όμως είναι οι κινηματογραφικές μεταφορές αληθινές; Μια μελέτη έρχεται να δείξει πόσο κοντά αλλά και πόσο μακριά μπορεί να βρίσκονται από την αλήθεια...
Ηταν στα αλήθεια ο Αλαν Τιούρινγκ μια «αυτιστική ιδιοφυΐα», ένας άνθρωπος συχνά αντιπαθής, χωρίς κοινωνικές δεξιότητες; Μια τέτοια εικόνα για τον μεγάλο επιστήμονα δίνει η ταινία «Το παιχνίδι της μίμησης» με πρωταγωνιστή τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς. Η αλήθεια όμως ήταν εντελώς διαφορετική: ο Τιούρινγκ ήταν μεν ντροπαλός, αλλά εθεωρείτο πνευματώδης και ζεστός, αγαπητός στους φίλους και στους συνεργάτες του. Και αυτή δεν είναι η μόνη ανακρίβεια στην οποία υποπίπτει η συγκεκριμένη ταινία, με αποτέλεσμα να έρθει τελευταία σε μια αξιολόγηση «αξιοπιστίας» των βασισμένων σε πραγματικά γεγονότα πρόσφατων επιτυχιών του Χόλιγουντ που έγινε από βρετανούς αναλυτές. Το «Παιχνίδι της μίμησης» συγκέντρωσε ποσοστό πιστότητας μόλις 41,4% ενώ «πρωταθλήτρια», με ποσοστό 100%, αναδείχθηκε η ταινία «Σέλμα» που περιγράφει τον αγώνα για τα δικαιώματα των Αφροαμερικανών στη δεκαετία του 1960. Πολύ ψηλά βρίσκονται επίσης «Το μεγάλο σορτάρισμα», η «Γέφυρα των κατασκόπων» και το «12 χρόνια σκλάβος» ενώ ο «Ελεύθερος σκοπευτής» του Κλιντ Ιστγουντ τοποθετείται μόλις λίγο πάνω από τη «βάση». Περισσότερες λεπτομέρειες – και ταινίες – στις σελίδες που ακολουθούν.


Οι ταινίες που βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα αποτελούν «τάση» τα τελευταία χρόνια στο Χόλιγουντ και οι προσεγμένες παραγωγές του είδους αποδεικνύονται εξαιρετικά επιτυχημένες, κερδίζοντας το κοινό αλλά και τα βραβεία. Πόσο αληθινές είναι όμως οι «αληθινές ιστορίες» που παρουσιάζουν; Μια πρωτότυπη μελέτη που έγινε από βρετανούς ερευνητές βάλθηκε να το διαπιστώσει. Οι αναλυτές του Information is Beautiful, ενός ιστότοπου που αναλύει δεδομένα οπτικοποιώντας τα σε όμορφα infographics, πέρασαν από το «κόσκινό» τους δεκατέσσερις ταινίες του είδους που έχουν βραβευτεί με όσκαρ από τις αρχές της δεκαετίας. Πρωταθλήτρια στην αυθεντικότητα με πιστότητα 100% ανακηρύχθηκε η ταινία «Σέλμα», η οποία αφηγείται τους αγώνες για τα δικαιώματα των μαύρων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τελευταία και πολύ κάτω από τη «βάση», με πιστότητα μόλις 41%, ήρθε η ταινία «Το παιχνίδι της μίμησης», η οποία προσπαθεί να αποτυπώσει τη ζωή και την προσωπικότητα του μεγάλου επιστήμονα Αλαν Τιούρινγκ εστιάζοντας στο σπάσιμο του κώδικα Enigma των ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Οι ερευνητές του Information is beautiful εφήρμοσαν μια μάλλον ασυνήθιστη αναλυτική μέθοδο. Πήραν μια μια τις σκηνές κάθε ταινίας και εξέτασαν την αληθοφάνειά της ανατρέχοντας στις διαθέσιμες πηγές. Ανάλογα με τα αποτελέσματα, κάθε σκηνή «βαθμολογήθηκε» με βάση την εξής κλίμακα: ΑΛΗΘΕΙΑ (3), ΣΧΕΔΟΝ ΑΛΗΘΕΙΑ (2), ΣΧΕΔΟΝ ΨΕΜΑ (1), ΨΕΜΑ (0) και ΑΓΝΩΣΤΟ (-1). Ετσι, ανάλογα με το πόσες σκηνές ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα και σε ποιον βαθμό, εξήχθη ένα «ποσοστό πιστότητας» για το κάθε φιλμ.

Το 100% του «Σέλμα» δεν είναι απλώς εντυπωσιακό αλλά και το μοναδικό στον κατάλογο, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι οι υπόλοιπες ταινίες υστερούν κατά πολύ σε πιστότητα, αφού πάνω από τις μισές («Το μεγάλο σορτάρισμα», «Η γέφυρα των κατασκόπων», «12 χρόνια σκλάβος», «Rush», «Spotlight: Oλα στο φως» και «Captain Philips») εμφανίζουν ποσοστό πάνω από 80%, το οποίο θεωρείται άκρως ικανοποιητικό. Κάτι τέτοιο είναι αναμενόμενο εφόσον στον κινηματογράφο το δικαίωμα της ελεύθερης προσαρμογής «ποιητική αδεία» αναγνωρίζεται από όλους. Ακόμη και οι αυστηρότεροι ιστορικοί είναι ελαστικοί όταν πρόκειται να κρίνουν τη μεταφορά πραγματικών γεγονότων στην οθόνη - μια ταινία είναι αναγκασμένη να χωρέσει μέρες, χρόνια ή και πολλές δεκαετίες μέσα σε μόλις λίγες ώρες ενώ παράλληλα πρέπει να κεντρίσει το ενδιαφέρον των θεατών και να μην είναι πληκτική. Ετσι η επινόηση διαλόγων ή μικρών στιγμιότυπων που κάνουν την πλοκή πιο συναρπαστική θεωρείται επιτρεπτή. Αρκεί να μην παραποιείται η αλήθεια στα βασικά της σημεία.

Βεβαίως ένα «ποσοστό πιστότητας» από μόνο του, όπως επεσήμαναν ορισμένοι ιστορικοί, δεν λέει ενδεχομένως πολλά πράγματα εφόσον εκείνο που προέχει είναι να γνωρίζουμε πόσο σημαντικά είναι τα γεγονότα που έχουν παραποιηθεί και πώς παραποιήθηκαν. Παρ' όλα αυτά τα αποτελέσματα του Information is beautiful προσφέρουν έναν καλό «δείκτη» - η εφημερίδα «The Guardian» για παράδειγμα απεφάνθη ότι σε γενικές γραμμές συμβαδίζουν με τις κριτικές που είχε κάνει για κάποιες από τις ταινίες μια ιστορικός από τις σελίδες της. Επίσης, πέραν της παρουσίασης του γραφικού με τα ποσοστά που συνοδεύεται από μια πρώτη σύντομη κριτική, τα γεγονότα ένα προς ένα και οι πηγές που χρησιμοποίησαν οι ερευνητές αναφέρονται λεπτομερώς στις σελίδες των δεδομένων της ανάλυσης σκηνή προς σκηνή. Αν θέλετε να τα δείτε, επισκεφθείτε τη διεύθυνση www.informationisbeautiful.net. Όπως μας ενημερώνουν οι συντελεστές, το εγχείρημα θα εμπλουτίζεται διαρκώς - κάτι το οποίο θα είναι ενδιαφέρον εφόσον η εφετινή σεζόν έχει να συνεισφέρει νέες παραγωγές όπως το «Jackie», η βιογραφία της Τζάκι Κένεντι-Ωνάση, το «Birth of a nation», η ιστορία του Νατ Τέρνερ, ηγέτη της εξέγερσης των σκλάβων το 1831, το «The Founder», για τον ιδρυτή των McDonalds, ή το «Hidden Figures», η πορεία τριών μαύρων γυναικών ως μαθηματικών στη NASA.

«Σέλμα» (2014)
100%
Η ταινία της Αβα Ντiβερνέ περιγράφει τις μεγάλες πορείες που έγιναν το 1965 από την πόλη Σέλμα ως το Μοντγκόμερι, την πρωτεύουσα της Αλαμπάμα, για τη διεκδίκηση του δικαιώματος ψήφου των Αφροαμερικανών. Oπως τονίζουν οι αναλυτές, αναπλάθει σχολαστικά τα γεγονότα όπως ακριβώς συνέβησαν περιλαμβάνοντας όλα τα πρόσωπα που συμμετείχαν σε αυτά. «Αυτό» σχολιάζουν «εξηγεί και το μεγαλύτερο από ό,τι συνηθίζεται στο Χόλιγουντ καστ».

«Το μεγάλο σορτάρισμα» (2015)
91,4%
Μια «δύσκολη» ταινία του Ανταμ Μακ Κέι για την οικονομική κρίση και το «σκάσιμο» της στεγαστικής φούσκας στις ΗΠΑ στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας που, ακόμη και αν κάποιος θα ήθελε να μην την πιστέψει απολύτως, είναι πέρα για πέρα αληθινή. «Η δραματοποίηση ή η παραποίηση είναι ελάχιστη», σημειώνουν οι αναλυτές, «και αυτό κάνει όλα αυτά που συνέβησαν κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης ακόμη πιο ξεδιάντροπα και φρικαλέα».

«Η γέφυρα των κατασκόπων» (2015)
89,9%
Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ αναπλάθει την ιστορία του Τζέιμς Ντόνοβαν, του δικηγόρου ο οποίος, για να υπερασπίσει έναν κατάσκοπο των Σοβιετικών που συνελήφθη σε αμερικανικό έδαφος, οργάνωσε την πρώτη (από μια μακρά σειρά που θα ακολουθούσε) ανταλλαγή κατασκόπων μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ στο Βερολίνο σώζοντας έναν αμερικανό πιλότο. «Πάρα πολύ πιστή, αντανακλά μια γενική τάση στο Χόλιγουντ για μεγαλύτερη ακρίβεια στις ιστορικές ταινίες» σημειώνουν οι αναλυτές. «Δυστυχώς το επίπεδο ακρίβειας αντανακλά επίσης το επίπεδο πλήξης». Στο τελευταίο θα διαφωνήσουμε.

«12 χρόνια σκλάβος» (2013)
88,1%
Η ταινία του Στιβ Μακ Κουίν έχει βασιστεί με μεγάλη πιστότητα στα απομνημονεύματα του Σόλομον Νόρθαπ, ενός Αφροαμερικανού που γεννήθηκε ελεύθερος στη Νέα Υόρκη αλλά απήχθη το 1841 στην Ουάσιγκτον και πουλήθηκε ως σκλάβος. «Βρήκαμε πολύ λίγα στοιχεία για να ελέγξουμε τα όσα αφηγείται ο Σόλομον αλλά πιστεύουμε ότι τα απομνημονεύματά του είναι κατά πάσα πιθανότητα αξιόπιστα» αναφέρουν οι αναλυτές. «Εβαλαν σχεδόν τα πάντα από το βιβλίο σε αυτή την ταινία. Αν και υπάρχει μια δόση δραματοποίησης σε μερικά σημεία, οι πιο ανατριχιαστικές σκηνές συνέβησαν στα αλήθεια».

«Rush» (2013)
81,9%
Μια βιογραφία του πιλότου της φόρμουλα 1 Νίκι Λάουντα από τον Ρον Χάουαρντ με υψηλές ταχύτητες και υψηλά ποσοστά αξιοπιστίας. «Λίγο "στημένο" για να βάλει μερικές φορές τον Λάουντα και τον Χαντ στα ίδια μέρη, αλλά κατά τα άλλα αληθινό» γράφουν οι αναλυτές.

«Spotlight: Ολα στο φως» (2015)
81,6%
Θεωρήθηκε από πολλούς η καλύτερη ταινία της περυσινής χρονιάς και, όπως φαίνεται, όχι άδικα. Η περιγραφή από τον Τομ Μακ Κάρθι της έρευνας της ομάδας δημοσιογράφων της «Boston Globe» που ξεσκέπασε το μεγάλο σκάνδαλο της παιδεραστίας και τη συγκάλυψή του στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας είναι αξιοθαύμαστα πιστή στην πραγματικότητα. «Ε, θα έπρεπε να είναι ακριβής δεδομένου του σοβαρού θέματός της και του καστ των δημοσιογράφων που ελέγχουν τα στοιχεία» σημειώνουν οι ερευνητές. «Οι μόνες τραβηγμένες σκηνές είναι εκείνες που δείχνουν ισχυρές προσωπικότητες να προειδοποιούν απειλητικά τους δημοσιογράφους».

«Captain Philips» (2013)
81,4%
Η ταινία αφηγείται την ιστορία του καπετάνιου Φίλιπς του οποίου το πλοίο έπεσε στα χέρια σομαλών πειρατών το 2009, σε σκηνοθεσία του Πολ Γκρίνγκρας«Μεγάλο μέρος των αρχικών δεδομένων μας προήλθε από την αφήγηση του ίδιου του Φίλιπς, αλλά όταν ελέγξαμε και άλλες πηγές η ταινία αποδείχθηκε σε μεγάλο βαθμό ακριβής» αναφέρουν οι αναλυτές. «Η "σχέση" ανάμεσα στον Φίλιπς και τον Μόζε (σ.σ. τον αρχηγό των πειρατών) ήταν λίγο τραβηγμένη και οι συντελεστές της ταινίας προέβησαν σε αυθαιρεσίες στους χαρακτήρες των πειρατών - στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε τίποτε γι' αυτούς».

«The Social Network» (2010)
76,1%
Το «success story» του ιδρυτή του facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ αποτυπώνεται με την αυστηρή κριτική ματιά του Ντέιβιντ Φίντσερ«Στο μεγαλύτερο μέρος του είναι αληθινό» επισημαίνουν οι αναλυτές «αν εξαιρέσουμε μερικούς χοντροκομμένους χαρακτηρισμούς του Ζάκερμπεργκ ως ενός ψυχρού υπερσπασίκλα σε αναζήτηση κοινωνικού στάτους».

«Ο λύκος της Γουόλ Στριτ» (2013)
74,6%
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το φιλμ του Μάρτιν Σκορσέζε «πάσχει» στην ίδια του την πηγή. «Δείτε τα πάντα σε αυτή την ταινία με κάποια περίσκεψη, αφού η πηγή της είναι η αυτοβιογραφία του κεντρικού ήρωα Τζόρνταν Μπέλφορτ - ενός διάσημου αναξιόπιστου πωλητή. Ελέγξαμε και άλλες πηγές όπου αυτό ήταν δυνατόν».

«Ο λόγος του βασιλιά» (2010)
73,4%
Πώς ο βασιλιάς του Ηνωμένου Βασιλείου Γεώργιος Στ' νίκησε το πρόβλημα της βραδυγλωσσίας του σε μια ταινία του Τομ Χούπερ που αποδεικνύεται ακριβέστερη από ό,τι ίσως θα πίστευε κάποιος. «Μερικά κόψε-ράψε στα ιστορικά δεδομένα, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος της μια ακριβής αφήγηση μιας μοναδικής φιλίας» είναι η κρίση των αναλυτών.

«Φιλομένα» (2013)
69,8%
Ο Στίβεν Φρίαρς μεταφέρει στην οθόνη την ιστορία ενός δημοσιογράφου που βοηθάει μια γυναίκα να βρει τον γιο της, ο οποίος γεννήθηκε εκτός γάμου σε ένα μοναστήρι και δόθηκε παρά τη θέλησή της για υιοθεσία. «Αυτή η γλυκιά και μερικές φορές δυνατή ταινία ανεβάζει το "ψευδόμετρο" κυρίως εξαιτίας της (κατανοητής) δραματικής εισαγωγής του δημοσιογράφου Μάρτιν Σίξσμιθ στην κύρια πλοκή καθώς και των μεγάλων αυθαιρεσιών ως προς το τι πραγματικά γνώριζε και τι δεν γνώριζε η Φιλομένα για τον χαμένο γιο της».

«Dallas Buyer's Club» (2013)
61,4%
Στη δεκαετία του 1980 στο Ντάλας ο Ρον Γούντρουφ, αφού διαγνώστηκε με AIDS άρχισε να εισάγει λαθραία και να διαθέτει φάρμακα τα οποία δεν ήταν εγκεκριμένα στο Τέξας προκειμένου να βοηθηθεί ο ίδιος και άλλοι ασθενείς. Η ταινία του Ζαν Μαρκ Βαλέ έχει ανακρίβειες προς χάριν της πλοκής του δράματος. «Η ανάλυση ήταν δύσκολη επειδή μεγάλο μέρος του υλικού της προήλθε από το ημερολόγιο του Ρον Γούντρουφ» εξηγούν οι αναλυτές. «Σε γενικές γραμμές φαίνεται σαν μια αυθεντική ιστορία, με ορισμένες αυθαιρεσίες όσον αφορά κάποιες ενέργειες του Ρον, ενώ ολόκληρος ο χαρακτήρας της Ρεγιόν και η πλοκή που την αφορά είναι προϊόν φαντασίας».

«Ελεύθερος σκοπευτής» (2014)
56,9%
Η ματιά του Κλιντ Ιστγουντ στη ζωή του Κρις Κάιλ, του φονικότερου ελεύθερου σκοπευτή του αμερικανικού στρατού, βρίσκεται μόλις λίγο πάνω από τη «βάση» όσον αφορά την αξιοπιστία της. «Πολλά από τα γεγονότα της ταινίας συνέβησαν πραγματικά αλλά η ανάμειξη του Κάιλ σε αυτά επανειλημμένως μεγαλοποιείται» αναφέρουν οι αναλυτές. «Η εικόνα του ως τραγικού ήρωα είναι μια φανφάρα του Χόλιγουντ - σύμφωνα με όλα τα λεγόμενα (και τα δικά του) ήταν πολύ ευχαριστημένος με τη δουλειά του και δεν τον ενοχλούσε ιδιαίτερα».

«Το παιχνίδι της μίμησης» (2014)
41,4%
Ο Μόρτεν Τίλντουμ είχε στα χέρια του μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι πολύ «δυνατή» έτσι όπως ήταν αλλά προτίμησε να την αλλάξει, προχωρώντας σε σοβαρές αυθαιρεσίες. «Ο Αλαν Τιούρινγκ εργάστηκε ως κρυπτογράφος στο Μπλέτσλεϊ Παρκ κατά τη διάρκεια του πολέμου και συνελήφθη για ομοφυλοφιλία μετά τον πόλεμο. Αυτά είναι αλήθεια. Πολλά από τα υπόλοιπα όμως στην ταινία δεν είναι» γράφουν οι αναλυτές. «Για να είμαστε δίκαιοι, η σύμπτυξη της απίστευτης πολυπλοκότητας της μηχανής Enigma και της κρυπτογραφίας εν γένει δεν υπήρχε περίπτωση να είναι εύκολη. Η ταινία αυτή όμως απλώς αδιαφορεί παντελώς για τα ιστορικά δεδομένα». Ο διοικητής Ντένιστον δεν ήταν ένας «κολλημένος καραβανάς» αλλά ένας εξαιρετικός κρυπτογράφος που είχε καλές σχέσεις με τον Τιούρινγκ. Η Τζόαν Κλαρκ δεν προσελήφθη μέσω ενός διαγωνισμού στο σταυρόλεξο αλλά επελέγη από το Κέιμπριτζ και δούλευε ήδη στο Μπλέτσλεϊ Παρκ όταν πήγε εκεί ο Τιούρινγκ ενώ ο αρραβώνας τους διαλύθηκε όταν εκείνος της ομολόγησε ότι είναι ομοφυλόφιλος μέσα σε φιλικό κλίμα. Ο αστυνόμος Νοκ είναι ανύπαρκτο πρόσωπο ενώ η αστυνομία δεν έψαξε ποτέ τον φάκελο και το παρελθόν του καθηγητή.

Οι ανακρίβειες δεν τελειώνουν εδώ, πολλοί όμως θεωρούν σοβαρότερη εκείνη που αφορά τον «διπλό πράκτορα» των Σοβιετικών Τζον Κέινκρος. Ο Κέινκρος, ο οποίος λέγεται ότι ανήκε στην ομάδα των «κατασκόπων του Κέιμπριτζ» εργαζόταν ως κρυπτογράφος στο Μπλέτσλεϊ Παρκ αλλά σε άλλη επιχείρηση και δεν είχε καμία σχέση ούτε με την Enigma ούτε με τον Τιούρινγκ. Η πραγματικά ασυγχώρητη παραποίηση της ταινίας αφορά όμως την ίδια την προσωπικότητα του μεγάλου επιστήμονα. Παρουσιάζεται ως «αυτιστική ιδιοφυΐα», σε μόνιμες αντιπαραθέσεις ή παρεξηγήσεις με τους γύρω του, κάτι το οποίο δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Ο Τιούρινγκ ήταν ντροπαλός αλλά κατά γενική ομολογία εθεωρείτο ένας ζεστός και πνευματώδης άνθρωπος με έντονο χιούμορ ο οποίος είχε πολύ καλές σχέσεις με τους συνεργάτες του. Επίσης το ζήτημα του θανάτου του, έναν χρόνο αφότου είχε διακόψει την ορμονική θεραπεία, παραμένει ανοιχτό: ακόμη δεν έχει εξακριβωθεί αν επρόκειτο για αυτοκτονία ή ατύχημα.

"Θυσία" το αφορολόγητο για να μην κοπούν συντάξεις

Πίσω από την επιφανειακή αίσθηση της εορταστικής... ραστώνης στο διαπραγματευτικό πεδίο οι διεργασίες συνεχίζονται καθώς, από τις πρώτες ημέρες του νέου έτους τα γεγονότα θα είναι καταιγιστικά. Και, αναλόγως των προθέσεων που θα αποκαλυφθούν στις δύο πλευρές του Ατλαντικού με άξονα το ΔΝΤ και τη Γερμανία, ξεδιπλώνονται τα σενάρια για νέα μέτρα τόσο για τη "μνημονιακή περίοδο" έως το 2018 όσο και για... μετά.
Τρία εναλλακτικά σενάρια περικοπής του αφορολογήτου βρίσκονται στο "τραπέζι" –σύμφωνα με πληροφορίες από παράγοντες κοντά στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα– με στόχο να φανεί αν και πόσο θα χρειαστεί να περικοπούν συντάξεις αν το ΔΝΤ και η Γερμανία επιμείνουν στις θέσεις τους.
Θα "ξεδιπλωθούν" εφόσον χρειαστεί, μετά... τις γιορτές, για να εφαρμοσθούν τα έτη μετά το 2018 αλλά με ένα "σχήμα" εκ των προτέρων "δέσμευσης", πιθανόν με τη μορφή ενός νέου "κόφτη", αν δεν αλλάξει το σκηνικό που μέχρι στιγμής διαμορφώνεται. Ο σχετικός μηχανισμός έχει δοθεί εντολή από το Eurogroup να συγκροτηθεί έγκαιρα.
Στο πρώτο από τα τρία σενάρια προβλέπεται πολύ μεγάλη μείωση του αφορολογήτου, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να κλείσει το "κενό" μετά το 2018 χωρίς να κοπούν συντάξεις και, έτσι, να "διευκολυνθεί" πολιτικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Αλλά στα δύο εναλλακτικά σενάρια προβλέπεται μικρότερο "μαχαίρι" στο αφορολόγητο που θα... συμπληρωθεί από αναλογική "αφαίμαξη" από την πλευρά των συνταξιοδοτικών δαπανών...
Πάγωμα μισθών, νέος ΦΠΑ
Το "σουντόκου" αφορολογήτου-συντάξεων αφορά μόνο τις απαιτήσεις που θέτει επιτακτικά το ΔΝΤ. Υπάρχουν όμως και μέτρα που σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές έχουν τεθεί και από το κοινοτικό σκέλος των δανειστών προκειμένου να διατηρηθεί μετά το 2018 το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ για 3 ή 5 ή... 10 χρόνια.
Και αυτά τα μέτρα αφορούν αφενός μη... αναστροφή των παρεμβάσεων που θα έληγαν με το τέλος του Μνημονίου, δηλαδή σε συνεχές "πάγωμα" της μισθολογικής δαπάνης, αλλά και σχέδια για νέα αναθεώρηση του ΦΠΑπροκειμένου να διατηρηθούν τα φορολογικά έσοδα.
Τι ζητά το Ταμείο
Σημειώνεται ότι το ΔΝΤ ζητά επιτακτικά μείωση του αφορολογήτου και των υφιστάμενων ακόμη συντάξεων ακόμη και αν υπάρξει λύση στο θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων. Και, επιπλέον αυτών, αν δεν υπάρχουν οι (πρόσθετες) παρεμβάσεις στο χρέος που "απαιτεί" (και αρνείται η Γερμανία αλλά και ο άξονας 5 κρατών που στηρίζει τις θέσεις της όπως φάνηκε και στο τελευταίο EWG, που πάγωσε τα μέτρα για το χρέος) ζητεί μέτρα 2,5% του ΑΕΠ ή 4,5 δισ. ευρώ μετά το 2018 για να διατηρηθούν τα πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ που ορίζει το Μνημόνιο της Ε.Ε. (SMoU).
To αν θα επιμείνει το Ταμείο στα μέτρα που ζητά μετά το 2018 θα φανεί τις επόμενες βδομάδες. Αν υπάρξει νέα αναβολή λόγω... Τραμπ, εντός του Ιανουαρίου σχεδιάζεται η επίσημη ανακοίνωση από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο της έκθεσής του για την Ελλάδα (που διενεργείται βάσει του άρθρου 4 του καταστατικού του) και θα περιλαμβάνει μια έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Σε περίπτωση, λοιπόν, που η έκθεση αυτή (όταν εγκριθεί από το δ.σ. του Ταμείου και ανακοινωθεί) δείχνει ότι το χρέος είναι μη βιώσιμο (ακόμη και μετά τις παρεμβάσεις που αποφασίστηκαν τον Δεκέμβριο για το βραχυπρόθεσμό τους σκέλος), τότε θα πρέπει να φανεί τι περιθώριο υποχώρησης υπάρχει από τη γερμανική πλευρά.
Και, όπως έχει γράψει κατ' επανάληψη το "Κεφάλαιο", ανάλογα να τεθούν επί τάπητος οι δεσμεύσεις που θα πρέπει να "διατυπωθούν" από την Ελλάδα για τα έτη μετά το 2018 ή οι επιλογές που υπάρχουν για να διασφαλιστούν (και απέναντι στις αγορές) η βιωσιμότητα του χρέους και η σταθερότητα των αποφάσεων των δανειστών. Και τούτο, διότι διαφορετικά δεν μπορεί να "κλείσει" ούτε το βραχυπρόθεσμο πακέτο μέτρων ούτε η δεύτερη αξιολόγηση, πόσω μάλλον το πακέτο για μετά το 2018...
Παραμένει και η "τρύπα" των 700 εκατ. ευρώ για το 2018
Επιμένουν οι "θεσμοί" σε παρεμβάσεις σε οικογενειακά και αναπηρικά επιδόματα.
Ανοικτά παραμένουν τα μέτωπα και στην πιο "βατή" όψη της διαπραγμάτευσης, αυτή της δεύτερης αξιολόγησης, που "απαιτεί" συμφωνία στο εργασιακό, σε παρεμβάσεις στις αγορές αλλά και στα δημοσιονομικά "πακέτα" για την περίοδο εντός του Μνημονίου: δηλαδή για τα έτη 2016, 2017 και 2018.
Το νέο "κουκκί" που έχει προκύψει για το 2016 είναι η διανομή του κοινωνικού μερίσματος, η οποία πιθανόν να δημιουργήσει μια απόκλιση περί το 0,1% του ΑΕΠ ή περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ στις προσωρινές εκτιμήσεις των "θεσμών" (οι οποίες δεν αποκλείεται καθόλου να διαφοροποιηθούν έως ότου επιστρέψουν οι "θεσμοί" στην Αθήνα, με βάση τα νέα δημοσιονομικά στοιχεία και τις εξηγήσεις που έως τότε θα έχει στείλει η ελληνική κυβέρνηση).
Για το 2017 ο Προϋπολογισμός έχει θεωρητικά κλείσει (υπήρχε και σχετική ανακοίνωση στο Eurogroup του Δεκεμβρίου). Βέβαια, θα πρέπει να διευθετηθεί και η εξαίρεση των προσφυγικών νησιών από την προγραμματισμένη για το 2017 αύξηση του ΦΠΑ. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να παρουσιάσει άλλες παρεμβάσεις που θα αντισταθμίσουν το κόστος (50 εκατ. ευρώ το υπολογίζει βάσει της έκθεσης του ΓΛΚ).
Τα 700 εκατ. ευρώ για το 2018
Ωστόσο, η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη για το 2018. Παραμένει, σύμφωνα με πληροφορίες, η "τρύπα" των 700 εκατ. ευρώ και η "μάχη" θα ξαναρχίσει με την κυβέρνηση να έχει υποσχεθεί εδώ και έναν μήνα την παρουσίαση ισοδυνάμων.
Πληροφορίες από την ελληνική πλευρά αναφέρουν ότι επιμένουν οι "θεσμοί" σε παρεμβάσεις στα οικογενειακά και στα αναπηρικά επιδόματα.
Επίσης επιμένουν και για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της εισφοράς του 20% (να μη γίνεται με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα αλλά να συμπεριληφθούν και οι κοινωνικές εισφορές). Και οι "θεσμοί" εκτιμούν ότι, αν δεν αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού, αυτό θα σημάνει μείωση κατά 20% στις αναμενόμενες εισπράξεις...
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.

Δύσκολη κληρονομιά για το Δημόσιο το Κέντρο Πολιτισμού Στ. Νιάρχος


Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στο φαληρικό Δέλτα αποτελεί ένα ελληνικό θαύμα κατασκευής, αρχιτεκτονικής και ανάπλασης δημόσιου χώρου, της έκτασης του πρώην ιπποδρόμου στο νοτιανατολικό άκρο της Καλλιθέας στη συμβολή των λεωφόρων Συγγρού και Ποσειδώνος.
Ωστόσο, η σταδιακή παράδοση του κτηριακού κομψοτεχνήματος-μία δωρεά 617 εκατ. ευρώ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)- στο Δημόσιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Φεβρουάριο, γεννά ανησυχίες για το εάν το θαύμα θα έχει διάρκεια.
Η κατασκευή

Δύσκολη κληρονομιά για το Δημόσιο το Κέντρο Πολιτισμού Στ. Νιάρχος

Η μη εμπλοκή του οσφυοκαμπτικού Δημοσίου υπήρξε μία από τις βασικές αιτίες για τις οποίες η υλοποίηση της ανάπτυξης, που περιλαμβάνει τα κτήρια της νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης (23.000 τ.μ.), της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το πάρκο έκτασης 210.000 τ.μ. και το ενεργειακό στέγαστρο 10.000 τ.μ., προχώρησε απρόσκοπτα.
Τον Σεπτέμβριο του 2012 η ΤΕΡΝΑ κοινοπρακτικά με την ιταλική Impregilo υπέγραψαν τη σύμβαση για την κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού. Δεκατρείς μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2013 στην έκταση 220 στρεμμάτων είχαν εγκατασταθεί 10 οικοδομικοί γερανοί και το σύνολο των κτηρίων είχε θεμελιωθεί.
Τον Δεκέμβριο του 2015 το ΚΠΙΣΝ βρισκόταν σε προχωρημένο κατασκευαστικά στάδιο και τον Ιούνιο του 2016 άνοιξε τις πύλες του στο κοινό στο πλαίσιο ενός τετραήμερου εκδηλώσεων.
Όπως προβλέπει το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το 2017 και συγκεκριμένα στις 23 Φεβρουαρίου θα λάβει χώρα η επίσημη τελετή παράδοσης στο Δημόσιο του έργου παγκόσμιας εμβέλειας. Ακόμη έως τον Οκτώβριο του 2017 υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί η διαδικασία μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής στο Κέντρο Πολιτισμού.
Έτσι, τα βλέμματα είναι στραμμένα στην αλλαγή σκυτάλης, στην ανάθεση της διαχείρισης του ΚΠΙΣΝ στο Δημόσιο.


Γιατί παραδίδεται στο Δημόσιο

Το 2006, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε τα σχέδιά του για τη χρηματοδότηση της δημιουργίας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στο πλαίσιο αυτό, τον Μάρτιο του 2009 καταρτίστηκε σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΚΠΙΣΝ και κυρώθηκε από τη Βουλή. Η σύμβαση αυτή προβλέπει ότι η δωρεά του Ιδρύματος προς το κράτος θα πραγματοποιηθεί έμμεσα, μέσω της Ανώνυμης Εταιρείας Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το σχήμα αυτό, που είχε την ευθύνη της μελέτης, κατασκευής και εξοπλισμού της εγκατάστασης, θα παραμείνει ενεργό και κατά την περίοδο λειτουργίας του ΚΠΙΣΝ.
Ωστόσο, όσο διαρκούσε η κατασκευαστική περίοδος, το ΚΠΙΣΝ Α.Ε. ελεγχόταν από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο οποίο ανήκει η μοναδική μετοχή του. Επίσης, το Ίδρυμα διόριζε το σύνολο των μελών του δ.σ.
Ωστόσο, από τις 23 Φεβρουαρίου η μία και μοναδική μετοχή της εταιρείας θα μεταβιβαστεί, στο πλαίσιο της δωρεάς, στο ελληνικό Δημόσιο. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι τα μέλη του δ.σ. που ορίζονται από το ΙΣΝ θα αντικατασταθούν από νέα πρόσωπα. Για την ακρίβεια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα διορίσει το νέο δ.σ. της -”κρατικοποιημένης” από τον Φεβρουάριο- εταιρείας η οποία θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών.
Παράλληλα, η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Λυρική Σκηνή θα εποπτεύονται από τα υπουργεία Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων και Πολιτισμού & Αθλητισμού, αντίστοιχα. Ουσιαστικά, το κράτος θα ελέγχει τρεις δομές, το το ΚΠΙΣΝ Α.Ε., την Εθνική Βιβλιοθήκη και την Λυρική Σκηνή.



Η πρώτη πενταετία
Το γεγονός ότι το Ίδρυμα Νιάρχος, μέσα στην επόμενη πενταετία, θα συνεχίζει να υποστηρίζει οικονομικά το Κέντρο Πολιτισμού με δωρεές έως 50 εκατ. ευρώ (για τα έξοδα λειτουργίας του οργανισμού, εκδηλώσεων και προγραμματισμού) δημιουργεί αισιοδοξία για την, ανεμπόδιστη, συνέχιση της λειτουργίας του ΚΠΙΣΝ.
Ακόμη, η...παρεμβατικότητα του Δημοσίου στο πεδίο είτε των οικονομικών του Κέντρου είτε των προσλήψεων ανακόπτεται έως ένα βαθμό. Και αυτό επειδή σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί, το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο να σεβαστεί τουλάχιστον για μία πενταετία τις συμβάσεις που θα βρει υπογεγραμμένες. Θα πρέπει ακόμη να εκπληρώνει συγκεκριμένες υποχρεώσεις που ορίζει η σύμβαση.
Στο πλαίσιο αυτό, έως τον Φεβρουάριο του 2017 θα έχει ολοκληρωθεί η στελέχωση του οργανισμού και θα έχει οριστεί το νέο επταμελές Διοικητικό Συμβούλιό του. Δύο ή τρία μέλη θα προέρχονται από την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Εθνική Βιβλιοθήκη. Επίσης, θα εκπροσωπείται σε αυτό και ο εκάστοτε δήμαρχος Καλλιθέας, ενώ το υπουργείο Οικονομικών θα διορίζει τα υπόλοιπα μέλη.
Παραμένει όμως, ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα η κάλυψη από το κράτος των αναγκαίων δαπανών συντήρησης του Κέντρου Πολιτισμού, όπως και κατά πόσο αποτελεσματικοί θα είναι οι φορείς του Δημοσίου.



Τα οικονομικά οφέλη

Η συνολική δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος για την κατασκευή και τον εξοπλισμό του Κέντρου Πολιτισμού ανέρχεται σε 617 εκατομμύρια ευρώ μέχρι στιγμής, ποσό που συμπεριλαμβάνει δύο επιμέρους δωρεές προς την Εθνική Βιβλιοθήκη και την Εθνική Λυρική Σκηνή, ύψους πέντε εκατομμυρίων ευρώ η κάθε μία.
Σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group, η κατασκευή του ΚΠΙΣΝ έχει συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία 1,1 δισ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, περίπου 13.600 θέσεις εργασίας και 57 εκατ. ευρώ σε φορολογικά έσοδα. Κατά την περίοδο λειτουργίας του, το ΚΠΙΣΝ αναμένεται ότι θα συνεισφέρει σε ετήσια βάση περίπου 140 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, 2.300 θέσεις εργασίας και 19 εκατ. ευρώ σε φορολογικά έσοδα.
Το ΚΠΙΣΝ αναμένεται να επεκτείνει την τουριστική ζώνη της Αθήνας πέραν του ιστορικού της κέντρου και να μεταμορφώσει σε "πολιτιστική λεωφόρο "την Λ. Συγγρού όπου βρίσκονται το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών και το Ίδρυμα Ευγενίδου.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr

Ευτυχισμένο το Νέο Έτος

Η DigitalHealth και το Medlabnews.gr - Iatrikanea.gr σας εύχονται Χρόνια Πολλά

και Ευτυχισμένο το Νέο Έτος, με Υγεία και Επιτυχίες σε όλους τους τομείς!



Με τις θερμότερες ευχές μας,

Η Ομάδα της DigitalHealth


210 6815637



Οι καλύτερες φωτογραφίες με drone για το 2016

Μπορεί τα drones να έχουν πολλές δυνατότητες και χρήσεις (που θα τις ανακαλύψουμε στο εγγύς μέλλον) όμως μια, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, έχει αποδειχθεί η πιο δημοφιλής.
Η τέχνη της φωτογραφίας έχει περάσει σε άλλο... επίπεδο με το νέο αυτό εργαλείο, που γίνεται ολοένα και πιο προσιτό (οικονομικά και τεχνολογικά) στις μάζες.
Οι φωτογραφίες «αφ' υψηλού» (οι λεγόμενες και bird's eye view) προσφέρουν εικόνες από οπτικές γωνίες που δεν ήταν προσβάσιμες μέχρι πρότινος, καθιστώντας τες, έτσι, ιδιαίτερα εντυπωσιακές.
Το περιοδικό Time συγκέντρωσε τις καλύτερες φωτογραφίες τραβηγμένες με drones για το 2016 και τις παρουσιάζει:
Πηγές Terme di Saturnia, Τοσκάνη
Μια αγέλη προβάτων στο Tobacco, Βραζιλία
Πάνω από τους δρόμους του Χονγκ Κονγκ
James Fort στο Castlepark Village, Ιρλανδία
Αναρρίχηση στη Moab, Γιούτα, Ηνωμένες Πολιτείες
Το 2015, η λίμνη Guerlédan στο Saint Gelven στη Γαλλία είχε αποξηρανθεί για τη συντήρηση του υδροηλεκτρικού φράγματος, αποκαλύπτοντας τα δέντρα και τα σπίτια που είχαν βυθιστεί όταν είχε χτιστεί το φράγμα.
Mingshan, Ya'an, επαρχία Σιτσουάν, Κίνα

Συγκομιδή στη Valensole, Γαλλία
Χιλιάδες άνθρωποι από τη Βενεζουέλα, διέσχισαν τα σύνορα με την Κολομβία, αφού ήταν κλειστά για 11 μήνες. Villa del Rosario, Κολομβία
Μια παραλία στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας
Διαγωνισμός σερφ στην παραλία της Leblon στο Ρίο ντε Τζανέιρο
Πάρκο Camillus Splash Pad για τα παιδιά στο Camillus, Νέα Υόρκη, Ηνωμένες Πολιτείες
Χρυσές πέστροφες σε κύκλο σε ένα ιχθυοτροφείο στο Holstebro, Δανία

Σκυλιά οδηγούν έλκυθρο στο Satka, Περιφέρεια Τσελιάμπινσκ, Ρωσία

Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων