MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Φόρουμ των Δελφών: Οι δασμοί του Τραμπ και ο αντίκτυπος στην ελληνική οικονομία και την πορεία της παγκοσμιοποίησης

Φόρουμ των Δελφών: Οι δασμοί του Τραμπ και ο αντίκτυπος στην ελληνική οικονομία και την πορεία της παγκοσμιοποίησης
medlabnews.gr iatrikanea

Η συμπληρωματικότητα και ο ανταγωνισμός μεταξύ βιομηχανίας, τουρισμού, εμπορίου και υπηρεσιών ήταν το κεντρικό θέμα σε μια από τις συζητήσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιήθηκε στους Δελφούς 9-12 Απριλίου.

«Έχουμε έναν ανταγωνισμό φυσιολογικό και έναν που μας βάζει το κράτος να έχουμε» εξήγησε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Πρόεδρος Δ.Σ., ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών και συμπλήρωσε: «Ο φυσιολογικός είναι στην αγορά εργασίας. Αλλά δεν είναι μόνο μεταξύ κλάδων αλλά και μεταξύ επιχειρήσεων. Είναι πολύ φυσιολογικό. Το πρόβλημα είναι στη χωροταξία που δεν θα έπρεπε να έχουμε αν είχαμε καλύτερο σχεδιασμό και ξέραμε σε ποιες περιοχές μπορείς να κάνεις τουρισμό, σε ποιες παραγωγή και σε ποιες οικιστικά projects. Δυστυχώς η ανεπάρκεια του ελληνικού δημοσίου μας έχει φέρει σε έναν ανταγωνισμό και συχνά δημιουργούνται προβλήματα. Γίνεται προσπάθεια για εθνικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία πολύ φοβάμαι ότι θα μας βάλουν σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό γιατί έχουν προβλέψεις που δεν θα είναι εύκολο να δεχτεί καμία πλευρά. Ελπίζω ότι θα βρεθεί λύση».

Από την πλευρά του ο Ευτύχιος Βασιλάκης, Πρόεδρος AEGEAN και Διευθύνων Σύμβουλος AUTOHELLAS, σημείωσε: «Πού υπάρχει ανταγωνισμός; Στην ανεύρεση των ανθρώπων. Να γυρίσουμε στο 27% ανεργία, τότε που ήταν εύκολο να βρεις ανθρώπους; Δεν μπορεί να είναι λόγος ανταγωνισμού. Τα κονδύλια του RRF, μακάρι να τα είχαμε καταναλώσει όλα μοιρασμένα με τον οποιοδήποτε τρόπο. Το θεωρώ ψευτοδίλημμα και με ενοχλεί. Οι τουρίστες σαφώς και ενισχύουν την κατανάλωση σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας».

«Η συνεργασία είναι για εμάς μονόδρομος – θα ήταν παράλογο να μην την επιδιώκουμε», υπογράμμισε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ. Ο ίδιος συνέχισε: «Είμαστε άρρηκτα δεμένοι με τη βιομηχανία, πουλάμε τα προϊόντα που παράγει. Τα καταστήματα είναι εκεί που δοκιμάζεται το τελικό προϊόν. Είμαστε και το πεδίο που θα παράξει πληροφόρηση για τον παραγωγό. Οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία στην παραγωγή του, στα δίκτυα διανομής του θα χτυπήσει πάνω μας. Αγωνιούμε το ίδιο μ’ αυτόν. Με τον τουρισμό, υπάρχει περισσότερη αλληλεπίδραση. Είναι ξεκάθαρο ότι φέρνει κόσμο στην Ελλάδα που θα φάνε, θα διασκεδάσουν, θα ξοδέψουν. Όσο φέρνει εισοδηματικά καλύτερους τουρίστες, θα είναι προς όφελος όλων».

Στη συζήτηση, μπήκαν λόγω επικαιρότητας, τόσο οι δασμοί που επιβάλλουν οι ΗΠΑ όσο και ο αντίκτυπος που μπορεί να έχουν αυτοί στην ελληνική οικονομία και στην πορεία της παγκοσμιοποίησης. Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος επισήμανε: «Η παγκοσμιοποίηση δεν αντιστρέφεται γιατί τα ποτάμια δεν γυρνάνε πίσω. Η μόνη δύναμη που θα μπορούσε να τη γυρίσει πίσω είναι η αμερικανική οικονομία, και ήταν αυτή που κέρδισε κυρίως από την ενοποίηση των αγορών. Δεν νομίζω ότι γυρνάει, ακόμα και αν περάσουμε μια περίοδο που δεν θα εξελίσσεται, θα αποδεχθούν τα οφέλη της και θα ξαναγυρίσουμε εκεί. Δεν γίνεται να γυρίσουμε σε εποχές εθνικών συνόρων, είναι αντι-οικονομικό η κάθε χώρα να παράγει τα πάντα, ό,τι χρειάζεται, αυτά δεν γίνονται πια. Δεν θα ανατραπεί αλλά πρέπει κάτι να αλλάξει. Ο μεγάλος πλούτος που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση κρατήθηκε στο υψηλότερο 3% της κοινωνίας, στους πιο πλούσιους. Αν δεν βρει τα κοινωνικά μοντέλα να περάσει στη μεσαία και την κατώτερη τάξη δεν θα είναι βιώσιμη».

Ο Ευτύχιος Βασιλάκης, τόνισε πως: «Στον τουρισμό οι επιπτώσεις μπορεί να είναι μόνο από την ψυχολογία του ταξιδιώτη. Οι ροές από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη δεν επηρεάζονται γιατί οι ΗΠΑ παρουσιάζονται ως επιτιθέμενες. Τα στοιχεία όλα είναι θετικά. Το μόνο που κράτησε πίσω την Ελλάδα στον τουρισμό ήταν η ιστορία της Σαντορίνης. Αν η κρίση μονιμοποιηθεί και αποκτήσει χαρακτηριστικά αντιπαλότητας ο κίνδυνος είναι σοβαρός, δεν μπορούμε να ξέρουμε τι θα φέρει. Στο κομμάτι των δασμών για τα αεροσκάφη, είναι αυτοκτονικό και για τις ΗΠΑ και για την Ευρώπη γιατί έχουν παραγωγούς που παίρνουν κομμάτια από όλο τον κόσμο, από 50 – 60 χώρες. Απλώς θα ακριβύνουν και τα δύο, χωρίς κανένα ανταγωνιστικό κέρδος ούτε για το ένα ούτε για το άλλο».

Τέλος, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης σημείωσε πως: «Όλοι ελπίζουμε ότι τελικά θα βρεθεί μια λύση. Βρισκόμαστε προ απειλών αλλά ελπίζουμε ότι η Ευρώπη θα καταλήξει σε κάποια συμφωνία για να μην μπλέξουμε σε πόλεμο των δασμών. Ευτυχώς θεωρούμε ότι το μεγάλο κύμα του πληθωρισμού είναι παρελθόν. Έχουμε σταθερότητα τιμών στα είδη των σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν προβλήματα στην παγκόσμια παραγωγή λόγω κλιματικής κρίσης. Το βλέπουμε στο κακάο, στον καφέ και στα υποπροϊόντα. Είναι χρηματιστηριακά είδη και έχουν ανέβει τέσσερις φορές πάνω».

Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής, Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Μετά το Ταμείο Ανάκαμψης – Το κρίσιμο σταυροδρόμι το 2027

Νωρίτερα, σε πάνελ για το μέλλον μετά το ταμείο ανάκαμψης, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Πρόεδρος Δ.Σ., ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, τόνισε πως: «Αυτό που πρέπει να ασχοληθούμε μετά το 2026, είναι να δημιουργήσουμε εθνικά κίνητρα – πιο προσαρμοσμένα στην ελληνική πραγματικότητα – και να πείσουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις να επενδύσουν περισσότερα στην Ελλάδα. Να δημιουργήσουμε πιο απλούς μηχανισμούς. Πρέπει να μην ξαναγυρίσουμε στην κρίση των επενδυτικών σχεδίων από το κράτος, να συνεχίσουμε την καλή πρακτική που δημιουργήθηκε με το Ταμείο Ανάκαμψης και να φτιάξουμε ισχυρά κίνητρα, εργαλεία που μπορεί να τα αποφασίζει η επιχείρηση να τα κάνει τη στιγμή που χρειάζεται την επένδυση».

Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Τρύφων, CEO της ELPEN, ανέφερε πως: «Ερχόμαστε να καλύψουμε ένα μεγάλο επενδυτικό κενό που υπήρξε μεταξύ 2010 και 2019. Θα συνεχιστούν τα επενδυτικά μας προγράμματα. Η φαρμακευτική βιομηχανία είναι ένας κλάδος με δυνατή παραγωγική βάση. Προφανώς πρέπει να υπάρχει σε ένα επενδυτικό κλίμα με κίνητρα, πρέπει να πάμε σε μεγέθυνση των εταιρειών. Είμαστε λίγες μεγάλες μονάδες στην Ελλάδα, να επενδύσουμε σε έρευνα, σε καινοτομία, προϊόντα με εξαγωγικό προσανατολισμό. Δημιουργείται ένα οικοσύστημα για να μπορέσει να κρατηθεί και να αναπτυχθεί θέλει ένα συνολικό πλαίσιο μέτρων και από την πολιτεία και από τις επιχειρήσεις. Να επενδύσουμε περαιτέρω σε έρευνα και παραγωγή και λιγότερο σε εμπορία».

Το πάνελ συντόνισε o δημοσιογράφος του Mega, Νίκος Φιλιππίδης.


Cerawards 2025: Ολοκληρώθηκε ο μεγάλος διαγωνισμός δημιουργίας content από τη CeraVe

Cerawards 2025: Ολοκληρώθηκε ο μεγάλος διαγωνισμός δημιουργίας content από τη CeraVe
medlabnews.gr iatrikanea

Τι συμβαίνει όταν κατεβαίνεις στο μετρό φορώντας μπουρνούζι; Όταν μπαίνεις σε ελικόπτερο με την αγαπημένη σου CeraVe στην τσάντα; Ή όταν χορεύεις στο TikTok με την ενυδατική στα χέρια; Τα Cerawards 2025 ήταν η επιβεβαίωση ότι το skincare είναι κάτι περισσότερο από ρουτίνα, αλλά μια ατελείωτη πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας.

Την Πέμπτη 3 Απριλίου, η CeraVe, η #1 μάρκα περιποίησης και ενυδάτωσης που αγαπούν οι δερματολόγοι στις ΗΠΑ, έφερε τη μαγεία των Cerawards 2025 στον εντυπωσιακό χώρο του Castor Place, σε μια βραδιά γεμάτη δημιουργικότητα, λάμψη και φυσικά… CeraVe vibes! Οικοδέσποινα της βραδιάς, ήταν η ηθοποιός Έλενα Χαραλαμπούδη (aka 5 Minute Mum), η οποία καλωσόρισε το κοινό με τον δικό της ανεπανάληπτο τρόπο, μετατρέποντας την εκδήλωση στο κορυφαίο επιστέγασμα ενός ταξιδιού δημιουργίας, όπου το skincare έγινε storytelling και κάθε video αποτέλεσε πηγή έμπνευσης!

Με ένα ανοιχτό κάλεσμα προς όλους τους δημιουργούς της Ελλάδας – skincare lovers, content creators, επαγγελματίες υγείας και beauty enthusiasts – η CeraVe προσκάλεσε το κοινό να συμμετάσχει στον πιο inclusive και inspiring διαγωνισμό της χρονιάς. Η πρόκληση; Να δημιουργήσουν το δικό τους video χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε προϊόν CeraVe και να το μοιραστούν στα social media με τα hashtags @cerave και #cerawards, διεκδικώντας έτσι το μεγάλο έπαθλο: ένα αξέχαστο ταξίδι στη Νέα Υόρκη για τον εορτασμό των 20 χρόνων της CeraVe!

Οι συμμετέχοντες ανέβασαν tutorials, tips, hacks, routines, επεξηγηματικά ή super fun videos, ενώ είχαν την ευκαιρία να διαγωνιστούν σε μία ή περισσότερες κατηγορίες. Η διαδικασία συμμετοχής στα Cerawards ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, αποδεικνύοντας ότι το skincare με CeraVe δεν είναι απλώς ένα trend, αλλά τρόπος ζωής!

Στην τελετή απονομής, οι κορυφαίοι δημιουργοί βραβεύτηκαν για τις ξεχωριστές συμμετοχές τους, σε μια βραδιά γεμάτη ενθουσιασμό και θερμά χειροκροτήματα. Πιο συγκεκριμένα, η Βασιλική Τσερτσελή απέσπασε το βραβείο Best Educational Content, ενώ η Σοφία Μαραθιά κέρδισε στην κατηγορία Best Trend Content. Ο Γιώργος Ντάβος αναδείχθηκε νικητής στο Best Original Content, ενώ η Μιχαέλα Σιδηρά διακρίθηκε στην κατηγορία Best Medical-Health Content. Στην κατηγορία Best Skincare Content, το βραβείο κατέκτησε ο Μάνος Καμακάρης. Οι μεγάλοι νικητές της βραδιάς, Ελίνα Καλιτζάκη και Νικόλας Παπαδάκης, κέρδισαν τον τίτλο των Gold Winners και το κορυφαίο έπαθλο: ένα αξέχαστο ταξίδι στη Νέα Υόρκη, για να γιορτάσουν τα 20 χρόνια της CeraVe!

«Ο διαγωνισμός Cerawards δημιουργήθηκε για να δώσει βήμα στην αυθεντική φωνή των skincare enthusiasts. Δεν αναζητούσαμε την τελειότητα, αλλά το πάθος και τη δημιουργικότητα – και τα βρήκαμε σε κάθε συμμετοχή! Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας με τόση αγάπη και ενθουσιασμό!», δήλωσε η Μαριάννα Χαντάντ, Brand Director CeraVe.

Η Ιουλία Τσέτη στο Φόρουμ των Δελφών: Καμία ανησυχία για έλλειψη φαρμάκων στην Ευρώπη - Προτεραιότητα η καινοτομία

Η Ιουλία Τσέτη στο Φόρουμ των Δελφών: Καμία ανησυχία για έλλειψη φαρμάκων στην Ευρώπη - Προτεραιότητα η καινοτομία
medlabnews.gr iatrikanea

Οι σύγχρονες προκλήσεις και οι ευκαιρίες για τη Ευρωπαϊκή φαρμακοβιομηχανία, που καλείται να δώσει προτεραιότητα στην έρευνα και την καινοτομία, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης με τίτλο «Φαρμακευτική καινοτομία: Αντίδοτο στην οικονομική και κοινωνική κρίση της Ευρώπης», που είχε η Πρόεδρος & CEO του ΟΦΕΤ, φαρμακοποιός MSc, Επίτιμη Δρ. Φαρμακευτικής του ΕΚΠΑ & του παν. Πατρών Ιουλία Τσέτη με τον δημοσιογράφο Γιώργο Ευγενίδη, στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Μιλώντας για το πώς θα επηρεάσει τη φαρμακοβιομηχανία το διεθνές περιβάλλον με την οικονομική αβεβαιότητα που φέρνει η επιβολή υψηλών δασμών, η Ιουλία Τσέτη ανέφερε ότι δεν υπάρχει καμία ανησυχία στην Ευρώπη για έλλειψη φαρμάκων, καθώς πλήθος κρατών, ανάμεσά τους η Ελλάδα και η Ιρλανδία- έχουν σημαντική παραγωγή. Όπως εξήγησε, η Ευρώπη πρέπει να είναι περήφανη για την αυτάρκειά της, καθώς της δίνεται η ευκαιρία να αναδείξει και να αποδείξει τη δύναμή της. Αντιθέτως, πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν οι ΗΠΑ, καθώς πραγματοποιούν πολλές εισαγωγές από την Ευρώπη.
Η κυρία Τσέτη, μίλησε για τη σημασία του ΕΜΑ (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων - European Medicines Agency) που διασφαλίζει την ενιαία αξιολόγηση και έγκριση των φαρμάκων σε όλα τα κράτη-μέλη.
Υπογράμμισε, πως η Ευρώπη πρωτοστατούσε στην καινοτομία και ήταν πάντα πρώτη στις ανακαλύψεις μορίων, αντιβιοτικών και εμβολίων. «Η φαρμακοβιομηχανία της Ευρώπης έχει δώσει τις εξετάσεις της και δεν επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Μάλιστα, το παράδειγμα της φαρμακοβιομηχανίας θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλοι κλάδοι της οικονομίας, ειδικά αυτή τη στιγμή όπου η ενοποίηση είναι πιο απαιτούμενη από ποτέ», σημείωσε, συμπληρώνοντας πως: «Αυτό που προέχει είναι να έχουμε αγαστή συνεργασία με τις μεγάλες παραγωγικές δυνάμεις, Κίνα και την Ινδία, ή με τρίτες ανερχόμενες δυνάμεις όπως πιθανότατα η Αφρική - και πάνω από όλα η χώρα μας να έχει καλές σχέσεις με Δύση και Ανατολή».

Τόνισε επίσης, πως σήμερα η προτεραιοποίηση της έρευνας και της καινοτομίας είναι πιο επιτακτική από ποτέ, έτσι ώστε να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί. Μιλώντας για την Τεχνητή Νοημοσύνη, η Ιουλία Τσέτη υπογράμμισε πως είναι μια επανάσταση -ένα πολύτιμο εργαλείο και όχι μια τεχνολογική εφαρμογή. «Πολλά θέματα λύνονται σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα, πάντα σε συνδυασμό με τον ανθρώπινο παράγοντα», εκτιμώντας πως θα μειωθεί δραστικά ο χρόνος που θα χρειάζεται να κυκλοφορήσει ένα φάρμακο στην αγορά, μειώνοντας παράλληλα την ανάγκη για πειραματόζωα ή εθελοντές. Όπως ανέφερε, ο ΟΦΕΤ ήδη συνεργάζεται με δύο startups για τη δημιουργία καινοτόμων φαρμάκων. «Η καινοτομία και η έρευνα είναι τα βασικά εργαλεία για να αυξήσει ο Όμιλος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Τσέτη, το οικονομικό του μέγεθος και το κοινωνικό του αποτύπωμα. Να αυξήσει τις θέσεις απασχόλησης και να συμβάλλει πραγματικά σε αυτόν τον τόπο που τόσο άδικα έχει ταλαιπωρηθεί δεκαετίες τώρα», ανέφερε.

Ως προς τα μνημονιακά κατάλοιπα των υποχρεωτικών επιστροφών- clawback και rebate- επεσήμανε, πως περιορίζουν τη δυνατότητα των επενδύσεων που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω ανάπτυξη της φαρμακοβιομηχανίας και θα πρέπει να γίνουν αλλαγές σε μια διαφορετική κατεύθυνση, δηλώνοντας ωστόσο αισιόδοξη, καθώς ο υπουργός Υγείας έχει δείξει ευαισθησία στο συγκεκριμένο θέμα.

Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης και γνώσης, τόσο στον κλάδο του φαρμάκου όσο και ευρύτερα στη βιομηχανία στην Ελλάδα, βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο της συζήτησης με τον Γιώργο Ευγενίδη. Η Ιουλία Τσέτη τόνισε πως είναι αναγκαία η διασύνδεση της πανεπιστημιακής κοινότητας με την αγορά εργασίας και μίλησε για την ανάγκη η βιομηχανία να στηρίζει ακαδημαϊκά και ερευνητικά κέντρα και να δημιουργεί ευκαιρίες ώστε να παραμένουν οι νέοι επιστήμονες στη χώρα μας.-

Ο Δήμος Ν. Σμύρνης δίπλα στους πολίτες: 2ο έκτακτο χρηματικό επίδομα για το Πάσχα

Ο Δήμος Ν. Σμύρνης δίπλα στους πολίτες: 2ο έκτακτο χρηματικό επίδομα για το Πάσχα
medlabnews.gr iatrikanea

Ο Δήμος Ν. Σμύρνης και η Κοινωνική Υπηρεσία του κάνοντας πολυδιάστατη Κοινωνική Πολιτική και εφαρμόζοντας στη πράξη την έννοια της Αλληλεγγύης προς τους ευάλωτους συνανθρώπους μας, κατέβαλε για τις Άγιες Μέρες του Πάσχα Έκτακτο Χρηματικό Επίδομα στους δικαιούχους των Κοινωνικών Δομών.

Το επίδομα πιστώθηκε στους ατομικούς τραπεζικούς λογαριασμούς περίπου 700 ωφελουμένων οικογενειών της Ν. Σμύρνης που υπέβαλαν αίτηση δίνοντας τους οικονομική ανάσα την δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε. Το ύψος του επιδόματος είναι ανάλογο με τον αριθμό των ατόμων της κάθε οικογένειας (120 € – 200 €).

Ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής και Αλληλεγγύης τόνισε « Για μία ακόμη φορά ο Δήμος Ν. Σμύρνης με την κοινωνική πολιτική που εφαρμόζει συμβάλλει στην ανακούφιση των ευάλωτων οικογενειών, που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας. Η χορήγηση του έκτακτου χρηματικού επιδόματος αποτελεί μέγιστη πράξη ανθρωπιάς και αλληλεγγύης. Θα συνεχίσουμε και στο μέλλον να πρωτοπορούμε με καινοτόμες Δράσεις και Προγράμματα Κοινωνικής Πολιτικής ».

Το Πανεπιστήμιο της Γάνδης αδειάζει τον Λακαφώση. Η θεωρία του «τριπλού παράγοντα»

 

medlabnews.gr

Για υψηλό βαθμό αβεβαιότητας στην εξαγωγή συμπερασμάτων όσον αφορά στον τύπο και την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμων που οδήγησε στην πυρόσφαιρα μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη με βάση τη μέθοδο που χρησιμοποιήθηκε από τον Κώστα Λακαφώση, κάνει λόγο των πανεπιστήμιο της Γάδης σε εγγραφή ενημέρωση προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Η ενημέρωση είχε σταλεί στον Οργανισμό από τις 28 Ιανουαρίου, λίγες μέρες πριν τη δημοσιοποίηση του πορίσματος

Οπως αναφέρεται, η ομάδα του Πανεπιστημίου της Γάνδης -και συγκεκριμένα ο δρ Γεώργιος Μαραγκός και ο καθηγητής Μπαρτ Μερσί- "εξέτασε τις διαθέσιμες πληροφορίες, όπως παρέχονται από τον κ. Κώστα Λακαφώση, σχετικά με τις προσομοιώσεις CFD που πραγματοποιήθηκαν για το δυστύχημα στα Τέμπη".

Το πρώτο συμπέρασμα της ανάλυσης είναι ότι "υπάρχει ένα "εναρκτήριο” γεγονός, πριν από τη δημιουργία της πύρινης σφαίρας, το οποίο είναι ορατό ως μια λάμψη στα βίντεο. Αυτό το εναρκτήριο γεγονός δεν είναι γνωστό με επαρκή λεπτομέρεια για να μπορέσει η ομάδα UGent να επιβεβαιώσει ότι η χρήση του FDS είναι κατάλληλη για τη μοντελοποίησή του".

Ακολούθως, επισημαίνεται ως δεύτερο συμπέρασμα ότι "παρά το εύρημα 1, η παρατηρούμενη πύρινη σφαίρα, η φλόγα πυρκαγιάς και οι πυρκαγιές δεξαμενών είναι φυσικές διεργασίες για τις οποίες η μοντελοποίηση με CFD και FDS θεωρείται κατάλληλη. Οι παρατηρούμενες πύρινες σφαίρες, οι φλόγες και οι πυρκαγιές δεξαμενών περιλαμβάνουν επίσης ταχύτητες που βρίσκονται εντός των ορίων επικύρωσης του FDS.

Εάν η πύρινη σφαίρα ήταν αποτέλεσμα της καύσης ενός ψεκασμού σταγονιδίων υγρού καυσίμου, το FDS περιέχει κατ’ αρχήν όλα τα απαραίτητα υπομοντέλα για την προσομοίωση τέτοιων σεναρίων".

Καταλήγει, ωστόσο, ότι: "Δεδομένων των πολλών αγνώστων στοιχείων που εμπλέκονται στο σενάριο (π.χ. έλλειψη σαφούς βίντεο, έλλειψη ακριβών πληροφοριών σχετικά με το φορτίο του εμπορικού τρένου και έλλειψη πληροφοριών για τις ακριβείς ατμοσφαιρικές συνθήκες –ιδιαίτερα ο άνεμος–, για να αναφερθούν μερικά), η χρήση του FDS για την αντίστροφη μηχανική του δυστυχήματος στα Τέμπη, προκειμένου να προσπαθήσει κανείς να καθορίσει τον τύπο και την ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα καυσίμου που εμπλέκεται στο περιστατικό που οδήγησε στην παρατηρούμενη πύρινη σφαίρα, θα συνεπάγεται αναπόφευκτα ένα υψηλό βαθμό αβεβαιότητας.

Είναι πράγματι πολύ πιθανό πολλές διαφορετικές επιλογές για τα δεδομένα εισόδου στις προσομοιώσεις CFD να μπορούν να οδηγήσουν σε μια πύρινη σφαίρα που μοιάζει με τα βίντεο με ένα εύλογο επίπεδο ακρίβειας".

Η θεωρία του «τριπλού παράγοντα»

Σε ένα νέο μεικτό «σχήμα» εξηγήσεων στρέφονται οι έρευνες προκειμένου να διαλευκάνουν το μυστήριο της τραγωδίας στα Τέμπη - Στο επίκεντρο τα υλικά των δύο τρένων: 2,5 τόνοι ελαίων σιλικόνης του μετασχηματιστή, 67 λίτρα φρέον και ο πεπιεσμένος αέρας του συστήματος πέδησης. Στη θεωρία του «τριπλού παράγοντα» που οδήγησε στη φονική έκρηξη στα Τέμπη φαίνεται να προσανατολίζονται – όπως αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής» – οι αξιωματικοί της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής οι οποίοι επιχειρούν να διαλευκάνουν το μεγάλο μυστήριο της σιδηροδρομικής τραγωδίας με τους 57 νεκρούς και εν μέσω των διαμαχών για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Σε μια δηλαδή έρευνα που δεν περιορίζεται πλέον στο γνωστό δίπολο «έλαια σιλικόνης -παράνομο φορτίο» που ουσιαστικά διαχώριζε τα 16 προηγούμενα πορίσματα κρατικών και ιδιωτών πραγματογνωμόνων αλλά πρόκειται για ένα νέο μεικτό πολυπαραγοντικό «σχήμα» εξηγήσεων για τη μοιραία ανάφλεξη. Βάση αυτής της νέας προσέγγισης αποτελούν μόνο τα υλικά των δύο τρένων.

Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή που ερευνάται διεξοδικά, στον σχηματισμό της πυρόσφαιρας «συμμετείχαν» όχι μόνο οι 2,5 τόνοι ελαίων σιλικόνης του μετασχηματιστή της ηλεκτράμαξας του Intercity 62, αλλά και περίπου 67 λίτρα φρέον από τον κλιματισμό του εμπορικού τρένου. Ο τρίτος παράγοντας της θεωρίας είναι η «εκτόνωση» του πεπιεσμένου αέρα του συστήματος πέδησης που είναι συνολικά 1.180 λίτρα, τα οποία λειτούργησαν επαυξητικά για τη δημιουργία του «πύρινου μανιταριού».

Εξετάζεται μάλιστα η περίπτωση η πολυαναφερόμενη φωτιά που βρισκόταν κάτω από το πάτωμα του κυλικείου, όπου έχασαν τη ζωή τους πολλοί επιβάτες, να προερχόταν από την καύση του μεταλλικού κιβωτίου με το φρέον που φαίνεται να βρισκόταν σε αυτό το σημείο.

Ο τρίτος παράγοντας θεωρείται «κλειδί» της υπόθεσης, ενώ παράλληλα εξετάζεται από το κλιμάκιο των έμπειρων στελεχών της Πυροσβεστικής όλο το οπτικό υλικό από την πρώτη στιγμή της σύγκρουσης. Οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής έχουν ζητήσει σχετικά όλες τις καταθέσεις πυροσβεστών, αστυνομικών αλλά και επιβατών προκειμένου να αναλύσουν τι είδαν αμέσως μετά τη σύγκρουση των τρένων. Συγκεκριμένα, διερευνώνται οι εστίες πυρός και με τι ακριβώς συνδέονται σε σχέση και με τα δεδομένα των τωρινών ερευνών στα συντρίμμια.

Oι δύο απόψεις

Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα, σύμφωνα με έγγραφα που παρουσιάζει «Το Βήμα της Κυριακής», οι δικαστικές αρχές της Λάρισας ζήτησαν «όλα τα σχέδια και τα τεχνικά στοιχεία για τις ηλεκτράμαξες και επιβατάμαξες των τρένων», αλλά και να υπάρξει «άντληση του ψυκτικού υγρού από το σύστημα κλιματισμού των επιβαταμαξών».

Εως σήμερα λοιπόν υπήρχαν δύο απόψεις προσδιορισμού των αιτίων της φονικής έκρηξης που υπολογίζεται ότι κόστισε την ζωή σε τουλάχιστον πέντε-επτά άτυχους επιβάτες που πιθανολογείται ότι κάηκαν ζωντανοί.

Οι δύο αρχικοί πραγματογνώμονες της Πυροσβεστικής, ένας βρετανός ειδικός, ο τεχνικός σύμβουλος της Hellenic Train και δύο Έλληνες ιδιώτες πραγματογνώμονες κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι η εν λόγω έκρηξη οφείλεται στο αναφερόμενο «εκνέφωμα» από τη διαρροή των ελαίων σιλικόνης του μετασχηματιστή της μηχανής της επιβατικής αμαξοστοιχίας (φωτιά εκδηλώθηκε και στον μετασχηματιστή της πρώτης μηχανής του εμπορικού τρένου που δεν θεωρείται ότι είχε κύριο ρόλο στην πυρόσφαιρα).

Από την άλλη πλευρά, τουλάχιστον έξι πραγματογνώμονες συγγενών των θυμάτων (με επικεφαλής τον Κώστα Λακαφώση), όπως και άλλοι τεχνικοί σύμβουλοι, σημείωναν ότι τα έλαια σιλικόνης είναι βραδυφλεγή και δεν έχουν συμμετοχή στη μεγάλη ανάφλεξη μετά τη σύγκρουση προκρίνοντας την εκδοχή περί ύπαρξης παράνομου φορτίου.

Ωστόσο από ανευρεθέντα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας πριν από τη σύγκρουση διαπιστώνεται ότι δεν υπήρχε σε εξωτερικό χώρο κάποιο ύποπτο αντικείμενο. Ακολούθησε έρευνα σχετικά με τη μεταφορά εύφλεκτων υλικών στο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής του εμπορικού τρένου που καταστράφηκε μετά τη σύγκρουση και ορισμένα τμήματα του οποίου βρέθηκαν στη θέση Κουλούρι της Λάρισας όπου έχουν μεταφερθεί συντρίμμια των δύο τρένων.

Τις τελευταίες ημέρες επιχειρείται να δοθεί μια τρίτου τύπου εξήγηση στην πυρόσφαιρα με έναν συνδυασμό αιτίων.

Σε επιστολή του στις 2 Φεβρουαρίου 2025 ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train κ. Μαουρίτσιο Καποτόρτο, ο οποίος είναι ένας εκ των κατηγορουμένων για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, ζήτησε από τον ειδικό εφέτη ανακριτή κ. Σ. Μπακαΐμη να επενεξεταστεί το πόρισμα της Hellenic Train που είχε παραδοθεί στις 25 Ιουλίου 2023 και το οποίο κατέληγε κι εκείνο στο συμπέρασμα ότι για τη μοιραία ανάφλεξη ευθύνονται μόνο τα «έλαια σιλικόνης».

Ωστόσο ο κ. Καποτόρτο υπέδειξε στην ανάκριση να μην περιοριστεί μόνο στον συσχετισμό με τα έλαια σιλικόνης, όμως να ερευνήσει την περίπτωση «κι άλλα υλικά των τρένων να έχουν αναπτύξει παράλληλη δυναμική με τα έλαια σιλικόνης» συμβάλλοντας στη δημιουργία της πυρόσφαιρας.

Ζητώντας να εξεταστούν τα σημεία του παλιού πορίσματος της Hellenic Train, στο οποίο αναφερόταν ότι «το ψυκτικό μέσο κλιματιστικών που είναι 22,4 λίτρα ανά βαγόνι, το οποίο δεν είναι εύφλεκτο σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος και την ατμοσφαιρική πίεση, ωστόσο το υλικό αυτό θα καταστεί εύφλεκτο όταν αναμειχθεί με αέρα υπό πίεση».

Οι δεξαμενές

Ακόμα, στο εν λόγω πόρισμα σημειωνόταν ότι «οι δεξαμενές πεπιεσμένου αέρα των συστημάτων πέδησης (δύο δεξαμενές των 150 λίτρων, μία των 800 λίτρων και μία των 80 λίτρων) δεν βρέθηκαν στα συντρίμμια και θα μπορούσαν να συμβάλουν στην έκρηξη και στην πυρκαγιά παρέχοντας αέρα-οξυγόνο υπό υψηλή πίεση στη φωτιά».

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με αξιωματικούς της Πυροσβεστικής τρία «κουτιά» που περιείχαν φρέον συνολικά περίπου 67 λίτρων έχουν εξαϋλωθεί μετά τη σύγκρουση. Επιπλέον εξετάζεται αν στην πυροδότηση του φαινομένου είχαν ρόλο οι μπαταρίες του τρένου, οι πυκνωτές και οι μετατροπείς έλξης.

Το μωράκι το σκότωσε ένα από τα τρία πίτμπουλ της οικογένειας. Ποτέ δεν θα καταλάβω γιατί λέει η μητέρα

 medlabnews.gr iatrikanea

Ένα βρέφος από το Οχάιο σκοτώθηκε από ένα από τα τρία πίτμπουλ της οικογένειας, ανέφεραν οι γονείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

“Δεν θα καταλάβω ποτέ γιατί!!!” Η μητέρα Mackenzie Copley έγραψε στο Facebook το Σάββατο , δημοσιεύοντας φωτογραφίες της 7 μηνών κόρης της αγκαλιά με τα σκυλιά της οικογένειας.

“Είμαι τόσο χαμένη και συντετριμμένη. Αυτός ήταν ο ίδιος σκύλος που ήταν δίπλα-δίπλα με το μωρό μου κάθε μέρα”, έγραψε.

Ο πατέρας, Κάμερον Τέρνερ, χρησιμοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να εκφράσει τη θλίψη του. «Η ζωή δεν είναι δίκαιη», έγραψε. «Πώς μπορώ να συνεχίσω να ζω χωρίς αυτήν;».

Οι ακριβείς συνθήκες του θανατηφόρου συμβάντος ήταν αδιευκρίνιστες. Η Elizah Turner δαγκώθηκε από ένα από τα σκυλιά της οικογένειας, σύμφωνα με την αστυνομία, η οποία σημείωσε ότι η κατάσταση κλιμακώθηκε γρήγορα. Δεν έγιναν γνωστές άλλες λεπτομέρειες. Δεν είναι σαφές ποιο από τα τρία σκυλιά της οικογένειας δάγκωσε το παιδί.

Το Franklin County Animal Control πήρε τα τρία σκυλιά μετά την τραγωδία και θα αποφασίσει τι θα τους συμβεί μετά από έρευνα.

Εντυπωσιακή διάσωση ασθενούς με ελικόπτερο του Πολεμικού μας Ναυτικού από τουρκικό πλοίο (video)

 medlabnews.gr iatrikanea

Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποίησε σήμερα (13.04.2025) επείγουσα αεροδιακομιδή ασθενούς, μέλους πληρώματος από τουρκικό πλοίο που έπλεε στα νότια της Πελοποννήσου.

Συγκεκριμένα, το ελικόπτερο τύπου S70B Aegean Hawk, του Πολεμικού Ναυτικού ανταποκρίθηκε άμεσα σε αίτημα του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την αεροδιακομιδή ασθενούς από τουρκικό πλοίο, ο οποίος χρειαζόταν επείγουσα νοσοκομειακή περίθαλψη.

Η επιχείρηση διάσωσης πραγματοποιήθηκε σε απόσταση 50 ναυτικών μιλίων από τις νότιες ακτές της Πελοποννήσου, όπου έπλεε το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Containership) με σημαία Τουρκίας.

Το εξειδικευμένο πλήρωμα του ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού κατάφερε να απεγκλωβίσει τον ασθενή με ασφάλεια και να τον μεταφέρει άμεσα στην ελληνική επικράτεια.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, μετά την επιτυχή αεροδιακομιδή, ο ασθενής μεταφέρθηκε στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας.

Εκεί τον παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ για την περαιτέρω μεταφορά του σε κατάλληλη νοσοκομειακή μονάδα, όπου θα του παρασχεθεί η απαραίτητη ιατρική φροντίδα.

Διαβάστε επίσης

Mε κυβερνήτη την επισμηναγό Χριστίνα-Αγάβη Κουσουράκη το Super Puma έσωσε Κουβανή χορεύτρια ανοιχτά της Καρπάθου
 

Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων