Την άποψη που είχε εκφράσει πριν από δύο χρόνια- και επαναλάμβανε σταθερά στη Βουλή- ο αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης Δημ. Παπαγγελόπουλος περί μη παραγραφής του αδικήματος της δωροδοκίας, "καθώς αυτό δεν εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου περί ευθύνης υπουργών", ασπάζεται τελικά η προανακριτική επιτροπή της Βουλής, στέλνοντας πίσω στη Δικαιοσύνη τη δικογραφία για την υπόθεση.
Με τον τρόπο αυτό παρακάμπτεται για πρώτη φορά ο νόμος "περί ευθύνης υπουργών" αφού η εισήγησή της κυβερνητικής πλειοψηφίας είναι η επαναδιαβίβαση της δικογραφίας στη Δικαιοσύνη. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως η Επιτροπή έκρινε ότι θα περιγραφόμενα αδικήματα δωροδοκίας- δωροληψίας δεν εχουν υποπέσει σε παραγραφή και μπορούν να διερευνηθούν από την τακτική δικαιοσύνη. Δηλαδή η Δικαιοσύνη για πρώτη φορά θα έχει δικαίωμα να διερευνήσει τα αδικήματα της δωροδοκίας και όχι μόνο του ξεπλύματος μαύρου χρήματος , όπως έγινε στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου.
Η άποψη Παπαγγελόπουλου και ο αντίλογος
Η άποψη αυτή συμπυκνώνεται νομικά σε όσα είχε πει ο αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης, Δημ. Παπαγγελόπουλος, ο οποίος πριν από δύο χρόνια σε συνέντευξή του (και στη Βουλή πολλές φορές) είχε επισημάνει πως η δωροδοκία υπουργού δεν ανάγεται στα υπουργικά καθήκοντα και δεν δύναται ως εκ τούτου να παραγραφεί.
Η άποψη αυτή συμπυκνώνεται νομικά σε όσα είχε πει ο αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης, Δημ. Παπαγγελόπουλος, ο οποίος πριν από δύο χρόνια σε συνέντευξή του (και στη Βουλή πολλές φορές) είχε επισημάνει πως η δωροδοκία υπουργού δεν ανάγεται στα υπουργικά καθήκοντα και δεν δύναται ως εκ τούτου να παραγραφεί.
Συγκεκριμένα για το ζήτημα, της παραγραφής, είχε πει ότι "πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών αφορά πράξεις πολιτικών προσώπων που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, και όχι οποιαδήποτε άλλη πράξη" και πρόσθεσε: "Δεν μου περνά από το μυαλό ότι ο νομοθέτης θεωρεί ότι ανάγεται στα καθήκοντα του υπουργού η δωροδοκία ή οποιαδήποτε άλλη αξιόποινη πράξη".
Να σημειωθεί δε πως η άποψη αυτή ταυτίζεται με παρόμοιες απόψεις που εξέφρασε και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος. Μετά την αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001, ο κ. Παυλόπουλος τόσο ως βουλευτής όσο και ως υπουργός υποστήριζε σταθερά, σε όλες τις σχετικές συζητήσεις στη Βουλή, ότι το ειδικό προστατευτικό καθεστώς για τους υπουργούς ισχύει μόνο για ποινικά αδικήματα που τελέσθηκαν "κατά την άσκηση των καθηκόντων τους".
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το προστατευτικό καθεστώς του άρθρου 86 του Συντάγματος, όπως έχει επισημάνει ο κ. Παυλόπουλος, καλύπτει μόνο ποινικά αδικήματα, όπως η παράβαση καθήκοντος και η απιστία περί την υπηρεσία, που συνδέονται άμεσα με την άσκηση καθηκόντων εκ μέρους των υπουργών και σε καμία περίπτωση δεν περιλαμβάνει τη δωροδοκία, ενεργητική και παθητική, πολύ περισσότερο δε το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.
Ο αντίλογος
Η αντιπολίτευση εκτιμά ότι η χθεσινή εξέλιξη έρχεται να επιβεβαιώσει τις εξ αρχής εκτιμήσεις περί προσχεδιασμένης διαδικασίας, η οποία στόχο είχε να εξυπηρετήσει επικοινωνιακά πολιτικά παιχνίδια της συγκυβέρνησης. Μάλιστα ο (πολιτικός αλλά και νομικός) αντίλογος έχει να κάνει με τη νομολογία του Αρείου Πάγου (σ.σ. στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου το δικαστικό συμβούλιο είχε αποφανθεί ότι το αδίκημα δωροληψίας-δωροδοκίας εντάσσεται στα υπουργικά καθήκοντα).
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θοδωρής Δρίτσας είπε ότι "στην υπόθεση Τσοχατζόπουλου, υπάρχει όντως μια νομολογία ισχυρή διότι είναι από το δικαστικό συμβούλιο, αλλά η νομολογία, όσο ισχυρή και αν είναι, δεν είναι νόμος και δεν υποκαθιστά το δικαίωμα κάθε δικαστηρίου να αποφανθεί". Η νομολογία είναι ισχυρή αλλά δεν αποτελεί υποχρέωση οποιουδήποτε δικαιοδοτικού οργάνου, όπως είναι η ειδική επιτροπή, να την δεχθεί και να ακολουθήσει την ίδια άποψη", είπε επίσης ο κ. Δρίτσας.
Του Παναγιώτη Στάθη
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου