Από δρόμο μήκους 4,5 χιλιάδων χιλιομέτρων στην καρδιά της ζούγκλας μεταφέρονται στο λιμάνι Μιριτιτούμπα και από εκεί σε ολόκληρο τον κόσμο τεράστιες ποσότητες σόγιας και σιτηρών, που καλλιεργούνται σε εκτάσεις υφαρπαγμένες βίαια και αποψιλωμένες. Υπέρογκα κέρδη αποκομίζουν βραζιλιάνικες εταιρείες με βασικό μέτοχο τον ζάπλουτο χρηματοδότη του Ντόναλντ Tραμπ και του επικεφαλής των Ρεπουμπλικανών στη Γερουσία των ΗΠΑ, Μιτς ΜακΚόνελ.
Βραζιλιάνικες εταιρείες που ανήκουν σε έναν από τους σημαντικότερους χρηματοδότες του Ντόναλντ Tραμπ και του επικεφαλής των Ρεπουμπλικανών στη Γερουσία των ΗΠΑ, Μιτς ΜακΚόνελ, αποτελούν κάποιες από τις κινητήριες δυνάμεις της αποψίλωσης της ζούγκλας του Αμαζονίου.
Σύμφωνα με τη δημοσιογραφική ιστοσελίδα Intercept -το βραζιλιάνικο τμήμα της οποίας έχει παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια εκτεταμένη παρουσίαση της καταστροφής της Αμαζονίας- οι εταιρείες αυτές με τη δράση τους απέσπασαν βίαια τη γη, την αποψίλωσαν και συνέβαλαν στην κατασκευή τής συνολικού μήκους 4,5 χιλιάδων χιλιομέτρων αμφιλεγόμενης εθνικής οδού BR-163 που διασχίζει τη ζούγκλα του Αμαζονίου.
Απώτερος στόχος τους να επεκταθεί η καλλιέργεια σόγιας και σιτηρών στην αποψιλωμένη ζούγκλα, όπως και να διευκολυνθεί η μεταφορά και η εξαγωγή τους από τις οποίες αυτές βγάζουν τα κέρδη τους. Μείζονα ρόλο στο σχέδιο αυτό παίζει το λιμάνι και τερματικός σταθμός φορτηγίδων της Μιριτιτούμπα, μιας παραποτάμιας κωμόπολης στη βόρεια επαρχία της Βραζιλίας Πάρα όπου μεταφέρεται καθημερινά με εκατοντάδες καμιόνια η παραγωγή σιτηρών και σόγιας προκειμένου να φορτωθεί εκεί σε ποταμόπλοια που θα τη μεταφέρουν με τη σειρά τους σε ένα μεγαλύτερο λιμάνι πριν αυτή πλεύσει μέσω των ωκεανών προς όλον τον κόσμο.
Ο σταθμός αυτός -στα βάθη της Αμαζονίας- ανήκει στην Hidrovias do Brazil, μια εταιρεία logistics η οποία, αν και ιδρύθηκε μόλις πριν από 8 χρόνια, έχει σήμερα τη μεγαλύτερη χωρητικότητα φόρτωσης και μεταφοράς σιτηρών στη βόρεια Βραζιλία, ενώ είναι παράλληλα και ο μοναδικός ολοκληρωμένος φορέας διακίνησης λιπασμάτων σε αυτήν. Στις αρχές του 2016 η Hidrovias ανακοίνωσε ότι πολύ σύντομα θα άρχιζε τις εξαγωγές σόγιας, που έφταναν με φορτηγά μέσω της BR-163 από τη νοτιότερη επαρχία Μάτο Γκρόσο.
Ο δρόμος αυτός δεν ήταν ασφαλτοστρωμένος στο μεγαλύτερο τμήμα του και αρκετές φορές σε περίοδο βροχών έκλεινε με αποτέλεσμα ατελείωτες ουρές μπλοκαρισμένων φορτηγών και πλήρη αδυναμία μεταφοράς της σόγιας. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα εργαστεί για τη βελτίωση και την ανάπτυξή του. Φέτος την άνοιξη η φιλική προς τα επιχειρηματικά συμφέροντα και εχθρική στο περιβάλλον κυβέρνηση του Ζαΐρ Μπολσονάρο ανακοίνωσε ότι η Ηidrovias θα συμμετάσχει στην ιδιωτικοποίηση και ανάπτυξη του BR-163. Η ανάπτυξη όμως αυτού του δρόμου προκαλεί από μόνη της αποψίλωση δασών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 2004 και 2013, όταν η αποψίλωση της Αμαζονίας παρουσίασε παντού ύφεση, οι περιοχές γύρω από αυτόν τον δρόμο ήταν οι μοναδικές στη ζούγκλα που παρουσίασαν μεγέθυνση. Η μεγαλύτερη απειλή όμως είναι ότι η περαιτέρω ασφαλτόστρωση και ανάπτυξη του BR-163 και του λιμανιού της Μιριτιτούμπα μειώνει δραστικά το κόστος μεταφοράς της σόγιας και θα συμβάλει ακόμα περισσότερο στη μετατροπή της ζούγκλας του Αμαζονίου σε γεωργική γη. Μόνο τυχαία δεν είναι η πρόσφατη ανακοίνωση της Hidrovias ότι σχεδιάζει να διπλασιάσει την ικανότητα μεταφοράς σιτηρών στους 13 εκατ. τόνους.
Πίσω από την Hidrovias -η οποία δραστηριοποιείται ακόμη στη μεταφορά βωξίτη και άλλων πρώτων υλών στη Λατινική Αμερική μέσω του ποταμού Ουρουγουάη- υπάρχουν αμερικανικά συμφέροντα. Και πιο συγκεκριμένα ο γνωστός πολυεθνικός επενδυτικός κολοσσός Blackstone, που κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Συγκεκριμένα μια άλλη βραζιλιάνικη εταιρεία της Blackstone, η Patria Investmentos, κατέχει το 56% της Hidrovias ενώ η ίδια η Blackstone κατέχει άμεσα ακόμα 10% αυτής.
Η Blackstone δεν είναι μια τυχαία εταιρεία. Είναι η μεγαλύτερη εταιρεία εναλλακτικών επενδύσεων στον κόσμο και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες private equity, ενώ δραστηριοποιείται σε επενδύσεις μέσω hedge funds. Διαχειρίζεται κεφάλαια μισού τρισ. δολαρίων και εκτός της Νέας Υόρκης έχει γραφεία σε Λονδίνο, Παρίσι, Δουβλίνο, Ντίσελντορφ, Λουξεμβούργο, Τόκιο, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη, Πεκίνο, Σανγκάη, Βομβάη, Ντουμπάι και Σίδνεϊ.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου