Αρκετά πίσω από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η Ελλάδα σε θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αλλά και γενικότερα σε θέματα ψηφιακής ανάπτυξης, όπως διαπιστώνει έρευνα του think tank "διαΝΕΟσις".
Συγκεκριμένα, στον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) το 2017 η χώρα μας καταλαμβάνει την 26η θέση συνολικά και την 24η θέση αναφορικά με τις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες.
Αντίστοιχα, η Ελλάδα υστερεί στα τρία τέταρτα των δεικτών του Digital Scoreboard, όπως έχει οριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2017).
Σύμφωνα με την Accenture και την Oxford Economics, η Ελλάδα επίσης υστερεί σημαντικά στο Δείκτη Ψηφιακών Οικονομικών Ευκαιριών (DEOI), όπου με βαθμολογία 17,8 καταλαμβάνει την τελευταία θέση μεταξύ 21 ευρωπαϊκών κρατών στην καμπύλη της ψηφιακής ωριμότητας για το 2016.
Η έρευνα διαπιστώνει ότι υπάρχει έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και απουσία διαχρονικού οράματος για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Επίσης, υπάρχει μεγάλο κενό ανάμεσα στα κείμενα στρατηγικής και την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων, ενώ την ίδια στιγμή είναι μειωμένη η χρήση ψηφιακών λύσεων και πληροφοριακών συστημάτων σε διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης.
Την κατάσταση επιβαρύνουν το προβληματικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο, καθώς και τα προβλήματα κουλτούρας, εκπαίδευσης και επάρκειας ανιθρώπινου δυναμικού.
Επίσης, υπάρχει μεγάλο κενό ανάμεσα στα κείμενα στρατηγικής και την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων, ενώ την ίδια στιγμή είναι μειωμένη η χρήση ψηφιακών λύσεων και πληροφοριακών συστημάτων σε διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης.
Την κατάσταση επιβαρύνουν το προβληματικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο, καθώς και τα προβλήματα κουλτούρας, εκπαίδευσης και επάρκειας ανιθρώπινου δυναμικού.
Η ερευνητική ομάδα της "διαΝΕΟσις", με επικεφαλής τον Καθηγητή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και μέλος του Advisory Board της διαΝΕΟσις Διομήδη Σπινέλλη, εξέτασε το πώς μπορεί να βελτιωθεί η υφιστάμενη κατάσταση, πώς θα μπορούσε μια τεχνολογική επανάσταση στο ελληνικό Δημόσιο να μειώσει την ταλαιπωρία των πολιτών και να κάνει τις υπηρεσίες του κράτους πιο αποδοτικές και αποτελεσματικές αλλά και το πώς θα μπορούσαν τεχνολογικές λύσεις και πληροφοριακά συστήματα να βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος.
Πώς μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση
Οι ερευνητές της διαΝΕΟσις κατέληξαν σε 23 γενικές προτάσεις-στόχους, μια λίστα με 6 βασικές προτεραιότητες, και 14 προτάσεις για συγκεκριμένες δράσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται:
• θέσπιση ψηφιακού δελτίου ταυτότητας
• θεσμοθέτηση μητρώου συναλλασσομένων με το Δημόσιο
• υιοθέτηση συστημάτων για τη διαχείριση της προτεραιότητας στην εξυπηρέτηση των πολιτών
• αναδιάρθρωση του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής
• απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας
• υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, όπως η αναμόρφωση του πλαισίου εφαρμογής προστασίας προσωπικών δεδομένων
• ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα για Έναρξη Επιχειρηματικής Δραστηριότητας
• τεχνική-τεχνολογική ενοποίηση των συστημάτων και των δεδομένων των παλαιών ασφαλιστικών ταμείων
• Συνοπτικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΣΗΦΥ) σε εθνικό επίπεδο
• ηλεκτρονικό εισιτήριο για χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος
• κεντρικό ψηφιακό οργανόγραμμα με δεδομένα από την απογραφή δημοσίων υπαλλήλων
• θέσπιση ψηφιακού δελτίου ταυτότητας
• θεσμοθέτηση μητρώου συναλλασσομένων με το Δημόσιο
• υιοθέτηση συστημάτων για τη διαχείριση της προτεραιότητας στην εξυπηρέτηση των πολιτών
• αναδιάρθρωση του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής
• απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας
• υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, όπως η αναμόρφωση του πλαισίου εφαρμογής προστασίας προσωπικών δεδομένων
• ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα για Έναρξη Επιχειρηματικής Δραστηριότητας
• τεχνική-τεχνολογική ενοποίηση των συστημάτων και των δεδομένων των παλαιών ασφαλιστικών ταμείων
• Συνοπτικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΣΗΦΥ) σε εθνικό επίπεδο
• ηλεκτρονικό εισιτήριο για χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος
• κεντρικό ψηφιακό οργανόγραμμα με δεδομένα από την απογραφή δημοσίων υπαλλήλων
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου