Με αρνητικό πληθωρισμό –κάτι που γίνεται για δεύτερη φορά μέσα στο 2018– έκλεισε ο Μάρτιος, στοιχείο που συνηγορεί στην εκτίμηση περί στασιμότητας της οικονομίας.
Η μείωση των τιμών δεν μεταφράζεται εν προκειμένω σε ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, καθώς την ίδια ώρα το διαθέσιμο εισόδημα παραμένει εξαιρετικά περιορισμένο.
Μάλιστα, η οικονομία κινδυνεύει να περάσει από τη στασιμότητα στην ύφεση, καθώς οι καταναλωτές, βλέποντας τις τιμές να υποχωρούν, προσδοκούν σε περαιτέρω μείωσή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε κατά 0,2% τον Μάρτιο, ύστερα από μία αναιμική αύξηση κατά 0,1% τον Φεβρουάριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τον Ιανουάριο είχαν καταγραφεί αποπληθωριστικές τάσεις, όταν ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε κατά 0,2% σε ετήσια βάση. Τότε, μάλιστα, ήταν η πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2016 (-0,9%) που είχε καταγραφεί αρνητικός πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ο δείκτης τιμών καταναλωτή σημείωσε μηδενική μεταβολή, ενώ όλο το 2017 καταγράφηκε θετική μεταβολή.
Mειώσεις σε ετήσια βάση καταγράφηκαν στις ακόλουθες ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών:
• 0,8% στη «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες.
• 1,7% στη «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
• 0,3% στην «Ενδυση και υπόδηση».
• 2,1% στα «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε έπιπλα και διακοσμητικά, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,3% στην «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε φαρμακευτικά προϊόντα και οδοντιατρικές υπηρεσίες.
• 0,1% στις «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό τηλεφωνίας και τηλεομοιοτυπίας.
• 1,3% στην «Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες».
• 2,2% στα «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από την άλλη, αυξήσεις κατά 6,1% καταγράφονται στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω κυρίως της αύξησης κατά 8,9% στις τιμές του καπνού. Υπενθυμίζεται ότι οι καπνοβιομηχανίες προχώρησαν το καλοκαίρι του 2017 σε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων καπνού, μετακυλίοντας την τελευταία αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης που είχε γίνει στα τέλη του 2016.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το ΑΕΠ η συνολική καταναλωτική δαπάνη το τέταρτο τρίμηνο του 2017 υποχώρησε κατά 0,3% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2017, αλλά και σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2016. Η τελική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ διαμορφώθηκε το 2017 σε 118,31 δισ. ευρώ, έναντι 116,82 δισ. ευρώ το 2016. Ωστόσο, η αύξηση αυτή δεν μπορεί να αντισταθμίσει ακόμη τις απώλειες των τελευταίων ετών. Το 2009 για παράδειγμα, η τελική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών είχε διαμορφωθεί σε 157,39 δισ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου