Από τη μια πλευρά οι μεγάλες δυσκολίες στη λειτουργία των Τοπικών Μονάδων Υγείας και κυρίως στη στελέχωσή τους λόγω έλλειψης γιατρών που να επιθυμούν να ενταχθούν στο νέο σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης, από την άλλη πλευρά η αδιαφορία των πολιτών να κάνουν την εγγραφή τους στον οικογενειακό γιατρό…
Με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υγείας για το άνοιγμα των λεγόμενων "ιατρείων της γειτονιάς" να έχει ουσιαστικά καταρρεύσει, ο Α. Ξανθός με πρόσφατη υπουργική απόφαση άλλαξε και πάλι τους κανόνες των ιατρικών επισκέψεων, χωρίζοντας ουσιαστικά τους ασθενείς σε εγγεγραμμένους, σε μη εγγεγραμμένους και σε έκτακτες περιπτώσεις. Η υπουργική απόφαση δεσμεύει επίσης έναν αριθμό επισκέψεων οι οποίες θα γίνονται από ασθενείς που διαθέτουν παραπομπή από οικογενειακό γιατρό.
Το πρόγραμμα ημερήσιων επισκέψεων ανά περίπτωση ορίζεται ως εξής: οικογενειακός γιατρός ειδικότητας γενικής ιατρικής ή παθολογίας με διάρκεια επίσκεψης 15 λεπτά. Οικογενειακός γιατρός ειδικότητας παιδιατρικής με διάρκεια επίσκεψης 20 λεπτά, γιατρός ειδικότητας, για τον οποίο προβλέπεται παραπομπή θα έχει διάρκεια επίσκεψης 15 λεπτά και γιατρός ειδικότητας, για τον οποίο προβλέπεται παραπομπή, θα μπορεί να δέχεται τους ασθενείς για 20 λεπτά, εκτός αν υπάρχει ανάγκη για περισσότερο χρόνο.
Επί του συνόλου των επισκέψεων επίσης θα υπολογίζεται ο αριθμός των έκτακτων επισκέψεων (20% του χρόνου). Τέλος, με βάση τον εγγεγραμμένο πληθυσμό επί του συνολικού πληθυσμού ευθύνης (ποσοστό κάλυψης) υπολογίζεται διαβαθμισμένα ο αριθμός των προγραμματιζόμενων επισκέψεων για τους εγγεγραμμένους και τους μη εγγεγραμμένους σε οικογενειακό ιατρό και ο αριθμός των επισκέψεων μετά από παραπομπή ή χωρίς παραπομπή σε ιατρό ειδικότητας για τον οποίο προβλέπεται παραπομπή.
Οι επισκέψεις που δεν προγραμματίστηκαν εμφανίζονται στο σύστημα του ιατρού ως ελεύθερες και μπορούν να αξιοποιηθούν για έκτακτες (μη προγραμματισμένες) επισκέψεις. Επιπλέον, ο πληθυσμός ευθύνης των οικογενειακών ιατρών (ειδικότητας γενικής ιατρικής ή παθολογίας και παιδιατρικής) διαχωρίζεται σε ενήλικες και παιδιά, με την αναλογία 83% (17+ ετών) και 17% (0-16 ετών) αντίστοιχα.
Χαρακτηριστικό πάντως της αποτυχίας της Αριστοτέλους να εφαρμόσει το νέο σύστημα πρωτοβάθμιας, το οποίο είχε προωθηθεί ως μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις του υπουργείου Υγείας, είναι πως μόλις 1,8 εκατομμύρια πολίτες από τα περίπου 10 εκατομμύρια ασφαλισμένων στον ΕΟΠΥΥ υπολογίζεται πως έχουν εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό, παρά το γεγονός πως ο αρχικός στόχος ήταν το μοντέλο να είναι καθολικό και ταυτόχρονα υποχρεωτικό. Επίσης ενώ έχει περάσει περίπου ενάμισης χρόνος μετά την ψήφιση του νόμου για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα, λειτουργούν περίπου 110 δημόσιες δομές από τις συνολικά 239 που προβλέπει η μεταρρύθμιση.
Το υπουργείο Υγείας είχε αρχικά προκηρύξει 1.195 θέσεις γιατρών για τα "ιατρεία της γειτονιάς" και 2.800 οικογενειακούς γιατρούς μέσω ΕΟΠΥΥ. Με βάση τον πρώτο σχεδιασμό, κάθε οικογενειακός γιατρός έχει πληθυσμό ευθύνης 2.250 ενήλικες και οι παιδίατροι 1.500 παιδιά.
Η τελευταία προκήρυξη για στελέχωση των δομών ήταν τον Ιούνιο του 2018 και αφορούσε στην πρόσληψη στις ΤΟΜΥ με σύμβαση εργασίας διετούς διάρκειας, συνολικά 953 ιατρών, εκ των οποίων 809 παθολόγοι και 144 παιδίατροι. Η ανταπόκριση εντούτοις ήταν χαμηλή και προς το παρόν αυτό δεν φαίνεται να αλλάζει.
Βίκυ Κουρλιμπίνη
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου