Τις τελευταίες ημέρες εργοστάσια στην Κίνα σταμάτησαν την παραγωγή τους στο πλαίσιο προφύλαξης των εργαζομένων τους από τον κοροναϊό. Ένα από αυτά της Apple που παράγουν iphone. Από την άλλη έλλειψη υγιεινομικού υλικού οδήγησε, για πρώτη φορά, σε εισαγωγή ύφους 100 εκ. δολαρίων.
Η οικονομική διάσταση των επιπτώσεων του κοροναϊού τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και επιμέρους (κράτη, επιχειρήσεις κλπ) έχει αρχίσει να απασχολεί ιδιαιτέρως, καθώς η επιδημία βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει.
Η οικονομική διάσταση των επιπτώσεων του κοροναϊού τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και επιμέρους (κράτη, επιχειρήσεις κλπ) έχει αρχίσει να απασχολεί ιδιαιτέρως, καθώς η επιδημία βρίσκεται σε εξέλιξη και είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει.
Οικονομικά επιτελεία κυβερνήσεων, επενδυτικοί οίκοι και επιχειρήσεις προσπαθούν να εκτιμήσουν την αναμενόμενη οικονομική ζημιά από τον κοροναϊό. Όμως οι προβλέψεις δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, αφού η εξίσωση έχει αρκετούς αγνώστους. Όπως: ποιο θα είναι το πλήρες μέγεθος της επιδημίας, πόσος χρόνος θα χρειαστεί μέχρι να ελεγχθεί, ποια η ταχύτητα εξάπλωση του ιού.
Στο περιβάλλον αβεβαιότητας, οι διεθνείς οίκοι που επιχειρούν προβλέψεις, υποχρεώνονται να αναθεωρούν συνέχεια τις εκτιμήσεις τους, επί τα χείρω μέχρι τώρα. Είναι ενδεικτικό ότι η JPMorgan αρχικά εξέδωσε εκτίμηση σύμφωνα με την οποία η εξάπλωση του κοροναϊού θα αφαιρούσε 0,3 ποσοστιαίες μονάδες από τους ρυθμούς ανάπτυξης του παγκόσμιου ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο, αλλά στη συνέχεια όσο έρχονταν στο φως νέα στοιχεία προειδοποίησε πως οι συνέπειες θα είναι τελικά πολύ μεγαλύτερες. Από την πλευρά της η UBS προβλέπει ότι ο ιός θα «φάει» 2,5 ποσοστιαίες μονάδες από την παγκόσμια ανάπτυξη.
Όσον αφορά τις επιπτώσεις του κορονοϊού στην ελληνική οικονομία μέχρι τώρα περιορίζονται σε ακυρώσεις κρατήσεων κινέζων τουριστών, κυρίως στη Σαντορίνη. Ωστόσο, οι ανησυχίες για μεγαλύτερα πλήγματα στον τουρισμό και το εμπόριο αν η επιδημία συνεχιστεί για αρκετές εβδομάδες, δεν θεωρούνται αδικαιολόγητες.
Τι προκαλεί το μεγαλύτερο κόστος
Αν και οι οικονομολόγοι δεν μπορούν ακόμη να είναι σίγουροι για την έκταση της ζημιάς στην οικονομία, γνωρίζουν πολύ καλά πώς πρέπει να παρακολουθούν την εξέλιξη του φαινομένου και τι ακριβώς να προσέχουν. Και τούτο γιατί έχουν την εμπειρία του SARS και άλλων επιδημιών.
Όπως γράφει η Wall Street Journal είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς ότι το κόστος της περίθαλψης των νοσούντων είναι ένα εξαιρετικά μικρό ποσοστό του συνολικού κόστους. Το μεγάλο πλήγμα έρχεται από τα μέτρα των κυβερνήσεων και τις συμπεριφορές των ανθρώπων για την αποτροπή της μετάδοσης. Οι δράσεις των επιχειρήσεων επίσης έχουν μεγάλη σημασία. Εάν κλείσουν γραφεία, καταστήματα ή σταματήσουν εισαγωγές κρίσιμες για την παραγωγή τους ο αντίκτυπος είναι σοβαρός.
Στην περίπτωση του SARS τα μέτρα αποτροπής κατάφεραν σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό με τις διεθνείς αφίξεις στη περιοχή Ασίας- Ειρηνικού να είναι μειωμένες κατά 10% το 2003 σε σχέση με το 2002. Με τις εταιρείες να αναστέλουν τις πτήσεις τους προς την Κίνα και ορισμένες χώρες να κλείνουν την είσοδο σε ταξιδιώτες από τη χώρα, οι επιπτώσεις του κορονοϊού ενδεχομένως να είναι ευρύτερες, επισημαίνει η WSJ.
Πέρα από το φόβο πολιτών και ολόκληρων κρατών, το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να παρατηρούν οι οικονομολόγοι είναι οι επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Προς το παρόν τα προβλήματα είναι σχετικά περιορισμένα. Ωστόσο κλάδοι όπως αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας φοβούνται ελλείψεις σε βασικά υλικά και εξαρτήματα, που προμηθεύονται από την Κίνα.
Φορολογικά μέτρα από το Πεκίνο
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Πεκίνο ανακοίνωσε μία σειρά από φορολογικές πολιτικές, με στόχο την μείωση του οικονομικού βάρους σε μερικούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας δραστηριότητας και στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών, για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της επιδημίας του νέου κορονοϊού.
Για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των μεταφορών, της εστίασης, της φιλοξενίας και του τουρισμού, οι απώλειες εσόδων που θα καταγράψουν το 2020 θα τύχουν ειδικής φορολογικής μεταχείρισης σε βάθος οκταετίας, σύμφωνα με το υπουργείο των Οικονομικών. Όσοι δραστηριοποιούνται στις μεταφορές και στην προσφορά υπηρεσιών καθημερινής ανάγκης, θα εξαιρεθούν από την καταβολή του ΦΠΑ.
sofokleousin.gr
sofokleousin.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου