επιμέλεια medlabnews.gr iatrikanea
Η συνταρακτική αποκάλυψη πως ο πιλότος της Air India AI171 ίσως υπέφερε από κατάθλιψη πριν τη συντριβή της πτήσης, φέρνει ξανά στο προσκήνιο έναν εφιάλτη που η διεθνής αεροπορία προσπαθεί να ξορκίσει από το 2015.
Οι ερευνητές της συντριβής της Air India εξετάζουν τα ιατρικά αρχεία του πιλότου της μοιραίας πτήσης, που συνετρίβη στην Αχμενταμπάντ, καθώς υπάρχουν στοιχεία ότι έπασχε από κατάθλιψη και είχε προβλήματα ψυχικής υγείας. Ο 56χρονος κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπχαρβάλ, απείχε λίγους μόνο μήνες από τη συνταξιοδότησή του, αλλά σκεφτόταν να φύγει νωρίτερα για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του το 2022, όπως ανέφερε κατ’αποκλειστικότητα η Telegraph. Ο πιλότος, ο οποίος είχε περισσότερες από 15.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του, υποβλήθηκε τελευταία φορά σε ιατρικές εξετάσεις στις 5 Σεπτεμβρίου του 2024.
Τα αρχεία του έχουν παραδοθεί στους ερευνητές, των οποίων η αρχική έκθεση ανέφερε ότι επικεντρώνονταν στις ενέργειες των πιλότων και όχι σε κάποιο τεχνικό σφάλμα του αεροπλάνου. Η Ενωση Πιλότων Αεροπορικών Εταιρειών της Ινδίας δήλωσε ότι απορρίπτει τον «τόνο και την κατεύθυνση» της έρευνας.
Ενώ η αρχική έκθεση δεν κατέληξε σε κάποιο συμπέρασμα, έχει επιστήσει την προσοχή στις ενέργειες του Σαμπχαρβάλ, του κυβερνήτη του αεροπλάνου, και του συγκυβερνήτη Κλάιβ Κουντάρ. Σύμφωνα με τις διαδικασίες του πιλοτηρίου, ο πιλότος που είχε τον έλεγχο της απογείωσης ήταν ο Κουντάρ, ο οποίος θα είχε και τα δύο χέρια του στο κοντρόλ κατά την απογείωση. Ο Σαμπχαρβάλ θα είχε τα χέρια του ελεύθερα, και έτσι θα μπορούσε να διακόψει αυτός την παροχή καυσίμου, είπε ο Ρανγκανάθαν.
Ο κυβερνήτης εντάχθηκε στην Air India το 1994, και είχε στο ενεργητικό του περισσότερες από 8.000 ώρες πτήσης σε αυτόν τον τύπο Boeing. Μετά τον θάνατο της μητέρας του, μετακόμισε από το Δελχί στη Βομβάη για να φροντίσει τον πατέρα του, σκεπτόμενος μάλιστα να εγκαταλείψει την αεροπορική εταιρεία για να αφοσιωθεί πλήρως στην οικογένειά του. Οι γείτονες στο Ποβάι της Βομβάης τον θυμούνται ως έναν ήσυχο άνθρωπο και στοργικό γιο που συχνά τον έβλεπαν να συνοδεύει τον πατέρα του σε βραδινές βόλτες. Ο Νιλ Πάις, πρώην συνάδελφός του, είπε ότι ο πιλότος ήταν ένας «τζέντλεμαν», λέγοντας στην Telegraph: «Σκεφτόταν την πρόωρη συνταξιοδότηση. Ο πατέρας του είναι πολύ ηλικιωμένος, 90 ετών, και επρόκειτο να τον φροντίζει με πλήρες ωράριο. Αυτό ήταν το σχέδιο», είπε και συνέχισε: «Είμαστε όλοι άνθρωποι. Ναι, υπήρξαν μέλη πληρώματος που έχουν δείξει τάσεις προς προβλήματα ψυχικής υγείας και έχουν καθηλωθεί αμέσως στο έδαφος. Δεν επιτρέπεται να περάσει ανεξέλεγκτα κάτι τέτοιο. Συχνά πρόκειται περισσότερο για τη ζωή εκτός εργασίας, η οποία φυσικά παίζει ρόλο στον τρόπο που αποδίδεις. Αλλά αν υπάρχει κάποια ανησυχία, αυτή αντιμετωπίζεται από τους μηχανισμούς, από τα κατάλληλα τμήματα. Δεν αφήνουν κανέναν να πετάξει αν υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία», τόνισε ο Πάις. Η Air India αρνήθηκε να σχολιάσει, αλλά ένας αξιωματούχος που συνεργάζεται με τον Όμιλο Tata, τη μητρική της αεροπορικής εταιρείας, δήλωσε στην Telegraph ότι ο κυβερνήτης δεν είχε πάρει πρόσφατα άδεια ασθενείας. «Πήρε άδεια πένθους το 2022 μετά τον θάνατο της μητέρας του και τα ιατρικά του αρχεία υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας και η προκαταρκτική έκθεση δεν βρήκε τίποτα αξιοσημείωτο», είπε. Και οι δύο πιλότοι είχαν περάσει τις ιατρικές εξετάσεις Κατηγορίας Ι, οι οποίες αξιολογούν την ψυχοσωματική ικανότητα ενός πιλότου, τα τελευταία δύο χρόνια.
Γερμανός πιλότος και το Burnout που συγκλόνισε τον κόσμο
Πριν από λίγα χρόνια, ο κόσμος παρακολουθούσε συγκλονισμένος την υπόθεση της πτήσης 9525 της Germanwings, όταν ο 28χρονος συγκυβερνήτης Andreas Lubitz κλείδωσε τον κυβερνήτη εκτός πιλοτηρίου και σκόπιμα οδήγησε το αεροσκάφος στις γαλλικές Άλπεις, σκοτώνοντας 150 ανθρώπους. Οι έρευνες αποκάλυψαν ότι ο Lubitz έπασχε από σοβαρό καταθλιπτικό σύνδρομο και burnout, και ότι είχε κρύψει την κατάστασή του από τους εργοδότες του. Από τότε, οι αεροπορικές αρχές σε όλο τον κόσμο εισήγαγαν νέους κανόνες για την ψυχολογική παρακολούθηση των πιλότων και την παρουσία δύο προσώπων στο πιλοτήριο.
Η Ιστορία Επαναλαμβάνεται;
Η πρόσφατη έκθεση για την πτήση AI171 της Air India αποκαλύπτει ότι ο κυβερνήτης Sumeet Sabharwal ενδέχεται να έπασχε από κατάθλιψη, ενώ είχε λάβει πολυετή ιατρική άδεια μετά τον θάνατο συγγενικού του προσώπου. Παρόλο που είχε επιστρέψει με επίσημες ιατρικές εξετάσεις, νέες ενδείξεις δείχνουν ότι οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν χειροκίνητα αμέσως μετά την απογείωση – κάτι που δεν θα μπορούσε να συμβεί τυχαία.
Αντιδράσεις, Έρευνες και Ευθύνες
Οι ενώσεις πιλότων στην Ινδία απορρίπτουν κάθε αναφορά σε αυτοκτονία ως πρόωρη και ανεύθυνη, ζητώντας πρώτα την ολοκλήρωση των ερευνών. Η Air India από την πλευρά της, υποστηρίζει τη διαφάνεια και τη διερεύνηση κάθε παραμέτρου – ιατρικής, τεχνικής, αλλά και ανθρώπινης.
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Η υπόθεση Germanwings δεν είναι μακρινή ανάμνηση. Είναι η μνήμη ενός σήματος κινδύνου που, όπως φαίνεται, δεν ελήφθη σοβαρά υπ’ όψιν σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Η τραγωδία της Air India υπενθυμίζει με σκληρό τρόπο πως η ψυχική υγεία στο πιλοτήριο είναι τόσο κρίσιμη όσο και τα υδραυλικά του αεροπλάνου.
Διαβάστε επίσης
Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης ή σύνδρομο burnout. Ποιες οι αιτίες και τα συμπτώματα που προκαλεί;



Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου