Εν δυνάμει δημοσιονομική βόμβα αποτελεί το νομοσχέδιο για την υγεία και σύμφωνα με πληροφορίες, οι Βρυξέλλες θα το θέσουν προς συζήτηση στο πλαίσιο της 3ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος το Φθινόπωρο, καθώς το νέο και καθόλα απαραίτητο σύστημα που προτείνει η κυβέρνηση, απαιτεί πρόσθετες και μη προϋπολογισμένες προσλήψεις προσωπικού για να λειτουργήσει.
Στην πράξη, για να λειτουργήσει το νέο σύστημα, μπορεί να χρειαστούν από 5.000 προσλήψεις, σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, οι οποίες όμως θα μπορούσαν και να τετραπλασιαστούν.
Πρόκειται για προσλήψεις ιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού, σε βάθος χρόνου, σε ένα παράλληλο με το ΕΣΥ, σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας, με βάση το "σχέδιο νόμου μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας - ΠΦΥ ” που κατατέθηκε την Παρασκευή 21 Ιουλίου στη Βουλή.
Η κυβέρνηση ουσιαστικά εισάγει ένα σύστημα υγείας, το οποίο φιλοδοξεί να αναλάβει όλη την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με δημόσιο χαρακτήρα, που να καλύπτει όλον τον πληθυσμό.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις του ιατρικού κόσμου, το υπουργείο υγείας φιλοδοξεί να ενοποιήσει όλες τις υπάρχουσες υπολειτουργούσες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε ένα ενιαίο σύστημα ΠΦΥ.
Το νομοσχέδιο εισαγάγει δύο έννοιες: (1) την “ομάδα υγείας”, που αποτελείται από τουλάχιστον ένα γενικό ιατρό, ή παθολόγο, ή παιδίατρο, ένα νοσηλευτή ή “επισκέπτη υγείας”, ένα κοινωνικό λειτουργό και διοικητικό προσωπικό (κατ’ ελάχιστη σύνθεση).
Και (2) την Τοπική μονάδα υγείας (δημόσια μονάδα του ΠΦΥ, το εισαγωγικό επίπεδο στο ΕΣΥ), που λειτουργεί στη βάση εγγεγραμμένου πληθυσμού αναφοράς και στελεχώνεται από τουλάχιστον μια “ομάδα υγείας”.
Το ανοιχτό ερώτημα όσων παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα, είναι πόσες ακόμα προσλήψεις θα πρέπει να γίνουν, για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ειδικοτήτων και επαγγελματιών υγείας αυτού του συστήματος, αν υπολογίσουμε αυτούς που θα ενταχθούν στο ΠΦΥ, καθώς δουλεύουν ήδη στις αντίστοιχες δομές.
Το δεύτερο ερώτημα είναι το αν και κατά πόσο η κυβέρνηση θα επιλέξει να προσλάβει μεγάλο πλήθος καινούργιων οικογενειακών γιατρών, ως δημοσίους υπαλλήλους, ή θα επιλέξει την οδό των συμβεβλημένων ιδιωτών - δηλαδή τη διαδεδομένη στην Ευρώπη μέθοδο, που άλλωστε έχει εισηγηθεί παλαιότερα και η task force της Κομισιόν.
Εν ολίγοις, στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, οι Ευρωπαίοι θα ερωτήσουν: σκοπεύει η κυβέρνηση να στελεχώσει ένα δεύτερο παράλληλο ΕΣΥ δίπλα στο ΕΣΥ, ή όχι;
Το νομοσχέδιο των 32 σελίδων (το μέρος Α, καθώς οι υπόλοιπες 40 είναι άλλες ρυθμίσεις) δεν προσδιορίζει τον αριθμό των κοινωνικών λειτουργών, επισκεπτών υγείας, νοσηλευτών και διοικητικών υπαλλήλων που χρειάζεται να προσληφθούν για να στηρίξουν το νέο σύστημα.
Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει ακόμη ακριβής προϋπολογισμός. Η μόνη αναφορά που γίνεται είναι η εξής: “η ετήσια δαπάνη, από τη καθιέρωση της ομάδας υγείας στο σύστημα ΠΦΥ, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα”. Αυτό αναφέρει η έκθεση του γενικού λογιστηρίου του κράτους.
Οι ανησυχίες των Βρυξελλών, βεβαίως, ξεκίνησαν από το γεγονός ότι σε άλλη διάταξη, αυτή για την στελέχωση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), η σχετική αιτιολογική έκθεση για πρόσληψη μόλις 465 ειδικευμένων ιατρών προβλέπει 12 εκ ευρώ ετήσια δαπάνη. Για όλο το νέο σύστημα “ΠΦΥ" η ειδική έκθεση δεν έχει κανένα νούμερο.
“Καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”
Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν φυσικά, ούτε πως οι Βρυξέλλες είναι αρνητικές, ούτε πως οι ελεγκτές της τρόικας έχουν συγκεκριμένη άποψη για το πώς πρέπει να είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα στην Ελλάδα. Πηγή του Συμβουλίου είπε, μάλιστα, ότι όλο αυτό είναι “καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τοπικές μονάδες υγείας, περιφερειακά ιατρεία, πολυδύναμα περιφερειακά ιατρεία, ειδικά περιφερειακά ιατρεία και τοπικά ιατρεία (που υπάρχουν ήδη) εντάσσονται τώρα στο ΠΦΥ και μετονομάζονται σε τοπικές μονάδες υγείας “ΤΟΜΥ"
Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει τους συμβεβλημένους στον ΕΟΠΠΥ γιατρούς και όλους τους παραπάνω.
Το 2ο επίπεδο περιλαμβάνει τα κέντρα υγείας και τις μονάδες υγείας του ΠΕΔΥ.
Στο ΤΟΜΥ περιλαμβάνονται και οι αποκεντρωμένες μονάδες των κέντρων υγείας και θα λειτουργούν με εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης, με στόχο την παροχή οικογενειακής ιατρικής, για 7ωρο 5ήμερο ωράριο σε 2 βάρδιες.
Η Τρόικα, έτσι κι αλλιώς, γνωρίζει ότι σήμερα υπάρχουν τα διάφορα τοπικά πολυδύναμα κτλ ιατρεία, που είναι σκόρπια και υπολειτουργούν.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τον θεσμό του Οικογενειακού Γιατρού, που θα πρέπει να έχει προσληφθεί σε μια από τις παραπάνω δομές ή να είναι ιδιώτης συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥ και θα έχει πληθυσμό ευθύνης 2000 εγγεγραμμένους ενήλικες ή 1500 παιδιά.
Η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα, του δημοσίου γενικότερα και όλων των δομών που λειτουργούν κρατική δαπάνη αποτελεί το βασικό αντικείμενο της επόμενης αξιολόγησης, με έμφαση στον περιορισμό του μη μισθολογικού κόστους και την αποπολιτικοποίηση των δομών.
Από τις Βρυξέλλες, Θάνος Αθανασίου
star.gr
Στην πράξη, για να λειτουργήσει το νέο σύστημα, μπορεί να χρειαστούν από 5.000 προσλήψεις, σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, οι οποίες όμως θα μπορούσαν και να τετραπλασιαστούν.
Πρόκειται για προσλήψεις ιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού, σε βάθος χρόνου, σε ένα παράλληλο με το ΕΣΥ, σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας, με βάση το "σχέδιο νόμου μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας - ΠΦΥ ” που κατατέθηκε την Παρασκευή 21 Ιουλίου στη Βουλή.
Η κυβέρνηση ουσιαστικά εισάγει ένα σύστημα υγείας, το οποίο φιλοδοξεί να αναλάβει όλη την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με δημόσιο χαρακτήρα, που να καλύπτει όλον τον πληθυσμό.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις του ιατρικού κόσμου, το υπουργείο υγείας φιλοδοξεί να ενοποιήσει όλες τις υπάρχουσες υπολειτουργούσες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε ένα ενιαίο σύστημα ΠΦΥ.
Το νομοσχέδιο εισαγάγει δύο έννοιες: (1) την “ομάδα υγείας”, που αποτελείται από τουλάχιστον ένα γενικό ιατρό, ή παθολόγο, ή παιδίατρο, ένα νοσηλευτή ή “επισκέπτη υγείας”, ένα κοινωνικό λειτουργό και διοικητικό προσωπικό (κατ’ ελάχιστη σύνθεση).
Και (2) την Τοπική μονάδα υγείας (δημόσια μονάδα του ΠΦΥ, το εισαγωγικό επίπεδο στο ΕΣΥ), που λειτουργεί στη βάση εγγεγραμμένου πληθυσμού αναφοράς και στελεχώνεται από τουλάχιστον μια “ομάδα υγείας”.
Το ανοιχτό ερώτημα όσων παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα, είναι πόσες ακόμα προσλήψεις θα πρέπει να γίνουν, για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ειδικοτήτων και επαγγελματιών υγείας αυτού του συστήματος, αν υπολογίσουμε αυτούς που θα ενταχθούν στο ΠΦΥ, καθώς δουλεύουν ήδη στις αντίστοιχες δομές.
Το δεύτερο ερώτημα είναι το αν και κατά πόσο η κυβέρνηση θα επιλέξει να προσλάβει μεγάλο πλήθος καινούργιων οικογενειακών γιατρών, ως δημοσίους υπαλλήλους, ή θα επιλέξει την οδό των συμβεβλημένων ιδιωτών - δηλαδή τη διαδεδομένη στην Ευρώπη μέθοδο, που άλλωστε έχει εισηγηθεί παλαιότερα και η task force της Κομισιόν.
Εν ολίγοις, στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, οι Ευρωπαίοι θα ερωτήσουν: σκοπεύει η κυβέρνηση να στελεχώσει ένα δεύτερο παράλληλο ΕΣΥ δίπλα στο ΕΣΥ, ή όχι;
Το νομοσχέδιο των 32 σελίδων (το μέρος Α, καθώς οι υπόλοιπες 40 είναι άλλες ρυθμίσεις) δεν προσδιορίζει τον αριθμό των κοινωνικών λειτουργών, επισκεπτών υγείας, νοσηλευτών και διοικητικών υπαλλήλων που χρειάζεται να προσληφθούν για να στηρίξουν το νέο σύστημα.
Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει ακόμη ακριβής προϋπολογισμός. Η μόνη αναφορά που γίνεται είναι η εξής: “η ετήσια δαπάνη, από τη καθιέρωση της ομάδας υγείας στο σύστημα ΠΦΥ, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα”. Αυτό αναφέρει η έκθεση του γενικού λογιστηρίου του κράτους.
Οι ανησυχίες των Βρυξελλών, βεβαίως, ξεκίνησαν από το γεγονός ότι σε άλλη διάταξη, αυτή για την στελέχωση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), η σχετική αιτιολογική έκθεση για πρόσληψη μόλις 465 ειδικευμένων ιατρών προβλέπει 12 εκ ευρώ ετήσια δαπάνη. Για όλο το νέο σύστημα “ΠΦΥ" η ειδική έκθεση δεν έχει κανένα νούμερο.
“Καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”
Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν φυσικά, ούτε πως οι Βρυξέλλες είναι αρνητικές, ούτε πως οι ελεγκτές της τρόικας έχουν συγκεκριμένη άποψη για το πώς πρέπει να είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα στην Ελλάδα. Πηγή του Συμβουλίου είπε, μάλιστα, ότι όλο αυτό είναι “καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τοπικές μονάδες υγείας, περιφερειακά ιατρεία, πολυδύναμα περιφερειακά ιατρεία, ειδικά περιφερειακά ιατρεία και τοπικά ιατρεία (που υπάρχουν ήδη) εντάσσονται τώρα στο ΠΦΥ και μετονομάζονται σε τοπικές μονάδες υγείας “ΤΟΜΥ"
Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει τους συμβεβλημένους στον ΕΟΠΠΥ γιατρούς και όλους τους παραπάνω.
Το 2ο επίπεδο περιλαμβάνει τα κέντρα υγείας και τις μονάδες υγείας του ΠΕΔΥ.
Στο ΤΟΜΥ περιλαμβάνονται και οι αποκεντρωμένες μονάδες των κέντρων υγείας και θα λειτουργούν με εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης, με στόχο την παροχή οικογενειακής ιατρικής, για 7ωρο 5ήμερο ωράριο σε 2 βάρδιες.
Η Τρόικα, έτσι κι αλλιώς, γνωρίζει ότι σήμερα υπάρχουν τα διάφορα τοπικά πολυδύναμα κτλ ιατρεία, που είναι σκόρπια και υπολειτουργούν.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τον θεσμό του Οικογενειακού Γιατρού, που θα πρέπει να έχει προσληφθεί σε μια από τις παραπάνω δομές ή να είναι ιδιώτης συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥ και θα έχει πληθυσμό ευθύνης 2000 εγγεγραμμένους ενήλικες ή 1500 παιδιά.
Η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα, του δημοσίου γενικότερα και όλων των δομών που λειτουργούν κρατική δαπάνη αποτελεί το βασικό αντικείμενο της επόμενης αξιολόγησης, με έμφαση στον περιορισμό του μη μισθολογικού κόστους και την αποπολιτικοποίηση των δομών.
Από τις Βρυξέλλες, Θάνος Αθανασίου
star.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου