Τέλος επιτηδεύματος ύψους 800 ευρώ επέβαλε η εφορία σε… σχολικό συνεταιρισμό των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου. «Κλειστόν λόγω… εφορίας», αναφέρει ο τίτλος της ανακοίνωσης που εξέδωσε το σχολείο.
«Δεν είμαστε έμποροι! Δεν είμαστε εμπορική επιχείρηση! Είμαστε σχολικός συνεταιρισμός που προωθούμε τη σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα, η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται. Δυστυχώς, στη χώρα μας φορολογείται» αναφέρουν εκπαιδευτικοί και γονείς, σημειώνοντας ότι αδυνατούν να ανταποκριθούν οικονομικά στο τέλος επιτηδεύματος που τους επέβαλε η εφορία.
Η επίσημη ανακοίνωση
«Δυστυχώς αναγκαζόμαστε να κλείσουμε τον Σχολικό Συνεταιρισμό του Δημ. Σχολείου Ολύνθου «Το Περιβόλι» διότι δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε οικονομικά στο «τέλος επιτηδεύματος» που μας επέβαλε η Εφορία!!
Δεν είμαστε έμποροι! δεν είμαστε εμπορική επιχείρηση! Είμαστε Σχολικός Συνεταιρισμός που προωθούμε την σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται, δυστυχώς στην χώρα μας φορολογείται.
Προσφέραμε στους μαθητές μας την μάθηση της υπευθυνότητας, της δημοκρατικότητας, της αυτοβοήθειας, της αλληλεγγύης. Η δημοκρατία στην τάξη, ο καθένας προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Μαθαίνει το παιδί να ζει ομαδικά, να αναπτύσσεται, να έχει γνώμη, να λαμβάνει αποφάσεις, να υποτάσσεται στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, να παίρνει τα πρώτα μαθήματα ενός υπεύθυνου πολίτη. Πραγματικά, ένας μαθητής συνεταιριστής είναι ήδη ένας υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος μικρός πολίτης του τόπου του».
Τι συνέβη
Ο λαχανόκηπος δημιουργήθηκε το 2010, ενώ μόλις πέρυσι -σε συνεργασία με τους μαθητές- ιδρύθηκε ο σχολικός συνεταιρισμός «Το Περιβόλι». Έχοντας δύο θερμοκήπια στην αυλή του σχολείου, τα παιδιά καλλιεργούσαν, μεταξύ άλλων, ντομάτες, κουνουπίδια, μπρόκολα, ραπανάκια, παντζάρια, μαϊντανό, καρότα κ.ά.
Η πρωτοβουλία αυτή είχε ως στόχο να έρθουν οι μικροί μαθητές σε επαφή με τις αξίες της αλληλοβοήθειας, της συνεργασίας, της κοινωνικής ευθύνης και της κοινωνικοποιημένης σχολικής ζωής, αλλά και να γνωρίσουν τις συλλογικές μορφές οικονομικής δραστηριότητας, με την πρωτοβουλία να επεκτείνεται πέρα από το σχολείο. «Τα παιδιά αγάπησαν το εγχείρημα. Εφαρμόσαμε στην πράξη τη βιωματική μάθηση. Διοργανώναμε παζάρια, μια άλλη χρονιά μοιράσαμε 2.000 φυτά στους κατοίκους του χωριού, χαρίζαμε προϊόντα σε συσσίτια για απόρους», αναφέρει στην «Αυγή» ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου, Βασίλης Μισαηλίδης.
Λέξεις κλειδιά στη βιωματική μάθηση, η συνευθύνη, η συλλογικότητα και η συνεργασία. Οι μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξης μέσω των γενικών συνελεύσεων συζητούσαν και συναποφάσιζαν. Ταμίας ήταν ένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και συντονιστής ένας εκπαιδευτικός. Το λογότυπο και το όνομα του συνεταιρισμού, μάλιστα, ήταν έμπνευση των ίδιων των μαθητών.
Φαίνεται ωστόσο πως τέτοιου είδους πρωτοβουλίες σκοντάφτουν πάνω στη γραφειοκρατία και στον παραλογισμό που διέπει το φορολογικό μας σύστημα. «Θέλαμε να διδάξουμε τη νομιμότητα στους μαθητές μας και ήρθαμε αντιμέτωποι με μια δαιδαλώδη γραφειοκρατία» δηλώνει ο Β. Μισαηλίδης. Όπως εξηγεί, η καταστατική και σύννομη λειτουργία του σχολικού συνεταιρισμού απαιτούσε τραπεζικό λογαριασμό, ο οποίος για να εκδοθεί χρειάζεται ΑΦΜ. Με δεδομένο όμως ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους σχολικούς συνεταιρισμούς, το αποτέλεσμα ήταν το «Περιβόλι» να ενταχθεί στους κανονικούς συνεταιρισμούς και με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης για το έτος 2017 η εφορία τους επέβαλε τέλος επιτηδεύματος ύψους 800 ευρώ.
«Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να απλοποιηθεί το σημερινό νομικό πλαίσιο ώστε να κατοχυρώνεται ο θεσμός των σχολικών συνεταιρισμών. Ζητήσαμε να θεσπιστεί άμεσα νομοθετική ρύθμιση με αναδρομική ισχύ, καθώς ήδη έχουμε πληρώσει την πρώτη δόση στην εφορία και έπονται και οι υπόλοιπες», υπογραμμίζει ο Β. Μισαηλίδης.
Ερώτηση στη Βουλή για τους σχολικούς συνεταιρισμούς
Με αφορμή το περιστατικό στο Δημοτικό Σχολείο Ολύνθου, 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση προς τους υπουργούς Παιδείας και Οικονομικών αναφορικά με τους σχολικούς συνεταιρισμούς. Αίτημα των βουλευτών είναι να ενισχυθεί ο θεσμός και να απλοποιηθεί το σημερινό νομικό πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών συνεταιρισμών, αλλά και να διευθετηθεί το ζήτημα των χρεών.
Όπως αναφέρουν, «ο σχολικός συνεταιρισμός είναι ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό εργαλείο που δεν αποσκοπεί αποκλειστικά στην οικονομική ενίσχυση των σχολικών μονάδων. Στις δραστηριότητες ενός σύγχρονου σχολικού συνεταιρισμού πρωτεύει η παιδαγωγική του διάσταση και ακολουθεί η κοινωνικοοικονομική. Πρόκειται για έναν θεσμό που αποσκοπεί στην εμπέδωση γνώσεων βάσει της βιωματικής εμπειρίας, ενισχύει περιβαλλοντικές και πολιτιστικές δράσεις». Παράλληλα, υπογραμμίζουν το εξής παράδοξο: παρά το γεγονός ότι οι σχολικοί συνεταιρισμοί έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα, οι ισχύουσες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας και το νομικό πλαίσιό τους αντιμετωπίζουν ως ένα κοινό συνεταιριστικό σχήμα με εμπορική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση, περιττή γραφειοκρατία και να μην προβλέπονται εξαιρέσεις για τις περιπτώσεις των σχολικών συνεταιρισμών που δεν έχουν οικονομική δραστηριότητα.
Τέλος, η βουλευτής Χαλκιδικής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Ιγγλέζη επισκέφθηκε το σχολείο ενημερώνοντας τον διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για τις ενέργειες που έχουν γίνει σχετικά με την επίλυση του προβλήματος.
Πηγή: Αυγή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου