επιμέλεια οι ψυχολόγοι του medlabnews.gr iatrikanea
Το Labubu δεν είναι ένα απλό παιχνίδι. Είναι ένα μικροσκοπικό, με μυτερά δόντια, με τεράστια μάτια πλασματάκι που μοιάζει ταυτόχρονα τρομακτικό και χαριτωμένο. Δημιουργήθηκε το 2015 από τον σχεδιαστή Kasing Lung στο Χονγκ Κονγκ και από το 2019 κυκλοφορεί μαζικά από την κινεζική εταιρεία Pop Mart. Κι όμως, μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο, προκαλώντας ουρές, τρέλα συλλογής, αλλά και αντιδράσεις.
Γιατί έγινε τέτοια φρενίτιδα;
Διάσημοι και social media: Όταν η Lisa από τις BLACKPINK φωτογραφήθηκε με ένα Labubu, οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν. Σύντομα το ακολούθησαν η Rihanna, η Cher, η Naomi Osaka και άλλοι διάσημοι, κάνοντάς το must-have αξεσουάρ.
Το στοιχείο της έκπληξης: Τα Labubu πωλούνται σε “blind boxes”, δηλαδή κουτιά-έκπληξη. Δεν ξέρεις ποιο σχέδιο θα σου τύχει, πράγμα που εξάπτει τη συλλεκτική μανία. Υπάρχουν μάλιστα και σπάνιες εκδόσεις “secret”, που ανεβάζουν την αξία τους στα ύψη.
Η αισθητική ugly-cute: Είναι ταυτόχρονα «άσχημα» και «γλυκά». Αυτή η αντίθεση φαίνεται να αγγίζει μια γενιά που αναζητά το διαφορετικό και το αλλόκοτο. Γιατί έγινε τέτοια φρενίτιδα;
Διάσημοι και social media: Όταν η Lisa από τις BLACKPINK φωτογραφήθηκε με ένα Labubu, οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν. Σύντομα το ακολούθησαν η Rihanna, η Cher, η Naomi Osaka και άλλοι διάσημοι, κάνοντάς το must-have αξεσουάρ.
Το στοιχείο της έκπληξης: Τα Labubu πωλούνται σε “blind boxes”, δηλαδή κουτιά-έκπληξη. Δεν ξέρεις ποιο σχέδιο θα σου τύχει, πράγμα που εξάπτει τη συλλεκτική μανία. Υπάρχουν μάλιστα και σπάνιες εκδόσεις “secret”, που ανεβάζουν την αξία τους στα ύψη.
Η αισθητική ugly-cute: Είναι ταυτόχρονα «άσχημα» και «γλυκά». Αυτή η αντίθεση φαίνεται να αγγίζει μια γενιά που αναζητά το διαφορετικό και το αλλόκοτο.
Οικονομία, τρέλα και… μαύρη αγορά
Η ζήτηση έχει εκτοξεύσει τις τιμές: φιγούρες που αρχικά κοστίζουν λίγα ευρώ, μεταπωλούνται για χιλιάδες. Σε δημοπρασία, σπάνιο Labubu έφτασε τα 31.250 δολάρια! Όσο πιο περιορισμένα είναι τα κομμάτια, τόσο πιο πολύ φουντώνει η φρενίτιδα. Σε κάποιες χώρες μάλιστα σημειώθηκαν μέχρι και… κλοπές μεγάλων παρτίδων.
Κουλτούρα γύρω από το Labubu
Δεν πρόκειται απλώς για παιχνίδι. Έγιναν θεματικά πάρτι τύπου rave με Labubu, tattoo sessions, ακόμα και εργαστήρια για τούρτες με Labubu σχέδια. Το μικρό δοντάτο πλασματάκι έχει γίνει σημείο ταύτισης, σαν «φυλή» των συλλεκτών του.
Τι λένε ψυχολόγοι για την τρέλα του Labubu
Η μανία με τα Labubu ξεκίνησε σαν παιχνίδι και κατέληξε να είναι… κοινωνικό φαινόμενο. Όμως πίσω από τα μεγάλα μάτια και τα μυτερά δόντια των μικρών φιγούρων, ψυχολόγοι και θεραπευτές βλέπουν κάτι βαθύτερο: μια ολόκληρη αντανάκλαση της εποχής μας.
Η χαρά της αβεβαιότητας
Τα κουτιά-έκπληξη (blind boxes) ενεργοποιούν τον μηχανισμό ανταμοιβής του εγκεφάλου. Όπως στον τζόγο, η αναμονή για το «μυστικό» κομμάτι προκαλεί ένα ντοπαμινεργικό κύμα που μπορεί να οδηγήσει σε εμμονή. Δεν είναι μόνο η απόκτηση, αλλά η διαδικασία του «κυνηγιού» που εθίζει.
Η δύναμη της σπανιότητας
Σύμφωνα με ψυχοθεραπευτές, η αξία δεν βρίσκεται στο ίδιο το παιχνίδι αλλά στο πόσο δύσκολο είναι να το αποκτήσεις. Η κατοχή ενός σπάνιου Labubu λειτουργεί σαν κοινωνικό διαβατήριο: δείχνει ότι «ανήκεις» σε μια κοινότητα συλλεκτών, συχνά επιβεβαιωμένη από τα social media.
Αυτο-παρηγοριά σε δύσκολους καιρούς
Η Dr. Tracy King τονίζει ότι τα Labubu λειτουργούν ως μικρά αντικείμενα ανακούφισης. Σε μια εποχή ανασφάλειας, ένα «άσχημο-χαριτωμένο» πλασματάκι γίνεται καταφύγιο συναισθηματικής σταθερότητας, επαναφέροντάς μας σε παιδικές μνήμες ασφάλειας. Ο καθρέφτης των συναισθημάτων μας Άλλοι ειδικοί εξηγούν πως όταν στολίζουμε, φωτογραφίζουμε ή δίνουμε όνομα σε ένα Labubu, στην ουσία προβάλλουμε πάνω του μέρη του εαυτού μας. Η συλλογή τους γίνεται τρόπος έκφρασης και μοιράσματος συναισθημάτων.
Όταν η χαρά γίνεται εμμονή Η ψυχολογική πλευρά έχει και κινδύνους. Όταν η αναζήτηση καταναλώνει χρόνο, χώρο και χρήμα, το παιχνίδι παύει να είναι διασκέδαση και μετατρέπεται σε ψυχαναγκαστική συμπεριφορά, παρόμοια με το hoarding. Εδώ, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χρειάζεται μέτρο. Συμπέρασμα Το Labubu είναι κάτι παραπάνω από μόδα. Είναι ένα φαινόμενο που συνδέει ψυχολογία, κοινωνιολογία και καταναλωτισμό. Για άλλους είναι μια δόση χαράς σε έναν ασταθή κόσμο, για άλλους μια επικίνδυνη εμμονή. Όπως και να το δει κανείς, αυτό το μικρό «φρικουτάκι» κατάφερε να γίνει καθρέφτης της εποχής μας.



Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου