Η νέα απόφαση για τα υποχρεωτικά τεστ covid-19 σε εργαζόμενους στον Ιδιωτικό Τομέα. Υποχρεώσεις και κυρώσεις εργοδοτών | MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Slider

Η νέα απόφαση για τα υποχρεωτικά τεστ covid-19 σε εργαζόμενους στον Ιδιωτικό Τομέα. Υποχρεώσεις και κυρώσεις εργοδοτών

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η Κ.Υ.Α. σχετικά με την εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 στους εργαζόμ

 medlabnews.gr iatrikanea

Δ1α/Γ.Π.οικ. 64232/2021: Εφαρμογή του υποχρεωτικού διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό - Αφορά σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία.- Υποχρεώσεις και κυρώσεις εργοδοτών


Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η Κ.Υ.Α. σχετικά με την εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν εργασία με φυσική παρουσία στον τόπο εργασίας.

Αναλυτικά 

Υποχρεωτικός διαγνωστικός έλεγχος

Άρθρο 1

Πεδίο εφαρμογής

1. Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται για τον υποχρεωτικό διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19:

α) σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που απασχολούνται με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ή με πρακτική άσκηση,

β) στους καταρτιζόμενους / μαθητευόμενους / σπουδαστές των δημόσιων ή ιδιωτικών εκπαιδευτικών δομών και τους φοιτητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών που διεξάγουν πρακτική άσκηση ή μαθητεία στο πλαίσιο εκπαιδευτικής διαδικασίας σε φορείς του ιδιωτικού τομέα, γ) στους ωφελούμενους των Προγραμμάτων Κοινωφελούς Χαρακτήρα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), που απασχολούνται σε Δήμους, Περιφέρειες, Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφερειών (Κ.Κ.Π.Π.), συναφείς φορείς, Υπηρεσίες Υπουργείων και άλλων φορέων, προκειμένου να παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία στον συμφωνημένο στην ατομική τους σύμβαση τόπο εργασίας.

Εξαιρούνται από τον διαγνωστικό έλεγχο

2. Εξαιρούνται από τον υποχρεωτικό διαγνωστικό έλεγχο νόσησης όσοι υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας, αλλά:

α) έχουν ολοκληρώσει προ τουλάχιστον δεκατεσσάρων (14) ημερών τον εμβολιασμό για κορωνοϊό COVID-19 και επιδεικνύουν πιστοποιητικό εμβολιασμού, με ταυτόχρονο έλεγχο ταυτοπροσωπίας του κατόχου, ή

β) έχουν ολοκληρώσει προ τουλάχιστον δεκατεσσάρων (14) ημερών τον εμβολιασμό για κορωνοϊό COVID-19 με μία (1) δόση εμβολίου λόγω νόσησής τους από κορωνοϊό COVID-19 και επιδεικνύουν βεβαίωση νόσησης και εμβολιασμού, με ταυτόχρονο έλεγχο ταυτοπροσωπίας του κατόχου, ή

γ) έχουν νοσήσει από κορωνοϊό COVID-19 εντός του τελευταίου εξαμήνου και επιδεικνύουν πιστοποιητικό νόσησης, με ταυτόχρονο έλεγχο ταυτοπροσωπίας του κατόχου.

Η απόδειξη των ανωτέρω στοιχείων γίνεται, κατά περίπτωση, με την επίδειξη Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate - EUDCC) του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/953 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 και του άρθρου πρώτου της από 30.5.2021 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 87), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4806/2021 (Α' 95), με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου - κατόχου του όσον αφορά στον εμβολιασμό ή στη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή βεβαίωσης εμβολιασμού της παρ. 5 του άρθρου 55 του ν. 4764/2020 (Α' 256), ή βεβαίωσης θετικού διαγνωστικού ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 5 της υπ' αρ. 2650/10.4.2020 (Β' 1298) κοινής απόφασης των Υπουργών Υγείας και Επικρατείας, ή ισοδύναμου πιστοποιητικού ή βεβαίωσης τρίτης χώρας.

3. Οι διατάξεις της παρούσας δεν εφαρμόζονται:

α) στο προσωπικό που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.55570/12.9.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 σε υπαλλήλους του Δημοσίου που παρέχουν εργασία με φυσική παρουσία στον τόπο εργασίας» (Β' 4207),

β) στους ναυτικούς - μέλη πληρώματος πλοίων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.55570/14.9.2021 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4247),

γ) σε πάσης φύσεως απασχολούμενους, για τους οποίους προβλέπονται αντίστοιχες ρυθμίσεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 2 και 46 του ν. 4790/2021 (Α' 48), και

δ) σε όσους εργαζομένους / υπαλλήλους υποχρεούνται σε εμβολιασμό σύμφωνα με το άρθρο 206 του ν. 4820/2021 (Α' 130) και δεν έχουν απαλλαγεί από την υποχρέωση εμβολιασμού σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.50933/13.8.2021 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (Β' 3794).

Άρθρο 2

Υποχρεωτική έναντι αντιτίμου διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 - Χρόνος διενέργειας του διαγνωστικού ελέγχου

1. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρούσας, είναι υποχρεωτικός για τα πρόσωπα του άρθρου 1, προκειμένου να παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία στον συμφωνημένο στην ατομική τους σύμβαση τόπο εργασίας.

2. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 διενεργείται έναντι αντιτίμου, όπως αυτό προσδιορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου εξηκοστού πέμπτου του ν. 4812/2021 (Α' 110), όπως ισχύει, με επιβάρυνση του ίδιου του εργαζομένου, υποχρεωτικά μία (1) φορά την εβδομάδα με τη μέθοδο μοριακού ελέγχου (PCR) ή με τη χρήση ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου κορωνοϊού COVID-19 (rapid test) σε ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, όπως ορίζονται στο π.δ. 84/2001, ή σε ιδιωτικές κλινικές ή σε φαρμακεία ή σε ιδιώτες ιατρούς.

Συχνότητα τεστ

3. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης της παρ. 1 διενεργείται υποχρεωτικά μία (1) φορά κάθε εβδομάδα και ισχύει για μία (1) εβδομάδα από την ημέρα διενέργειάς του, οπότε και βάσει της αρχικής ημερομηνίας διενέργειάς του, επαναλαμβάνεται περιοδικώς. 

Σε περίπτωση που τα πρόσωπα του άρθρου 1 καλούνται να παραστούν εκτάκτως στο χώρο εργασίας, ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης δύναται να διενεργείται και αυθημερόν.

4. Ο διαγνωστικός έλεγχος νόσησης της παρ. 1 διενεργείται, υπό τους ίδιους όρους, δύο (2) φορές την εβδομάδα, με χρονική απόσταση μεταξύ των δύο (2) διαγνωστικών ελέγχων νόσησης τουλάχιστον δύο (2) ημερών, άλλως σαράντα οκτώ (48) ωρών:

α) για εργαζόμενους στην εστίαση, στις τουριστικές επιχειρήσεις, στις μεταφορές προσώπων, στις τηλεοπτικές, κινηματογραφικές, θεατρικές, μουσικές και χορευτικές παραγωγές·

β) για το εκπαιδευτικό και διδακτικό προσωπικό των πάσης φύσεως ιδιωτικών δομών εκπαίδευσης, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δομές ξενόγλωσσης (κέντρα ξένων γλωσσών, ξενόγλωσσα ινστιτούτα εκπαίδευσης κ.ά.) και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που εποπτεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού [Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης του ν. 1158/1981 (Α' 127), του π.δ. 370/1983 (Α' 130) και του π.δ. 336/1989 (Α 156), Ανώτερες Επαγγελματικές Σχολές Χορού του ν. 1158/1981, του π.δ. 372/1983 (Α' 131) και του π.δ. 598/1985 (Α' 212), Μουσικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του από 11.10.1957 β.δ. (Α' 229) και του β.δ. 16/1966 (Α' 7), Ερασιτεχνικές Σχολές Χορού του π.δ. 457/1983 (Α' 174)], καθώς, επίσης, και οι δομές επαγγελματικής κατάρτισης (ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, φορείς παροχής εκπαίδευσης και πιστοποίησης δεξιοτήτων κ.ά.)· ειδικά, ως προς τη συχνότητα και τον χρόνο εκπλήρωσης της υποχρέωσης διεξαγωγής διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από το εκπαιδευτικό και διδακτικό προσωπικό των ιδιωτικών δομών εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως τύπου και βαθμίδας, πλην της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που εποπτεύονται από το Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εφαρμόζεται η υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.55254/9.9.2021 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 4187), όπως εκάστοτε ισχύει· και

γ) για το υγειονομικό προσωπικό που έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση εμβολιασμού, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π. οικ. 50933/13.8.2021 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (Β' 3794).

5. Οι εργαζόμενοι της παρ. 4, που εργάζονται μία (1) ημέρα την εβδομάδα ή δύο (2) ημέρες την εβδομάδα με χρονική απόσταση μεταξύ αυτών κατά μέγιστο μία (1) ημέρα, υποχρεούνται, στη διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης, υπό τους ίδιους όρους, μία (1) φορά την εβδομάδα έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες πριν από την προσέλευση στον χώρο εργασίας.

6. Οι εργαζόμενοι της παρ. 4, που εργάζονται δύο (2) φορές την εβδομάδα με χρονική απόσταση μεταξύ αυτών κατ' ελάχιστο δύο (2) ημέρες, καθώς και αυτοί που εργάζονται τρεις (3) ημέρες την εβδομάδα και άνω υποχρεούνται στη διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης, υπό τους ίδιους όρους, δύο (2) φορές την εβδομάδα.

7. Στους διαγνωστικούς ελέγχους του παρόντος δεν προσμετρώνται οι διαγνωστικοί έλεγχοι που διενεργούνται, ως οικειοθελής παροχή του εργοδότη, χωρίς επιβάρυνση του εργαζόμενου.

Απαλλαγή από την υποχρέωση διαγνωστικού ελέγχου λόγω μη δυνατότητας εμβολιασμού για ιατρικούς λόγους

Άρθρο 3 

Διαδικασία απαλλαγής από την υποχρέωση έναντι αντιτίμου διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 λόγω μη δυνατότητας εμβολιασμού για ιατρικούς λόγους

1. Τα πρόσωπα του άρθρου 1 δύνανται να απαλλάσσονται από την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 έναντι αντιτίμου και με επιβάρυνσή τους, κατά την έννοια του άρθρου 2, εφόσον συντρέχει ιατρικός λόγος για μη εμβολιασμό, κατά την έννοια των παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.50933/13.8.2021 κοινής απόφασης του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (Β' 3794), όπως εκάστοτε ισχύει, και υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος άρθρου.

2. Οι αποφάσεις απαλλαγής από την υποχρέωση εμβολιασμού εκδίδονται από τις κατά τόπο αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές της παρ. 4 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.50933/13.8.2021 κοινής υπουργικής απόφασης, κατόπιν αίτησης του εργαζόμενου που διαβιβάζεται σε αυτές σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 2 της ίδιας απόφασης. Οι αιτήσεις, που περιλαμβάνουν τα στοιχεία της παρ. 6 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.50933/13.8.2021 κοινής υπουργικής απόφασης, διαβιβάζονται αυθημερόν από τον εργοδότη ή νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης στις κατά τόπον αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές και απαντώνται εντός αποκλειστικής προθεσμίας επτά (7) ημερολογιακών ημερών από τη διαβίβασή τους. Οι αποφάσεις των κατά τόπον αρμόδιων υγειονομικών επιτροπών, στις οποίες αναφέρονται μόνο τα αναγκαία προσωπικά δεδομένα, κοινοποιούνται αμελλητί, με ηλεκτρονικό τρόπο, τόσο στους εργαζόμενους που υπέβαλαν την αίτηση όσο και στους εργοδότες ή νόμιμους εκπροσώπους που διαβίβασαν την αίτηση. Τα πρόσωπα που εξαιρούνται από τον εμβολιασμό κατά τα ανωτέρω με απόφαση της κατά τόπο αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής, από την ημερομηνία εξαίρεσης και εφεξής υπόκεινται σε υποχρεωτικό διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, ο οποίος αποκλειστικά για τα πρόσωπα αυτά, δύναται να διενεργείται δωρεάν σε δημόσιες δομές.

3. Οι αιτήσεις που δεν αναφέρονται σε λόγους εξαίρεσης του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ. 50933/13.8.2021 κοινής υπουργικής απόφασης ή δεν συνοδεύονται από τα αναγκαία δικαιολογητικά έγγραφα, δεν διαβιβάζονται από τον εργοδότη ή νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης στις κατά τόπον αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές και οι εργαζόμενοι που υπέβαλαν τις σχετικές αιτήσεις απαλλαγής ενημερώνονται ότι οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν ως απαράδεκτες. Από το χρονικό σημείο κοινοποίησης της απόφασης απόρριψης της αίτησης απαλλαγής ως απαράδεκτης, ο αιτών υποχρεούται σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 έναντι αντιτίμου και με επιβάρυνσή του, σύμφωνα με το άρθρο 2.

4. Από τη δημοσίευση της παρούσας χορηγείται στα πρόσωπα της παρ. 1 αποκλειστική προθεσμία πέντε (5) εργασίμων ημερών για την υποβολή των αιτήσεων απαλλαγής από την υποχρεωτική διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 έναντι αντιτίμου, λόγω μη δυνατότητας εμβολιασμού για ιατρικούς λόγους. Σε περίπτωση νόμιμης απουσίας εργαζομένου κατά τη δημοσίευση της παρούσας ή σε περίπτωση νεοπροσλαμβανομένων εργαζομένων, η αποκλειστική προθεσμία των πέντε (5) εργασίμων ημερών αρχίζει από την επάνοδό τους στην εργασία ή από την έναρξη παροχής της εργασίας τους, αντίστοιχα. Κατά το χρονικό διάστημα της ανωτέρω προθεσμίας υποβολής αιτήσεων απαλλαγής και κατά το χρονικό διάστημα της προθεσμίας απάντησης από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή, τα πρόσωπα της παρ. 1 υποχρεούνται σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 έναντι αντιτίμου και με επιβάρυνσή τους, σύμφωνα με το άρθρο 2.

Άρθρο 4

Παρακολούθηση και τρόπος ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 - Υποχρέωση υποβολής Υπεύθυνης Δήλωσης Επιχειρήσεων -Εργοδοτών περί τήρησης της υποχρέωσης υποβολής των ανεμβολίαστων και μη νοσησάντων εργαζομένων σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID - 19, Διαλειτουργικότητα πληροφοριακών συστημάτων

1. Τα ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, όπως ορίζονται στο π.δ. 84/2001 (Α' 70), ή οι ιδιωτικές κλινικές ή τα φαρμακεία ή οι ιδιώτες ιατροί ή οι δημόσιες δομές, όπου κατά περίπτωση διενεργούνται διαγνωστικοί έλεγχοι νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 (PCR, rapid test) σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3, υποχρεούνται να καταχωρίζουν στο Εθνικό Μητρώο Ασθενών από COVID-19 που τηρεί η ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΗΔΙΚΑ ΑΕ», αμέσως μετά από την ολοκλήρωση του διαγνωστικού ελέγχου και το αργότερο εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από τη διενέργεια του ελέγχου, τα στοιχεία ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων που ελέγχθηκαν, το είδος του ελέγχου και τα αποτελέσματα του ελέγχου (θετικό ή αρνητικό).

Υποχρέωση εργοδότη για υπεύθυνη δήλωση στο ΠΣ Εργάνη

2. Το ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων διαλειτουργεί με το Εθνικό Μητρώο Εμβολιασμών κατά του κορωνοϊού COVID-19 και με το Εθνικό Μητρώο Ασθενών από COVID-19 που τηρεί η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, προκειμένου να διαμορφωθεί το ιστορικό εμβολιασθέντων και νοσησάντων εργαζομένων, καθώς και το ιστορικό των διαγνωστικών ελέγχων νόσησης από κορωνοϊό COVID-19 των εργαζόμενων του άρθρου 1.

3. Ο εργοδότης έχει δικαίωμα πρόσβασης στο ανωτέρω ιστορικό, μέσω του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ», προκειμένου να προβαίνει σε έλεγχο και οριστικοποίησή του, με την υποβολή, μέσω του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ», υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α' 75) με τίτλο «Υπεύθυνη Δήλωση Επιχειρήσεων - Εργοδοτών περί τήρησης της υποχρέωσης υποβολής των ανεμβολίαστων και μη νοσησάντων εργαζομένων σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19», σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος που προσαρτάται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.

4. Στην υπεύθυνη δήλωση της παρ. 3 εμφανίζονται αυτοματοποιημένα τα στοιχεία των ανεμβολίαστων και μη νοσησάντων εργαζομένων καθώς και το χρονικό διάστημα της εβδομάδας αναφοράς. Ο εργοδότης υποχρεούται να δηλώνει για κάθε υπάλληλο:

α) Τον αριθμό των διαγνωστικών ελέγχων νόσησης από κορωνοϊό COVID-19 που υποχρεούται να έχει διενεργήσει κατά την εβδομάδα αναφοράς,

β) τους λόγους δικαιολογημένης μη διενέργειας ενός (1) ή δύο (2), κατά περίπτωση, διαγνωστικών ελέγχων, εφόσον αυτοί συντρέχουν κατά την εβδομάδα αναφοράς, και

γ) εάν συντρέχει περίπτωση μη έγκαιρης έκδοσης της «Βεβαίωσης αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου κορωνοϊού COVID-19», μέσω της πλατφόρμας gov.gr, λόγω καθυστέρησης δήλωσης του αποτελέσματος από τον φορέα ή τον ιδιώτη ιατρό που διενήργησε τον έλεγχο, για έναν (1) ή δύο (2), κατά περίπτωση, διαγνωστικούς ελέγχους και εξ αυτού του λόγου ο εργαζόμενος έχει επιδείξει βεβαίωση αρνητικού αποτελέσματος από τον φορέα ή τον ιδιώτη ιατρό που διενήργησε τον έλεγχο, κατά την εβδομάδα αναφοράς.

Λόγο δικαιολογημένης μη διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 συνιστούν:

α) Η παροχή της εργασίας αποκλειστικά μέσω τηλεργασίας,

β) η απουσία με άδεια μετ' αποδοχών, ή με άδεια ασθένειας ή με οποιαδήποτε άλλη άδεια, και

γ) η κατοχή ισοδύναμου πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης άλλης χώρας.

5. Η υπεύθυνη δήλωση της παρ. 3 υποβάλλεται ως εξής:

α) Η πρώτη δήλωση, εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας και αφορά στην πρώτη εβδομάδα αναφοράς,

β) οι επόμενες δηλώσεις, σε εβδομαδιαία βάση, από Τρίτη έως και Παρασκευή για την εκάστοτε προηγηθείσα εβδομάδα αναφοράς.

Άρθρο 5

Διενέργεια του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19

1. Εάν το αποτέλεσμα του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, που διενεργείται σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3, είναι αρνητικό, εκδίδεται από την πλατφόρμα gov.gr «Βεβαίωση αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου κορωνοϊού COVID-19». Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της βεβαίωσης είναι η καταχώριση του αποτελέσματος από τον φορέα που διενήρ-γησε τον διαγνωστικό έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 4. Η βεβαίωση αποτελεί το νόμιμο αποδεικτικό έγγραφο για την προσέλευση του εργαζόμενου στον τόπο εργασίας. Ο εργαζόμενος επιδεικνύει την αρνητική βεβαίωση του διαγνωστικού ελέγχου κατά την είσοδό του στον χώρο εργασίας στον εργοδότη , ή στον υπεύθυνο που ορίζεται από τον εργοδότη για τον έλεγχο των βεβαιώσεων. Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί η βεβαίωση εγκαίρως, εναλλακτικά εκδίδεται βεβαίωση αρνητικού αποτελέσματος από τον φορέα ή τον ιδιώτη ιατρό που διενήρ-γησε τον έλεγχο, την οποία ο εργαζόμενος επιδεικνύει με κάθε πρόσφορο τρόπο.

2. Εάν το αποτέλεσμα του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, που διενεργείται σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 3, είναι θετικό, ο εργαζόμενος οφείλει να ενημερώσει αμελλητί τον εργοδότη, τίθεται σε κατ' οίκον περιορισμό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) και εφαρμόζεται το άρθρο 15 του ν. 4722/2020 (Α' 177). Για την απόδειξη της νόσησης, εκδίδεται από την πλατφόρμα gov.gr «Βεβαίωση θετικού διαγνωστικού ελέγχου κορωνοϊού COVID-19». Απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της βεβαίωσης είναι η καταχώριση του αποτελέσματος από τον φορέα ή τον ιδιώτη ιατρό που διενήργησε τον έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 4, και η πάροδος τριάντα (30) ημερών από τη θετική διάγνωση. Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί η βεβαίωση εγκαίρως, εναλλακτικά, εκδίδεται βεβαίωση θετικού αποτελέσματος, από τον φορέα που διενήργησε τον έλεγχο, την οποία ο εργαζόμενος επιδεικνύει με κάθε πρόσφορο τρόπο.

3. Η απόδειξη / επιβεβαίωση των ανωτέρω στοιχείων γίνεται, κατά περίπτωση, με την επίδειξη βεβαίωσης αρνητικού ή θετικού αποτελέσματος ή Ψηφιακού Πιστοποιητικού COVID-19 της Ε.Ε. (EU Digital COVID Certificate -EUDCC) με πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του φυσικού προσώπου-κατόχου του όσον αφορά στο αποτέλεσμα της τελευταίας δοκιμασίας ταχέων μοριακών ελέγχων (rapid test) ή μοριακής μεθόδου ανάλυσης (PCR test) ή τη νόσηση από τον κορωνοϊό COVID-19, ή ισοδύναμου πιστοποιητικού ή βεβαίωσης τρίτης χώρας.

4. Η αυθεντικοποίηση και η έκδοση και διαχείριση των ανωτέρω εγγράφων μέσα από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης γίνονται σύμφωνα με τα άρθρα 23 έως 29 του ν. 4727/2020.

Άρθρο 6

Συνέπειες της μη διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 από τα υπόχρεα πρόσωπα

Κυρώσεις εργαζομένων

1. Σε περίπτωση που τα υπόχρεα σε διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 πρόσωπα δεν συμμορφώνονται με τις διατάξεις της παρούσας, επιβάλλεται για κάθε παράβαση της εβδομαδιαίας υποχρέωσής τους διοικητικό πρόστιμο ποσού τριακοσίων (300) ευρώ για κάθε μη διενεργούμενο διαγνωστικό έλεγχο νόσησης, σε περιπτώσεις πλήρους απασχόλησης, ή εκατόν πενήντα (150) ευρώ για κάθε μη διενεργούμενο διαγνωστικό έλεγχο νόσησης, σε περιπτώσεις μειωμένης απασχόλησης κατά πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω. Η παράβαση διαπιστώνεται και το πρόστιμο επιβάλλεται με πράξη του προϊστάμενου του κατά τόπο αρμόδιου Τμήματος Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), κατόπιν άντλησης του τελικού αρχείου παραβατών από το ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ως «τελικό αρχείο παραβατών» νοείται το εβδομαδιαίο αρχείο των εργαζομένων που είναι υπόχρεοι σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 1 και το άρθρο 2, δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 1, δεν εμπίπτουν στις περ. β) και γ) του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 4 και δεν έχουν διενεργήσει τον υποχρεωτικό διαγνωστικό έλεγχο. Η πράξη αυτή κοινοποιείται στον παραβάτη εργαζόμενο με κάθε πρόσφορο τρόπο στην κατοικία του ή στο χώρο εργασίας του, σύμφωνα με τις διατάξεις για τις επιδόσεις του Κώδικα Διοικητικής διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45) και του άρθρου 27 του ν. 3996/2011 (Α' 170). Εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση του προστίμου, ο εργαζόμενος δύναται να υποβάλει εγγράφως τις αντιρρήσεις του, με ένσταση στο κατά τόπο αρμόδιο Τμήμα Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων του Σ.ΕΠ.Ε.. Η ένσταση υποβάλλεται μόνο ηλεκτρονικά στη διεύθυνση που αναγράφεται υποχρεωτικά στο έντυπο της πράξης επιβολής προστίμου και εξετάζεται εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την παραλαβή της από τον προϊστάμενο του ως άνω αρμόδιου Τμήματος. Εφόσον οι αντιρρήσεις γίνουν δεκτές, η πράξη επιβολής προστίμου ανακαλείται. Το διοικητικό πρόστιμο βεβαιώνεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης επιβολής προστίμου από την αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ.Ε. με αποστολή στη Δ.Ο.Υ κατοικίας του παραβάτη του νόμιμου τίτλου, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α' 90), και εντάσσεται ως έσοδο στον Αναλυτικό λογαριασμό Εσόδων (Α.Λ.Ε) 1560925001 «Πρόστιμα για παραβάσεις των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19».

Υποχρέωση εργοδότη

2. Ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να απασχολήσει εργαζόμενο με φυσική παρουσία στον τόπο παροχής της εργασίας σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 5.

3. Σε κάθε περίπτωση, ο εργοδότης υποχρεούται να ενημερώνει τους εργαζόμενούς του, με κάθε πρόσφορο μέσο για τις υποχρεώσεις τους και τις συνέπειες μη εκπλήρωσής τους, όπως αυτές ορίζονται στα άρθρα 2 και 5 και στην παρ. 1 του παρόντος.

Κυρώσεις εργοδοτών

4. Οι διοικητικές κυρώσεις, που επιβάλλονται από τις αρχές που είναι αρμόδιες για τη διαπίστωση παραβάσεων της παρούσας και για την επιβολή των σχετικών κυρώσεων στους εργοδότες, στο χώρο των οποίων παρέχεται η εργασία, είναι οι εξής:

α) σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων των εργοδοτών που απορρέουν από την παρ. 2, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ ανά εργαζόμενο, ενώ έχει καταχωρηθεί θετικό αποτέλεσμα κατά τον διαγνωστικό έλεγχο,

β) σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων των εργοδοτών που απορρέουν από την παρ. 3, επιβάλλεται πρόστιμο στον εργοδότη τριακοσίων (300) ευρώ άπαξ, γ) σε περίπτωση μη υποβολής από τον εργοδότη της σχετικής δήλωσης, κατά τα οριζόμενα στις παρ. 3, 4 και 5 του άρθρου 4, επιβάλλεται πρόστιμο στον εργοδότη δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ.

δ) σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δήλωσης της παρ. 3 του άρθρου 4 από τον εργοδότη, επιβάλλεται πρόστιμο στον εργοδότη δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.

5. Τα ως άνω πρόστιμα επιβάλλονται με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής ελέγχου, σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στην υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.61910/8.10.2021 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 4674), όπως εκάστοτε ισχύει, χωρίς να θίγονται τυχόν προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις, εντάσσονται ως δημόσια έσοδα (ν.δ. 356/1974, Α' 90) στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων 1560925001 «Πρόστιμα για παραβάσεις των κατεπειγόντων μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» και εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

6. Εξαιρούνται από την επιβολή της κύρωσης της παρ. 1 του παρόντος, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς τις διατάξεις της παρούσας ως προς την υποχρεωτική διενέργεια διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19:

α) Το πάσης φύσεως εκπαιδευτικό και διδακτικό προσωπικό που απασχολείται σε ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως τύπου και βαθμίδας, πλην της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που εποπτεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού· σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του προσωπικού της παρούσας περίπτωσης με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης, εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 3 και 12, αντίστοιχα, της υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.55254/9.9.2021 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 4187)·

β) οι καταρτιζόμενοι / μαθητευόμενοι / σπουδαστές δημόσιων ή ιδιωτικών εκπαιδευτικών δομών και οι φοιτητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών που διεξάγουν πρακτική άσκηση ή μαθητεία σε ιδιωτικούς φορείς· σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των καταρτιζόμενων/μα-θητευόμενων / σπουδαστών και φοιτητών που διεξάγουν πρακτική άσκηση ή μαθητεία σε ιδιωτικούς φορείς, καθίσταται μη δυνατή η συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία της πρακτικής άσκησης ή μαθητείας και ο ιδιωτικός φορέας υποχρεούται να καταγγείλει τη σύμβαση πρακτικής άσκησης ή μαθητείας.

Άρθρο 7

Διαδικασίες ελέγχου συμμόρφωσης προς την υποχρεωτικότητα διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόησης από τον κορωνοϊό COVID-19 μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων

1. Για τον έλεγχο της συμμόρφωσης προς την υποχρε-ωτικότητα του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19, δύνανται να πραγματοποιούνται ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των εγγραφών στο ΠΣ «ΕΡ-ΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τις αντίστοιχες εγγραφές στα πληροφοριακά συστήματα και μητρώα των παρ. 2 και 3.

2. Το ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» δύναται να διαλειτουργεί για τον σκοπό αυτό με το Εθνικό Μητρώο Εμβολιασμών κατά του κορωνοϊού COVID-19 και με το Εθνικό Μητρώο Ασθενών από COVID-19 που τηρεί η ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΗΔΙΚΑ ΑΕ», μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 47 του ν. 4623/2019 (Α' 134) και το άρθρο 84 του ν. 4727/2020 (Α' 184). Η «ΗΔΙΚΑ ΑΕ» διαβιβάζει, μέσω ασφαλούς ηλεκτρονικής σύνδεσης και διεπαφής με web service με τα ανωτέρω μητρώα, τα σχετικά στοιχεία των εργαζομένων στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».

3. Τα ανωτέρω διαβιβαζόμενα δεδομένα, τηρούνται στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» αποκλειστικά με σκοπό τον έλεγχο συμμόρφωσης με την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου.

Άρθρο 8

Ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

1. Για τους σκοπούς εφαρμογής του άρθρου 7, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων είναι Υπεύθυνος Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (L 119), Γ.Κ.Π.Δ.) και τον ν. 4624/2019 (Α' 137). Η ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΗΔΙΚΑ ΑΕ» ορίζεται ως εκτελούσα την επεξεργασία για λογαριασμό του Υπεύθυνου Επεξεργασίας κατά τη διαβίβαση των αναγκαίων δεδομένων από τα μητρώα που τηρεί. Κατά την επεξεργασία των δεδομένων λαμβάνονται τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την ασφάλεια αυτών.

2. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα οποία τυγχάνουν επεξεργασίας, περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, προκειμένου να υλοποιηθούν οι διατάξεις της παρούσας και της σχετικής νομοθεσίας επί τη βάσει της οποίας εκδίδεται και αφορούν στα πρόσωπα που εμπίπτουν σύμφωνα με το άρθρο 1, στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας.

3. Τα προσωπικά δεδομένα τα οποία υποβάλλονται σε επεξεργασία είναι τα ακόλουθα: α) ονοματεπώνυμο, β) όνομα πατρός, γ) όνομα μητρός, δ) ημερομηνία γέννησης, ε) Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), στ) Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.), ζ) προσωρινός Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης του άρθρου 248 του ν. 4782/2021 (Α' 36) (Π.Α.Μ.Κ.Α.), η) Προσωρινός Αριθμός Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (Π.Α.Α.Υ.Π.Α.), θ) αποτέλεσμα κατάστασης εμβολιασμού ή νόσησης, ι) τύπος διαγνωστικού ελέγχου και ια) ημερομηνία διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου.

4. Σκοπός της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων είναι ο έλεγχος της υποχρεωτικής διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

5. Ο χρόνος τήρησης των σχετικών στοιχείων στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» δεν υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες.

Άρθρο 9

Αρμόδιες Αρχές Ελέγχου

Αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής της παρούσας, για τη διενέργεια ελέγχων, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.) και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.).

Άρθρο 10

Μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις

1. Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, ο υποχρεωτικός διαγνωστικός έλεγχος νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 του άρθρου 2 διενεργείται οποτεδήποτε εντός της εργάσιμης εβδομάδας κάθε εργαζομένου, χωρίς οιαδήποτε περαιτέρω δυσμενή συνέπεια.
2. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, καταργείται η υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.32209/24.5.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού και Επικρατείας «Εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία» (Β' 2192), όπως τροποποιήθηκε με τις υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.οικ.35098/4.6.2021 (Β' 2372), Δ1α/Γ.Π.οικ.41588/2.7.2021 (Β'2891), Δ1α/Γ.Π.οικ.48485/30.7.2021 (Β' 3493) και Δ1α/Γ.Π.οικ.54114/6.9.2021 (Β' 4084) κοινές υπουργικές αποφάσεις.

ΓΡΑΨTΕ ΤΟ E-MAIL ΣΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ

ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΜΑΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ.

ΟΠΟΤΕ ΤΟ ΘΕΛΗΣΕΤΕ ΔΙΑΓΡΑΦΕΣΤΕ!

Ακολουθήστε το medlabnews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

0

Δεν υπάρχουν σχόλια

blogger
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων