επιμέλεια από ειδικό νομικό του medlabnews.gr iatrikanea
Η καρδιά της αθηναϊκής νύχτας πάγωσε το βράδυ του Σαββάτου 12 Ιουλίου στο Κολωνάκι, όταν ένα πολυτελές SUV μάρκας Mercedes κύλησε ανεξέλεγκτα στη διασταύρωση Λουκιανού και Πατριάρχου Ιωακείμ, προκαλώντας πανικό. Το όχημα, το οποίο ήταν παρκαρισμένο έξω από γνωστό εστιατόριο, άρχισε να κινείται μόνο του, παρέσυρε κολονάκια, ξερίζωσε ένα δέντρο και κατέληξε στα τραπεζοκαθίσματα του καταστήματος, τραυματίζοντας έντεκα άτομα, εκ των οποίων ένας σοβαρά. Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν σκηνές τρόμου, με ουρλιαχτά, κόσμο να πετάγεται δεξιά και αριστερά και ανθρώπους αιμόφυρτους στο πεζοδρόμιο.
Το σοκ έγινε ακόμα μεγαλύτερο όταν διαπιστώθηκε ότι μέσα στο αυτοκίνητο δεν υπήρχε κανείς. Το SUV είχε αφεθεί εκεί από παρκαδόρο του καταστήματος, ο οποίος – σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες – ξέχασε να τραβήξει το χειρόφρενο. Ο 35χρονος υπάλληλος συνελήφθη, ενώ ο 42χρονος ιδιοκτήτης του οχήματος προσήχθη και αφέθηκε τελικά ελεύθερος. Η αστυνομική έρευνα συνεχίζεται για να διαπιστωθεί αν υπήρξε μηχανικό πρόβλημα ή ανθρώπινη αμέλεια, όμως όλα δείχνουν προς το δεύτερο.
Οι νομικές ευθύνες
Από νομικής πλευράς, η ευθύνη για ένα τέτοιο περιστατικό βαραίνει πρωτίστως το άτομο που είχε τη φυσική κατοχή και τον έλεγχο του οχήματος τη στιγμή του συμβάντος. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτός ήταν ο παρκαδόρος. Η παράλειψή του να ασφαλίσει το όχημα με χειρόφρενο χαρακτηρίζεται ως αμέλεια, και συνιστά ποινικά και αστικά κολάσιμη πράξη. Εφόσον ο υπάλληλος ενεργούσε στο πλαίσιο της εργασίας του, και δεν ήταν εξωτερικός συνεργάτης, τότε η επιχείρηση (εστιατόριο ή valet service) ενδέχεται να φέρει και εκείνη συμπληρωματική ή και πλήρη ευθύνη για αποζημιώσεις.
Η ασφαλιστική πλευρά
Από ασφαλιστικής πλευράς, το όχημα εφόσον ήταν καλυμμένο με την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης, καλύπτει τις ζημιές που προκλήθηκαν σε τρίτους, εν προκειμένω στους τραυματίες και στο κατάστημα. Αν υπάρχει μικτή ασφάλεια, τότε καλύπτονται και οι ίδιες ζημιές του αυτοκινήτου. Ωστόσο, σε περιπτώσεις που το ατύχημα προκλήθηκε από τρίτο πρόσωπο (τον παρκαδόρο), ενδέχεται η ασφαλιστική να στραφεί κατά του υπευθύνου ή της επιχείρησης για αναζήτηση αποζημίωσης (δικαίωμα αναγωγής).
Ο ιδιοκτήτης του SUV, αν δεν γνώριζε για κάποιο πρόβλημα στο χειρόφρενο και δεν συμμετείχε στη μετακίνηση του οχήματος, δεν φέρει ευθύνη. Εκτός αν αποδειχθεί ότι είχε αφήσει το όχημα σε σημείο που απαγορευόταν ή υπήρξε συνεννόηση με μη εξουσιοδοτημένο άτομο. Προς το παρόν, όλα δείχνουν ότι ο παρκαδόρος ενήργησε μόνος του, στο πλαίσιο της εργασίας του, και παρέλειψε ένα κρίσιμο βήμα που θα είχε αποτρέψει την καταστροφή.
Το τραγικό περιστατικό στο Κολωνάκι έρχεται να υπενθυμίσει πως σε ένα αυτοκίνητο – ακόμα και όταν δεν κινείται – η ευθύνη δεν σταματά. Ένα απλό τράβηγμα χειρόφρενου, μια αυτονόητη ενέργεια που αγνοήθηκε, αρκούσε για να μη βρεθούν έντεκα άνθρωποι στο νοσοκομείο. Και τώρα, ξεκινά μια δικαστική, ασφαλιστική και ανθρώπινη περιπέτεια με πολλούς εμπλεκόμενους και με το βλέμμα στραμμένο στην απόδοση ευθυνών.
«Η νομική ευθύνη βαραίνει το άτομο που είχε τον έλεγχο του οχήματος. Ο παρκαδόρος έχει υποχρέωση να εξασφαλίζει την ακινησία του αυτοκινήτου. Η επιχείρηση που τον απασχολεί μπορεί να θεωρηθεί συνυπεύθυνη εάν δεν έχει λάβει τα κατάλληλα μέτρα εκπαίδευσης ή ελέγχου. Το σημαντικό είναι να διασφαλιστεί πλήρης αποζημίωση των παθόντων, μέσω ασφάλειας ή νομικών ενεργειών, χωρίς καθυστερήσεις», αναφέρει ειδικός.



Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου