Λένε ότι πίσω από έναν επιτυχημένο άνδρα κρύβεται μια γυναίκα. Κατ' αναλογίαν, πίσω από μια επιτυχημένη startup βρίσκεται η ιδέα και μια ομάδα διορατικών επενδυτών και εργατικών στελεχών. Στην περίπτωση της Taxibeat, μιας από τις πιο επιτυχημένες νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, που έπειτα από σχεδόν 7 χρόνια δραστηριότητας εξαγοράστηκε από τον γερμανικό κολοσσό Daimler, όλα τα κομμάτια του παζλ ήταν στη θέση τους!
Η ιδέα του Νίκου Δανδράκη, συνιδρυτή (μαζί με τους Κ. Σακκά, Μ. Σφικτό και Ν. Δαμηλάκη) της Taxibeat, να δημιουργήσει μια εφαρμογή για κλήση και κράτηση ταξί από smartphone μπορεί να προϋπήρχε, στην Ελλάδα όμως βρήκε την απόλυτη εφαρμογή της. Παρά τις δυσκολίες (το λανσάρισμα της υπηρεσίας συνέπεσε με μια μεγάλη απεργία των ταξί!) και την ανάγκη να προστρέξει σε νέα χρηματοδότηση, πέραν της αρχικής των 40.000 ευρώ από το Openfund, όλα κύλησαν με επιτυχία.
Η Taxibeat έφτασε να έχει περισσότερους από 550.000 εγγεγραμμένους χρήστες και να συνεργάζεται με 8.000 οδηγούς ταξί. Πυλώνας για την ανάπτυξη της εταιρείας αποτέλεσε μια ομάδα 56 εργαζομένων, μηχανικών υπολογιστών, προγραμματιστών και designers, ορισμένοι από τους οποίους βρέθηκαν να εργάζονται στην εταιρεία μερικούς μήνες από την ίδρυσή της και, όπως λέγεται, θα έχουν μερίδιο, ως κάτοχοι μετοχών της εταιρείας, στο deal που έκλεισε με την Daimler.
Οι αφανείς ήρωες
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, όμως, η δημόσια αναφορά του Δρανδάκη στους αφανείς ήρωες του εγχειρήματος, τον Απόστολο Αποστολάκη και τον Barend van den Brande.
- Πίσω στο 1998, όταν οι περισσότεροι Έλληνες πάσχιζαν να αντιληφθούν τι είναι το Ιnternet, ο Απόστολος Αποστολάκης και οι συνεργάτες του (οι αδελφοί Μαυροειδή) θα στήσουν το e-shop.gr, το πρώτο ελληνικό κατάστημα ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα. Στόχος τους ήταν να φτιαχτεί η ελληνική Amazon, τηρουμένων των αναλογιών της εγχώριας αγοράς, και να καρπωθούν σημαντικό μέρος της ανάπτυξης –νομοτελειακά– του Διαδικτύου και στην Ελλάδα. Η επιτυχία του e-shop.gr. ήταν μεγάλη και προσέλκυσε σημαντικούς επενδυτές, Έλληνες επιχειρηματίες, οι οποίοι μπήκαν στο μετοχικό του κεφάλαιο. Επί σειρά ετών η εταιρεία εμφάνιζε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, όμως η γρήγορη επέκταση που υλοποιήθηκε (γραφεία, αποθήκες χιλιάδων τετραγωνικών, είσοδος σε Κύπρο και, το βασικότερο, φυσικό δίκτυο καταστημάτων), η αυξανόμενη ένταση του ανταγωνισμού από "βροχή" νέων ηλεκτρονικών καταστημάτων και, κυρίως, η επέλαση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα οδήγησαν την εταιρεία να καταθέσει το καλοκαίρι του 2011 αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99.
Angel investor
Η περιπέτεια με τις οφειλές του e-shop.gr κράτησε αρκετά, σταδιακά όμως ο Αποστολάκης άρχισε να κάνει ξανά αυτό που ήξερε καλά: να αναγνωρίζει μια καλή επιχειρηματική ιδέα. Ακολούθησαν και άλλα εγχειρήματα στα οποία συμμετείχε (μεταξύ των οποίων το e-food.gr, το οποίο πουλήθηκε στην πολυεθνική Rocket Internet το 2015), ενώ απέκτησε σημαντική παρουσία στο ελληνικό οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων. Ενεπλάκη ως angel investor σε αρκετές startups (όπως το Νannuka.com, το Funkmartini.gr, το e-table.gr και το Douleutaras.gr), μεταξύ των οποίων και στο Taxibeat.
Ο ιδρυτής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης, μετά την επισημοποίηση της πώλησης της εταιρείας στον γερμανικό κολοσσό Daimler (Mercedes), δημοσίως ευχαρίστησε τον Απόστολο Αποστολάκη "που ήταν δίπλα μας όποτε χρειαζόταν και συνεισέφερε οικονομικά σε όλους ανεξαίρετα τους γύρους χρηματοδότησης της εταιρείας (ακόμα και σε δύσκολες στιγμές)".
- Το δεύτερο πρόσωπο που έγινε αποδέκτης των ευχαριστιών του Δρανδάκη ήταν ο Barend van den Brande της Hummingbird Ventures. Η τελευταία αποτελεί ένα επενδυτικό fund, εξαιρετικά δραστήριο στη χρηματοδότηση νεοφυών τεχνολογικών επιχειρήσεων, στην Ευρώπη κυρίως, το οποίο τον Δεκέμβριο του 2003 προσέφερε κεφάλαια 2,9 εκατ. ευρώ στην Taxibeat.Διατηρεί γραφεία στο Λονδίνο, στην Κωνσταντινούπολη και τη Γάνδη, ενώ έχει συνδράμει με κεφάλαια startups σε Βέλγιο, Τουρκία, Βρετανία, Ιορδανία, Μαρόκο, Βραζιλία, ΗΑΕ και Ελλάδα. Ο Van den Brande ίδρυσε τη Hummingbird Ventures το 2010, έχοντας ο ίδιος διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία δημιουργίας νεοφυών εταιρειών που πουλήθηκαν σε πολυεθνικές.
Από blogger... επιχειρηματίας και συνομιλητής του κολοσσού Daimler
Η οικογενειακή βιοτεχνία της οικογένειας Δρανδάκη δύσκολα θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό των προϊόντων από την Κίνα, και γενικότερα την Ασία. Όπως έχει εξιστορήσει ο Δρανδράκης, Κρητικός με καταγωγή από το Ηράκλειο, η βιοτεχνία έκλεισε και ο ίδιος βρέθηκε.... στον κόσμο της τεχνολογίας ως αυτοδίδακτος προγραμματιστής.
Στη συνέχεια ξεκινά να εργάζεται ως σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα τεχνολογίας και νέων μέσων για επιχειρήσεις, δημιουργεί ένα επιτυχημένο blog, όμως το επιχειρηματικό του πνεύμα ήταν πάντοτε εκεί. Πολλές από τις startups του απέτυχαν, αλλά, όπως λένε στη Μέκκα του καπιταλισμού, "σημασία δεν έχει πόσες φορές θα πέσεις, αλλά πόσες θα σηκωθείς". Μέχρι που ήρθε το Taxibeat.
Ο Δρανδάκης έχει πει πως το καλοκαίρι του 2010 βρισκόταν σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Κηφισιάς και προσπαθούσε να βρει ταξί. Δεν τα κατάφερε και τότε γεννήθηκε η ιδέα μιας εφαρμογής στο κινητό που να εξυπηρετεί τον χρήστη στην εύρεση ταξί. Βοήθησε ο αδελφός του, οδηγός ταξί,που έφερε τους πρώτους συνεργάτες στην εταιρεία, οι πρώτοι συνεργάτες που πίστεψαν στην ιδέα και, φυσικά, οι angel investors αλλά και οι μετέπειτα χρηματοδότες, όπως η Τράπεζα Πειραιώς.
Τον Μάιο του 2011 έγινε η πρώτη επίσημη παρουσίαση της Taxibeat στο Hoxtonστον Κεραμεικό. Από τότε το... ταξίμετρο έγραψε πολλά χιλιόμετρα μέχρι να κλείσει το επιτυχημένο deal με την Daimler. Πολύ μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας αυτής οφείλεται στον ίδιο τον Δρανδάκη, που έγκαιρα κατάλαβε τη σημασία της επικοινωνίας για το εγχείρημά του, έχοντας πάντα ανοιχτό το τηλέφωνό του σε όποιο τον καλούσε, δημοσιογράφο και μη, φτάνοντας μέχρι και στο πλατό της Ελένης Μενεγάκη για να προβάλει το Taxibeat...
Από τον Νίκο Χρυσικόπουλο
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου