Δύο παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των υψηλών επιβαρύνσεων με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη κάθε χρόνο η αγορά του φαρμάκου, λόγω της υπέρβασης τόσο στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ όσο και των δημόσιων νοσοκομείων, όπου και στα δύο ισχύει πλαφόν, επεξεργάζεται το υπουργείο Υγείας.
Η πρώτη αφορά στη δημιουργία πολλών κλειστών προϋπολογισμών ανά θεραπευτική κατηγορία, οι οποίοι σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας δρομολογείται για το 2020.
Η δεύτερη είναι να λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό του claw back (αυτόματος μηχανισμός επιστροφών για να καλυφθεί η διαφορά σε σύγκριση με την πραγματική ζήτηση) το κόστος των κλινικών μελετών που χρηματοδοτεί μια εταιρεία στην Ελλάδα για την έρευνα και την ανάπτυξη φαρμακευτικών προϊόντων. Το τελευταίο είναι μια ιδέα που ακόμη βρίσκεται υπό συζήτηση.
H κλειστή φαρμακευτική δαπάνη έχει επεκταθεί μέχρι το 2022 με νομοθετική ρύθμιση, την ώρα που η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη παραμένει σταθερή για τέταρτη συνεχή χρονιά: για τον ΕΟΠΥΥ στα 1,945 δισ. ευρώ και για τα δημόσια νοσοκομεία στα 570 εκατ. ευρώ.
Το claw back όμως συνεχίζει να αυξάνεται και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία του 2018 οι επιβαρύνσεις (claw back και rebate) θα ξεπεράσουν τα 990 εκατ. ευρώ στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη, ενώ εάν υπολογιστούν και τα νοσοκομεία (436 εκατ. ευρώ κατ’ ελάχιστο) η επιβάρυνση συνολικά για πέρσι πλησιάσει τα 1,5 δισ. (από 1,2 δισ. που έφτασε το 2017).
Σύμφωνα με τις φαρμακευτικές, η κάλυψη των ανασφάλιστων πολιτών που υπολογίζεται σε περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ γίνεται αποκλειστικά με τα ποσά που επιστρέφουν οι φαρμακευτικές εταιρείες με τη μορφή claw back.
Ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός σε πρόσφατη συνέντευξή του στην Politico Europe επεχείρησε να "δικαιολογήσει” τις επιβαρύνσεις στον κλάδο του φαρμάκου. Όπως είπε, η φαρμακοβιομηχανία αναδεικνύει τις στρεβλώσεις και τα αδιέξοδα που έχει προκαλέσει το σύστημα των πολύ χαμηλών κλειστών προϋπολογισμών και η συνεχιζόμενη υπέρβαση της δαπάνης.
"Ο μηχανισμός του claw back είναι ένα μέτρο οριζόντιο και άδικο που επιβαρύνει όλες τις εταιρείες , ανεξάρτητα από τη συμβολή καθεμιάς στην υπέρβαση του προϋπολογισμένου budget. Είναι όμως και ένα μέτρο που μας επέτρεψε να καλύψουμε πλήρως τις ανάγκες της χώρας και ιδιαίτερα των ανασφάλιστων πολιτών σε περίοδο λιτότητας, χωρίς να υπάρξει πρόβλημα στην πρόσβαση των ασθενών στη φαρμακευτική καινοτομία και στις σύγχρονες αλλά ακριβές θεραπείες”, ανέφερε.
"Επειδή ο εξορθολογισμός της ζήτησης και της δαπάνης δεν αποδίδει άμεσα, απαιτείται παράλληλα μια δικαιότερη κατανομή του claw back στις εταιρείες , η οποία προκύπτει από το συνυπολογισμό της "ανάπτυξης" , δηλαδή της αύξησης της αιτούμενης δαπάνης/έτος με βάση τη σχέση 75/25 (75% μερίδιο αγοράς-25% ανάπτυξη) από το 2019 (αντί για 90/10 που είναι σήμερα)” συμπλήρωσε.
Βίκυ Κουρλιμπίνη
capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου