Responsive Ad Slot

Η σχέση ανάμεσα στον καρκίνο του ενδομητρίου και την παχυσαρκία και τα νέα δεδομένα

Η σχέση ανάμεσα στον καρκίνο του ενδομητρίου και την παχυσαρκία και τα νέα δεδομένα
medlabnews.gr iatrikanea

Τα νεότερα επιδημιολογικά δεδομένα και ο ρόλος των σύγχρονων παρεμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων των αγωνιστών GLP-1 παρουσιάστηκαν σε επιστημονική ημερίδα αφιερωμένη στον Καρκίνο του Ενδομητρίου, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 23 Ιανουαρίου 2026, στο πλαίσιο παρουσίασης με θέμα «Καρκίνος ενδομητρίου και παχυσαρκία».

Η παχυσαρκία ως παγκόσμια πανδημία και η ρόλος της στον καρκίνο

Η παχυσαρκία δεν αποτελεί πλέον ένα μεμονωμένο πρόβλημα ατομικής υγείας, αλλά μια παγκόσμια κρίση δημόσιας υγείας σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό υγείας και ορίζεται

ως δείκτης μάζας σώματος (BMI) ίσος ή μεγαλύτερος των 30 kg/m², ενώ υπέρβαροι θεωρούνται εκείνοι με BMI από 25 έως 29,9 kg/m². Οι Ιατροί της Α’ Μαιευτικής και Γυναικολογικής Κλινικής και της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ (Νοσοκομείο Αλεξάνδρα) Μαρία Μαρούλη, Δημήτρης Χαϊδόπουλος (Καθηγητής Γυναικολογικής Ογκολογίας), Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (Καθηγήτρια Θεραπευτικής – Επιδημιολογίας - Προληπτικής Ιατρικής, Παθολόγος) και Θάνος Δημόπουλος (Καθηγητής Θεραπευτικής – Αιματολογίας – Ογκολογίας, τ. Πρύτανης ΕΚΠΑ) συνοψίζουν τα πλέον πρόσφατα δεδομένα που συσχετίζουν την παχυσαρκία με τον καρκίνο ενδομητρίου.

Σύμφωνα με διεθνείς εκτιμήσεις, περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο άτομα ζουν σήμερα με παχυσαρκία, ενώ οι παγκόσμιες τάσεις δείχνουν ότι, εάν δεν υπάρξουν ριζικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και στις πολιτικές δημόσιας υγείας, έως το 2030 περίπου το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού θα έχει αυξημένο δείκτη μάζας σώματος (BMI).

Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα ανησυχητική και στην Ελλάδα, όπου τα ποσοστά υπέρβαρων και παχύσαρκων ατόμων παραμένουν υψηλά τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά, κατατάσσοντας τη χώρα μας μεταξύ των πρώτων στην Ευρώπη. Η συζήτηση γύρω από την παχυσαρκία γινόταν ανέκαθεν λόγω της σύνδεσής της με χρόνιες παθήσεις, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, η υπέρταση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τα μεταβολικά σύνδρομα. Ωστόσο, αυτό που πλέον πρέπει να γνωρίζει το ευρύ κοινό είναι ότι η παχυσαρκία συνδέεται τεκμηριωμένα και με την ανάπτυξη καρκίνου. Σήμερα, είναι γνωστό ότι το αυξημένο σωματικό βάρος και η παχυσαρκία σχετίζονται με τουλάχιστον 13 διαφορετικούς τύπους καρκίνου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο καρκίνος του ενδομητρίου, του μαστού (μετά την εμμηνόπαυση), του παχέος εντέρου, του οισοφάγου, του στομάχου, του ήπατος, του παγκρέατος, του νεφρού, της χοληδόχου κύστης, των ωοθηκών, του θυρεοειδούς αδένα, καθώς και ορισμένες αιματολογικές κακοήθειες, όπως το πολλαπλούν μυέλωμα. Από όλους αυτούς, η ισχυρότερη συσχέτιση παρατηρείται με τον καρκίνο του ενδομητρίου.

Ο καρκίνος του ενδομητρίου είναι κακοήθεια που αναπτύσσεται στο ενδομήτριο, δηλαδή στο εσωτερικό στρώμα της μήτρας. Αποτελεί τον συχνότερο γυναικολογικό καρκίνο στις ανεπτυγμένες χώρες και εμφανίζεται κυρίως μετά την εμμηνόπαυση, αν και μπορεί να διαγνωστεί και σε νεότερες γυναίκες. Σύμφωνα με διεθνή επιδημιολογικά δεδομένα, ο καρκίνος του ενδομητρίου είναι σήμερα ο 6ος συχνότερος καρκίνος στις γυναίκες παγκοσμίως, με περισσότερα από 417.000 νέα περιστατικά ετησίως, ενώ αποτελεί τον 4ο συχνότερο καρκίνο στις γυναίκες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η επίπτωσή του είναι υψηλότερη στις ανεπτυγμένες χώρες και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.

Ποιος είναι ο Βέλγος συλλέκτης των φωτογραφιών της κατοχής; Εχει πουλήσει πάνω από 47.000 αντικείμενα του Τρίτου Ράιχ

 medlabnews.gr

Το πρωί της Παρασκευής αναμένεται να φτάσουν στην Γάνδη Έλληνες εμπειρογνώμονες του Υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να συναντηθούν με τον Βέλγο συλλέκτη που είχε θέσει προς πώληση τις ιστορικές φωτογραφίες από την εκτέλεση των 200 κομμουνιστών στην Καισαριανή.

Η δημοπρασία των φωτογραφιών από την Πρωτομαγιά του ’44, από τον τόπο της θυσίας στην Καισαριανή, σχεδόν ογδόντα χρόνια μετά, διεκόπη και η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως το υπουργείοΠολιτισμού έχει δρομολογήσει τις διαδικασίες για την απόκτησή τους, εφόσον επιβεβαιωθεί η γνησιότητά τους.

Χιλιάδες έγγραφα και άλλα αντικείμενα που σχετίζονται με τη ναζιστική Γερμανία έχει διαθέσει μέσω ιδιωτικής πλατφόρμας ο Βέλγος συλλέκτης που διέθετε προς πώληση φωτογραφίες από την εκτέλεση 200 κρατουμένων στην Καισαραινή.

Η ΕΡΤ μετέδωσε την Τρίτη ότι ο συλλέκτης εξαφανίστηκε υπό το βάρος των αποκαλύψεων ενώ «κατέβασε» τη δημοπρασία πριν καν ολοκληρωθεί. Το πρωί της Παρασκευής θα φτάσουν στη Γάνδη Έλληνες εμπειρογνώμονες του υπουργείου Πολιτισμού που θα συναντηθούν με τον Βέλγο συλλέκτη για να διαπιστώσουν αν το υλικό που διαθέτει είναι αυθεντικό.

Στο πρακτορείο ειδήσεων Belga ο συλλέκτης δήλωσε ότι θα κρατήσει αποστάσεις μέχρι να έρθει σε επαφή με τις ελληνικές Αρχές.

Ποιος είναι όμως ο συλλέκτης;

Πρόκειται για έναν απόφοιτο Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Γάνδης, ο οποίος δραστηριοποιείται από το 2015 μέσω μιας αμιγώς ηλεκτρονικής εταιρείας, γεγονός που εξηγεί γιατί δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός στους συναδέλφους του στην περιοχή, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ. Η επιχείρησή του ειδικεύεται αποκλειστικά στην πώληση στρατιωτικών εγγράφων και αντικειμένων του Τρίτου Ράιχ, διαθέτοντας έναν τεράστιο όγκο υλικού που αριθμεί περίπου 47.000 πωληθέντα τεμάχια μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τη φλαμανδική εφημερίδα Nieuwsblad, οι τιμές των αντικειμένων κυμαίνονται από 5 έως 550 ευρώ, ενώ ο ρυθμός των καταχωρήσεων φτάνει τις 1.000 ανά μήνα.

Το δημοσίευμα της βελγικής εφημερίδας, υπό τον τίτλο «Οργή στην Ελλάδα για τον Βέλγο συλλέκτη», υπογραμμίζει τη βιαιότητα του περιεχομένου των φωτογραφιών. Μάλιστα, ο ίδιος ο έμπορος στις ηλεκτρονικές του καταχωρήσεις τοποθετούσε προειδοποιήσεις για σκληρές εικόνες, επισημαίνοντας την ύπαρξη εγκλημάτων πολέμου, πεσόντων στρατιωτών και νεκρών. Παρά το γεγονός ότι η πλατφόρμα του εμφανιζόταν ως ένας αξιόπιστος χώρος για άτομα με ιστορικό ενδιαφέρον για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η προσπάθεια εμπορευματοποίησης τεκμηρίων από εκτελέσεις αμάχων προκάλεσε άμεση διεθνή αντίδραση.

Η υπόθεση βρίσκεται πλέον σε κρίσιμο σημείο, καθώς η κάθοδος των Ελλήνων εμπειρογνωμόνων στη Φλάνδρα αναμένεται να ρίξει φως στη νομιμότητα της κατοχής αυτού του υλικού και στις περαιτέρω ενέργειες για τη διαφύλαξη της ιστορικής μνήμης.

Για πρώτη φορά ένα ντοκουμέντο από εκείνη την ημέρα, όταν οι δυνάμεις της ναζιστικής Γερμανίας εκτέλεσαν 200 κομμουνιστές, δημιουργεί ένα άνοιγμα στον χρόνο, χαράσσει μια ρωγμή απ’ όπου περνά το φως και μαζί του το ρίγος. Τα πρόσωπα των μελλοθανάτων φαίνονται καθαρά. Μισάνοιχτα στόματα στο βάδισμα — τραγουδούν. Ένας υψώνει τη γροθιά. Η εικόνα παγώνει τον χρόνο: άνθρωποι που βαδίζουν προς τον θάνατο με το κεφάλι ψηλά, αλύγιστοι, σχεδόν ειρωνικοί απέναντι στη μοίρα τους.

Πρόκειται για τα μοναδικά μέχρι σήμερα οπτικά τεκμήρια από το Σκοπευτήριο Καισαριανής, ένα από τα πλέον απεχθή εγκλήματα των στρατευμάτων κατοχής των Γερμανών στην Ελλάδα την Πρωτομαγιά του 1944, τα οποία φαίνεται να προέρχονται από αρχείο Γερμανού στρατιωτικού και να είχαν παραμείνει για δεκαετίες σε ιδιωτική συλλογή στη Γερμανία.

Εντωμεταξύ, το ΚΚΕ ταυτοποίησε δύο από τους εικονιζόμενους στις φωτογραφίες, που έρχονται να προστεθούν σε δύο ακόμη που φέρονται να έχουν ταυτοποιηθεί.

Φρίκη στην Ινδία. Τρεις άνδρες βίασαν ομαδικά δύο τουρίστριες και σκότωσαν άνδρα που ήταν μαζί τους

 medlabnews.gr

Σε θανατική ποινή καταδικάστηκαν από δικαστήριο της Ινδίας τρεις άνδρες, που κρίθηκαν ένοχοι για τον βιασμό δύο τουριστριών και τη δολοφονία ενός άνδρα που τις συνόδευε κοντά σε μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, σκορπώντας τρόμο στον τουρισμό της χώρας.

Οι τρεις Ινδοί είχαν επιτεθεί σε μια ομάδα πέντε ατόμων, τρεις γυναίκες και δύο άνδρες, καθώς παρατηρούσαν τα αστέρια σε ένα χωριό στη νότια Ινδία τον Μάρτιο του 2025, σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης εκείνη την εποχή. Η ομάδα των τουριστών περιλάμβανε δύο Ινδούς υπηκόους, μία Ισραηλινή, έναν Αμερικανό και την Ινδή γυναίκα που τους φιλοξενούσε.

Οι δράστες, ταυτοποιημένοι ως Mallesh (γνωστός ως Handimalla), Sai και Sharanappa, πλησίασαν την ομάδα ζητώντας χρήματα και στη συνέχεια, σύμφωνα με τις καταθέσεις, βίασαν την Ισραηλινή τουρίστρια και τη γυναίκα–οικοδέσποινα, πριν σπρώξουν τους τρεις άνδρες σε κανάλι. Δύο από αυτούς κατάφεραν να κολυμπήσουν και να σωθούν, όμως ο 26χρονος Bhibas Nayak από την Ορίσα πνίγηκε, γεγονός που βάρυνε καταλυτικά την κατηγορία για ανθρωποκτονία. Ο δικαστής περιέγραψε το έγκλημα ως υπόθεση που ανήκει στην «σπανιότερη των σπάνιων» κατηγοριών, ανοίγοντας τον δρόμο για επιβολή θανατικής ποινής.

Η ντόπια γυναίκα που βίασαν περιέγραψε στα ινδικά ΜΜΕ ότι αιμορραγούσε βαριά όταν δύο από τους επιτιθέμενους την έσυραν στην άκρη του καναλιού, την έπνιγαν με τα χέρια τους, της έσκισαν τα ρούχα και τη βίασαν διαδοχικά, ενώ την ξυλοκοπούσαν. Σύμφωνα με την ίδια μαρτυρία, ο τρίτος άνδρας απομόνωσε την Ισραηλινή τουρίστρια και τη βίασε, προτού οι τρεις δράστες διαφύγουν με τη μηχανή τους όταν τα θύματα άρχισαν να ουρλιάζουν. Η φρικιαστική επίθεση προκάλεσε πανικό στην τουριστική περιοχή γύρω από το Χάμπι, αναγκάζοντας εκατοντάδες τρομοκρατημένους επισκέπτες να εγκαταλείψουν άρον-άρον την περιοχή.

Ο εισαγγελέας της υπόθεσης δήλωσε ότι, βάσει του νέου ποινικού κώδικα Bharatiya Nyay Sanhita, το δικαστήριο επέβαλε στους τρεις κατηγορούμενους θανατική ποινή για τη δολοφονία, ενώ για τον ομαδικό βιασμό όρισε κάθειρξη «μέχρι την τελευταία τους πνοή». Η απόφαση του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου πρέπει να επικυρωθεί από το Ανώτερο Δικαστήριο της Καρνατάκα και μπορεί ακόμη να προσβληθεί με έφεση, κάτι που σημαίνει ότι η τελική έκβαση της θανατικής καταδίκης παραμένει ανοικτή.

Η υπόθεση έχει αναζωπυρώσει τη συζήτηση για την ενδημική βία κατά των γυναικών στην Ινδία, τη χώρα με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο, όπου το 2023 καταγράφηκαν επίσημα 29.670 καταγγελίες για βιασμό, όπως γράφει η Daily Mail.

Η Ινδία προβλέπει τη θανατική ποινή δια απαγχονισμού, αν και στην πράξη οι εκτελέσεις είναι σπάνιες: οι τελευταίες έγιναν τον Μάρτιο του 2020, όταν τέσσερις άνδρες που είχαν βιάσει και δολοφονήσει μια νεαρή γυναίκα σε λεωφορείο στο Νέο Δελχί το 2012 οδηγήθηκαν στην αγχόνη, σε υπόθεση που είχε προκαλέσει ογκώδεις διαδηλώσεις σε όλη τη χώρα. Οι οργανώσεις δικαιωμάτων επισημαίνουν ότι, παρά τις αυστηρές ποινές και τον κίνδυνο εκτέλεσης, η συστημική ατιμωρησία και η κοινωνική σιωπή γύρω από τον βιασμό στην Ινδία εξακολουθούν να τροφοδοτούν έναν φαύλο κύκλο έμφυλης βίας.

Εναρκτήρια Συνάντηση Δικτύου Κέντρων Μαστού: Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Συστήματος Φροντίδας για τον Καρκίνο του Μαστού

Εναρκτήρια Συνάντηση Δικτύου Κέντρων Μαστού: Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Συστήματος Φροντίδας για τον Καρκίνο του Μαστού
medlabnews.gr iatrikanea

Σε ιδιαίτερα θετικό και δημιουργικό κλίμα πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2026, στο Αμφιθέατρο «ΣΟΦΙΑ ΜΠΕΦΟΝ» του Ε.Κ.Α.Β., η Εναρκτήρια Συνάντηση (Kick-off Meeting) για την υλοποίηση της Πράξης «Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου Συστήματος Φροντίδας Υγείας για τον Καρκίνο του Μαστού», η οποία χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Υγείας, σηματοδοτώντας την επίσημη έναρξη της συγκρότησης και λειτουργίας του Δικτύου Κέντρων Μαστού.

Στη συνάντηση εκπροσωπήθηκαν τα συμμετέχοντα Νοσοκομεία:

· ΓΑΟΝΑ «Ο Άγιος Σάββας»

· ΓΑΝΠ «Μεταξά»

· ΑΝΘ «Θεαγένειο»

· ΓΝΑ «Αλεξάνδρα»- ΓΝΜ «Έλενα Βενιζέλου»

· ΓΟΝΚ «ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ»

Το Δίκτυο Κέντρων Μαστού συγκροτείται από τα ανωτέρω νοσοκομεία, τα οποία αποτελούν τον βασικό πυρήνα ανάπτυξης και εφαρμογής των προτύπων ποιότητας και της διαδικασίας πιστοποίησης. Εντός των αμέσως επόμενων μηνών προβλέπεται η ένταξη και του ΓΝΑ «Ιπποκράτειο», ενισχύοντας περαιτέρω τη δυναμική, τη γεωγραφική κάλυψη και τη λειτουργική επάρκεια του Δικτύου, με στόχο τη διεύρυνση της πρόσβασης και την ενιαία εφαρμογή υψηλών προδιαγραφών φροντίδας.

Την έναρξη των εργασιών κήρυξε η Διοικήτρια της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας και Συντονίστρια του Δικτύου Κέντρων Μαστού, Κα Όλγα Μπαλαούρα, η οποία ανέδειξε με έμφαση τη στρατηγική, θεσμική και κοινωνική σημασία της πρωτοβουλίας. Στην τοποθέτησή της τόνισε ότι η ανάπτυξη οργανωμένων και πιστοποιημένων Κέντρων Μαστού συνιστά μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, με άμεσο αντίκτυπο στην επιβίωση, την ποιότητα ζωής και την εμπειρία των ασθενών.

Υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι «η επιτυχία του έργου αυτού είναι μονόδρομος», επισημαίνοντας ότι η συλλογική ευθύνη όλων των εμπλεκομένων είναι να διασφαλίσουν καθολική πρόσβαση σε τεκμηριωμένη, συντονισμένη και υψηλής ποιότητας φροντίδα. Αναφέρθηκε στη θεσμοθέτηση σαφών ρόλων, στη διασφάλιση λειτουργικών Διεπιστημονικών Ομάδων (Multi-Disciplinary Teams-MDTs), στη συστηματική καταγραφή και αξιολόγηση δεικτών ποιότητας και στην εδραίωση κουλτούρας συνεχούς βελτίωσης, τονίζοντας ότι το Δίκτυο φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη συνολική οργάνωση της ογκολογικής φροντίδας στη χώρα.

Με την παρουσία του μας τίμησε ο Διοικητής της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κος Χρήστος Ροϊλός, ο οποίος στην παρέμβασή του επισήμανε ότι η διαπεριφερειακή συνεργασία και η οργανωμένη δικτύωση μπορούν να λειτουργήσουν ως μοχλός ενίσχυσης της ισότιμης φροντίδας, διασφαλίζοντας ότι οι γυναίκες που κατοικούν σε νησιά θα έχουν τη δυνατότητα έγκαιρης διάγνωσης, σαφούς θεραπευτικού σχεδιασμού και συντονισμένης παρακολούθησης, χωρίς καθυστερήσεις και κατακερματισμό της φροντίδας.

Ιδιαίτερη βαρύτητα είχε η παρουσία των εκπροσώπων των συλλόγων ασθενών. Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου (ΕΛΛ.Ο.Κ.) Κος Γιώργος Καπετανάκης ανέδειξε τη σημασία της θεσμικής συμμετοχής των ασθενών στη χάραξη πολιτικών υγείας και στην αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών, υπογραμμίζοντας ότι η ποιότητα αποτυπώνεται τόσο σε μετρήσιμους δείκτες όσο και στη βιωμένη εμπειρία του ασθενούς.

Ξεχωριστή ήταν η παρέμβαση της Προέδρου του Συλλόγου «Άλμα Ζωής», Κας Παρασκευής Μιχαλοπούλου. Το «Άλμα Ζωής», με μακρόχρονη και συστηματική δράση στην ενημέρωση, πρόληψη, ψυχοκοινωνική υποστήριξη και υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών με καρκίνο του μαστού, διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην προώθηση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας αποτελώντας πολύτιμο εταίρο για το Δίκτυο.

Η συνολική παρουσία των Διοικήσεων, των Επιστημονικά Υπευθύνων και των Διεπιστημονικών Ομάδων των συμμετεχόντων νοσοκομείων επιβεβαίωσε με τον πλέον σαφή τρόπο την κοινή προσήλωση στην ανάπτυξη οργανωμένων Κέντρων Μαστού με συγκεκριμένη οργανωτική δομή, θεσμοθετημένη λειτουργία MDTs, τυποποιημένα κλινικά μονοπάτια, αξιόπιστη συλλογή δεδομένων και συστηματική αξιολόγηση δεικτών ποιότητας σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκαν αναλυτικά το ευρωπαϊκό πλαίσιο πολιτικής για τον καρκίνο του μαστού, οι απαιτήσεις και τα στάδια της πιστοποίησης, οι κρίσιμοι ρόλοι εντός των Κέντρων Μαστού, το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Πράξης και τα επόμενα βήματα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διακυβέρνηση του Δικτύου, στη διασφάλιση επάρκειας όγκου περιστατικών, στη λειτουργική ενσωμάτωση των Διεπιστημονικών Ομάδων (MDTs) και στη βιωσιμότητα της πιστοποίησης σε βάθος χρόνου.

Η εναρκτήρια αυτή συνάντηση αποτέλεσε καθοριστικό βήμα για τη θεμελίωση ενός οργανωμένου, σύγχρονου και πιστοποιημένου Δικτύου Κέντρων Μαστού, που θα λειτουργεί με ενιαία πρότυπα ποιότητας, επιστημονική τεκμηρίωση, διαφάνεια και λογοδοσία, θέτοντας την ασθενή στο επίκεντρο κάθε απόφασης.

Η 1η Υγειονομική Περιφέρεια, ως Συντονιστής του Δικτύου, σε στενή συνεργασία με τα συμμετέχοντα νοσοκομεία και με τη στήριξη των λοιπών Υγειονομικών Περιφερειών και των φορέων εκπροσώπησης των ασθενών, προχωρά με αποφασιστικότητα στην υλοποίηση μιας μεταρρύθμισης που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει ουσιαστικά τη φροντίδα του καρκίνου του μαστού στη χώρα μας και να θέσει στέρεες βάσεις για το μέλλον.

Η νυχτερινή νηστεία σε συγχρονισμό με τον ύπνο ενισχύει την Καρδιομεταβολική Υγεία

Η νυχτερινή νηστεία σε συγχρονισμό με τον ύπνο ενισχύει την Καρδιομεταβολική Υγεία
medlabnews.gr iatrikanea

Τα τελευταία χρόνια η διαλειμματική νηστεία και τα διάφορα μοντέλα χρονικά περιορισμένης σίτισης έχουν κερδίσει ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα, τόσο στον επιστημονικό χώρο όσο και στο ευρύ κοινό. Πολλοί άνθρωποι αναζητούν απλές, εφαρμόσιμες παρεμβάσεις που μπορούν να βελτιώσουν την καρδιομεταβολική τους υγεία χωρίς πολύπλοκες δίαιτες ή εξαντλητικά προγράμματα. Μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο έγκριτο περιοδικό Arteriosclerosis, Thrombοsis, and Vascular Biology [Grimaldi D, Reid KJ, Abbott SM, Knutson KL, Zee PC. Sleep-Aligned Extended Overnight Fasting Improves Nighttime and Daytime Cardiometabolic Function. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2026 Feb 12. doi: 10.1161/ATVBAHA.125.323355] έρχεται να προτείνει μια νέα, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα προσέγγιση: την παράταση της νυχτερινής νηστείας σε ευθυγράμμιση με τον ύπνο.

Η Καθηγήτρια Θεραπευτικής – Επιδημιολογίας - Προληπτικής Ιατρικής, Παθολόγος (Θεραπευτική Κλινική Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ, Νοσοκομείο Αλεξάνδρα) Θεοδώρα Ψαλτοπούλου και η Αλεξάνδρα Σταυροπούλου (Βιολόγος), συνοψίζουν τα σημαντικότερα στοιχεία και αναφέρουν ότι η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε υπέρβαρους και παχύσαρκους ενήλικες ηλικίας 36 έως 75 ετών, εξέτασε αν η επιμήκυνση της νυχτερινής νηστείας κατά τρεις επιπλέον ώρες – έτσι ώστε το τελευταίο γεύμα να καταναλώνεται τουλάχιστον τρεις ώρες πριν τον ύπνο – μπορεί να βελτιώσει βασικούς δείκτες καρδιομεταβολικής λειτουργίας. Σε αντίθεση με άλλα πρωτόκολλα διαλειμματικής νηστείας, τα οποία συχνά ορίζουν αυστηρά χρονικά «παράθυρα» κατανάλωσης τροφής ή αφήνουν στους συμμετέχοντες την ελευθερία να επιλέγουν μόνοι τους το ωράριο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο ύπνος, η συγκεκριμένη προσέγγιση εστιάζει στη βιολογική σημασία της νύχτας ως περιόδου αποκατάστασης και μεταβολικής ρύθμισης.

Στη μελέτη συμμετείχαν 39 άτομα, τα οποία χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες. Η ομάδα παρέμβασης ακολούθησε ένα πρόγραμμα παρατεταμένης νυχτερινής νηστείας διάρκειας 13 έως 16 ωρών, ενώ η ομάδα ελέγχου διατήρησε τις συνήθεις διατροφικές της συνήθειες με νυχτερινή νηστεία 11 έως 13 ωρών. Και οι δύο ομάδες ακολούθησαν μια επιπλέον σύσταση: να χαμηλώνουν τα φώτα τρεις ώρες πριν τον ύπνο, ενισχύοντας έτσι τη φυσιολογική προετοιμασία του οργανισμού για τη νυχτερινή ανάπαυση. Η διάρκεια της παρέμβασης ήταν 7,5 εβδομάδες, αρκετός χρόνος ώστε να αξιολογηθούν μεταβολικές και καρδιαγγειακές αλλαγές.

Ένας από τους βασικούς δείκτες που μελετήθηκαν ήταν η «νυχτερινή πτώση» της αρτηριακής πίεσης, δηλαδή η φυσιολογική μείωση της πίεσης κατά τη διάρκεια του ύπνου. Η επαρκής πτώση της αρτηριακής πίεσης τη νύχτα θεωρείται ένδειξη καλής καρδιαγγειακής ρύθμισης και σχετίζεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων. Η ομάδα που παρέτεινε τη νυχτερινή νηστεία παρουσίασε σημαντική βελτίωση στη νυχτερινή πτώση της διαστολικής αρτηριακής πίεσης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Επιπλέον, καταγράφηκαν θετικές αλλαγές στη λειτουργία του αυτόνομου νευρικού συστήματος κατά τη διάρκεια της νύχτας. Οι συμμετέχοντες που εφάρμοσαν την παρατεταμένη νηστεία είχαν χαμηλότερο νυχτερινό καρδιακό ρυθμό και αυξημένη μεταβλητότητα καρδιακού ρυθμού – έναν δείκτη που αντικατοπτρίζει καλύτερη ισορροπία μεταξύ συμπαθητικού και παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος. Παράλληλα, τα επίπεδα κορτιζόλης τη νύχτα ήταν χαμηλότερα, γεγονός που υποδηλώνει μειωμένο βιολογικό στρες και πιο αποτελεσματική νυχτερινή αποκατάσταση.

Όσον αφορά τον μεταβολισμό της γλυκόζης, αν και δεν παρατηρήθηκε σημαντική βελτίωση σε έναν από τους κύριους δείκτες ευαισθησίας στην ινσουλίνη (Matsuda Index), καταγράφηκαν ουσιαστικές βελτιώσεις σε άλλες παραμέτρους. Κατά τη δοκιμασία ανοχής γλυκόζης από το στόμα, οι συμμετέχοντες της ομάδας παρέμβασης εμφάνισαν χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης και βελτιωμένη πρώιμη απόκριση ινσουλίνης, όπως φάνηκε από τον αυξημένο 30λεπτο ινσουλινογενή δείκτη. Αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός τους ανταποκρινόταν πιο αποτελεσματικά στην αύξηση της γλυκόζης μετά την κατανάλωση τροφής.

Η σημασία των ευρημάτων αυτών έγκειται στο γεγονός ότι η παρέμβαση δεν βασίστηκε σε δραστικές αλλαγές στη διατροφή ή σε αυστηρούς περιορισμούς θερμίδων. Αντίθετα, επικεντρώθηκε στον συγχρονισμό της πρόσληψης τροφής με τον κιρκαδικό ρυθμό και τον ύπνο. Ο ανθρώπινος οργανισμός λειτουργεί βάσει ενός εσωτερικού βιολογικού ρολογιού που ρυθμίζει τον ύπνο, τις ορμόνες, τη θερμοκρασία σώματος και τον μεταβολισμό. Η κατανάλωση τροφής αργά το βράδυ μπορεί να διαταράξει αυτή τη λεπτή ισορροπία, επηρεάζοντας αρνητικά την καρδιομεταβολική υγεία.

Η αποφυγή γευμάτων τις τρεις τελευταίες ώρες πριν τον ύπνο φαίνεται να επιτρέπει στο σώμα να μεταβαίνει πιο ομαλά στη «νυχτερινή λειτουργία», όπου κυριαρχούν μηχανισμοί επιδιόρθωσης, αποκατάστασης και ρύθμισης της αρτηριακής πίεσης και του σακχάρου. Με άλλα λόγια, η απλή μετατόπιση του τελευταίου γεύματος νωρίτερα μέσα στην ημέρα μπορεί να έχει ουσιαστικά οφέλη για την καρδιά και τον μεταβολισμό.

Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι η βιωσιμότητα της παρέμβασης. Σε αντίθεση με ορισμένα αυστηρά σχήματα διαλειμματικής νηστείας που απαιτούν μεγάλες περιόδους αποχής από το φαγητό ή αυστηρά χρονικά παράθυρα κατανάλωσης, η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι πιο ευέλικτη και εξατομικευμένη. Προσαρμόζεται στο συνήθη χρόνο ύπνου κάθε ατόμου και απαιτεί ουσιαστικά μία βασική αλλαγή: να ολοκληρώνεται το τελευταίο γεύμα τουλάχιστον τρεις ώρες πριν την κατάκλιση.

Συνεπώς, η βελτίωση της καρδιομεταβολικής υγείας δεν απαιτεί απαραίτητα περίπλοκες στρατηγικές. Η προσεκτική ευθυγράμμιση των γευμάτων με τον φυσικό κύκλο ύπνου-αφύπνισης μπορεί να ενισχύσει τη φυσιολογική ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, του καρδιακού ρυθμού και του μεταβολισμού της γλυκόζης. Φυσικά, κάθε αλλαγή στον τρόπο ζωής θα πρέπει να γίνεται με καθοδήγηση επαγγελματία υγείας, ιδιαίτερα σε άτομα με χρόνια νοσήματα ή φαρμακευτική αγωγή.

Συνολικά, η παρατεταμένη νυχτερινή νηστεία σε ευθυγράμμιση με τον ύπνο αναδεικνύεται ως μια απλή, προσβάσιμη και επιστημονικά τεκμηριωμένη στρατηγική που ενισχύει τον συντονισμό μεταξύ κιρκαδικών ρυθμών, αυτόνομου νευρικού συστήματος και μεταβολισμού. Σε μια εποχή όπου οι καρδιομεταβολικές παθήσεις αποτελούν μία από τις κύριες αιτίες νοσηρότητας και θνησιμότητας παγκοσμίως, παρεμβάσεις αυτού του τύπου μπορεί να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο πρόληψης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής.

Συνεργασία Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και ΔΙΠΑΕ με έμφαση στην καινοτομία και την εκπαίδευση στην υγεία

Συνεργασία Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και ΔΙΠΑΕ με έμφαση στην καινοτομία και την εκπαίδευση στην υγεία
medlabnews.gr iatrikanea

Σε συνέχεια του Μνημονίου Συνεργασίας που υπεγράφη το 2025 μεταξύ του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), εγκαινιάζοντας μια στρατηγική σύμπραξη για το μέλλον της υγείας και της εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2026 συνάντηση εργασίας των διοικήσεων των δύο φορέων, με στόχο την εξειδίκευση των επιμέρους αξόνων συνεργασίας και την οργάνωση συγκεκριμένων κοινών δράσεων.

Η συνεργασία στοχεύει στην ανάληψη και προώθηση πρωτοβουλιών προς όφελος των φοιτητών του ΔΙΠΑΕ, καθώς και στην προαγωγή και αναβάθμιση των νοσηλευτικών, διοικητικών και υπηρεσιών πληροφορικής του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου.

Οι δράσεις καλύπτουν τομείς όπως η έρευνα, η αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων, η εκπαίδευση νέων επιστημόνων, η μεταφορά τεχνογνωσίας και η εν γένει ανάπτυξη μέσω συνεργασιών κοινού ενδιαφέροντος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στους τομείς της υγείας, της νοσηλευτικής, της διατροφής και του περιβάλλοντος, με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την προώθηση της καινοτομίας.

Οι δράσεις

Στο πλαίσιο της συνάντησης, συμφωνήθηκε η προώθηση δράσεων όπως:

Η ανταλλαγή επισκέψεων ερευνητικού και επιστημονικού προσωπικού και φοιτητών του ΔΙΠΑΕ με στελέχη και επαγγελματίες υγείας του Νοσοκομείου για εκπαίδευση και έρευνα.

Η παροχή εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων στα στελέχη και στους επαγγελματίες υγείας του Νοσοκομείου, σε τομείς όπως η αξιολόγηση και βελτίωση υπηρεσιών, η ενίσχυση δεξιοτήτων και οι νέες τεχνολογίες στην υγεία.

Η εκπαίδευση και πρακτική άσκηση των φοιτητών του ΔΙΠΑΕ, ιδίως της Σχολής Επιστημών Υγείας, στις δομές του Νοσοκομείου.

Η υποβολή κοινών προτάσεων χρηματοδότησης σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διακρατικό επίπεδο.

Η ανάπτυξη και χρήση βάσεων δεδομένων σε πεδία όπως τα οικονομικά της υγείας και η τεχνητή νοημοσύνη.

Η διοργάνωση κοινών επιστημονικών εκδηλώσεων για την προώθηση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

Η ενίσχυση των μεταπτυχιακών σπουδών.

Μετρήσιμοι στόχοι

Μέσω των συγκεκριμένων δράσεων επιδιώκεται η ουσιαστική διασύνδεση της ακαδημαϊκής γνώσης με την κλινική πράξη, καθώς και η διαμόρφωση ενός σταθερού πλαισίου συνεργασίας που θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την υλοποίηση καινοτόμων πρακτικών στην υγεία και την εκπαίδευση, προς όφελος της πανεπιστημιακής κοινότητας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.

Η συνάντηση επιβεβαίωσε την κοινή βούληση των δύο φορέων να προχωρήσουν με συγκεκριμένο σχεδιασμό, χρονοδιαγράμματα και μετρήσιμους στόχους, αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρει το Μνημόνιο Συνεργασίας.

Στη συνάντηση συμμετείχαν, από την πλευρά του Γ.Ν. Παπαγεωργίου, οι: Μιχάλης Καραβιώτης, Πρόεδρος Δ.Σ. του Νοσοκομείου, Κωνσταντίνος Εμμανουηλίδης, Γενικός Διευθυντής, Μαρία Γιογκατζή Διευθύντρια Διοικητικών Υπηρεσιών, Μαρία Παπαθεοδώρου, Διευθύντρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, Ευαγγελία Σταυροπούλου, Διευθύντρια Οικονομικής Υπηρεσίας, Λάμπρος Δερμεντζόγλου, Διευθυντής Πληροφορικής, Λιάνα Μιχαηλίδου, Διευθύντρια Υπηρεσίας Ποιότητας. Από την πλευρά του ΔΙΠΑΕ συμμετείχαν οι: Σταμάτης Αγγελόπουλος, Πρύτανης του Πανεπιστημίου, Ευγενία Μηνασίδου, Κοσμήτορας Σχολής Επιστημών Υγείας, Δημήτριος Παπακώστας, Κοσμήτορας Πολυτεχνικής Σχολής, Ιορδάνης Κοτζαϊβάζογλου, Κοσμήτορας Σχολής Επιστημών και Σχεδιασμού, Ευρυδίκη Ζαχοπούλου, Κοσμήτορας Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Φώτης Κιλιπίρης, Κοσμήτορας Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης, Αλεξάνδρα Παυλούδη, Κοσμήτορας Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών.

ΙΣΑ: 100 μέρες πετυχημένης λειτουργίας της καινοτομικής εφαρμογής αγγελιών για γιατρούς

ΙΣΑ: 100 μέρες πετυχημένης λειτουργίας της καινοτομικής εφαρμογής αγγελιών για γιατρούς
medlabnews.gr iatrikanea

Συμπληρώθηκαν 100 ημέρες λειτουργίας της καινοτομικής εφαρμογής αγγελιών του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, που για πρώτη φορά έδωσε την δυνατότητα στον ιατρικό κόσμο της χώρας μας να καλύπτει ανάγκες οι οποίες έως το Νοέμβριο του 2025 παρέμεναν ακάλυπτες.

Η εφαρμογή αυτή βρίσκεται στην ενότητα «Αγγελίες» στο portal του ΙΣΑ (www.isathens.gr) και είναι διαθέσιμη σε οποιονδήποτε – γιατρό, πολίτη, εταιρία - χωρίς ανάγκη καταχώρισης κωδικών.

Η καινοτομία έγκειται στην εύχρηστη πολυπαραμετρικότητα της εφαρμογής, με δυνατότητα εύρεσης αγγελίας καταχωρώντας λέξεις-κλειδιά, γεωγραφική περιοχή και ιατρική ειδικότητα:
Μπορεί κάποιος εργοδότης να αναζητήσει γιατρούς προς πρόσληψη
Μπορεί ένας γιατρός να αναζητήσει ευκαιρίες απασχόλησης
Μπορεί κάποιος να δηλώσει ενδιαφέρον για αγορά επιχείρησης ή εξοπλισμού φορέα ΠΦΥ (ιατρείου/πολυιατρείου/εργαστηρίου)
Μπορεί κάποιος να δηλώσει ενδιαφέρον για πώληση επιχείρησης ή εξοπλισμού φορέα ΠΦΥ
Μπορεί κάποιος υφιστάμενος φορέας ΠΦΥ να προσφέρει συνεργασία (κοινό ιατρείο, συστέγαση, σύμβαση υπηρεσιών κ.α.) σε ιατρό/ιατρούς
Μπορεί κάποιος ιατρός να εκφράσει ενδιαφέρον για συνεργασία με υφιστάμενο φορέα ΠΦΥ

Οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, μπορεί να υποβάλει μια αγγελία προς καταχώριση μέσω της ενότητας

Οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, μπορεί να δεί τις ενεργές αγγελίες μέσω της ενότητας

Ο Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, Γ. Πατούλης, δήλωσε:
«Πριν από 100 ημέρες, ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών στο πλαίσιο του νέου portal (www.isathens.gr ), έθεσε σε λειτουργία, για πρώτη φορά στα ιατρικά χρονικά της χώρας μας, μια πραγματικά καινοτομική εφαρμογή Αγγελιών. Ηδη έχουν αναρτηθεί εκατοντάδες αγγελιών α)για προσφορά ή αναζήτηση απασχόληση ιατρού, β) για μεταβίβαση επιχείρησης ή εξοπλισμού ιατρείου και γ) για συνεργασία μεταξύ συναδέλφων ιατρών. Με αυτή την εξέλιξη, ως σύγχρονος και διαδραστικός Ιατρικός Σύλλογος, κάνουμε ένα ακόμη άλμα στην εξυπηρέτηση της Ιατρικής Κοινότητας. Στηρίζουμε έμπρακτα τους συναδέλφους μας, προσφέροντας ένα μοναδικό εργαλείο που ενισχύει σημαντικά και ανέξοδα την επαγγελματική δραστηριότητα τους»
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων