Το 1,4 δισ. ευρώ αναμένεται να αγγίξει- και πολύ πιθανόν να ξεπεράσει- το φετινό "χαράτσι" με το οποίο θα επιβαρυνθούν οι φαρμακευτικές, υπό τη μορφή επιστροφών και αναγκαστικών εκπτώσεων, προκειμένου να "βγει" ο λογαριασμός για το φάρμακο. Την ίδια στιγμή, τουλάχιστον 1 στα 3 φάρμακα στα νοσοκομεία και 1 στα 4 φάρμακα στον ΕΟΠΥΥ παρέχονται δωρεάν από τις επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ το σύνολο της φαρμακευτικής περίθαλψης των ανασφαλίστων καλύπτεται από τη βιομηχανία.
Τα παραπάνω ανέφερε σε εκδήλωση προς τους δημοσιογράφους ο διευθυντής Εξωτερικών Υποθέσεων της φαρμακευτικής εταιρείας MSD Αντώνης Καρόκης, σημειώνοντας πως συνολικά η εισφορά της βιομηχανίας ήδη αγγίζει το 37% της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης, με συνέπεια έχει φτάσει σε κρίσιμο σημείο. "Πλέον πολλές φαρμακευτικές βιομηχανίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις επιστροφών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα της φαρμακευτικής περίθαλψης” τόνισε.
Με κλειστό προϋπολογισμό στα 1,94 δισ. ευρώ για τα φάρμακα που δίνονται εκτός νοσοκομείων, οι εταιρείες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα αναγκαστούν να καλύψουν περίπου 900 εκατ. ευρώ υπέρβασης μέσω του μηχανισμού αυτόματων επιστροφών (claw back).
Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση που έλαβε χώρα, στην περίοδο της οικονομικής κρίσης η πραγματική υγειονομική δαπάνη στην Ελλάδα μειώθηκε δραματικά, ενώ η ιδιωτική δαπάνη κλήθηκε να υποκαταστήσει την έλλειψη δημόσιων πόρων, με συνέπεια η συνολική δαπάνη υγείας να είναι πλέον χαμηλότερη από το μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κατά κεφαλήν δαπάνη υγείας να είναι πλέον στο 75% του μέσου όρου των χωρών μελών της ΕΕ και η δημόσια δαπάνη υγείας να ανέρχεται μόλις στο 5,1% του ΑΕΠ σε σχέση με 6,6% στην ΕΕ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η βιομηχανία είναι υποχρεωμένη να επιστρέψει το σύνολο της υπέρβασης της δαπάνης φαρμακευτικής περίθαλψης, παρ’ ότι σε ορισμένες περιπτώσεις δεν επηρεάζει καν το σύνολο της αποζημιούμενης δαπάνης όπως στα νοσοκομεία, όπου το ύψος της υπέρβασης διαμορφώνεται αποκλειστικά από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της MSD, η εμμονή στο μηχανισμό των κλειστών προϋπολογισμών και των επιστροφών ακυρώνει στην πράξη τα μέτρα που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια σχετικά με τη υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών στο σύστημα υγείας, όπως το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η ανάπτυξη του μηχανισμού Αξιολόγησης των Τεχνολογιών Υγείας, η ανάπτυξη θεραπευτικών πρωτοκόλλων, οι μηχανισμοί ελέγχου συνταγογράφησης κ.α.
Όπως τονίστηκε στην ενημέρωση, για να μπορέσει η φαρμακευτική αγορά να ανακάμψει, χρειάζεται μια διαφορετική στρατηγική, όπου εντάσσεται η εισαγωγή μηχανισμών χρηματοδοτικής βιωσιμότητας, όπως η διαδικασία διαπραγμάτευσης τιμών φαρμάκων, η Αξιολόγηση Τεχνολογιών Υγείας (HTA), οι συμβάσεις τιμής όγκου, διαχείρισης κινδύνου κ.α., η μετατόπιση πόρων σε τομείς όπου πραγματικά υπάρχει ανάγκη, καθώς και η μέριμνα για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων κατάλοιπων επιβαρύνσεων, όπως ο μηχανισμός του clawback στην επόμενη τετραετία. Για παράδειγμα, μόνο η εξαίρεση των εμβολίων από το clawback και η ένταξη της δαπάνης του εμβολιασμού σε ένα ευρύτερο πλαίσιο για την πρόληψη που θα δώσει τη δυνατότητα χρηματοδοτικών ροών σε δράσεις για την τόνωση της εμβολιαστικής κάλυψης, την καταγραφή και παρακολούθησή της, αλλά και τη συνεχή ενημέρωση του κοινού για την αξία του εμβολιασμού.
Βασιλική Κουρλιμπίνη
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου