της Κλεοπάτρας Ζουμπουρλή, medlabnews.gr
Τη φαντασίωση χιλιάδων Αθηναίων να μηδενίσουν τις αποστάσεις, να εξοικονομήσουν χρόνο στις μετακινήσεις τους, αλλά και να νιώσουν για λίγο πάλι παιδιά, έρχονται να ικανοποιήσουν περισσότερα από 100 πατίνια στο κλεινόν άστυ. Πριν από έναν χρόνο μια τέτοια είδηση θα χαρακτηριζόταν... fake news, ωστόσο τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά πατίνια της εταιρείας Lime κυκλοφορούν ανενόχλητα στους δρόμους της πόλης εδώ και τρεις εβδομάδες. Το φαινόμενο, πάντως, δεν αποτελεί αθηναϊκή «πρωτιά». Το ντεμπούτο έγινε στη Θεσσαλονίκη τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ τα πατίνια έχουν ήδη συμπληρώσει πολλά χιλιάδες χιλιόμετρα σε συνολικά 140 πόλεις σε όλο τον κόσμο – όχι πάντοτε αναίμακτα. Ήδη το 2018 σημειώθηκαν αρκετά ατυχήματα και δυστυχήματα τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Εξ ου και η Γαλλία απαγόρευσε εσχάτως τη χρήση τους για λόγους ασφαλείας.
Τη φαντασίωση χιλιάδων Αθηναίων να μηδενίσουν τις αποστάσεις, να εξοικονομήσουν χρόνο στις μετακινήσεις τους, αλλά και να νιώσουν για λίγο πάλι παιδιά, έρχονται να ικανοποιήσουν περισσότερα από 100 πατίνια στο κλεινόν άστυ. Πριν από έναν χρόνο μια τέτοια είδηση θα χαρακτηριζόταν... fake news, ωστόσο τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά πατίνια της εταιρείας Lime κυκλοφορούν ανενόχλητα στους δρόμους της πόλης εδώ και τρεις εβδομάδες. Το φαινόμενο, πάντως, δεν αποτελεί αθηναϊκή «πρωτιά». Το ντεμπούτο έγινε στη Θεσσαλονίκη τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ τα πατίνια έχουν ήδη συμπληρώσει πολλά χιλιάδες χιλιόμετρα σε συνολικά 140 πόλεις σε όλο τον κόσμο – όχι πάντοτε αναίμακτα. Ήδη το 2018 σημειώθηκαν αρκετά ατυχήματα και δυστυχήματα τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Εξ ου και η Γαλλία απαγόρευσε εσχάτως τη χρήση τους για λόγους ασφαλείας.
Ο εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα: είναι φιλικός προς το περιβάλλον, οικονομικός και εύχρηστος. Το μόνο που χρειάζεστε για να ξεκινήσετε μια διαδρομή με πατίνι είναι να έχετε κατεβάσει στο κινητό τη σχετική εφαρμογή, μέσω της οποίας θα ενημερωθείτε για το πλησιέστερο σημείο, όπου ένα πατίνι σας περιμένει. Απαξ και προχωρήσετε στη σχετική πίστωση και είστε ενήλικος, μπορείτε να απολαύσετε τη διαδρομή σας πλάι σε αγανακτισμένους οδηγούς «κολλημένους» στην κίνηση.
Σε αντίθεση με το ποδήλατο και σύμφωνα με όσους έχουν ήδη αξιοποιήσει τα πράσινα έξυπνα οχήματα, αυτά δεν απαιτούν τόσο κόπο, με αποτέλεσμα να εμφανίζεστε «ατσαλάκωτοι» στα επαγγελματικά σας ραντεβού. Όταν έχετε φθάσει στον προορισμό σας, αφήνετε το πατίνι, που «κλειδώνει» αυτόματα, κάπου, απ’ όπου θα το παραλάβει ο επόμενος αναβάτης. Το βράδυ το προσωπικό της εταιρείας τα συλλέγει και τα... φορτίζει, ώστε να είναι ετοιμοπόλεμα για μία ακόμα ημέρα «μάχης» στους δρόμους της Αθήνας.
Το εκτεταμένο παραλιακό μέτωπο στη Θεσσαλονίκη δίνει τη χαρά στους φίλους του πατινιού να διασχίσουν την πόλη από τη μία πλευρά ώς την άλλη. Στην Αθήνα είναι συγκεκριμένα τα πεδία που ενδείκνυνται για πατίνι, όπως οι πεζόδρομοι στην Αρεοπαγίτου και στην Αποστόλου Παύλου ή το ΚΠΙΣΝ. Επισημαίνεται ότι δεν έχει προηγηθεί συμφωνία μεταξύ της εταιρείας και του Δήμου Αθηναίων, πραγματοποιήθηκε απλώς ενημέρωση σχετικά με τα σημεία εναπόθεσης των πατινιών.
Κόστος χρήσης
Όσους δεν τους φοβίζουν οι ανηφοριές ή η οργή εποχούμενων και οδηγών φαίνεται να τους πτοεί η χρέωση της χρήσης του πατινιού, που δεν το καθιστά επί της ουσίας οικονομικό. Το ποδήλατο «ξεκλειδώνει» με 1 ευρώ και εν συνεχεία ο χρήστης πληρώνει 0,15 ευρώ ανά λεπτό, τη στιγμή που με 1,40 ευρώ (ή 0,60) μπορεί να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ για 90 λεπτά. Μπορεί οι τιμές να συμπιεστούν με μια ενδεχόμενη αύξηση των παρόχων, διαφορετικά το πατίνι μοιάζει να προορίζεται για τουρίστες ή για όσους διακατέχονται από τη δική τους ανεμελιά.
Ατυχήματα με ηλεκτρικό πατίνι
Δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη σχετικά με τα ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν με άλλα οχήματα και δεν γνωρίζουμε τι ισχύει στην περίπτωση αυτή με την ασφαλιστική κάλυψη τόσο των άλλων οχημάτων όσο και του συγκεκριμένου μέσου μετακίνησης.
Πριν μερικές ημέρες στην Θεσσαλονίκη ΙΧ αυτοκίνητο παρέσυρε ανήλικο με ηλεκτρικό πατίνι. Συγκεκριμένα, το ατύχημα συνέβη περίπου στις 12.35 στην Καλαμαριά στη συμβολή των οδών Κερασούντος και Σοφούλη, όταν ένα ΙΧ αυτοκίνητο παρέσυρε ένα 16χρονο παιδί που επέβαινε στο πατίνι, χωρίς επί του παρόντος να διευκρινίζεται εάν πρόκειται για κορίτσι ή αγόρι.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης αναφέρει χαρακτηριστικά «πλέον η χρήση τους έχει γίνει επικίνδυνη. Έχουν ήδη καταγραφεί δύο ατυχήματα. Επικοινώνησα με την Τροχαία και δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Θα υπάρξει κι άλλη συνάντηση για να δούμε τι μπορεί να γίνει και να βάλουμε μία τάξη. Η λύση που πρότεινα εγώ, εφόσον έχουν όριο ταχύτητας 20χλμ/ ώρα, προτείνω να αλλάξει το όριο και να κυμαίνεται από 5 έως 10χλμ/ ώρα και να μην κινείται ανεξέλεγκτα»
Σχετικές διαφημιστικές φωτογραφίες των ηλεκτρικών πατινιών από άλλες χώρες της Ευρώπης, απεικονίζουν χρήστες με κράνος. Στην Ελλάδα βέβαια αυτό δεν το κρίναμε απαραίτητο!
Μία έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο Νέας Νότιας Ουαλίας σχετικά με την αποτελεσματικότητα του κράνους στην πρόληψη τραυματισμών του κεφαλιού μεταξύ ποδηλάτων και μηχανοκίνητων οχημάτων αλλά σχετικά με την «επικίνδυνη συμπεριφορά» κάποιου ποδηλάτη με κράνος και κάποιου χωρίς.
Αυτό που βρήκαν οι ερευνητές είναι πως οι ποδηλάτες που δεν φοράνε κράνος είναι πιθανότερο να προβούν σε ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, καθώς και να εμπλακούν σε σοβαρότερα ατυχήματα με μηχανοκίνητα οχήματα από όσους φορούν προστατευτικό κράνος.
Η ανάλυση αφορούσε μια αναδρομική συγκριτική μελέτη με τον έλεγχο των περιπτώσεων να έγινε από αναφορές της αστυνομίας όπως επίσης και από τις εισαγωγές στα νοσοκομεία και την θνησιμότητα των ατυχημάτων στην Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας κατά την διάρκεια 2001-2009. Σε 8 έτη υπήρξαν 6745 συγκρούσεις ποδηλάτων με μηχανοκίνητα οχήματα όπου οι αναβάτες φορούσαν κράνος. Η χρήση του κράνους συνδέθηκε με μειωμένο κίνδυνο τραυματισμού στο κεφάλι σε μια σύγκρουση ποδηλάτου-αυτοκινήτου με ποσοστό 74% και όσο μεγαλύτερη ήταν η ζημιά τόσο μεγαλύτερη ήταν η μείωση των τραυματισμών.
Περίπου οι μισοί νέοι και έφηβοι μέχρι 19 ετών δεν φορούσαν κράνος, γεγονός που θα πρέπει να γνωστοποιηθεί στους νέους αν λάβουμε υπ’ όψιν την αποτελεσματικότητα του κράνους. Όσοι ποδηλάτες δεν φορούσαν κράνος, ήταν πιθανότερο να εμφανίσουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά πάνω στο ποδήλατο, ωστόσο ήταν λιγότερο πιθανό να κυκλοφορούν σε επικίνδυνες γι’ αυτούς περιοχές.
Το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ήταν πως όσοι δεν φορούσαν κράνος ήταν πιθανότερο να εμπλακούν σε κάποια σοβαρή σύγκρουση.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου