Δημοσιογραφική έρευνα που έφτασε μέχρι το Παρίσι και τις Βρυξέλλες…
Στο διαδικτυακό μέσο Mediapart ερευνητικό ρεπορτάζ με υπογραφή Eurydice Bersi (δημοσιογράφος των Reporters United / Investigate Europe) επικαλούμενο εμπιστευτικά έγγραφα, αναφέρεται στις “ευθύνες” της γαλλικής πολυεθνικής Alstom που είχε αναλάβει με σύμβαση τη σηματοδότηση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου
Ο τίτλος αναφέρει: “Πίσω από τη σιδηροδρομική καταστροφή στην Ελλάδα, μια ευρωπαϊκή και γαλλική αποτυχία”
Η οργή και το μένος για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της Ελλάδας εγείρει πολλά ερωτήματα, ένα από τα οποία φθάνει μέχρι τη Γαλλία.
Πώς θα μπορούσε η Alstom, μια εταιρεία με σημαντική εμπειρία στην εγκατάσταση συστημάτων σιδηροδρομικής σηματοδότησης σε όλο τον κόσμο, να πέσει τόσο έξω στην Ελλάδα; Πώς είναι δυνατόν οκτώμισι χρόνια μετά την έναρξή του, ένα έργο που υποτίθεται ότι θα διαρκούσε δύο χρόνια για την ανακαίνιση της σηματοδότησης της κύριας ελληνικής σιδηροδρομικής γραμμής να μην έχει ακόμη υλοποιηθεί;
Η δημοσιογραφική έρευνα φέρνει στο φως την ιστορία της σύμβασης που παρατάθηκε εννέα φορές, από τρεις κυβερνήσεις, και ενός έργου που, εάν είχε πραγματοποιηθεί, θα είχε σώσει τις 57 ζωές που χάθηκαν στα Τέμπη.
Το νέο ερευνητικό ρεπορτάζ αποκαλύπτει εσωτερικά και εμπιστευτικά έγγραφα που δείχνουν ότι η Alstom παραβίασε επανειλημμένα τους όρους της σύμβασης του 2014, γνωστής ως «σύμβασης 717».
Μια εσωτερική έκθεση δεκαέξι σελίδων που αποκάλυψαν οι Reporters United, και η οποία γράφτηκε το 2021 από ένα στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, δείχνει πώς η εταιρεία ΑΚΤΩΡ και η Alstom αναλώθηκαν στις μεταξύ τους διαμάχες, οι οποίες κατέληξαν στο μπλοκάρισμα του έργου.
Το υπόμνημα, που απευθυνόταν στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, συντάχθηκε από τον μηχανικό Χρήστο Κατσιούλη, πρώην αντιπρόεδρο της αρμόδιας επιτροπής του έργου. Μέχρι το 2022, ήταν επίσης επικεφαλής ενός έργου για την εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων (ETCS). Ο Κατσιούλης παραιτήθηκε το 2022.
Το ρεπορτάζ αναφέρεται στο πώς επηρέασαν τη λειτουργία των ελληνικών σιδηροδρόμων τα χρόνια του μνημονίου καταλήγοντας το 2017, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, στην ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών.
Ομοίως, έγινε και αναδιάρθρωση του ΟΣΕ κατά παραγγελία του επί κεφαλής της τρόϊκας Poul Thomsen με αντάλλαγμα το πρώτο πακέτο στήριξης του 2010. Αρκετά τμήματα θυσιάστηκαν, ενώ το υπόλοιπο δίκτυο καταδικάστηκε σε αργό θάνατο.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές απασχολούσαν 12.500 άτομα το 2000, αριθμός που έχει πέσει κατακόρυφα σε 2.000 άτομα το 2021, δύο έως τρεις φορές λιγότερο από το ελάχιστο που απαιτείται για την ασφάλεια, υποστηρίζει το ρεπορτάζ.
Ξαφνικά, ολόκληρη η χώρα κοιτάζει με άλλα μάτια τις διάφορες προειδοποιήσεις που προηγήθηκαν της καταστροφής. Συναγερμό είχαν σημάνει τα τελευταία χρόνια πολλά συνδικάτα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η Ελλάδα έχει καταστεί μελέτη περίπτωσης για το πώς να γονατίσει κανείς ένα ολόκληρο σύστημα.
Πρέπει να εξεταστούν οι ευθύνες των κυβερνήσεων του παρελθόντος και του παρόντος, όπως και οι ρόλοι που διαδραμάτισαν οι εταιρείας Ferrovie dello Stato, ΑΚΤΩΡ και Alstom αλλά και οι Βρυξέλλες, τα τελευταία δεκατρία χρόνια.
ΠΗΓΗ: Mediapart – Derrière la catastrophe ferroviaire en Grèce, un échec européen et français
Στο «κάδρο» των ευθυνών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και εργολάβοι – Τι αποκαλύπτει το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας
Σωρεία λαθών, καθυστερήσεων και παραλείψεων καταγράφει πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας για τη σύμβαση 717 για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα.
Στην ογκώδη δικογραφία, 185 σελίδων, για την τραγωδία στα Τέμπη προστέθηκε και το πολυσέλιδο πόρισμα των επιθεωρητών της αρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717.
Την έκθεση συνέταξαν δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και το τελικό πόρισμα συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.
Αντικείμενου ελέγχου ήταν η εξέταση της υλοποίησης της σύμβασης έργου 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας»
Στο πόρισμα των εξεταστών της Αρχής, όπως μετέδωσαν την Κυριακή το Mega και η ΕΡΤ, μπαίνουν στο κάδρο των ευθυνών ο τρόπος χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και τον ανάδοχο, την κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί 26 Σεπτεμβρίου 2016, αλλά 7 χρόνια αργότερα εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις και κενά.
Τι καταγράφει το 190 σελίδων πόρισμα που συντάχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021:
ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες. Συμπέρασμα επιθεωρητών:
Τα στοιχεία δείχνουν πως εκτεταμένοι βανδαλισμοί και κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Στο προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό», αναφέρει το πόρισμα.
Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους. Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Για την τηλεδιοίκηση Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη
Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.
Για την ΟΣΕ ΑΕ:
-να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του.
– να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.
Πρότεινε μάλιστα ότι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου