επιμέλεια medlabnews.gr iatrikanea
Ωστόσο, το νέο ψυκτικό υγρό 1234yf είναι εύφλεκτο και µε την καύση του δημιουργείται υδροφθορικό οξύ, το οποίο εάν έρθει σε επαφή με τα μάτια ή το δέρμα ή το αναπνευστικό σύστηµα, επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες! Μάλιστα, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες προσπάθησαν να εμποδίσουν τη χρήση του νέου ψυκτικού υγρού αλλά τελικά υποτάχθηκαν στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήδη σε πείραµα γερµανικού περιοδικού αποδείχθηκε ότι ο ιστός του δέρματος υπέστη σοβαρή ζημιά. Τα στελέχη του περιοδικού προμηθεύτηκαν από σφαγείο ένα κεφάλι γουρουνιού και το ψέκασαν µε 10gr υδροφθόριο -το οποίο παράγεται από την καύση του νέου ψυκτικού υγρού 1234yf- και τα αποτελέσματα ήταν άκρως ανησυχητικά, καθώς το δέρμα υπέστη σοβαρή ζημιά στον ιστό του (χρησιμοποιείται κατά πλειοψηφία στα παλαιότερα αυτοκίνητα). Επιπλέον, σύμφωνα με στελέχη της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ελέγχου και Δοκιμής Υλικών της Γερμανικής Περιβαλλοντικής Υπηρεσίας, αν το υδροφθορικό οξύ έρθει σε επαφή με το δέρμα μπορεί να αποβεί μοιραίο αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα! Ακόμα, όμως, και στην περίπτωση που δεν υπάρξει ανάφλεξη, η διαφυγή του 1234yf στην ατμόσφαιρα (π.χ λόγω διαρροής ή ατυχήματος) παράγεται τριφθοραιθανικό οξύ, το οποίο σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος είναι ιδιαίτερα απειλητικό για τον υδροφόρο ορίζοντα.
Τη λύση σε όλο αυτό το πρόβλημα φαίνεται να δίνει ένας νέος τύπος κλιματισμού που λειτουργεί με διοξείδιο του άνθρακα. Ουσιαστικά πρόκειται για μια τεχνολογία η οποία υπάρχει εδώ και περίπου 30 χρόνια, αλλά μόλις πρόσφατα ξεκίνησε να τελειοποιείται, κυρίως εξαιτίας του υψηλότερου κόστους κατασκευής. Παρότι το ίδιο το ψυκτικό υγρό (R744) είναι φθηνότερο και καθόλου επιβαρυντικό για την τρύπα του όζοντος, η ρύθμιση της θερμοδυναμικής διαδικασίας είναι πιο δύσκολη σε σχέση με τα συμβατικά συστήματα κλιματισμού. Λόγω των υψηλότερων πιέσεων (120 έως 25 bar) στο κύκλωμα του συστήματος κλιματισμού CO2, πρέπει να χρησιμοποιούνται ειδικοί, ηλεκτρικοί συμπιεστές μεταβλητής ταχύτητας. Αυτοί είναι σήμερα πολύ πιο ακριβοί από τους συμβατικούς, που παίρνουν κίνηση από τον ιμάντα στροφαλοφόρου. Γι΄ αυτό και μέχρι στιγμής σύστημα κλιματισμού CO2 έχουν τοποθετηθεί μόνο σε λίγα μοντέλα νέων αυτοκινήτων. Με την εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων, οι νέοι συμπιεστές αναμένεται, όμως, να παραχθούν μαζικά, οπότε θα παρουσιάσουν και αντίστοιχη μείωση κόστους. Η VW έχει, άλλωστε, ανακοινώσει πως το νέο της ηλεκτροκίνητο μοντέλο ID θα εξοπλίζεται με κλιματιστικό CO2.
Το ΣΔΟΕ έπιασε κύκλωμα λαθρεμπορίου με φρέον: Είχαν φιάλες αξίας 1 εκατ. ευρώ Όπως ανακοίνωσε το ΣΔΟΕ «σε ελέγχους που διενεργήθηκαν στα πλαίσια έρευνας σε εταιρείες εμπορίας και εμφιάλωσης φθοριούχων αερίων/ψυκτικών υγρών (Freon), σε αποθηκευτικούς χώρους, σε συνεργεία αυτοκινήτων και σε μεταφορικές εταιρείες κατασχέθηκαν συνολικά 2.294 φιάλες που περιείχαν περίπου 28.700 κιλά φθοριούχων αερίων/ψυκτικών υγρών παράνομης διακίνησης σε φιάλες μίας χρήσεως, αξίας άνω των 1.000.000 ευρώ, καθώς και μηχανολογικός εξοπλισμός μετάγγισης από φιάλες μίας χρήσεως σε επαναγεμιζόμενες φιάλες».
Στην ανακοίνωση υπενθυμίζεται ότι η νόμιμη εμπορία φθοριούχων αερίων/ψυκτικών υγρών (Freon) υπόκειται σε αυστηρούς περιορισμούς από την Ευρωπαϊκή και την Ελληνική νομοθεσία, λόγω της συμβολής των αερίων αυτών στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Οι περιορισμοί αυτοί έχουν υιοθετηθεί από όλες της χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου οι χρησιμοποιούμενες ποσότητες να περιοριστούν σταδιακά και να υποκατασταθούν από άλλα, φιλικότερα για το περιβάλλον, ψυκτικά υγρά
The investigation has been published in the journal Zeitschrift für Naturforschung.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου