Τι κίνδυνους κρύβει η έκθεση των νηπίων σε οθόνες; Νέα μελέτη προειδοποιεί. | MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Slider

Τι κίνδυνους κρύβει η έκθεση των νηπίων σε οθόνες; Νέα μελέτη προειδοποιεί.

Η καθημερινή τετράωρη έκθεση στην ηλικία του ενός έτους συνδέεται με αναπτυξιακές καθυστερήσεις στις ηλικίες των 2 και 3 ετών
Τι κίνδυνους κρύβει η έκθεση των νηπίων σε οθόνες; Νέα μελέτη προειδοποιεί.

Επιμέλεια: medlabnews.gr iatrikanea

Το να αφήνετε το μωρό σας να παίζει με το τηλέφωνο ή το tablet μπορεί να φαίνεται ένας απλός τρόπος για να το απασχολείτε, αλλά μπορεί να επιβραδύνει την ανάπτυξή του, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Τα βρέφη ενός έτους που είχαν περισσότερο χρόνο μπροστά σε οθόνη είχαν υψηλότερο κίνδυνο αναπτυξιακών καθυστερήσεων στην επικοινωνία και την επίλυση προβλημάτων στις ηλικίες 2 και 4 ετών, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 21 Αυγούστου στο περιοδικό JAMA Pediatrics.

"Αυτή η έρευνα προσθέτει στα στοιχεία ότι ο αυξημένος χρόνος χρήσης οθόνης [σε βρέφη και μικρά παιδιά] συμβάλλει σε αναπτυξιακές καθυστερήσεις σε τομείς όπως οι δεξιότητες επικοινωνίας, οι δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και οι κοινωνικές δεξιότητες", δήλωσε η Δρ Christina Johns, παιδίατρος επειγόντων περιστατικών και ανώτερη ιατρική σύμβουλος στην PM Pediatric Care, η οποία δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Αναπτυξιακές καθυστερήσεις σε ηλικία 2 και 4 ετών

Στη μελέτη συμμετείχαν 7.097 παιδιά και οι γονείς τους, τα οποία προσελκύστηκαν από 50 μαιευτικές κλινικές και νοσοκομεία στην Ιαπωνία μεταξύ 2013 και 2017.

Οι γονείς ανέφεραν πόση ώρα οθόνης επιτρεπόταν στο παιδί τους ηλικίας ενός έτους σε μια "τυπική" ημέρα, συμπεριλαμβανομένης της τηλεόρασης, των DVD, των βιντεοπαιχνιδιών, των κινητών τηλεφώνων και των tablet.

Αργότερα, όταν το παιδί τους ήταν 2 και 4 ετών, οι γονείς απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο που αξιολογούσε την ανάπτυξη του παιδιού τους σε διάφορους τομείς - επικοινωνία, αδρή κινητικότητα, λεπτή κινητικότητα, επίλυση προβλημάτων και προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Μέχρι την ηλικία των 2 ετών, εκείνα που περνούσαν τέσσερις ή περισσότερες ώρες την ημέρα με οθόνες είχαν σχεδόν δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν αναπτυξιακές καθυστερήσεις στην επικοινωνία και στις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Τα παιδιά που περνούσαν 4 ή περισσότερες ώρες την ημέρα με οθόνες είχαν σχεδόν πενταπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν καθυστερήσεις στην επικοινωνία και σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν καθυστερήσεις στην επίλυση προβλημάτων μέχρι την ηλικία των 2 ετών.

Επιπλέον, όσα ασχολούνταν 4 ή περισσότερες ώρες την ημέρα με την οθόνη είχαν έως και διπλάσιες πιθανότητες στην ηλικία των 2 ετών να παρουσιάσουν καθυστερήσεις στις λεπτές κινητικές δεξιότητες και στις προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Μέχρι την ηλικία των 4 ετών, ο αυξημένος κίνδυνος καθυστερήσεων παρέμενε μόνο για την επικοινωνία και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Η μελέτη αυτή δείχνει ότι "ο χρόνος στην οθόνη πριν από την ηλικία των 2 ετών επηρεάζει την ανάπτυξη σε πολλούς τομείς και έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην επικοινωνία και στις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων", δήλωσε η Δρ Sarah Adams, παιδίατρος και ιατρική διευθύντρια στο Akron Children's Hospital στο Hudson του Οχάιο.

"Αυτός ο αντίκτυπος συνεχίζει να παρατηρείται στις ηλικίες 2 και 4 ετών", δήλωσε στο Healthline, γεγονός που "εδραιώνει περαιτέρω την ανάγκη να ακολουθούνται οι οδηγίες και οι συστάσεις για τον χρόνο οθόνης για βρέφη και παιδιά".

Παράγοντες εκτός από τον χρόνο της οθόνης μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ανάπτυξη, όπως η γενετική, οι αρνητικές εμπειρίες όπως η κακοποίηση ή η παραμέληση καθώς και κοινωνικοοικονομικοί παράγοντες.

Στη νέα μελέτη, οι γονείς των παιδιών με υψηλά επίπεδα χρόνου στην οθόνη είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι νεότεροι, να μην έχουν γεννήσει ποτέ στο παρελθόν, να έχουν χαμηλότερο οικογενειακό εισόδημα, χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο και να πάσχουν από επιλόχεια κατάθλιψη.

Ένας περιορισμός της μελέτης είναι ότι οι ερευνητές δεν είχαν λεπτομέρειες σχετικά με το είδος του χρόνου οθόνης στον οποίο εκτίθενται τα παιδιά. Επιπλέον, δεν είχαν στοιχεία σχετικά με το αν ένας γονέας παρακολουθούσε το περιεχόμενο μαζί με το παιδί.

Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι δεν έχουν όλα τα είδη χρόνου οθόνης την ίδια επίδραση στην ανάπτυξη του παιδιού.

Μια μετα-ανάλυση που περιλάμβανε μελέτες με παιδιά κάτω των 12 ετών διαπίστωσε ότι ο χρόνος οθόνης που δαπανάται σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο συνδέεται με βελτιωμένες γλωσσικές δεξιότητες, σε σύγκριση με άλλους τύπους χρήσης οθόνης. Οι γονείς που παρακολουθούσαν το περιεχόμενο μαζί με το παιδί τους είχαν επίσης ευεργετική επίδραση στις γλωσσικές δεξιότητες.

Η μείωση της χρήσης των οθονών μπορεί επίσης να βοηθήσει

Ο χρόνος οθόνης παραμένει κορυφαία ανησυχία για την υγεία των παιδιών για τους γονείς, με τα δύο τρίτα να ανησυχούν για τη χρήση οθόνης από το παιδί τους, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση του Νοσοκομείου Παίδων C.S. Mott.

Ο Johns συνιστά στους γονείς να ακολουθούν τις οδηγίες της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής για τον χρόνο οθόνης "όσο το δυνατόν πιο στενά", οι οποίες αποθαρρύνουν τον χρόνο οθόνης για παιδιά κάτω των δύο ετών.

"Ενθαρρύνω τους γονείς να καθυστερήσουν να εισάγουν καθόλου τις οθόνες στα βρέφη και τα μικρά παιδιά", δήλωσε ο Johns στο Healthline. "Συχνά, όταν οι γονείς αρχίσουν την έκθεση, είναι δύσκολο να τη σταματήσουν. Γι' αυτό μην αφήσετε το τζίνι να βγει από το μπουκάλι από την πρώτη στιγμή".

Πολλοί γονείς μπορεί να δυσκολεύονται να κρατήσουν το παιδί τους εντελώς μακριά από τις οθόνες, αλλά ο Johns επεσήμανε ότι η νέα μελέτη διαπίστωσε ότι οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη αυξάνονται με την αύξηση του χρόνου παραμονής στην οθόνη. Έτσι, αν οι γονείς δεν μπορούν να μηδενίσουν το χρόνο του παιδιού τους στην οθόνη, η μείωσή του θα έχει και πάλι θετική επίδραση.

Επιπλέον, "να είστε προσηλωμένοι στο περιεχόμενο που παρακολουθεί το παιδί σας", είπε, "και να βεβαιωθείτε ότι είναι κατάλληλο για την ηλικία του και εκπαιδευτικό".

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής τα παιδιά ηλικίας 18-24 μηνών μπορούν να μάθουν από εκπαιδευτικά μέσα υψηλής ποιότητας, εφόσον οι γονείς παίζουν ή παρακολουθούν μαζί τους και επαναλαμβάνουν τα μαθήματα.

"Αλληλεπιδράστε με το παιδί σας κατά τη διάρκεια της οθόνης και μιλήστε για όσα βιώνει, βλέπει, διαβάζει και ακούει", δήλωσε η Adams.

Είπε ότι είναι επίσης σημαντικό να δημιουργήσετε μια ρουτίνα για το παιδί που περιλαμβάνει άλλα είδη παιχνιδιού και αλληλεπίδρασης κατά τη διάρκεια της ημέρας, που δεν περιλαμβάνουν οθόνες.

Και φυσικά, "να είστε πρότυπο για τα παιδιά σας και να περιορίσετε το δικό σας χρόνο μπροστά στην οθόνη", είπε.

Πηγή: healthline.com

Διαβάστε επίσης:

Η σκέψη των παιδιών επηρεάζεται από τον εθισμό που έχουν στην οθόνη

Κίνδυνος εμφάνισης συμπτωμάτων αυτισμού στα μωρά που κάθονται μπροστά σε οθόνη

Κοπιωπία από Πολύωρη Χρήση Υπολογιστή με πονοκέφαλο, ξηροφθαλμία, θολή όραση, κουρασμένα μάτια, πόνο στον αυχένα

ΓΡΑΨTΕ ΤΟ E-MAIL ΣΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ

ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΜΑΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ.

ΟΠΟΤΕ ΤΟ ΘΕΛΗΣΕΤΕ ΔΙΑΓΡΑΦΕΣΤΕ!

Ακολουθήστε το medlabnews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

0

Δεν υπάρχουν σχόλια

blogger
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων