MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Οι ανισότητες ανάμεσα στα δύο φύλα. Που οφείλεται; Τι συμβαίνει στις χώρες της Ευρώπης; Τι μπορεί να γίνει;

Χαρακτηριστική φωτογραφία με όλους τους προέδρους των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Χειρουργικής Θώρακος-Καρδίας σε πρόσφατη συνάντηση στο Windsor, η Ελλάδα εκπροσωπείται από την Πρόεδρό της και μόνη γυναίκα Dr. med. Καλλιόπη Αθανασιάδη.
της Dr. med. Καλλιόπη Αθανασιάδη, medlabnews.gr
Η βιολογική βάση για τις διαφορές μεταξύ των φύλων έχει καταστεί όλο και περισσότερο σαφής τα τελευταία χρόνια. Ο Kruger αναφέρει, πως το άτομο γενικά είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης των γονιδίων του και του περιβάλλοντος. Το να κατανοήσουμε τις βιολογικές διαφορές των δύο φύλων, μας επιτρέπει να αντιληφθούμε τον τρόπο με τον οποίο ενεργούν οι άνδρες και οι γυναίκες. 
Η πατριαρχική οργάνωση της κοινωνίας εξακολουθεί να αναπαράγει  την ιδεολογία στις νέες κοινωνικές συνθήκες, σε διαφορετικό βαθμό και με άλλες μορφές. Σε πολλές έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’90 σε δείγμα γυναικών που κατείχαν διοικητικές θέσεις, παρά το γεγονός πως οι διοικητικές τους ικανότητες θεωρούνταν εξίσου αποτελεσματικές, συνέχιζαν να γίνονται αποδέκτες φυλετικών διακρίσεων και στερεότυπων αντιλήψεων. Η έρευνα της Schein έδειξε, πως τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες βαθμολογούν το ανδρικό φύλο υψηλότερα σε σχέση με το γυναικείο φύλο θεωρώντας, πως οι πρώτοι έχουν τα απαραίτητα προσόντα για την διεκδίκηση διοικητικών θέσεων. Η Κογκίδου αναφέρει πως το κυρίαρχο διοικητικό μοντέλο που συναντάμε είναι το στερεότυπο «διοικητής = άνδρας», το οποίο δρα ως ανασταλτικός παράγοντας στην εξέλιξη της καριέρας των γυναικών.
Ακόμα και σε εκείνα τα επαγγέλματα, όπου η γυναίκα κυριαρχεί, οι κύριες γραμμές προτύπων και θεωριών ηγεσίας επικρίθηκαν ότι πάσχουν από μια ανδροκρατούμενη προκατάληψη όταν εφαρμόζεται στις γυναίκες. Ορισμένες μελέτες επιβεβαίωσαν την ύπαρξη επίμονων και διάχυτων στερεοτυπικών αντιλήψεων σχετικά με το φύλο και το ρόλο της συμπεριφοράς. Γενικότερα, στην οργάνωση και διοίκηση έχει κυριαρχήσει το αρσενικό φύλο και για την έννοια της ηγεσίας χρησιμοποιούνται κυρίως ανδρικοί όροι. 
Τις τελευταίες δεκαετίες, όλο και πιο πολύ αυξάνεται ο αριθμός των εργαζόμενων γυναικών που εισέρχονται στην παγκόσμια αγορά εργασίας. Εντούτοις, οι γυναίκες εξακολουθούν να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, σε σχέση με τους άνδρες, και να γίνονται θύματα προκαταλήψεων και στερεοτυπικών διακρίσεων. Παράλληλα, οι γυναίκες που αναλαμβάνουν θέσεις οι οποίες διαχρονικά θεωρούνται κατάλληλες για το ανδρικό φύλο, βρίσκονται σε δυσμενή θέση λόγω του γεγονότος πως έχουν να αντιμετωπίσουν τον ανδρικό τρόπο διοίκησης και την ανδρική κυριαρχία κατά την διάρκεια της άσκησης των καθηκόντων τους . Οι γυναίκες αισθάνονται την ανάγκη να δικαιολογηθούν ως γυναίκες και ως ηγέτες και πρέπει να εργαστούν σκληρότερα από τους άνδρες για να αποδείξουν την αξία τους, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνουν περισσότερες ώρες εργασίας. 
Στην Ελλάδα, στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 27% στις θέσεις των μελών Δ.Ε.Π. ενώ παράλληλα παρατηρείται μία σταθερή μείωση του αριθμού των γυναικών σε κάθε βαθμίδα της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, όπου όσο υψηλότερη είναι η βαθμίδα τόσο μικρότερη είναι η παρουσία των γυναικών. 
  • Στο δικαστικό σώμα παρατηρείται μια υπερεκπροσώπιση των γυναικών στους διάφορους δικηγορικούς συλλόγους, παρατηρείται όμως μια δυσαναλογία ανδρών και γυναικών καθώς ανεβαίνουμε στην ιεραρχία του δικαστικού σώματος.
  • Θα περίμενε κανείς, οι γυναίκες το 2016, να κυριαρχούν στην ιατρική. Από το 1996, οι γυναίκες ήταν περισσότερες από τους άνδρες στις  ιατρικές σχολέςΠερισσότεροι από τους μισούς εκπαιδευόμενους είναι γυναίκες, περισσότερες όμως από το 50% εξασκούν μόνο τρεις ειδικότητες, βιοπαθολογία (26%), παιδιατρική (16,5%) και αναισθησιολογία (10%), ενώ στατιστικά αμελητέα είναι η συμμετοχή των γυναικών στη γενική χειρουργική (1%),(Εφημερίδα Το Βήμα, 04/06/2011). Συνολικά, λιγότεροι από ένας στους τρεις ειδικευόμενους σε χειρουργικές ειδικότητες είναι γυναίκες παγκοσμίως. (Μόλις το 9% των χειρουργών στην Αυστραλία είναι γυναίκες.)
  • Όσον αφορά τις ανώτατες και διευθυντικές θέσεις η υπο-εκπροσώπηση των γυναικών γίνεται περισσότερο αισθητή στις μεγάλες επιχειρήσεις, οι άνδρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% των μελών των διοικητικών συμβουλίων των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (Ε.Ε., 2009). Μόνο ένα στα 10 μέλη των διοικητικών συμβουλίων των μεγαλύτερων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο εταιριών της Ευρώπης είναι γυναίκα, ενώ  οι διοικητές των κεντρικών τραπεζών στην ΕΕ είναι άνδρες. 
Η Νορβηγία διακρίνεται ως η μοναδική χώρα που πλησιάζει κάπως να έχει επιτύχει ισορροπία όσον αφορά τα φύλα: 42% γυναίκες και 58% άνδρες συμμετέχουν στα διοικητικά συμβούλια των μεγαλύτερων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο εταιριών, ως αποτέλεσμα προβλεπόμενης από τον νόμο ποσόστωσης.
Παράλληλα, πολλές μελέτες αποκάλυψαν τα ευεργετήματα που έχει η ισορροπία ανδρών και γυναικών και απέδειξαν τη θετική επίπτωση που έχει το ποσοστό γυναικών σε υψηλές θέσεις στην αποδοτικότητα της επιχείρησης. Για παράδειγμα, από μελέτη που διεξήχθη στη Φινλανδία διαπιστώθηκε ότι επιχειρήσεις στις οποίες το διοικητικό συμβούλιο χαρακτηρίζεται από ισορροπία μεταξύ ανδρών και γυναικών είναι κατά μέσον όρο 10% πιο κερδοφόρες από εκείνες στις οποίες το διοικητικό συμβούλιο αποτελείται μόνο από άνδρες.
Και πάλι όμως αντιμετωπίζονται με προκατάληψη και θεωρούνται εισβολείς σε χώρο που δεν τους ανήκει. Επίσης παραμερίζονται και κρίνονται καθημερινά με τον πιο αυστηρό τρόπο. Οι γυναίκες διευθύντριες δέχονται αμφισβήτηση όχι μόνο από τους άνδρες αλλά και από άτομα του ιδίου φύλου, που πιστεύουν πως οι άνδρες είναι καταλληλότεροι για την κατάληψη τέτοιων θέσεων.
Παράλληλα, οι γυναίκες που αναλαμβάνουν θέσεις, οι οποίες διαχρονικά θεωρούνται κατάλληλες για το ανδρικό φύλο, βρίσκονται σε δυσμενή θέση λόγω του γεγονότος, πως έχουν να αντιμετωπίσουν τον ανδρικό τρόπο διοίκησης και την ανδρική κυριαρχία κατά την διάρκεια της άσκησης των καθηκόντων τους. Οι γυναίκες αισθάνονται την ανάγκη να δικαιολογηθούν ως γυναίκες και ως ηγέτες και πρέπει να εργαστούν σκληρότερα από τους άνδρες για να αποδείξουν την αξία τους, με αποτέλεσμα να αναλαμβάνουν περισσότερες ώρες εργασίας.
Στην εργασία παρατηρείται ανισότητα μεταξύ ανδρικού και γυναικείου φύλου, όσον αφορά τα ποσοστά ανεργίας, τις ευκαιρίες που δέχονται οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, τις αμοιβές που λαμβάνουν, τόσο σε μερικής όσο και πλήρους απασχόλησης. Αν και οι γυναίκες είναι πιο μορφωμένες συγκριτικά με τους άνδρες,  έχουν υψηλότερο ποσοστό ανεργίας.
Η ανισότητα των φύλων οφείλεται:
  • στα στερεότυπα που αναπαράγονται σχετικά με τις ικανότητες της γυναίκας σε θέσεις εργασίας &
  • σε στρεσογόνους παράγοντες στο χώρο εργασίας που επηρεάζουν την ικανότητα τους να ανταποκρίνονται, όπως η η σεξουαλική παρενόχληση.
Η ισότητα των φύλων ευρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής για την Ευρώπη του 2020: αν κινητοποιήσουμε τις γυναίκες που εργάζονται θα διευκολύνουμε την έξοδό μας από την κρίση", είπε η κα Viviane Reding, επίτροπος της ΕΕ αρμόδια για θέματα Δικαιοσύνης, Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και Ιθαγένειας, και Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Διάφορες μελέτες έχουν καταδείξει οτι στις επιχειρήσεις με ισχυρή εκπροσώπηση γυναικών σημειώνεται επίσης ισχυρή οικονομική απόδοση. Η οικονομία γενικότερα θα αντλούσε οφέλη από την πλήρη εκπροσώπηση ανδρών και γυναικών στις διευθυντικές θέσεις, ισχυρίζεται μια πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κάνοντας καλύτερη χρήση των ταλέντων και των ικανοτήτων των γυναικών. 
Εν κατακλείδι, η δευτερεύουσα θέση των γυναικών στην κοινωνία θεωρείται δεδομένη. Φαίνεται, οτι  ότι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με κάτι βαθιά ριζωμένο, κάτι που δεν μπορεί να εξαλειφθεί με την απλή αναδιάταξη των ρόλων και καθηκόντων στο σύστημα ή ακόμα και με την αναδιοργάνωση της δομής ή ιεραρχίας.
«Μία διαφορετική πολιτιστική άποψη μπορεί να αναπτυχθεί μόνο από μία διαφορετική κοινωνική πραγματικότητα? Η διαφορετική κοινωνική πραγματικότητα μπορεί να αναπτυχθεί μόνο από μια διαφορετική πολιτιστική άποψη» (Ortner 1996).

Οι προσπάθειες να αλλάξουμε τα δεδομένα μέσω ποσοστώσεων για την πρόσληψη, για παράδειγμα, γυναίκα σε γυναίκα (mentoring),  δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική αν η πολιτιστική γλώσσα και οι εικόνες συνεχίζουν να υποτιμούν τις γυναίκες
Τελικά άνδρες και γυναίκες πρέπει να συμμετέχουν στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που να είναι φιλικό απέναντί τους και να σέβεται εξίσου τις ανάγκες και των δύο

Για την καταγραφή 
Καλλιόπη Αθανασιάδη
Τηλ. 6932704255
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Παπαμιχάλη Α. Διπλωματική εργασία  «Το γυναικείο φύλο στη διοίκηση τηε τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», Βόλος, 2012
  • Kruger, M. L. (1999) “Gender Differences in school principalship: prejudices and facts”, στο Bolam, R., και Van Wieringen F.(eds), Research on Education Management in Europe, Germany, Maxmann Vergal. 
  • Ferrario, M. (1994) “Women as Managerial Leaders” στο Davidson, M. & Burke, R. (eds), Women in Management. Current Research Issues, London: Paul Chapman Publishing
  • Schein, V., (1994) “Managerial Sex Typing: A Persistent and Pervasive Barrier to Women’s Opportunities” στο M. Davidson & R. Burke (eds), Women in Management. Current Research Issues, London: Paul Chapman Publishing
  • Μοσχοβάκου, Ν., Ζάχου, Χ. και Σταφύλας, Δ., (2008) “Εκπαιδευτικό επίπεδο και Συμμετοχή των Γυναικών στην Αγορά Εργασίας: Μελέτη Βιβλιογραφικής Επισκόπησης”, Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας(ΚΕΘΙ).
  • Παπασταμάτης, Α. και Κανταρτζή, Ε. (2006) “Φύλο και Ηγεσία. Εμπειρίες γυναικών και στελεχών της εκπαίδευσης”, στα πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διοίκησης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Άρτα 2-4 Δεκεμβρίου 2005,  Πανεπιστήμιο Πατρών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τόμος 3.
  • Κογκίδου , Δ., (2004) “Φεμινιστικές Αναγνώσεις της Επαγγελματικής Ταυτότητας των Εκπαιδευτικών”, στο: Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου Κοινωνιολογίας Ετερότητα και Κοινωνία.

Η έκθεση ΟΟΣΑ προειδοποιεί για τους σοβαρούς κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει η προσφυγική κρίση στην ελληνική οικονομία

του Αλέξανδρου Γιατζίδη, διευθυντή σύνταξης, medlabnews.gr

Την έκθεση παρέδωσε στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία ο οποίος δήλωσε μεταξύ άλλων πως: «Η Ελλάδα έχει υποστεί μια επώδυνη προσαρμογή και οι οικονομικές και κοινωνικές προοπτικές της παρουσιάζουν ακόμη προκλήσεις. Ως εκ τούτου, η χώρα χρειάζεται να επανεμφανίσει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις αυτές. Οι μεταρρυθμίσεις έχουν αρχίσει να αποφέρουν καρπούς, είναι πλέον αναγκαία η βελτίωση της εφαρμογής, η ενίσχυση της εθνικής «κυριότητας» των μεταρρυθμίσεων και η επικέντρωση των προσπαθειών τόσο στην κοινωνική ευημερία όσο και στην ανταγωνιστικότητα. Ο ΟΟΣΑ θα συνεχίσει να στέκεται στο πλευρό της Ελληνικής Κυβέρνησης για την παροχή τεχνογνωσίας και στήριξης, ώστε να βοηθήσει την Ελλάδα να προωθήσει μια πιο βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη».

Η έκθεση προειδοποιεί για τους σοβαρούς κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει η προσφυγική κρίση στην ελληνική οικονομία, υπολογίζοντας ότι το κόστος της ανέρχεται ήδη για το 2015 στο 0,4% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με την έρευνα, η προσφυγική κρίση μπορεί να δημιουργήσει μείζονα προβλήματα για την ελληνική οικονομία, ιδίως αν η συμβολή της ΕΕ αποδειχθεί ανεπαρκής.
Συγκεκριμένα τα στοιχεία από τον ΟΟΣΑ και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ δείχνουν ότι:
Διακυβέρνηση: Η Ελλάδα είναι στην 66η θέση μεταξύ 209 χωρών, κάτω από τη Σεϋχέλλες και την Ουρουγουάη και πολύ πιο χαμηλά από την Εσθονία και τη Χιλή.
Ποιότητα νόμων και θεσμών: Η Ελλάδα είναι στην 74η θέση, κάτω από τον Παναμά και την Τουρκία. Μάλιστα στην εφαρμογή είναι κάτω από την Ιορδανία και το Μπαχρέιν.
Αντιμετώπιση διαφθοράς: Η Ελλάδα βρίσκεται στην 102η θέση κάτω από τη Σερβία, τη Ρουμανία, την Τουρκία, τα Σκόπια και την Κούβα.
Έκφραση λόγου και λογοδοσία: Η Ελλάδα βλέπει από την 67η θέση να βρίσκονται υψηλότερα χώρες όπως η Νότια Κορέα, το Ναούρου και η Τόνγκα.
Ανταγωνιστικότητα: Η Ελλάδα βρίσκεται στην 81η θέση και κατάφερε να ανέβει τα τελευταία χρόνια.
Παιδική φτώχεια: Στην Ελλάδα είναι κλειδωμένη σταθερά στην πρώτη θέη των χωρών της Ευρωζώνης με ποσοστό 36,7%.
Κλινικές μελέτες: Η χώρα μας προσελκύει περίπου 80 εκατ. ευρώ ετησίως, τη στιγμή που η Κύπρος προσελκύει 85 εκατ. ευρώ και η Ισπανία 1 δισ. ευρώ.

Η έκθεση επισημαίνει ακόμα πως η καταπολέμηση της φτώχειας και της ανισότητας πρέπει να αποτελούν επιτακτικές προτεραιότητες πολιτικής.
Αναγνωρίζει ακόμα ότι η δημοσιονομική προσαρμογή στην Ελλάδα υπήρξε υπερ-διπλάσια εκείνης σε Ισπανία, Πορτογαλία και Ιρλανδία και σημειώνει πως η ρύθμιση του μακροχρόνιου χρέους θα βελτιώσει σημαντικά τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της οικονομίας.

Παράλληλα, κρούει το καμπανάκι για την αύξηση του ποσοστού φτώχειας στην Ελλάδα, που πλέον αγγίζει το 1/3 του πληθυσμού από την εμφάνιση της κρίσης. Η έκθεση του ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι χρειάζεται περαιτέρω δράση για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων ποσοστών παιδική φτώχειας, πέρα από το στοχοθετημένο πρόγραμμα του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τα φτωχά νοικοκυριά και μάλιστα ανάμεσα στα άλλα προτείνει τη θέσπιση ενός επιδοτούμενου προγράμματος σχολικών γευμάτων στις φτωχές περιφέρειες.
Στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία ενός προγράμματος κοινωνική στέγασης, αλλά υπενθυμίζεται ότι είναι αναγκαία η καλά στοχευμένη στήριξη για την αντιμετώπιση του προβλήματος, της έλλειψης στέγης και του υψηλού κόστους στέγασης.
Η φοροδιαφυγή παραμένει εκτεταμένη στην Ελλάδα και έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των φορολογικών εσόδων που είναι απαραίτητα για τη στήριξη των κοινωνικών πολιτικών. Ο ΟΟΣΑ απευθύνει έκκληση για διεύρυνση της φορολογικής βάσης και, παράλληλα, ενίσχυση και μεγαλύτερη αυτονομία της φορολογικής διοίκησης, ώστε να απελευθερωθούν πόροι για τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων και να βελτιωθεί η συμμόρφωση.
Η υποτονική οικονομική ανάπτυξη και οι ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών έχουν διογκώσει το ήδη υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας. Η επίτευξη συμφωνίας με τους δανειστές για μια σημαντική παράταση της διάρκειας και των περιόδων χάριτος για την αποπληρωμή του χρέους θα μπορούσαν να κρατήσουν χαμηλές και σταθερές τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας μακροπρόθεσμα και να μειώσουν την αβεβαιότητα, σύμφωνα με την Έρευνα.

Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει από το 25% πέρυσι σε 24,7% εφέτος και 23,8% το 2017.

Ο πληθωρισμός (εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή) αναμένεται να κινηθεί εφέτος και το 2017 σε θετικό έδαφος (0,5% κάθε χρονιά) από -1,1% πέρυσι.
Το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί φέτος στο 191,6% του ΑΕΠ και το 2017 στο 187,1% του ΑΕΠ από 190,2% του ΑΕΠ που ήταν πέρυσι.

Για το 2016 ο ΟΟΣΑ προβλέπει μηδενική ανάπτυξη, και αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,9%-2% για το 2017, καθώς οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις και η εξωτερική ζήτηση θα ωφελήσουν τις επενδύσεις και τις θέσεις εργασίας, οι οποίες μαζί με τη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών και την παροχή ενός αποτελεσματικού κοινωνικού δικτύου ασφαλείας αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάκαμψη.

Επίσης, τονίζει ότι η επιτυχής ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την αντιμετώπιση του ζητήματος της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση των προοπτικών της οικονομίας.

Ωστόσο, παραμένουν σοβαροί κίνδυνοι. Οχι μόνο μπορεί η πιστωτική ασφυξία να συνεχίσει να υπονομεύει την εγχώρια ζήτηση, αλλά η οικονομική δραστηριότητα να εξασθενήσει περαιτέρω λόγω της υποχώρησης των εμπορικών συναλλαγών και της υποτονικότερης ανάπτυξης στις υπόλοιπες χώρες της ζώνης του ευρώ, που αποτελούν τον προορισμό για το ένα τρίτο των ελληνικών εξαγωγών.

Για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος προτείνονται μεταρρυθμίσεις στο δικαστικό σύστημα και δημιουργία μονοαπευθυντικών θυρίδων (one-stop shops) για όλες τις απαιτούμενες άδειες. Πρόκειται για μεταρρυθμίσεις που ήδη δρομολογεί η κυβέρνηση.
Για την τόνωση των εξαγωγών προτείνεται εφαρμογή ενιαίου εθνικού πλαισίου για τους εξαγωγείς και εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης του Enterprise Greece. Η εύρεση χρηματοδότησης αναγνωρίζεται ως βασικό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις. Ειδική αναφορά γίνεται στη δημιουργία του Αναπτυξιακού Ταμείου, ως δυνητική λύση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το στοχοθετημένο πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για τα φτωχά νοικοκυριά πρόκειται να εφαρμοστεί πλήρως το 2017, ωστόσο η Έρευνα επισημαίνει ότι χρειάζεται περαιτέρω δράση για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων ποσοστών παιδικής φτώχειας. Ανάμεσα στις συστάσεις του, ο ΟΟΣΑ προτείνει τη θέσπιση ενός επιδοτούμενου προγράμματος σχολικών γευμάτων στις φτωχές περιφέρειες. Μεσοπρόθεσμος στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία ενός προγράμματος κοινωνικής στέγασης, αλλά εν τω μεταξύ είναι αναγκαία η καλά στοχευμένη στήριξη για την αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης στέγης και του υψηλού κόστους στέγασης.

Η χρηματοδότηση τέτοιων κοινωνικών προγραμμάτων θα αντιστοιχεί περίπου στο 1,5% του ΑΕΠ. Θα χρειαστεί η ανακατανομή πόρων που έχουν εξοικονομηθεί σε άλλους τομείς, π.χ. συντάξεις, αμυντικές δαπάνες ή βελτιωμένη είσπραξη φόρων, σύμφωνα με την Έρευνα. Η μεταρρύθμιση των συντάξεων θα πρέπει να επικεντρωθεί στην καλύτερη ευθυγράμμιση των εισφορών και των παροχών, στον περιορισμό των ειδικών καθεστώτων και στην ανακούφιση των ασθενέστερων.

Η αύξηση των επενδύσεων, π.χ. στις υποδομές και στην εφοδιαστική, θα στηρίξει τις εξαγωγές, οι οποίες είναι αναγκαίες για μια σταθερή ανάκαμψη. Η περαιτέρω απελευθέρωση των βιομηχανιών δικτύου θα τονώσει επίσης τόσο την ποιότητα όσο και την ποσότητα των επενδύσεων. Οι πόροι από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν πιο αποτελεσματικά για την ενίσχυση των επενδύσεων στην παιδεία, την έρευνα και την καινοτομία, καθώς επίσης στις τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών, ώστε να συμβάλει στη βελτίωση των δεξιοτήτων.

Περί αναδιάρθρωσης
Ορισμένα από τα προβλήματα που συνδέονται με το υψηλό δημόσιο χρέος της Ελλάδας θα μπορούσαν να αντιμετωπισθούν με την επέκταση της μέσης διάρκειας της περιόδου αποπληρωμής του καθώς και τη μείωση των επιτοκίων και των κινδύνων αναχρηματοδότησής του, αναφέρει ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του για την ελληνική οικονομία.

Τα εμπειρικά στοιχεία δείχνουν ότι οι διαγραφές χρέους συχνά είναι καλύτερες από τις αναδιαρθρώσεις (με μείωση της παρούσας αξίας του), αναφορικά με την ανάπτυξη και τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις που ακολουθούν, σημειώνει η έκθεση.
Σημειώνεται, όμως, ότι μέτρα ελάφρυνσης του χρέους «που συνίστανται σε περαιτέρω αναδιάρθρωση των ταμειακών ροών, δεν είναι κατ' ανάγκη λιγότερο αποτελεσματικά από διαγραφές χρέους, αν και δεν εξαλείφουν πλήρως τους κινδύνους που θα μπορούσαν να προκύψουν, εάν η ανάπτυξη είναι χαμηλότερη και τα επιτόκια υψηλότερα σε σχέση με τις προσδοκίες».

«Η σημαντική επέκταση των περιόδων αποπληρωμής και των περιόδων χάριτος για τα κεφάλαιο και τους τόκους θα μπορούσε να εξασφαλίσει χαμηλές και σταθερές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες μακροπρόθεσμα και, συνεπώς, να μειώσει την αβεβαιότητα», σημειώνει ο ΟΟΣΑ, προσθέτοντας: «Επιπλέον, τα επιτόκια είναι σήμερα χαμηλά, αλλά όλα τα επίσημα δάνεια (από τις χώρες της Ευρωζώνης και τον ESM) είναι κυμαινόμενα. Η γεφύρωση του κινδύνου αυτού, για παράδειγμα, με το κλείδωμα των επιτοκίων στα σημερινά επίπεδα, θα μείωνε την αβεβαιότητα και θα μπορούσε να δώσει κάποια περιθώρια για να ανακάμψει η οικονομία και να δώσουν ώθηση στην παραγωγή οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις».

Για παράδειγμα, αναφέρει η έκθεση του ΟΟΣΑ, η μετατροπή του χρέους έναντι των Ευρωπαίων εταίρων και των ευρωπαϊκών θεσμών (δηλαδή των διακρατικών δανείων από τις χώρες της Ευρωζώνης καθώς και των δανείων από τον ESM και τον EFSF) σε χρέος σταθερού επιτοκίου από το 2016 και μετά, θα μείωνε σημαντικά τις ακαθάριστες δανειακές ανάγκες της Ελλάδας.

Εξοικονόμηση πόρων από το Υπουργείο Υγείας

Με βάση οδηγίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας προς τις διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών  (ΥΠΕ) για τον εξορθολογισμό και την εξοικονόμηση πόρων που διατίθενται για τη στέγαση των δομών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) έχει ήδη επιτευχθεί μια πολύ σημαντική μείωση του συνολικού κόστους για μισθώματα , της τάξεως των 2.273.115,28  η οποία  προέκυψε από μια σειρά ενεργειών που έχουν υλοποιηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Οι προαναφερθείσες ενέργειες  αφορούν την αποδέσμευση χώρων οι οποίοι ενοικιάζονταν χωρίς να  χρησιμοποιούνται, τη μετεγκατάσταση δομών σε κτήρια ιδιοκτησίας του Δημοσίου και την επαναδιαπραγμάτευση του ύψους του μισθώματος στις περιπτώσεις δομών  της ΠΦΥ που κρίθηκε αναγκαίο να συνεχίσουν να υφίστανται ως έχουν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Πιο συγκεκριμένα, στην  1η Υγειονομική Περιφέρεια υπήρχαν 44 Μονάδες Υγείας – Τοπικά Ιατρεία σε μισθωμένα κτήρια με συνολικό μηνιαίο κόστος € 293.161,22 και ετήσιο κόστος € 3.517.934,64. Μέχρι σήμερα έχει γίνει διαπραγμάτευση σε 26 κτήρια , εκ των οποίων σε 9 έχει επιτευχθεί μείωση του ενοικίου. Επιπλέον, έχουν πραγματοποιηθεί 11 μεταστεγάσεις – συγχωνεύσεις δομών ΠΦΥ. Από τις παραπάνω ενέργειες το μηνιαίο κόστος για μισθωμένα κτήρια έχει διαμορφωθεί σε € 226.846,33 και το ετήσιο κόστος σε € 2.722.155,96 
Επιπροσθέτως διαμορφώθηκε σε ιδιόκτητο κτήριο στο Κ.Υ. Ραφήνας –Πικερμίου, κεντρική αποθήκη, στην οποία μεταφέρθηκαν τα υλικά από την κεντρική αποθήκη του ΙΚΑ στον Άλιμο, αποδεσμεύοντας  κτήριο το οποίο κόστιζε €45.000 το μήνα.  
 Επίσης, βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες για τη διαμόρφωση χώρων υποδοχής των υπηρεσιών της Μονάδας Υγείας Αθήνας, σε ιδιόκτητα κτήρια της 1ης ΥΠΕ (Λένορμαν  - Ακαδημίας 58),  ενέργεια η οποία θα επιφέρει μηνιαίο όφελος 20.500 και ετήσιο 246.000. Εκκρεμεί ακόμα, η μεταφορά του Τοπικού Ιατρείου Αλίμου σε ιδιόκτητο κτήριο του ΕΚΑ από την οποία θα εξοικονομηθούν  14.653 μηνιαίως  και 175.836  ετησίως.    
Στη 2η ΥΠΕ, στα παρακάτω ενοικιαζόμενα κτίρια  είτε καταβαλλόταν μίσθωμα ενώ δεν λειτουργούσαν ή μεταφέρθηκαν  σε ιδιόκτητα ή φθηνότερα κτίρια. ΠΕΔΥ Καλλίπολης (Πραξιτέλους 233), μηνιαίο μίσθωμα € 2.000
  • ΠΕΔΥ Νέου Φαλήρου (Ματρόζου 5), μηνιαίο μίσθωμα €868,56
  • ΠΕΔΥ Χαϊδαρίου Ακτινολογικό (Κανάρη 22), μηνιαίο μίσθωμα €800
  • ΠΕΔΥ Μήλου (Περιοχή Καρόδρομος), μηνιαίο μίσθωμα €852,46
Ενοικιαζόμενα κτήρια που δεν λειτουργούσαν ή υπολειτουργούσαν και έχουν ειδοποιηθεί οι ιδιοκτήτες τους να τα παραλάβουν: 
  • ΠΕΔΥ Καμινίων (Μουτσοπούλου 50), μηνιαίο μίσθωμα €4.000
  • ΠΕΔΥ Αγ. Ιωάννη Ρέντη (Καμπάνη 1), μηνιαίο μίσθωμα €2.500
  • ΠΕΔΥ Κορυδαλλού (Ταξιαρχών 34-36), σύμπτυξη σε έναν όροφο, εξοικονόμηση € 850
  • ΟΑΠ-ΔΕΗ (Εθν. Αντιστάσεως 31), μηνιαίο μίσθωμα € 5.845,42
  • ΠΕΔΥ Αιγάλεω (Ηρακλέους 32), μηνιαίο μίσθωμα € 5.404,79.
Η ετήσια εξοικονόμηση πόρων από τις παραπάνω ήδη υλοποιηθείσες ενέργειες φθάνει στα  € 285.979,36 και αφορά μόνο τα μισθώματα χωρίς να συνυπολογίζεται η εξοικονόμηση από τα λειτουργικά έξοδα των κτηρίων αυτών  (ΔΕΚΟ, θέρμανση, συντήρηση κτλ). 
Ο σχεδιασμός της 2ης ΥΠΕ για το 2016 προβλέπει επίσης ανάλογες ενέργειες και για τα παρακάτω ακίνητα: 
  • ΠΕΔΥ Αγ. Ιεροθέου (Αινείου 12), μηνιαίο μίσθωμα € 3.300
  • Συστέγαση ΠΕΔΥ Ελευσίνας και Κ.Υ. Ελευσίνας, εξοικονόμηση €3.700
  • Συστέγαση ΠΕΔΥ Μέγαρα και Κ.Υ. Μεγάρων, εξοικονόμηση € 4.626,34 
  • Μεταφορά ΠΕΔΥ Πειραιά (Μπουμπουλίνας 7), και Μικροβιολογικά Εργαστήρια Πειραιά,  στον κτήριο του Οίκου Ναύτου, εξοικονόμηση €26.000 
  • ΠΕΔΥ Αγ. Σοφίας Ακτινολογικό , μηνιαίο μίσθωμα €1.000
  • ΠΕΔΥ Ταμπουρίων (Καλλέργη 265) μηνιαίο € 1.300
  • Μεταφορά του ΠΕΔΥ Νίκαιας (Μούγλων 21) στο ΠΕΔΥ Νίκαιας (Δορυλαίου), μηνιαίο μίσθωμα € 5.904,37
  • Συστέγαση ΠΕΔΥ Σαλαμίνας και Κ.Υ. Σαλαμίνας, εξοικονόμηση € 1.980
  • ΠΕΔΥ Αγ. Βαρβάρας ( Ελ. Βενιζέλου 27 ), μηνιαίο μίσθωμα € 1.080 
  • Μεταφορά ΚΟΠ Νίκαιας (Μ. Αλεξάνδρου 56) στο Γ.Ν.Αγ. Βαρβάρας, μηνιαίο μίσθωμα € 10.144, 76 
Από τα παραπάνω η ετήσια εξοικονόμηση υπολογίζεται στα 708.425,64€ χωρίς να προσμετρούνται τα λειτουργικά έξοδα (ΔΕΚΟ, θέρμανση, συντήρηση κτλ).
Συνολικά το ετήσιο ποσό που δαπανάται σε ενοίκια κτιρίων της 2ης ΥΠΕ ανέρχεται σε € 1.976.910,72, ενώ το ποσό που έχει ήδη εξοικονομηθεί, μαζί με  το ποσό που θα εξοικονομηθεί με βάση τον ανωτέρω σχεδιασμό ανέρχεται συνολικά σε € 994.405. 
Για να γίνει απόλυτα κατανοητό ενώ μέχρι τώρα κάθε χρόνο επιβαρυνόταν ο κρατικός προϋπολογισμός, για τη στέγαση των μονάδων ΠΕΔΥ της 2ης Υ.ΠΕ. € 1.976.910,72, στο εξής το κόστος αυτό θα ανέρχεται στα € 982.505, 72  χωρίς να έχει υπολογιστεί η ελάφρυνση από τα λειτουργικά έξοδα, η οποία υπολογίζεται περίπου στο 1/3 της εκάστοτε δαπάνης ενοικίου.
Στην 3η ΥΠΕ, οι μονάδες που μεταφέρθηκαν ή συγχωνεύτηκαν και από τις οποίες προκύπτει εξοικονόμηση δημόσιων πόρων είναι: 
1/ ΠΕΔΥ - Μονάδα Υγείας Θεσσαλονίκης, εξοικονόμηση από δαπάνες ενοικίων 295.732,08 ετησίως 
2/ ΠΕΔΥ – Μονάδα Υγείας Πύλης Αξιού, εξοικονόμηση από μισθώματα κτηρίων 45.240, 60 ετησίως.
3/ ΠΕΔΥ – Μονάδα Υγείας Νεάπολης, εξοικονόμηση από δαπάνες ενοικίων 38.925,48 ετησίως.    
4/ ΠΕΔΥ - Μονάδες περιφέρειας, εξοικονόμηση από ενοίκια 103.033,44 ετησίως.

Συνολικό ποσό εξοικονόμησης πόρων: 482. 931,60 ετησίως. 

Σχεδιασμός του Υπουργείου Υγείας για το προσφυγικό

Μετά από την αποστολή στοιχείων (ανθρώπινο δυναμικό -διαθεσιμότητες, ημερήσιο πρόγραμμα δράσης, ειδικότητες ιατρών και ιδιότητες προσωπικού καθώς και οχήματα -Κινητές Μονάδες, τροχήλατα, δίκυκλα, κλπ) από όλες τις οργανώσεις που δραστηριοποιούνται τόσο στο Ελληνικό όσο και στο Λιμένα του Πειραιά, όπως και την επιτόπια αυτοψία από κλιμάκια του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) και στελεχών της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας, το ΕΚΕΠΥ προχώρησε στον ακόλουθο σχεδιασμό:

Α. Χώρος Ελληνικού
Στον χώρο του Baseball, λειτουργεί ιατρείο, στο οποίο παρέχουν υγειονομικές υπηρεσίες τις πρωινές ώρες, μεταξύ 10:00-14:00 οι Γιατροί του Κόσμου, ενώ το απόγευμα από τις 16:00- 24:00 στο χώρο βρίσκονται η WAHA International και η ΜΚΟ Επίλεκτη Ομάδα Ειδικών Αποστολών Αιγάλεω. 
Στον χώρο του Χόκεϋ λειτουργεί ιατρείο, με παρουσία του ΚΕΕΛΠΝΟ με ιατρό και νοσηλευτή, καθημερινές από 09:00-14:00 και  των ΓτΚ από 16:00-20:00 καθημερινές. Το Σαββατοκύριακο η κάλυψη γίνεται από τους ΓτΚ μεταξύ 10:00-14:00 και από 16:00-19:00.
Στον χώρο των Αφίξεων, ετοιμάσθηκε και τέθηκε  σε λειτουργία ιατρείο το οποίο ανέλαβαν να λειτουργούν σε πρωινή βάρδια από 10:00-14:00  η ΜΚΟ Fair Planet, το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού και επικουρικά η WAHA International, από 14:00-16:00 το Κοινωνικό Ιατρείο- Φαρμακείο Αλληλεγγύης Αθήνας και από 16:00-20:00 οι ΓτΚ. Οι  Φαρμακοποιοί του Κόσμου  θα διαθέσουν φαρμακευτικό υλικό.

Το ΕΚΕΠΥ σε καθημερινή βάση (7 ημέρες την εβδομάδα) θα έχει Συντονιστή Πεδίου, υπεύθυνο για όλους τους χώρους του Ελληνικού τα απογεύματα, ενώ το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει ορίσει Συντονιστή Πεδίου για τους αντίστοιχους χώρους σε πρωινή βάρδια τις καθημερινές από 09:00 έως 14:00.

Β. Χώρος Λιμένα Πειραιώς
Στην Πύλη Ε1, λειτουργεί ιατρείο. Στο ιατρείο παρέχουν υπηρεσίες ιατροί από τη Παμπειραϊκή Πρωτοβουλία και Αλληλέγγυους,  2η ΥΠΕ, ΑΕΜΥ,  και  τους ΓΧΣ,  από τις 08:00 -00:00, με διαφορετικές ειδικότητες ιατρών, καθώς και νοσηλευτές. Πιο συγκεκριμένα, οι ΓΧΣ καλύπτουν τη βάρδια από 08:00-12:00, η ΑΕΜΥ από 12:00-16:00, ιατροί από τη 2η ΥΠΕ μεταξύ 16:00-19:00 ενώ η Παμπειραϊκή Πρωτοβουλία και το Κοινωνικό Ιατρείο-Φαρμακείο  Αλληλεγγύης Πειραιά, από 19:00-00:00. Παράλληλα, η Παμπειραϊκή  Πρωτοβουλία καλύπτει συμπληρωματικά με μαίες και νοσηλευτές από 08:00 – 22:00. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα τεθεί σε λειτουργία οικίσκος,  που παραχωρήθηκε από την Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά της Περιφέρειας Αττικής,  προκειμένου να μεταφερθεί σε αυτόν τον οικίσκο το ιατρείο, και ο υπάρχων χώρος ιατρείου να λειτουργήσει  ως φαρμακείο. Επίσης, στον χώρο είναι σταθμευμένο και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Έχει προγραμματιστεί επίσης η άμεση τοποθέτηση της Κινητής Οδοντιατρικής Μονάδας της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά, η οποία θα λειτουργεί με την υποστήριξη του Οδοντιατρικού Συλλόγου Πειραιά.

Στην Πέτρινη Αποθήκη, δεν λειτουργεί ιατρείο εσωτερικά. Η  Κινητή Μονάδα του ΚΕΕΛΠΝΟ καλύπτει  την πρωινή βάρδια με ιατρό, νοσηλευτή και διοικητικό. Η απογευματινή βάρδια θα καλύπτεται με προσωπικό του ΕΕΣ. 

Στην Πύλη Ε2, δεν λειτουργεί ιατρείο εσωτερικά.  Η Κινητή Μονάδα του Χαμόγελου Του Παιδιού, παρέχει  παιδιατρική κάλυψη από τις 09:00-23:00  και ασθενοφόρο, ενώ ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός με το προσωπικό του  επιχειρούν καθημερινά από 09:00-23:00. Επίσης, η Κινητή Μονάδα των ΓτΚ ήδη βρίσκεται σε λειτουργία στο χώρο και παρέχει υπηρεσίες σε συνεργασία με τον Ιατρικό Σύλλογο Πειραιά. Στο σημείο αυτό πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία ιατρείο μέσα σε οικίσκο, που παραχωρήθηκε επίσης από την Περιφέρεια Αττικής. Τη λειτουργία του ιατρείου αυτού θα καλύψουν σε βάρδιες ο  Ιατρικός Σύλλογος Πειραιά και οι Γιατροί Του Κόσμου από το πρωί μέχρι τη 12η βραδινή. 
Αναφορικά με τις Πύλες Ε3 έως Ε7 σε συνεργασία με το  Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και το όχημα των Σαμαρειτών-Διασωστών  του ΕΕΣ θα πραγματοποιούνται σε περίπτωση ανάγκης, εσωτερικές μετακινήσεις περιστατικών μεταξύ των Πυλών, από 17:00-23:00. 

Το ΕΚΕΠΥ σε καθημερινή βάση (7 ημέρες την εβδομάδα) θα έχει Συντονιστή Πεδίου, υπεύθυνο για όλους τους χώρους του Λιμένα τις απογευματινές ώρες, ενώ από την ΑΕΜΥ   έχει οριστεί  Συντονιστής Πεδίου για τους αντίστοιχους χώρους σε πρωινή βάρδια τις καθημερινές. Το ΚΕΕΛΠΝΟ έχει προσφερθεί να καλύψει με Συντονιστή Πεδίου τον ίδιο χώρο για τις καθημερινές.  

 Ο ανωτέρω σχεδιασμός είναι δυναμικός, επομένως θα προσαρμόζεται αναλόγως των αναγκών αλλά και της διαθεσιμότητας όλων των φορέων. Διευκρινίζεται ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός ο οποίος  προτυποποιήθηκε για το Λιμάνι του Πειραιά και το Ελληνικό, θα εφαρμόζεται αντιστοίχως σε κάθε σημείο άτυπου καταυλισμού και δομής προσωρινής μετεγκατάστασης  προσφύγων-μεταναστών στην επικράτεια. 

Σε ό,τι αφορά στην Β. Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στις 9/3/16 επιτόπια καταγραφή των αναγκών από κλιμάκιο του ΕΚΕΠΥ όπου διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα.


ΕΙΔΟΜΕΝΗ
Στην Ειδομένη δραστηριοποιούνται ΜΚΟ, οι οποίες καλύπτουν σε 24ωρη βάση την παροχή υγειονομικής φροντίδας και από χθες δραστηριοποιούνται 2 Κινητές Μονάδες του ΚΕΕΛΠΝΟ που παρέχουν σε 8ωρη βάση υγειονομική κάλυψη ενηλίκων και παίδων.
Επίσης σε μόνιμη βάση υπάρχουν 2 ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, για διακομιδές περιστατικών προς το Κιλκίς και τη Θεσσαλονίκη. Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα εκφράστηκε η επιθυμία από μέλη των Ιατρικών Συλλόγων Κιλκίς και Θεσσαλονίκης να καλύψουν και απογευματινή βάρδια στις 2 κινητές Μονάδες  του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Στην Ειδομένη, παρατηρείται κυρίως έλλειμμα συντονισμού των φορέων που παρέχουν υπηρεσίες, γεγονός που θα αντιμετωπιστεί με την τοποθέτηση Συντονιστή Πεδίου εκ μέρους του ΕΚΕΠΥ και την εκπόνηση προγράμματος βαρδιών σύμφωνα με τις διαθεσιμότητες όλων των εμπλεκομένων φορέων.

Πολύκαστρο (Νέα Καβάλα)
Η Ν. Καβάλα είναι οργανωμένο Κέντρο κάτω από την επίβλεψη του στρατού, ο οποίος έχει αναλάβει και την υγειονομική φροντίδα προσφύγων όλο το 24ωρο.

Χέρσο Κιλκίς (Στρ. Μαζαράκη)
Είναι οργανωμένο Κέντρο από τον στρατό με 24ωρη υγειονομική κάλυψη, πλην όμως εκεί δραστηριοποιούνται και κάποιοι εθελοντές ιατροί από το Κιλκίς, όπως επίσης και ο Ιατρικός Σύλλογος Κιλκίς εξέφρασε επιθυμία να συνδράμει με κάποιες απογευματινές βάρδιες , παιδιατρικής κάλυψης.

Διαβατά (Στρατόπεδο Αναγνωστοπούλου) 
Είναι οργανωμένο Κέντρο από τον στρατό και το Υπουργείο  Εσωτερικών καλύπτεται υγειονομικά όλο το 24ωρο από ΜΚΟ και ιατρούς εθελοντές της 3ης και 4ης ΥΠΕ.


Στη βάση των ανωτέρω διαπιστώσεων θα ακολουθήσει άμεσα αναλυτικός σχεδιασμός διαχείρισης και συντονισμού των υγειονομικών δράσεων.

Αlcon: Καλύτερη όραση-καλύτερη ζωή

Kαινοτομία και ασθενοκεντρική φιλοσοφία στη φροντίδα των ματιών 
  • Τεχνολογία αιχμής μέσω εξειδικευμένων θεραπειών που προσφέρουν επανάκτηση ποιοτικής όρασης σε αυτούς που την έχουν ανάγκη
  • Η οικογένεια φακών AcrySof όχι μόνο θεραπεύει τον καταρράκτη, αλλά μπορεί επίσης να διορθώσει ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων όρασης συμπεριλαμβανομένου και του αστιγματισμού 
  • Η προηγμένη τεχνολογία χειρουργικής LenSx Laser παρέχει στους χειρουργούς τη δυνατότητα χειρισμών ακριβείας καθοδηγούμενων από υπολογιστή κατά τη διάρκεια λεπτών χειρουργικών επεμβάσεων στα μάτια 
Αθήνα, 10 Μαρτίου 2016 – H Alcon, μια εταιρεία του ομίλου Novartis και παγκόσμιος ηγέτης στη φροντίδα των ματιών, διαθέτει μια πλήρη γκάμα εξειδικευμένων προϊόντων ικανά να προσφέρουν λύσεις σε κάθε πρόβλημα των ματιών, ώστε κάθε ασθενής να μπορέσει πλέον να ζήσει τη ζωή του στο μέγιστο, χωρίς προβλήματα όρασης. Οι χειρουργοί οφθαλμίατροι  μπορούν πλέον να προσφέρουν στους ασθενείς τους μοναδική ποιότητα στην όραση, μέσω διορθώσεων ακριβείας, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ασθενών χωρίς συμβιβασμούς. Στο παρελθόν, οποιοσδήποτε χρησιμοποιούσε τεχνητό φακό σε συνέχεια επέμβασης καταρράκτη, έπρεπε να περιοριστεί σε φακό που διόρθωνε την μακρινή όραση και παράλληλα να χρησιμοποιεί γυαλιά για να διορθώσει τον αστιγματισμό ή την πρεσβυωπία. Σήμερα, η Alcon διαθέτει μια ευρεία γκάμα ενδοφακών που ανταποκρίνονται στον τρόπο ζωής του καθενός, καλύπτοντας όλες τις καθημερινές συνήθειες και ανάγκες όρασης, είτε πρόκειται για οδήγηση, είτε για παρακολούθηση μιας παράστασης στο θέατρο, είτε μιας εργασίας μπροστά από τον υπολογιστή.

Ο καταρράκτης δημιουργείται όταν ο φακός του ματιού «θολώσει» εξαιτίας των πρωτεϊνών που συσσωρεύονται. Με την πάροδο του χρόνου ο φακός ενδέχεται να «θολώσει» με αποτέλεσμα την προοδευτική απώλεια όρασης που μπορεί και να καταλήξει σε πλήρη τύφλωση. Σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Όρασης (WHO), ο καταρράκτης που εμφανίζεται στο μεγάλο ηλικιακά κοινό είναι υπεύθυνος για ποσοστό που υπερβαίνει το 50% των τυφλώσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, ποσοστό που ανέρχεται σε περίπου 20.000.000 ασθενείς παγκοσμίως. Ευτυχώς, η όραση μπορεί να αποκατασταθεί σε κανονικά επίπεδα μέσω χειρουργικής επέμβασης, γεγονός που αποτελεί μια εκ των πέντε πιο αποδοτικών θεραπειών στον τομέα της υγείας1

Στην εγχείρηση καταρράκτη αντικαθιστούμε τον παλαιό «θολωμένο» φακό με ένα τεχνητό ενδοφακό. Η μοντέρνα χειρουργική καταρράκτη είναι μια ασφαλής και πολύ αποδοτική διαδικασία και στις περισσότερες περιπτώσεις έχουμε άμεσα πλήρη ανάκτηση της όρασης2. Η οικογένεια φακών AcrySof της Alcon, η Νο1 επιλογή ενδοφθάλμιων φακών παγκοσμίως3, έχουν πλέον εξελιχθεί πλήρως στη θεραπεία του καταρράκτη, προσφέροντας διόρθωση για κοντινή  ενδιάμεση και μακρινή όραση, ακόμα και σε προβλήματα αστιγματισμού. Έτσι εξασφαλίζεται η θεραπεία ανά περίπτωση, η οποία δεν χρειάζεται καμιά επαναληπτική διόρθωση. Ο  εξελιγμένος πολυεστιακός φακός PanOptix της σειράς AcrySof είναι σχεδιασμένος για να βοηθήσει τους ηλικιωμένους ασθενείς να προσεγγίσουν τη νεανική όραση καθώς προσφέρει διόρθωση σε τρία οπτικά επίπεδα: κοντινό, ενδιάμεσο και μακρινό4.  

Η εξέλιξη δεν αφορά μόνο στους φακούς, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιείται κατά τη χειρουργική επέμβαση έχει επίσης εξελιχθεί σημαντικά. To LenSx Laser της Alcon είναι το πρώτο εγκεκριμένο femptosecond λέιζερ για χρήση σε εγχείρηση καταρράκτη, οπότε και οδηγεί τις εξελίξεις των μηχανημάτων λέιζερ στη διαθλαστική χειρουργική. Το LenSx μπορεί να φέρει σε πέρας τα πιο δύσκολα σημεία στην επέμβαση ενός καταρράκτη, τα οποία στο παρελθόν έπρεπε να πραγματοποιηθούν με το χέρι. Αντί για νυστέρι, ένα λέιζερ με ακρίβεια εκατομμυριοστού, χρησιμοποιείται ώστε να κατακερματίσει και να προετοιμάσει την αφαίρεση των «θολωμένων» φακών. Μέσα από λεπτομερείς εικόνες στον υπολογιστή, ο χειρούργος μπορεί να προσαρμόσει το μέγεθος και το βαθμό μιας τομής, αυξάνοντας την πρόβλεψη της τελικής θέσης του ενδοφθάλμιου φακού ώστε να έχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα. Η χρήση του LenSx Laser έχει επίσης χρήση στην διαθλαστική χειρουργική βελτιώνοντας τις παραδοσιακές μεθόδους5.
Καθώς ο καταρράκτης ωριμάζει, η διαδικασία της αλλαγής φακού δυσκολεύει και ενέχει μεγαλύτερο ρίσκο επιπλοκών. Όταν οι ασθενείς διαπιστώσουν δυσλειτουργίες στην όραση, οφείλουν να ζητήσουνε συμβουλές από εξειδικευμένους επαγγελματίες

Ο Γενικός Διευθυντής της Alcon Laboratories Hellas S.A., κ. Δημήτρης Μπρίλης δήλωσε: «Η Alcon συνεχίζει να επενδύει στην έρευνα και στην καινοτομία προσφέροντας ποιότητα ζωής μέσα από την ποιότητα στην όραση. Με ένα ερευνητικό πρόγραμμα αξίας 1 δις δολαρίων, το μεγαλύτερο στην αγορά της φροντίδας ματιών και την υποστήριξη του Ερευνητικού Βιοφαρμακευτικού Εργαστηρίου της Novartis, είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε τεχνολογία αιχμής και καινοτόμα προϊόντα στη υπηρεσία του ασθενή» και συνέχισε: «Με στόχο να προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή θεραπεία στον ασθενή με προβλήματα όρασης, χρειαζόμαστε υψηλής ποιότητας καινοτόμα προϊόντα. Η Alcon αποτελεί τον ιδανικό συνεργάτη για την οφθαλμολογική κοινότητα, καθώς συνεχίζει να παρουσιάζει στην αγορά καινοτόμα προϊόντα που βοηθούν στην αποκατάσταση της απώλειας όρασης και προσφέρει φροντίδα επικεντρωμένη σε κάθε ασθενή».     
  • World Health Organization, Prevention of Blindness and Visual Impairment. [Accessed July 22, 2014]
  • National Eye Institute (NEI), Facts about Cataract. [Accessed July 22, 2014] 
  • Data on File
  • AcrySof® IQ PanOptix™ IOL Directions for Use
  • http://www.myalcon.com/products/surgical/lensx-laser/index.shtml


Πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού, με τη συνεργασία της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας

Πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού, με τη συνεργασία της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας
Την υλοποίηση ενός προγράμματος προληπτικής ιατρικής, με στόχο την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου του μαστού, ανακοίνωσαν σήμερα ο Πρόεδρος του ΙΣΑ Γ. Πατούλης και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας Ευάγγελος Φιλόπουλος. 
Στη δράση αυτή, που αφορά στην πρόληψη της υγείας και χρηματοδοτείται από την ΚΕΔΕ, συμμετέχουν 17 νησιωτικοί και ορεινοί δήμοι. Το πρόγραμμα βρίσκει μεγάλη ανταπόκριση καθώς έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 384 μαστογραφίες στους πέντε πρώτους Δήμους που έχει υλοποιηθεί ενώ αναμένεται να πάρει παράταση και να επεκταθεί σε επιπλέον δήμους της χώρας. 
Ο Πρόεδρος του ΙΣΑ  Γιώργος Πατούλης, τόνισε ότι « η οικονομική συγκυρία των τελευταίων ετών, έχει οδηγήσει σε φτωχοποίηση μεγάλο μέρος του πληθυσμού και ιδίως πληθυσμού που διαβιεί σε ορεινούς κι απομακρυσμένους ή μικρούς νησιωτικούς Δήμους. Από τη μια η οικονομική κατάσταση,  κι από την άλλη η γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, 
έχουν ως αποτέλεσμα να μην μπορούν οι κάτοικοι αυτών των περιοχών να έχουν πρόσβαση σε νοσηλευτικά ιδρύματα και Μονάδες Πρωτοβάθμιας Υγείας, για τα  ζητήματα προστασίας, πρόληψης και έγκαιρης διάγνωσης».
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας Ευάγγελος Φιλόπουλος υπογράμμισε ότι «ο στόχος είναι «να επιτύχουμε να εξεταστούν όσο το δυνατό περισσότερες Ελληνίδες και έτσι να μειώσουμε τις αρνητικές συνέπειες αυτής της ασθένειας». 
Το πρόγραμμα έχει διάρκεια τεσσάρων μηνών. Στο διάστημα αυτό μια κινητή μονάδα μαστογράφου θα βρίσκεται στους δήμους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα προκειμένου να μπορέσουν οι ενδιαφερόμενες να εξεταστούν.
Να σημειωθεί ότι οι ενδιαφερόμενες θα ενημερώνονται από το δήμο της περιοχής τους για τις ημέρες και τις ώρες επίσκεψης της κινητής μονάδας. 
Για την εξέτασή τους θα πρέπει να έχει κλειστεί ραντεβού το οποίο θα έχει οριστεί μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με τις υπηρεσίες που θα έχει ορίσει ο δήμος της περιοχής. 
Συνολικά η κινητή μονάδα έχει επισκεφθεί 387 περιοχές της χώρας και έχει κάνει 49.494 μαστογραφικούς ελέγχους από τους οποίους προέκυψαν ευρήματα σε 1116 περιπτώσεις.  
Προϋποθέσεις για τον μαστογραφικό έλεγχο

Ηλικίες γυναικών από 40 έως 70 ετών.
Να μην έχει γίνει μαστογραφία τους τελευταίους 12 μήνες.
Να μην έχουν ιστορικό καρκίνου μαστού, βιοψίας ή αισθητικής επέμβασης στο μαστό.
Να σημειωθεί ότι δεν προσφέρεται ο μαστογραφικός έλεγχος σε γυναίκες που έχουν την οικονομική ή επαρκή ασφαλιστική κάλυψη για μαστογραφία. 
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν σε πρώτη φάση οι δήμοι: 
Παρανεστίου, Αργιθέας, Δεσκάτης, Νεστορίου, Αγράφων, Πρεσπών, Ακτίου-Βόνιτσας, Κεντρικών Τζουμέρκων, Διρφύων-Μεσσαπίων, Σκιάθου, Μετσόβου, Βιάννου, Ορχομενού, Ζαγορίου, Σαμοθράκης, Οροπεδίου Λασιθίου και Ναυπακτίας.  



ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Ι.Σ.Α.
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων