MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Πανάδες ή μέλασμα. Τι είναι; Πώς δημιουργούνται; Ποια τα αίτια;

Συντάκτης Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D., medlabnews.gr

Πανάδες ή Μέλασμα στην ιατρική ορολογία ονομάζονται οι μελαγχρώσεις που εμφανίζονται στην περιοχή του δέρματος του προσώπου κυρίως καθώς και στην περιοχή του λαιμού των χεριών και άλλων σημείων στο ανθρώπινο σώμα.
Το μέλασμα εκδηλώνεται συχνότερα σε γυναίκες οι οποίες εμφανίζουν σκουρόχρωμα δέρμα
Υπάρχουν διάφοροι τύποι υπερμελαγχωρώσεων:
Εντοπισμένη υπερμελάγχρωση (μέλασμα ή χλόασμα)
Το μελασμα η χλοασμα ειναι μία συχνή κηλιδώδης υπερμελάγχρωση στο πρόσωπο σε γυναίκες μετά την κύηση ή μετά από λήψη αντισυλληπτικών όπως και μετά από εκτεταμένη έκθεση σε ηλιακή ακτινοβολία. Την εμφανίζουν πολλές γυναίκες και συχνά υποχωρεί μετά τον τοκετό. Το μέλασμα συναντάται επίσης και σε άνδρες ιδιαίτερα μεσογειακής καταγωγής. Είναι βέβαιον ότι ένας από τους κύριους αιτιολογικούς παράγοντες στους άνδρες είναι η υπερβολική υπεριώδης ακτινοβολία.
Η μελάγχρωση έχει ελαφρά ή έντονα καφέ χρώμα εξαρτώμενη από την πρόσφατη έκθεση στον ήλιο. Τα όριά της είναι ασαφή και παρουσιάζει συμμετρικότητα συνήθως. Εντοπίζεται στις παρειές, το μέτωπο, τη μύτη, το άνω χείλος, το σαγόνι, τον λαιμό με την μορφή μεγάλων κηλίδων.
Όσον αφορά την πρόγνωση τα άτομα με ανοιχτόχρωμο δέρμα έχουν καλύτερη πρόγνωση, ενώ πολλές ασθενείς μετά τον τοκετό ή την διακοπή του αντισυλληπτικού δεν εμφανίζουν μέλασμα. Στα άτομα όμως με σκουρόχρωμο δέρμα το μέλασμα είναι εξαιρετικά επίμονο και σε αυτούς είναι ιδιαίτερα σημαντική η αποφυγή ηλιακής ακτινοβολίας με αντηλιακά υψηλής προστασίας έναντι της UVA και της UVB. 

Η μεταφλεγμονώδης υπερμελάχρωση
Η μεταφλεγμονωδης υπερμελάγχρωση μπορεί να είναι συνοδό σύμπτωμα κάθε δερματοπάθειας αλλά ειδικότερα εκείνης στην οποία προσβάλλεται η βασική κυτταρική στοιβάδα της επιδερμίδας.
Τυπικές τέτοιες περιπτώσεις είναι ο ομαλός λειχήνας και ο ερυθηματώδης λύκος που ακολουθούνται πάντα από μεταφλεγμονώδη υπερμελάγχρωση επειδή καταστρέφεται η βασική στοιβάδα της επιδερμίδας και η μελανίνη εναποτίθεται στο χόριο. Άλλες παθήσεις όπως η ακμή, η ροδόχρους πιτυρίαση και το έκζεμα μπορούν να προκαλέσουν σημαντική και επίμονη υπερμελάγχρωση στο σκούρο δέρμα.
Οι μελαχρωματικές αλλοιώσεις συνήθως επιμένουν για μεγάλο διάστημα και για τον λόγο αυτό είναι προτιμότερο να προλαμβάνεται η έντονη φλεγμονή όσο το δυνατόν γρηγορότερα με σωστή θεραπευτική αντιμετώπιση της αρχικής νόσου.

Αίτια
Το μέλασμα είναι πάθηση αγνώστου αιτιολογίας.
Τα αίτια των δυσχρωμιών του δέρματος περιλαμβάνουν  την αλόγιστη έκθεση μας στην ηλιακή ακτινοβολία αλλά και με ορμονικούς παράγοντες. Είναι συχνό φαινόμενο η εμφάνιση μελάσματος, κυρίως στο πρόσωπο κατά την διάρκεια μιας εγκυμοσύνης. Η λέξη "μέλασμα" προέρχεται από την ελληνική λέξη "μέλας"= μαύρος. Οι πανάδες παρατηρούνται κυρίως στο πρόσωπο πιο συχνά και λιγότερο στον λαιμό, στα χέρια ή άλλα μέρη του σώματος.
 Άλλες αιτίες είναι η έλλειψη σιδήρου από τον οργανισμό, ή έλλειψη μαγνησίου και η έλλειψη βιταμίνης C.  Άλλη αιτία είναι όταν μετά από ένα χημικό πίλινγκ δεν γίνεται συστηματική αντηλιακή προστασία. Η αφυδάτωση του δέρματος είναι επίσης μια αιτία, όπως και οι κληρονομικοί λόγοι.  Η λήψη ορισμένων φαρμάκων όπως τα αντισυλληπτικά, τα αντιεπιληπτικά, η κορτιζόνη και ορισμένα αντιβιοτικά ενοχοποιούνται ,όπως και η  ακμή που δεν αντιμετωπίζεται έγκαιρα και σωστά μπορεί να οδηγήσει σε δυσχρωμίες. H χρήση κάποιων καλλυντικών που περιέχουν π.χ. σαλικυλικό οξύ, διάφορα συντηρητικά ή κάποια φάρμακα (όπως αντιεπιληπτικά, αντιβιοτικά ή φωτοευαισθητοποιές ουσίες) ευθύνονται για τις πανάδες. Επίσης οποιαδήποτε φλεγμονή, έγκαυμα, τραυματισμούς του δέρματος ή ακμή που δεν αντιμετωπίζεται έγκαιρα και σωστά, μπορεί να οδηγήσει σε δυσχρωμία. Η μεγαλύτερη όμως αιτία είναι η χρόνια και αλόγιστη έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και μάλιστα χωρίς προστασία. Με την πάροδο του χρόνου αυξάνονται σε μέγεθος αλλά και σε αριθμό .
 Η φυσιολογική αντίδραση του δέρματος μετά την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία είναι η παραγωγή μελανίνης που γίνεται ορατή ως μαύρισμα. Σε ορισμένα άτομα στα οποία υπάρχει η προδιάθεση, σε κάποιες περιοχές του δέρματος παράγεται περισσότερη μελανίνη η οποία μπορεί να εναποτεθεί όχι μόνο στην επιφάνεια του δέρματος (επιδερμίδα) αλλά και βαθύτερα στο χόριο. Αυτή η παραπάνω μελανίνη γίνεται ορατή στη συνέχεια ως σκούρες πλάκες που ονομάζονται μέλασμα. Μετά το καλοκαίρι η φυσιολογική μελανίνη που παράχθηκε απομακρύνεται, ενώ η μελανίνη στις βλάβες του μελάσματος παραμένει και αυτές γίνονται πιο εμφανείς. 


Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθούμε στους τρόπους αντιμετώπισης.


Διαβάστε επίσης
Αντιγήρανση με την μέθοδο φωτοδυναμικής θεραπείας. Μέθοδος ανάπλασης και αναζωογόνησης που γίνεται χωρίς περιορισμούς εποχής.

The Skin Cancer Foundation


Η επιστήμη των υπολογιστών και των νευρωνικών δικτύων κατασκεύασε το πιο σύγχρονο ψηφιακό δερματοσκόπιο, για την πρόληψη και διάγνωση του καρκίνου του δέρματος.



Συντάκτης Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D., medlabnews.gr


Η γερμανική εταιρία VISIOMED γνωστή αρκετά χρόνια στον ιατρικό κόσμο με τα μηχανήματά που κατασκευάζει για διαγνώσεις στο δέρμα, κατασκεύασε πρόσφατα ό,τι πιο σύγχρονο μπορεί να υπάρξει για την διάγνωση των καρκινικών βλαβών του δέρματος.

Μέχρι τώρα τα ψηφιακά δερματοσκόπια διέθεταν ένα υπολογιστή, μια κάμερα και ένα πρόγραμμα που αποθήκευε τα δεδομένα στον υπολογιστή. Η VISIOMED μετά από χρόνια εμπειρίας στο χώρο παρήγαγε ένα μηχάνημα υπερσύγχρονο και υπεραυτόματο. Συγκεκριμένα η κάμερα που κάνει ο γιατρός τον έλεγχο των ελιών του δέρματος διαθέτει υψηλής ευκρίνειας οθόνη όπου ο γιατρός χωρίς να είναι υποχρεωμένος να κοιτάζει την οθόνη του υπολογιστή μπορεί να βλέπει την ελιά στην οθόνη  της κάμερας. Αυτό διευκολύνει πάρα πολύ την δουλειά του γιατρού ιδίως άν ο ασθενής έχει μεγάλο αριθμό ελιών στο σώμα του.

Το microDERM D120, έτσι λέγεται το νέο μηχάνημα,  χαρακτηρίζεται ως το πρώτο και μοναδικό ψηφιακό δερματοσκόπιο 2ης γενιάς στον κόσμο: α)μερα﷽﷽﷽﷽﷽﷽νας από οποιοδήποτε 'α Έχει την καλύτερη ανάλυση και ευκρίνεια εικόνας από οποιοδήποτε άλλο δερματοσκόπιο μέχρι σήμερα (με μεταβλητή μεγέθυνση που φτάνει στο x120-την μεγαλύτερη που υπάρχει μέχρι σήμερα). Αυτό επιτυγχάνεται με την βοήθεια ενσωματωμένων μικροεπεξεργαστών που περιέχει και που αυτόματα προσαρμόζουν την ένταση του φωτός και την σύνθεση του χρώματος ώστε να παραμένει η ίδια, κάτι που επιτρέπει στημα ﷽﷽﷽﷽ει η ίδια, κάτι που επτην άριστη και σταθερή ποιότητα σε κάθε στάδιο μεγέθυνσης.
β) Παρέχει ένα σστημα ﷽﷽﷽﷽ει η ίδια, κάτι που επύστημα διάγνωσης βασισμένο σε πάνω από 40 παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ηλικία, το φύλο, τον τύπο δέρματος, τον κανόνα ABCD κ.α. Επιπρόσθετα το microDERM περιέχει και ένα δεύτερο εξειδικευμένο σύστημα που παρέχει παραπάνω στήριξη στην ήδη υπάρχουσα διάγνωση. Το σύστημα αυτό είναι αποτέλεσμα του Ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος  DANAOSDANAOS﷽﷽﷽﷽ικευμ. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχε και η Ελλάδα. Με την βοήθεια των νευρωνικών δικτύων το πρόγραμμα μαθαίνει κάθε φορά που γίνεται διάγνωση μιας ελιάς και σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που έχει ήδη από τους υπόλοιπους παράγοντες, το micoDERM δίνει την πιο πλήρη και ακριβής διάγνωση για την κάθε αλλοίωση του δέρματος.

Πέρα όμως από τους παραπάνω δύο λόγους,  υπάρχουν και πολλά άλλα πλεονεκτήματα που έχουν αναγάγει το microDERM ως το καλύτερο ψηφιακό δερματοσκόπιο στον κόσμο (πάντα σύμφωνα με το FDA).
-Χρησιμοποιεί μία τελευταίας τεχνολογίας HD κάμερα που  έχει πάνω της  έγχρωμη οθόνη LCD.
-Παρέχει μεταβλητή μεγέθυνση (x15, x50, x120).
-Χρησιμοποιεί την ίδια κάμερα τόσο για μακροσκοπικές όσο και για μικροσκοπικές λήψεις.
-Αφαιρεί αυτόματα τις τρίχες που τυχόν παρεμβάλλονται κατά τη λήψη του σπίλου και μπορεί να εμποδίζουν την συμμετρία και κατ’ επέκταση την διάγνωση.
-Διαθέτει τριών ειδών φακούς λήψης που αυξάνουν την διάμετρο για τον έλεγχο σπίλων με πολύ μεγάλη διάμετρο, καθώς και την δυνατότητα λήψης είτε με πολωμένο φως είτε με λάδι.
-Κάνει αυτόματα διάγνωση στην εξέταση του κάθε σπίλου, σύμφωνα με όλους τους παράγοντες και τo σύστημα DANAOS που περιέχει (τα υπόλοιπα δερματοσκόπια δεν κάνουν αυτόματα διάγνωση).
-Έχει την δυνατότητα στην επανεξέταση να βρίσκει αυτόματα την ακριβή τοποθέτηση και μεγέθυνση της κάμερας ώστε να είναι πιο ακριβής η σύγκριση της προηγούμενης με την πρόσφατη λήψη.

Το microDERM D120 είναι εργονομικά σχεδιασμένο έτσι ώστε να είναι απόλυτα φιλικό στην χρήση του από τον ιατρό. ίναι εργονομικά σχεδιασμένο έτσι καθίναι εργονομικά σχεδιασμένο έτσι καθΣχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε με την συνεργασία πολλών γνωστών δερματολόγων από όλο τον κόσμο καθαρά για εύκολη και πρακτική χρήση. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργήθηκε ένα  τεχνολογικά πλήρες σύστημα που παρέχει διάγνωση, την πιο σύγχρονη τεχνολογία και ευκολία στην χρήση του. Έχει την δυνατότητα ψηφιακής αποθήκευσης και μετάδοσης εικόνων, καταγραφής και καταχ, ης﷽﷽﷽﷽﷽﷽ιστροφεξεργασι μετατσι καθώρησης των αποτελεσμάτων, λειτουργίες επεξεργασίας εικόνας (μέτρηση, περιστροφή), κ.α.

ΠΗΓΗ MEDIMAGE, VISIOMED

Μετά το καλοκαίρι ακολουθεί ο έλεγχος του δέρματος. Το μελάνωμα προλαμβάνεται με έγκαιρη διάγνωση.


Συντάκτης Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D., medlabnews.gr

Η έκθεση στο ήλιο, το καλοκαίρι, του δέρματός μας και μάλιστα αν αυτή έχει οδηγήσει σε έγκαυμα, αυξάνει πολύ τον κίνδυνο εμφάνισης μελανώματος.

Τα τελευταία χρόνια ανησυχητικά αυξάνονται τα κρούσματα μελανώματος στην Ελλάδα. Ο αριθµός των κρουσµάτων του μελανώματος αυξάνεται, οι οφειλόµενοι όµως σε αυτό θάνατοι ακολουθούν πτωτική πορεία, χάρη στην ενηµέρωση και ευαισθητοποίηση του κόσµου, τα προγράµµατα πρόληψης και την έγκαιρη διάγνωση.

Παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο για μελάνωμα
Οι άνθρωποι της πόλης που εκτίθενται απότομα στον ήλιο για συγκεκριμένες περιόδους (κυρίως το καλοκαίρι) και δέχονται μαζεμένη πολλή ηλιακή ακτινοβολία μέσα σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες κινδυνεύουν περισσότερο να πάθουν μελάνωμα από τους ναυτικούς και τους αγρότες. Επίσης υψηλού κινδύνου είναι όσοι έχουν πολύ λευκή επιδερμίδα (ειδικά οι Κέλτικης καταγωγής με πυρόξανθα ή κοκκινωπά μαλλιά και φακίδες). Υψηλή προδιάθεση για μελάνωμα έχουν επίσης όσοι διαθέτουν βεβαρημένο οικογενειακό ή ατομικό ιστορικό και κυρίως τα παιδιά που μέχρι την ηλικία των δέκα ετών κάηκαν άσχημα αρκετές  φορές από τον ήλιο. Αυτά τα άτομα , μεγαλώνοντας έχουν 5πλάσιες πιθανότητες να πάθουν μελάνωμα. Τέλος κινδυνεύουν περισσότερο  όσοι  κάνουν σολάριουμ που απογειώνει τον κίνδυνο μελανώματος.

Προειδοποιητικό καμπανάκι για μελάνωμα
Πρέπει να ανησυχήσουμε αν  διαπιστώσουμε αλλαγή στο σχήμα των σπίλων (από συμμετρικό ασύμμετρο), αλλαγή στο χρώμα (διχρωμία, τριχρωμία, συνδυασμούς με μαύρο, καφέ,  ακόμα και γκρι ή ροζ), αν τα όρια του σπίλου γίνουν ακανόνιστα και αν ο σπίλος μεγαλώσει ή αν η διάμετρός του ξεπερνά τα 6 χιλιοστά.. Ένας σπίλος που αιμορραγεί επανειλημμένα ή που έχει επίμονο κνησμό (φαγούρα)

Επειγόντως στον γιατρό
Οποιαδήποτε αλλαγή ωστόσο, ενός παλιού σπίλου ή εµφάνιση ενός νέου σπίλου θα πρέπει να σας οδηγήσει στο γιατρό, ακόµη κι αν δεν έχει παρέλθει το 12µηνο για την επανάληψη της εξέτασης. Η διαπίστωση ότι ένας σπίλος αλλάζει µορφολογία, µατώνει ή εµφανίζει κνησµό είναι λόγοι για να οδηγήσουν κάποιον στο γιατρό του χωρίς καθυστέρηση. Ωστόσο, το µελάνωµα δεν δίνει πάντα σηµάδια. Στις περιπτώσεις του µεταστατικού µελανώµατος, η εξέλιξη είναι συχνά ασυµπτωµατική και ο ασθενής µπορεί να µην έχει αντιληφθεί καµία αλλαγή στο σώµα του.

Διάγνωση και θεραπεία
Το μελάνωμα είναι ουσιαστικά θεραπεύσιμο εάν διαγνωστεί και αντιμετωπιστεί όσο ο όγκος είναι επιφανειακός (λεπτού «πάχους» σε ιστολογική εξέταση) και δεν έχει εισβάλει βαθιά στο δέρμα. Η έγκαιρη ανίχνευση του μελανώματος έχει, επομένως, τεράστια σημασία για την πρόγνωση των ασθενών και επιτυγχάνεται με μια απλή εξέταση του δέρματος από εξειδικευμένο γιατρό.
Ο έλεγχος του δέρματος από δερματολόγο γίνεται:
  • Με την απλή κλινική εξέταση (επισκόπηση).
  • Με τη δερματοσκόπηση (εξέταση με ειδικό φακό που «φωτίζει» τις μικροσκοπικές λεπτομέρειες των σπίλων).
  • Η σύγχρονη τεχνολογία έδωσε ένα ακόμα σημαντικό όπλο στην ιατρική. Είναι το ψηφιακό δερματοσκόπιο. Με αυτό το μηχάνημα ο γιατρός μπορεί να δει στην οθόνη του υπολογιστή μια ελιά μεγεθυμένη Χ20 Χ30 Χ60 Χ80 φορές έτσι ώστε μπορεί να δει την παραμικρή λεπτομέρεια. Είναι ένα σύστημα ηλεκτρονικής φωτογράφησης και αρχειοθέτησης των σπίλων, με ταυτόχρονη 'χαρτογράφηση' ολόκληρου του σώματος, αν αυτό είναι απαραίτητο. Aξιοποιώντας την πιο σύγχρονη τεχνολογία, το μηχάνημα βλέπει στοιχεία στον σπίλο που δεν μπορεί να δει το ανθρώπινο μάτι ενώ μεγεθύνει τόσο όσο είναι απαραίτητο για τον ιατρό για να διαγνώσει κάποια κακοήθεια. Oι εικόνες από κάθε ελιά του σώματος καταγράφονται, χαρτογραφούνται και αποθηκεύονται σε ατομικό αρχείο. Mε ειδικό πρόγραμμα τέλος αναλύεται κάθε σπίλος και εξάγεται το ποσοστό κινδύνου ανάπτυξης μελανώματος που βοηθά τον ιατρό στην απόφασή του να αφαιρέσει ή να παρακολουθήσει τον όποιο σπίλο.


Ο καλύτερος τρόπος για να καταπολεμήσει κανείς το μελάνωμα είναι να το αποφύγει, λαμβάνοντας όλα τα προληπτικά μέτρα, όπως έκθεση στον ήλιο με μέτρο και χαρτογράφηση των ελιών του δέρματος.

ΠΗΓΗ MEDLAB IATΡΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

σχετικά άρθρα του medlabnews.gr

Ιατρικό επίτευγμα Σιαμαία δίδυμα χωρίζονται επιτυχώς. Τι είναι τα σιαμαία;


Eπιμέλεια: Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D,  medlabnews.gr
Στις 29 Αυγούστου στο νοσοκομείο  Le Bonheur Children's Hospital στο Μέμφις του Τενεσί, μετά από επιτυχημένη, 13 ωρών χειρουργική επέμβαση χωρίστηκαν δίδυμα σιαμαία. 
Τα σιαμαία ήταν πλάτη με πλάτη και ενώνονταν στην σπονδυλική στήλη και την λεκάνη. 

Τα σιαμαία είναι δίδυμα που τα σώματα τους είναι ενωμένα σε ορισμένα σημεία όταν γεννιούνται. Τα σιαμαία δημιουργούνται όταν, στα αρχικά στάδια της ανάπτυξης, μετά την ένωση ωαρίου και σπερματοζωαρίου, δεν ολοκληρώνεται ο διαχωρισμός των κυττάρων, όπως συμβαίνει σε φυσιολογικές καταστάσεις. Η πιθανότητα εμφάνισης τους είναι περίπου 1 στις 200.000 γεννήσεις, ενώ τα 3 στα 4 σιαμαία, για αγνώστους λόγους, είναι κορίτσια.

Ο διαχωρισμός εξαρτάται από το βαθμό σύνδεσης των σωμάτων, αλλά και από τα εσωτερικά ζωτικά όργανα που μοιράζονται τα σιαμαία. Το 2003 ολόκληρος ο κόσμος παρακολούθησε, με κομμένη την ανάσα, την ιστορία δύο Ιρανών σιαμαίων κοριτσιών που αν και ήταν ενωμένα στο κεφάλι, είχαν διαφορετικούς εγκεφάλους. Η επέμβαση διαχωρισμού επιχειρήθηκε στη Σιγκαπούρη, αλλά και τα δύο κορίτσια πέθαναν στο χειρουργείο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως είναι στην ύπαρξη μίας μόνο καρδιάς, εγείρονται σοβαρά ηθικά διλήμματα, αφού για να ζήσει το ένα από τα σιαμαία, θα πρέπει να πεθάνει το άλλο. Ποιος, όμως, και με ποια κριτήρια θα πάρει την απόφαση να θυσιάσει το ένα από τα δύο παιδιά;

ΠΗΓΗ ASSOCIATED PRESS




Αντιμετωπίστε το άγχος και την κατάθλιψη που φέρνουν η οικονομική κρίση και τα φοροεισπραχτικά μέτρα

Eπιμέλεια: Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D,  medlabnews.gr


Η οικονομική κρίση πλήττει σοβαρά την ψυχική υγεία, είχε προειδοποιήσει από το 2008 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Τότε αδιαφορούσαμε διότι είχαμε ακόμη ελπίδες, αλλά τώρα βιώνουμε επώδυνα αυτή την προειδοποίηση. Τα τραγικά περιστατικά θα αυξηθούν δραματικά.
Οι έρευνες δείχνουν ότι στις εταιρίες που έγιναν περικοπές μισθών ή απολύσεις διπλασιάστηκαν τα συμπτώματα καταθλίψεων. Είναι μάλιστα εντυπωσιακό ότι σε ορισμένες περιπτώσεις καταγράφηκαν πιο έντονα συμπτώματα σε αυτούς που ζούσαν υπό την απειλή της απόλυσης, παρά σε όσους πραγματικά απολύθηκαν. Οι ψυχικές συνέπειες της απώλειας, του χρόνιου stress και της ανεργίας είναι παρόμοιες και χαρακτηρίζονται από έντονα συναισθήματα άγχους, ανασφάλεια, νευρικότητα και εκνευρισμό, θυμό, ανησυχία, συναισθήματα ενοχής, αύξηση της χρήσης ουσιών όπως το αλκοόλ, δυσκολία συγκέντρωσης, αποδιοργάνωση, αύξηση της βίας και της εγκληματικότητας και ακόμη, σε κάποιες περιπτώσεις, αύξηση των αυτοκτονιών. Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα και οι δυσλειτουργικές συμπεριφορές είναι πιθανές συνέπειες και αναμενόμενες όσον αφορά σε άτομα ή μονάδες. Όμως, επειδή η κρίση είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, μπορεί κάποιος να προβλέψει και συνέπειες σε επίπεδο ομάδων, μικρών ή μεγάλων, όπως π.χ. συνέπειες στην οικογένεια, στο χώρο εργασίας και σε ευρύτερες κοινωνικές ομάδες.

Ο φόβος και η αβεβαιότητα για το αύριο, η αύξηση της ανεργίας, οι απολύσεις, οι περικοπές στους μισθούς και η αδυναμία πληρωμών δοκιμάζουν σημαντικά τους δείκτες υγείας των περισσότερων Ελλήνων.
Αυτό που, κυρίως, απασχολεί όλους μας, ωστόσο, είναι ότι η κρίση «απειλεί» την επιβίωσή μας και, ασφαλώς, και αυτήν των παιδιών μας. Με λίγα λόγια, θα λέγαμε πως προδιαγράφεται ένα δυσοίωνο μέλλον για όλους μας. Το γεγονός αυτό, μας δημιουργεί, πολύ συχνά, την αίσθηση ότι δεν έχουμε τον έλεγχο της κατάστασης. Σε όλο αυτό το κλίμα αβεβαιότητας συντελεί και το ότι ερχόμαστε, σχεδόν καθημερινά, σε επαφή με πρωτάκουστους οικονομικούς όρους, όπως τα spreads, τα ομόλογα, οι κερδοσκόποι κ.α.

Η αντιμετώπιση της κατάστασης, για παράδειγμα της απόλυσης μας, δεν βρίσκεται «στα χέρια μας» και δεν μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε μία φορά και αυτή να τελειώσει. «Αιωρείται από πάνω μας» θα μπορούσαμε να πούμε. Μία κατάσταση την οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε ή να ξέρουμε πως να αντιδράσουμε απέναντί της, μεγεθύνει υπερβολικά το άγχος μας. Ακόμη και αν βρισκόμασταν απέναντι σε ένα επικίνδυνο δηλητηριώδες φίδι, θα μπορούσαμε να τρέξουμε μακριά του ή να το πετάξουμε μακριά με ένα κλαδί. Στην περίπτωση του οικονομικού άγχους, ο άνθρωπος πέραν του αν καταφέρει, να εργάζεται σε δύο δουλειές, δεν μπορεί να αυξήσει το εισόδημα του προκειμένου να ανταποκριθεί. Πρόκειται για μία κατάσταση άγχους, πιο «ύπουλης» και ψυχοφθόρας αφού η απειλή είναι «μη ορατή» στα μάτια μας και επιπλέον συνεχής και παρατεταμένη σε διάρκεια, απειλώντας το ένστικτοι της επιβίωσής μας.
Έρευνες έχουν αποδείξει ότι όταν ο άνθρωπος βρίσκεται σε παρατεταμένο άγχος, υπάρχουν σημαντικότατες επιδράσεις στην ψυχική του διάθεση, και κατ’ επέκταση στον οργανισμό του, π.χ. η μείωση της άμυνας του οργανισμού, μέσα από έναν πολύπλοκο μηχανισμό που οφείλεται στην επικοινωνία νευρικού και αμυντικού συστήματος του οργανισμού μας.


Το κέφι στις παρέες είναι πεσμένο καθώς οι συζητήσεις ξεκινούν από το ερώτημα «Πόσα σας κόβει εσάς από το μισθό σας», συνεχίζουν στο «τι έξοδα σκέφτεστε να κόψετε» και καταλήγουν στο συμπέρασμα «ούτε στον ιδιωτικό τομέα θα τη βγάλουμε καθαρή».

Στην αρχή υπάρχει η ελπίδα στον άνθρωπο ότι τα μέτρα δεν θα εφαρμοσθούν, ή ότι δεν θα τον επηρεάσουν ή πως τελικά κάτι θα αλλάξει. Μετά περνάμε στην συνειδητοποίηση. Εκεί αρχίζει η αντίδραση που μπορεί να έχει οργή, βία, επιθετικότητα ή προσαρμοστικές κινήσεις από κάποιους.
Πολλά ζητήματα τα οποία είτε ήταν σε λανθάνουσα κατάσταση, είτε υπήρχαν ως προδιάθεση, φτάνουν στην επιφάνεια. Ερχόμαστε αντιμέτωποι με λανθασμένες επιλογές, αποτυχημένες σχέσεις ή γάμους, δηλαδή την πηγή του προβλήματος. Εκεί αρχίζουν τα δύσκολα.
Εκδηλώνονται  νευρώσεις, καταθλίψεις, κρίσεις πανικού, φοβίες και φυσικά έχουμε σωματοποιήσεις στο πεπτικό, το αναπνευστικό κλπ.
Παράλληλα, παρατηρούμε μια αύξηση των καρδιαγγειακών προβλημάτων περίπου κατά 20%, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που καταφεύγουν σε ουσίες, όπως το αλκοόλ,  λόγω της δυσκολίας τους να αντιμετωπίσουν τα πολλαπλά οικονομικά τους προβλήματα. Οργή, ανασφάλεια, απογοήτευση και φόβος για το μέλλον είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν σύμφωνα με νέα έρευνα στην οποία αναγράφονται οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης.

Ένας επιπλέον παράγοντας που μπορεί να αυξήσει το άγχος που βιώνουν οι άνθρωποι από την οικονομική κρίση στην χώρα μας, όσο περίεργο και αν ακούγεται είναι η ηθική τους. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν ότι θίγεται η αξιοπρέπεια και η εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους όταν έχουν οικονομικές οφειλές προς τις οποίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Το μυαλό τους βιώνει μία επιπλέον «απειλή», την απειλή απέναντι στην αυτοεικόνα τους, που περιλαμβάνει στοιχεία όπως η εντιμότητα, το κύρος τους κλπ. Πρόκειται για ευαίσθητους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν ανατραφεί με τις αξίες αυτές. Στην σημερινή εποχή όμως, προκειμένου να μειώσουν το άγχος τους, πρέπει το μυαλό τους να «μάθει» ότι δεν απειλείται, λόγω της έκτασης των καταστάσεων, η αξιοπρέπειά τους. Άνθρωποι που η ηθική τους διαφέρει όσον αφορά αυτό το κομμάτι, δεν βιώνουν αυτό το επιπλέον άγχος, πέραν αυτού της επιβίωσης.

Η ουσιαστική αντιμετώπιση βρίσκεται στην προσπάθεια επιβολής της λογικής σκέψης πάνω στην συναισθηματική αντίδραση του άγχους. Στον γραπτό λόγο, και μιλώντας γενικά, πιθανά ακούγεται θεωρητική ως λύση. Για τον λόγο αυτό κάθε άνθρωπος, έστω και με βοήθεια, πρέπει να προσπαθήσει να επανεξετάσει με την λογική του, τους κινδύνους που θεωρεί ότι αντιμετωπίζει λόγω της οικονομικής κρίσης και αν πραγματικά οι κίνδυνοι αυτοί είναι τόσο άμεσοι. Το άγχος έχει την ιδιότητα να επηρεάζει την λογική μας σκέψη, και να την παραλύει. 

Η απελπισία που νιώθει κάποιος μέσα σε αυτή την κατάσταση είναι δικαιολογημένη αλλά το πως αντιδρούμε έχει να κάνει με τις πεποιθήσεις μας. Το παράδοξο είναι πως με το να κατανοήσουμε τι είναι αυτό που δεν μπορούμε να αλλάξουμε, μπορούμε αντίστοιχα να αποδεχτούμε τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε μέχρι ένα σημείο να ελέγξουμε τη ζωή μας. Εφόσον κάποιες συνθήκες δεν αλλάζουν, πρέπει να βρούμε τους τρόπους να είμαστε καλά, υγιείς και ισορροπημένοι μέσα σε αυτές.
 Η αξιολόγηση και η καταπολέμηση των σκέψεων και συμπεριφορών που διατηρούν και ενισχύουν τα αρνητικά συναισθήματα είναι μια πρώτη γραμμή προσέγγισης για την αντιμετώπιση των ψυχολογικών επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιήσουμε το μυαλό μας για να καθορίσουμε το πρόβλημα στη σωστή του διάσταση,  απαγορεύοντας στα κατακλυσμιαία αρνητικά συναισθήματα να μας παρασύρουν. Η επιβολή της λογικής σκέψης πάνω στην συναισθηματική αντίδραση του άγχους επανεξετάζοντας με τη λογική τους πραγματικούς κινδύνους  που θεωρεί  το άτομο πως θα αντιμετωπίσει λόγω της κρίσης, που και με ποιόν τρόπο θα τον επηρεάσουν και αν πραγματικά οι κίνδυνοι αυτοί είναι τόσο άμεσοι, είναι μια βασική επανεξέταση που θα τον βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων με καθαρό νου και στο να αποκτήσει μια πιο ψύχραιμη ματιά προς το μέλλον.
Ο άνθρωπος καλείται να αναθεωρήσει τις αξίες του, το σύστημα που αξιολογεί το περιβάλλον του. Μπορεί να ανακαλύψει κάποια άλλα πράγματα, τα οποία ήταν ξεχασμένα τα τελευταία χρόνια. Πρέπει να βρει νέες πηγές για να αντλεί ευχαρίστηση. Νέους τρόπους που θα διασκεδάζει. Νέους τρόπους που ίσως είναι παραδοσιακοί. Δηλαδή το να συγκεντρωνόμαστε σε σπίτια και να μαγειρεύουμε ή να πίνουμε ένα κρασί , δε νομίζω ότι είναι τόσο καινούργιος τρόπος διασκέδασης. Μας βοηθά πάντως περισσότερο και ουσιαστικότερα από το να πάμε σε ένα μέρος με δυνατή μουσική και να πιούμε. Η επικοινωνία  είναι σε σημαντικό βαθμό το κλειδί. Ακούστε το συνάνθρωπο σας. Συγκεντρωθείτε με φίλους. Μιλήστε, ανοιχτείτε ο ένας στον άλλο. Βρείτε πράγματα να πείτε με συγγενείς και φίλους. Διάβασε ένα βιβλίο. Επισκεφτείτε μια έκθεση ζωγραφικής. Ανακάλυψε λίγο παραπάνω τη φύση. Αναπνεύστε, περπατήστε περισσότερο. Επενδύστε σε αυτά που πραγματικά σας γεμίζουν και σας ευχαριστούν και δεν χρειάζονται χρήματα. Η ζωή δεν έχει μόνο υλικά πράγματα. Ανακαλύψτε τον εαυτό σας, πλευρές που είχατε ξεχάσει. Δείτε την κρίση ως μια ευκαιρία συνολικής αναθεώρησης.
Δεν είναι εύκολο να ανακαλύπτουμε τις αισιόδοξες πλευρές. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι έχουμε μια μεγάλη δύναμη. Την ικανότητα προσαρμογής που μας διέσωσε πάντα στο πέρασμα των αιώνων. Δεν είναι αυτονόητο ότι όλοι οι άνθρωποι είναι σε θέση να ελιχθούν άμεσα και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά αυτή τη νέα κατάσταση. Πρέπει όμως να κινητοποιήσουμε αυτούς τους μηχανισμούς προσαρμογής, όσο κι αν ακούγεται θεωρητικό είναι πολύ πρακτικό. Ο καθένας μπορεί να βρει ένα τρόπο να το κάνει, αρκεί να προσπαθήσει κι αν δεν μπορεί μόνος του, υπάρχουν άνθρωποι δίπλα που θέλουν να τον βοηθήσουν. Η αλληλοβοήθεια σε περιόδους όπως η σημερινή είναι πολύτιμη για την κοινωνία μας.

Υπάρχει όμως σε πολλούς ανθρώπους μια τάση αναχωρητισμού. Υπάρχει αυτή η  τάση διότι πολλοί άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με την κατάθλιψη  τους. Μέχρι τώρα υπήρχε ένας τρόπος διαχείρισης αυτής της κατάστασης μέσω του shopping therapy. Τώρα όμως αυτό δεν μπορεί να συμβεί πλέον και δημιουργεί περισσότερα προβλήματα. Βεβαίως το να κλειστεί κάποιος στο σπίτι του είναι μια από τις τελευταίες επιλογές, διότι δεν βοηθάει καθόλου την κατάσταση.
Αυτήν την εποχή υπάρχει ένας σύμμαχος που πρέπει να τον εκμεταλλευθούμε άμεσα. Ο σύμμαχος αυτός είναι ο θυμός. Ο θυμός ως συναίσθημα είναι ενέργεια που κατ’ εξοχήν οδηγεί σε δράση, σε αντίθεση με την κατάθλιψη ή το άγχος, που μπορεί να οδηγήσουν και σε παραλυσία. Όσο, λοιπόν, υπάρχει ο θυμός, μπορεί κανείς να το χρησιμοποιήσει για να δράσει σε ατομικό και σε συλλογικό επίπεδο. Ο καθένας χωριστά πρέπει να αναλάβει τώρα, όχι αύριο, την προσωπική του μάχη σε συνεργασία με όλους τους άλλους.

Αξίζει, επίσης, να κατανοήσουμε ότι η οικονομική κρίση μας «αγγίζει» όλους, την κάθε ελληνική οικογένεια και, πλέον, «χτυπά την πόρτα» και της κάθε ευρωπαϊκής οικογένειας. Δεν χρειάζεται να αποφεύγουμε το πρόβλημα και τις δυσκολίες που περνάμε μέσα από την αντίληψη του «μην το σκέφτεσαι», «όλα θα πάνε καλά». Είναι απαραίτητο να βλέπουμε το κάθε ζήτημα που προκύπτει στην οικογένεια κατάματα και να προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε.
Προκειμένου να χαλαρώσουμε από το άγχος και την πίεση χρειάζεται καλή διατροφή, άσκηση, επαρκής ύπνος και καθημερινός χρόνος για ξεκούραση και χαλάρωση. Είναι απαραίτητο, να φροντίσουμε το σώμα μας και να σεβαστούμε τα όρια και τις αντοχές μας. Δεχόμενοι ότι «δεν εξαρτώνται όλα από μένα» πετυχαίνουμε να αναγνωρίσουμε τις δυνατότητές μας.
Παράλληλα, είναι πολύ σημαντικό να συμμετέχουμε σε ευχάριστες δραστηριότητες, μέσα από μια γενικότερη προσπάθεια να ενισχύσουμε τις κοινωνικές μας επαφές και να δομήσουμε ένα υποστηρικτικό δίκτυο.
Εστιαστείτε σε αυτά που πραγματικά αξίζουν στη ζωή σας. Μπορεί να είναι η οικογένειά σας, ο σύντροφος σας, τα παιδιά σας, οι καλοί σας φίλοι, κάποιο hobby, κάποια ενδιαφέροντα που μπορεί να είχατε παραμελήσει. Δώστε χρόνο σε όλα αυτά.

Εστιαστείτε σε αυτά που μπορείτε να ελέγξετε. Μόνο σε αυτά μπορείτε να επιδράσετε και να τα προσαρμόσετε όπως επιθυμείτε.
Τέλος, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως δε διστάζουμε να αναζητήσουμε βοήθεια όταν νιώσουμε ότι βρισκόμαστε σε αδιέξοδο και πρώτα από όλα, ζητούμε τη στήριξη από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον και αν δε βρούμε ανακούφιση εκεί, από κάποιον ειδικό ψυχίατρο ή ψυχολόγο. Ακόμα και μία συνεδρία στον ψυχολόγο μπορεί να είναι χρήσιμη και ανακουφιστική.



Ελεγχος οπτικής οξύτητας από το iphone.



Eπιμέλεια:Αλέξανδρος Γιατζίδης, M.D, medlabnews.gr
Υπάρχουν χιλιάδες ιατρικές εφαρμογές για το iphone, όπως ιατρικά λεξικά, ιατρικοί άτλαντες, προγράμματα για ενημέρωση ιατρών αλλά και ασθενών αλλά και πιο πρακτικά προγράμματα όπως αυτό που σας είχα παρουσιάσει παλαιότερα για τον έλεγχο της ακουστικής οξύτητας
Ένα πολύ πρακτικό πρόγραμμα που υπάρχει δωρεάν στο Αpp Store είναι το ΕyeChart. To πρόγραμμα αυτό μπορεί να κάνει έλεγχο της οπτικής οξύτητας χρησιμοποιώντας το διάγραμμα Snellen. Το όνομα του προέρχεται από το όνομα της Ολλανδής οφθαλμιάτρου Herman Snellen η οποία το ανέπτυξε το 1862.
Η οπτική οξύτητα αποτελεί μια σχετικά γρήγορη και απλή μέθοδο για την αξιολόγηση της διακριτικής ικανότητας της όρασής μας. Στην κλινική πράξη αποτελεί αναπόσπαστο και σημαντικό κομμάτι κάθε οφθαλμολογικής εξέτασης, και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο των διαθλαστικών σφαλμάτων και της παθοφυσιολογίας του οφθαλμού (π.χ. στη διάγνωση ή και την καταγραφή της εξέλιξης οφθαλμικών παθήσεων, στην παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας διαφόρων θεραπευτικών μεθόδων). Επιπλέον, κρίνεται απαραίτητη για τον καθορισμό κριτηρίων επιλογής που καθορίζουν διεθνώς την οπτική «ετοιμότητα» στην οδήγηση, και στην πλοήγηση αεροσκαφών. Είναι εμφανές ότι ο έλεγχός της πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Πως λειτουργεί το EyeChart; Κρατάτε το iphone σε απόσταση χεριού και τρέχουμε το πρόγραμμα.  Το EyeChart ξεκινώντας από την μικρότερη γραμμή του θέματος προς την μεγαλύτερη, θα σας πει πόσο καλή ή κακή είναι η όραση σας. 
Σίγουρα δεν αντικαθιστά τον γιατρό το EyeChart  αλλά μπορεί να αποτελέσει ένα καλό βοήθημα ειδικά  αν έχετε πρόβλημα με τα μάτια σας. Ακόμα μπορεί να χρησιμεύσει και σαν παιχνίδι σε ένα πάρτι ή στο γραφείο κάνοντας έλεγχο ο ένας στον άλλο. 
Όπως προανέφερα η εφαρμογή EyeChart είναι διαθέσιμη από το iPhone App Store, ή στο iTunes, δωρεάν.
Πηγή ΑppStore

Είναι έτοιμο το παιδί σας να πάει στο σχολείο; Μήπως έχει μαθησιακά προβλήματα;

Επιμέλεια Κική Τσεκούρα, MEDLABNEWS.GR
Η ανίχνευση των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων ενός παιδιού έχει τεράστια σημασία. Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση του μαθησιακού προβλήματος βοηθάει στην επιτυχή αποκατάσταση και στην αποφυγή των ψυχολογικών προβλημάτων που προκαλεί η καθημερινή αποτυχία και απόρριψη που εισπράττουν αυτά τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι.

Με τον όρο σχολική ετοιμότητα εννοούμε την ωρίμανση του παιδιού, δηλαδή την κατάσταση στην οποία το παιδί έχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να μπορέσει να αποκτήσει μια νέα γνώση ή δεξιότητα. Η ομαλή μετάβαση και ένταξη του παιδιού στην Α΄ Δημοτικού.
Η σχολική ετοιμότητα διακρίνεται
Στη γνωστική ( την ικανότητα να μαθαίνει το παιδί συγκεκριμένες δεξιότητες και γνώσεις) και
Στην κοινωνική (την ικανότητα να λειτουργήσει κοινωνικά στο σχολείο και να συμμετάσχει σε κοινές δραστηριότητες με τους άλλους).
Αυτές οι δύο πλευρές της σχολικής ετοιμότητας δεν είναι πάντα ανεπτυγμένες σε πλήρη αρμονία. Για παράδειγμα ένα παιδί μπορεί να είναι έτοιμο γνωστικά ή γλωσσικά, αλλά μπορεί να είναι ανώριμο κοινωνικά ή το αντίστροφο. Οπότε η σχολική ετοιμότητα είναι ένα σύνολο ικανοτήτων που μπορεί να χαρακτηριστεί ως : σχεδόν κάτω του μέσου όρου, κατά μέσο όρο, και άνω του μέσου όρου σε σχέση με την πλειονότητα των παιδιών που βρίσκονται στην ίδια ηλικία.
Ποιος είναι έτοιμος για ποιον και πότε;
Είναι φυσιολογικό για τα παιδιά να μάθουν τις διαφορετικές δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς. Θα ήταν άτοπο να κρίνουμε τη σχολική ετοιμότητα με βάση ένα τυποποιημένο σύνολο δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Παρόλο που το σχολείο είναι λογικό να αναμένει ότι τα παιδιά που εισέρχονται από το νηπιαγωγείο είναι ενεργοί και πρόθυμοι μαθητές, δεν είναι λογικό να αναμένεται ότι όλα τα εξάχρονα έχουν το ίδιο επίπεδο προετοιμασίας για την έγκαιρη ανάγνωση, τα μαθηματικά ή τις κοινωνικές δεξιότητες. Η υποχρέωση του σχολείου είναι να διδάξει τα παιδιά στο επίπεδο το οποίο βρίσκονται και να ανταποκριθεί στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Η υποχρέωση του παιδιού είναι να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του σχολείου κατά την είσοδο του.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των παιδιών που είναι έτοιμα για το σχολείο;
Για να αποφασισθεί εάν ένα παιδί είναι «έτοιμο για το σχολείο», όλοι αυτοί οι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Παρακάτω αναφέρονται μερικές από τις βασικές δεξιότητες που θα πρέπει ένα παιδί να έχει αναπτύξει κατά την είσοδο του στο δημοτικό σχολείο.
    Να είναι σε θέση να ακολουθήσει δομημένες καθημερινές δραστηριότητες
    Να είναι σε θέση να αυτοεξυπηρετείται (ντύσιμο, τουαλέτα)
    Να είναι ικανό να προσέχει αυτά που λέει κάποιος άλλος (διατήρηση προσοχής)
    Να είναι σε θέση να συνεργαστεί με τα άλλα παιδιά
    Να είναι σε θέση να ακολουθεί απλούς κανόνες
    Να έχει αναπτύξει βασικές γνωστικές δεξιότητες (χρώματα, σχήματα)
    Να είναι σε θέση να γράψει ή να αντιγράψει το όνομά του
    Να είναι σε θέση να συνδέει ήχους με συλλαβές και γράμματα (φωνολογικές δεξιότητες)
    Να κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό


Επίσης για την έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών προβλημάτων, οι ακόλουθες ενδείξεις μπορούν να βοηθήσουν να εντοπίστουν τα παιδιά που θα αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στη μαθητική τους ζωή:
    Όταν μιλάνε, κάνουν αναγραμματισμούς (πχ λένε Παθαναϊκός αντί για Παναθηναϊκός).
    Μπερδεύουν λέξεις που μοιάζουν ηχητικά (πχ γεμίσει/γεννήσει).
    Έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και κάνουν γραμματικά και συντακτικά λάθη.
    Δυσκολεύονται να αποστηθίσουν τραγουδάκια.
    Αδυνατούν να διηγηθούν κάτι που τους συνέβη ή να αφηγηθούν μια ιστορία παραθέτοντας τα γεγονότα στη σωστή χρονική αλληλουχία. Οι προτάσεις τους δεν είναι ολοκληρωμένες νοηματικά.
    Δυσκολεύονται να ονομάσουν αντικείμενα που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον τους με αποτέλεσμα να κάνουν παύσεις ψάχνοντας να βρουν τη σωστή λέξη καθώς μιλάνε, ή να καταφεύγουν σε χειρονομίες προκειμένου να επικοινωνήσουν με το συνομιλητή τους.
    Δυσκολεύονται ενδεχομένως να σχεδιάσουν ορισμένα σχήματα (πχ ρόμβος).
    Δεν ξέρουν να γράψουν το όνομά τους ή το γράφουν λάθος.
    Συγχέουν γράμματα που μοιάζουν οπτικά (πχ φ/θ, γ/χ).
    Ξεχνούν τις οδηγίες που δίνει η δασκάλα σχετικά με τις ασχολίες τους μέσα στην τάξη ή τι πρέπει να ετοιμάσουν για την επόμενη μέρα.
    Ξεχνούν τα πράγματά τους στο σχολείο.
    Αφαιρούνται και αδυνατούν να μείνουν συγκεντρωμένα σε μια δραστηριότητα.
    Δυσκολεύονται να επαναλάβουν με τη σωστή σειρά τις ημέρες της εβδομάδας και τις εποχές.
    Επίσης δυσκολεύονται στη σωστή χρήση χρονικών επιρρημάτων (πχ πριν, τώρα, μετά, χθες, αύριο) και συχνά υστερούν στην κατανόηση χωρικών εννοιών.
     
Δυστυχώς, η έλλειψη κατανόησης από το άμεσο περιβάλλον του παιδιού, η κριτική και η απόρριψη μπορούν να δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο την ήδη φορτισμένη κατάσταση. Οι γονείς συχνά αφήνουν το χρόνο να κυλήσει γιατί δε γνωρίζουν ότι μπορούν να κάνουν κάτι για την ουσιαστική αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, ενώ παράλληλα ελπίζουν ότι αυτές οι δυσκολίες του παιδιού τους θα εξαφανισθούν –ως δια μαγείας- καθώς αυτό θα μεγαλώνει και θα ωριμάζει.

Ωστόσο, η έγκαιρη παρέμβαση είναι καθοριστική. Η σωστή συναισθηματική και εκπαιδευτική προσέγγιση του παιδιού είναι δυνατόν να αλλάξει αποφασιστικά τη στάση του απέναντι στο σχολείο.


Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν στην σχολική προετοιμασία του παιδιού τους;
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν τις δεξιότητες που πρέπει για να είναι καλύτερα προετοιμασμένα για το σχολείο. Η παρακάτω λίστα είναι μια συλλογή από δραστηριότητες που οι γονείς μπορούν να κάνουν με τα παιδιά τους:
    Διαβάστε βιβλία μαζί με το παιδί σας.
    Αφιερώστε του χρόνο παίζοντας και συζητώντας μαζί του
    Δημιουργείστε ρουτίνες που το παιδί σας πρέπει να ακολουθήσει (όπως είναι οι χρόνοι των γευμάτων, του ύπνου κ.α)
    Προωθήστε την πνευματική ανάπτυξη του παιδιού σας δείχνοντας και ενθαρρύνοντας το να σκεφτεί για τον κόσμο γύρο του
    Υιοθετήστε παιχνίδια που βοηθούν στη ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων
    Διασφαλίστε ευκαιρίες για να αναπτυχθούν οι κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού σας (ένταξη σε παιδικό σταθμό, βόλτες σε παιδότοπο, πάρκο κ.α.)
    Ενθαρρύνετε συμπεριφορές που δείχνουν σεβασμό, ευγένεια, κατανόηση
    Ενθαρρύνετε τα παιδιά να αναλάβουν ευθύνες για την οικοδόμηση της ανεξαρτησίας μέσα από απλές δουλειές όπως το μάζεμα των παιχνιδιών και των ρούχων τους.
Πήγες:
-Katherine Crissman Kolb, & Jennifer L. Halko Indiana University of Pennsylvania
-Mary Ann Rafoth, PhD, NCSP, Erin L. Buchenauer
-Golant, S., & Golant, M. (1999). Kindergarten: It isn’t what it used to be
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων