MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Επίσκεψη 1ου ΠΤ ΕΝΕ στο ΓΝ Μυτιλήνης, Μ.Υ. ΠΕΔΥ και Κέντρο Κράτησης Προσφύγων στη Μόρια Μυτιλήνης

Kλιμάκιο εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου του 1ου Περιφερειακού Τμήματος Αττικής & Νήσων Αιγαίου της ΕΝΕ και εκπροσώπου του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Διοίκησης, πραγματοποίησε επίσκεψη στο Γ.Ν. Μυτιλήνης «ΒΟΣΤΑΝΕΙΟ», στη Μονάδα Υγείας(Μ.Υ) ΠΕΔΥ και στο Κέντρο Κράτησης Προσφύγων στη Μόρια, με σκοπό την ενημέρωση και την καταγραφή των υγειονομικών αναγκών, έτσι όπως διαμορφώνονται από την επίδραση του προσφυγικού προβλήματος καθώς και την διερεύνηση τρόπων βοήθειας.
Στο Γ.Ν. Μυτιλήνης «ΒΟΣΤΑΝΕΙΟ», το κλιμάκιο των εκπροσώπων συναντήθηκε με τον Αναπληρωτή Διοικητή, την Διευθύντρια και τις Προϊστάμενες Νοσηλευτικών Τομέων,  τον Πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων του Νοσοκομείου και ενημερώθηκε αναλυτικά για τα προβλήματα και τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που αντιμετωπίζουν από τον Μάιο του 2015 έως σήμερα, όπως, επιπλέον φόρτο εργασίας από την αυξανόμενη ροή προσφύγων, έλλειψη προσωπικού, δυσκολία επικοινωνίας, έλλειψη μεταφραστών, διαφορετική κουλτούρα κλπ. καθώς και αυξημένες υγειονομικές ανάγκες.
Στη Μ.Υ του ΠΕΔΥ, το κλιμάκιο συναντήθηκε με τον Διευθυντή Ιατρό,  την Προϊσταμένη και τις Νοσηλεύτριες της M.Y και ενημερώθηκε τόσο για τα λειτουργικά προβλήματα της Μ.Υ., όπως έλλειψη μαστογράφου όσο και για το οξύ πρόβλημα που αντιμετωπίζει με τις ελλείψεις σε προσωπικό που εμποδίζει την ανάπτυξη αναγκαίων υπηρεσιών, όπως είναι η Κατ’ οίκον Νοσηλεία καθώς και τη μη καταβολή δεδουλευμένων υπερωριών των νοσηλευτών από το Σεπτέμβριο του 2015.
Στο Κέντρο Κράτησης Προσφύγων στη Μόρια, με τη βοήθεια και τη συνοδεία των Γιατρών του Κόσμου, το κλιμάκιο επισκέφθηκε όλους τους χώρους περίθαλψης των προσφύγων και ενημερώθηκε για τις υγειονομικές ανάγκες (πχ. απουσία εμβολιασμών) και τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Βρέφη, ασυνόδευτα παιδιά και ενήλικες, εγκλωβισμένοι σε ένα χώρο, χωρίς προοπτική και ελπίδα, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν το αβέβαιο μέλλον, με τη μοναδική στήριξη από το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, που προσπαθεί να ανταποκριθεί με ψυχραιμία και επαγγελματισμό στη διασφάλιση αυτών των αναγκών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του 1ουΠΤ της ΕΝΕ, εκφράζει την αμέριστη συμπαράστασή του στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό του νησιού, που καθημερινά δίνει το δικό του αγώνα, για να ανταποκριθεί στις πρωτόγνωρες καταστάσεις του προσφυγικού προβλήματος, όπου μέσα στο απαράδεκτο καθεστώς του εγκλεισμού των προσφύγων, τα προβλήματα αναπόφευκτα διογκώνονται και καλεί την Πολιτεία να συμβάλλει άμεσα και αποτελεσματικά στην επίλυση των υγειονομικών αναγκών που αντιμετωπίζουν οι δημόσιες δομές υγείας Μυτιλήνης, ώστε  να διασφαλιστεί η Δημόσια Υγεία όλου του πληθυσμού.

Για το Περιφερειακό Συμβούλιο του 1ου ΠΤ Αττικής & Νήσων του Αιγαίου

Ο  Πρόεδρος                                                                             Η  Γεν. Γραμματέας



Πιστόλας Δημήτριος                                                             Μπελαλή  Κωνσταντία

Θεατρικό δρώμενο από την ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ-κίνηση, για την Παγκόσμια Ημέρα κατά της νόσου Πάρκινσον


Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της νόσου Πάρκινσον, Η ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ-κίνηση, Ελληνική εταιρεία εθελοντών και ασθενών, διοργανώνει ένα θεατρικό δρώμενο με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από τη νόσο. Το δρώμενο παρουσιάζει στιγμές της καθημερινότητας από την ζωή και τα συναισθήματα ενός ανθρώπου με νόσο Πάρκινσον και προτρέπει τους ασθενείς να κινηθούν με την υποστήριξη της οικογένειάς τους και των Κοινοτήτων της ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ κίνηση.
Το δρώμενο παρουσιάζεται από την εθελοντική Θεατρική Ομάδα 510, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πάρκινσον και είναι βασισμένο στο σωματικό θέατρο και τον δομημένο αυτοσχεδιασμό. Μέσα από έρευνα, προσωπικές εμπειρίες και ιατρικές συμβουλές, οι ηθοποιοί δομούν μια performance που "συστήνει" στο ευρύ κοινό τη νόσο και τις δυσκολίες της και προτρέπει τους ασθενείς να διατηρήσουν τη θέλησή τους να "κινηθούν μαζί μας", για μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Η νόσος Πάρκινσον δεν είναι μόνο τρέμουλο. Είναι ένα σύνολο συμπτωμάτων που επηρεάζει την κίνηση, το συναίσθημα και την σκέψη. Αφορά όλες τις ηλικίες ακόμα και νέους στην παραγωγική ηλικία, θέτοντας σε κίνδυνο την εργασία τους.

Το δρώμενο #KinisouMaziMas θα λάβει χώρα στον πεζόδρομο της Πλατείας Κοραή, το Σάββατο 9 Απριλίου 2016 και ώρα 11:00 με 14:00, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πάρκινσον.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της φαρμακευτικής εταιρείας AbbVie.


Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τον ιστότοπο www.parkinsonportal.gr

Η Εταιρεία Νόσου Alzheimer Αθηνών, υποστηρίζει το δύσκολο έργο των φροντιστών ατόμων με άνοια

ΗΜΕΡΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗ 2016, Μια εκδήλωση με βαρύνουσα σημασία

Η Ημέρα του Φροντιστή είναι ο θεσμός που έχει καθιερωθεί εδώ και οκτώ χρόνια από την Εταιρεία Νόσου Alzheimer και Συναφών Διαταραχών Αθηνών, ως ένδειξη αναγνώρισης του δύσκολου έργου που επιτελούν οι φροντιστές των ατόμων με νόσο Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας.  Η Εταιρεία Νόσου Alzheimer και Συναφών Διαταραχών Αθηνών με σεβασμό, υπευθυνότητα και συνέπεια συμπαραστέκεται στον φροντιστή, ενισχύοντας τις δεξιότητες που απαιτεί ο δύσκολος ρόλος του και προσφέροντας ανακούφιση στη δύσκολη καθημερινότητα του. 

Η Ημέρα του Φροντιστή 2016 πραγματοποιήθηκε σε δύο επαναληπτικούς κύκλους, 09:30-13:00 για τον πρώτο και 14:00-17:00  για τον δεύτερο,  το Σάββατο 2 Απριλίου 2016 στους χώρους του Aegean College, Πανεπιστημίου 17, οι οποίοι είχαν παραχωρηθεί δωρεάν για τις ανάγκες της εκδήλωσης.

Κάθε κύκλος ξεκίνησε με τη διάλεξη της προέδρου της Εταιρείας, Δρ. Παρασκευής Σακκά, η οποία μίλησε για τη μάστιγα του 21ου αιώνα, και αναφέρθηκε εκτενώς στα θέματα που απασχολούν συνήθως το κοινό, δηλαδή τα συμπτώματα, την εξέλιξη, την κληρονομικότητα της νόσου Αλτσχάιμερ και των άλλων μορφών άνοιας. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες των 25 ατόμων, όπου είχαν την ευκαιρία  να εκφράσουν τους προβληματισμούς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο καθένας χωριστά και να βρουν απαντήσεις στις απορίες τους. 

Συμμετείχαν συνολικά περίπου 350 φροντιστές ανθρώπων με νόσο Αλτσχάιμερ. 
Ήταν εντυπωσιακή η προσέλευση ατόμων από τον Πειραιά και την Ελευσίνα, από την Κόρινθο, τη Χαλκίδα, τη Θήβα και τη Ρόδο, γεγονός που επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά τις αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν στην Περιφέρεια και την ανάγκη δημιουργίας δομών για την άνοια χωροταξικά κατανεμημένων ανά την Ελλάδα. 
Η πρόεδρος του Σωματείου δρ Π. Σακκά τόνισε ότι «στη χώρα μας υπάρχουν περίπου 200.000 άτομα με νόσο Αλτσχάιμερ.  Στο καθένα από αυτά αντιστοιχούν τουλάχιστον 2 άνθρωποι –συνεπώς 400.000- που  φροντίζουν σε τακτική βάση για την κάλυψη την αναγκών του, για την άνετη, ασφαλή και με αξιοπρέπεια διαβίωσή τους. Είναι συνήθως μέλη της οικογένειας και στη συντριπτική τους πλειονότητα γυναίκες. 
Μια σημαντική παράμετρος της κοινωνικο-οικονομικής διάστασης της νόσου Αλτσχάιμερ αποτελεί το αποκαλούμενο και «αόρατο» κόστος της νόσου. Το «αόρατο» κόστος αφορά στις ψυχολογικές επιπτώσεις που επιβαρύνουν τους φροντιστές, οι οποίες συχνά μεταφράζονται σε σωματικά συμπτώματα (π.χ. αυξημένη χρήση υπηρεσιών υγείας, αυξημένη χρήση φαρμάκων σε σχέση με το γενικό πληθυσμό κ.ά.) ή σε απώλεια της παραγωγικότητας (π.χ. απουσία από την εργασία κ.ά.). 
Η αναγνώριση και η ανακούφιση του φορτίου των φροντιστών αποτελεί  αναπόσπαστο τμήμα της αποτελεσματικής αντιμετώπισης της νόσου.  Στην Ελλάδα, είναι τραγικές οι ελλείψεις σε υπηρεσίες και δομές τόσο για τα άτομα με άνοια, όσο και για τις οικογένειές τους. Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την άνοια και τη νόσο Αλτσχάιμερ. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την άνοια έχει ήδη εγκριθεί  από την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων  της Βουλής. Το σημερινό Υπουργείο Υγείας έχει τη βούληση να προχωρήσει στην εφαρμογή  του Εθνικού Σχεδίου Δράσης,  το οποίο  μεταξύ άλλων, ειδικά για τους φροντιστές, προβλέπει τη νομοθετική αναγνώριση της άνοιας ως αναπηρία και τη θεσμοθέτηση χορήγησης οικονομικών βοηθημάτων για τα άτομα με άνοια και τους φροντιστές τους». 


Στους χώρους υποδοχής της εκδήλωσης διανέμονταν σε κάθε ενδιαφερόμενο ενημερωτικά έντυπα και δίνονταν πληροφορίες για τις δράσεις της Εταιρείας και τα  προγράμματα λειτουργίας των Κέντρων Ημέρας για άτομα με άνοια.

Κάποτε στην Ελλάδα γιορτάζαμε την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας, όμως πάνε πολλά χρόνια που η κατάσταση επιδεινώνεται

του Aλέξανδρου Γιατζίδη, M.D., medlabnews.gr

Κάθε χρόνο στον κόσμο γιορτάζεται στις 7 Απριλίου η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας. Η ημερομηνία αυτή σηματοδοτεί την επέτειο της ίδρυσης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας το 1948. Κάθε χρόνο, επιλέγεται ένα θέμα για την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας, το οποίο αναδεικνύει κάποιον σημαντικό τομέα, άμεσης προτεραιότητας για τον ΠΟΥ.

Η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας είναι μια παγκόσμια εκστρατεία, που καλεί όλους - από παγκόσμιους ηγέτες μέχρι τους πολίτες της κάθε χώρας - να επικεντρωθούν σε μια συγκεκριμένη πρόκληση για την υγεία που έχει παγκόσμιο αντίκτυπο. Εστιάζοντας σε νέα και αναδυόμενα θέματα υγείας, η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας παρέχει μια ευκαιρία για να ξεκινήσει συλλογική δράση για την προστασία της ανθρώπινης ευημερίας.




Με την Εκθεση - σοκ της UNICEF όπου αναφέρει ότι κινδυνεύουν από τη φτώχεια ένα στα τρία παιδιά στην Ελλάδα, και με την γυναίκα που πεθαίνει επειδή δεν έχει να πάρει τα φάρμακά της, δυστυχώς η υγεία στην Ελλάδα νοσεί και νοσεί βαριά. Η κατάσταση γίνεται κάθε μέρα και χειρότερη:
  • Με συντάξεις που μειώνονται,
  • Με 30% ανεργία,
  • Με παιδιά που λιποθυμούν από την πείνα,
  • Με χιλιάδες ανθρώπους στα συσσίτια,
  • Με ανθρώπους να ψάχνουν στα σκουπίδια
  • Με χιλιάδες άστεγους
  • Με σύστημα υγείας σε πλήρη αποδιοργάνωση,
  • Με πόρους να περικόπτονται,
  • Με κλείσιμο ιδρυμάτων,
  • Με τους παρόχους υγείας να κλείνουν
  • Με κινητοποιήσεις σε γιατρούς
  • Με κινητοποιήσεις σε φαρμακοποιούς
  • Με υγειονομικούς να φεύγουν μετανάστες σε όλο τον κόσμο
  • Με capital controls
  • Mε κλειστά σύνορα

η υγεία των Ελλήνων επιδεινώνεται. 


Kαι μέσα στα χάλια μας προστέθηκε και μια υγειονομική βόμβα που δεν ξέρουμε ακόμα τις συνέπειές της και είναι το προσφυγικό.

Ήδη βλέπουμε ότι αυτοί οι απελπισμένοι άνθρωποι, που κάποιοι από αυτούς το μόνο που γνώρισαν στην ζωή τους ήταν ο πόλεμος, δεν ξέρουμε που μπορεί να φτάσουν και το κυριότερο τι μπορεί να μεταδώσουν, αφού στις χώρες τους υπάρχουν ασθένειες που στην Ελλάδα τις είχαμε ξεχάσει.




Ο φόβος και η αβεβαιότητα για το αύριο δοκιμάζουν σημαντικά τους δείκτες υγείας των περισσότερων Ελλήνων. Δυστυχώς η παρατεταμένη αυτή αβεβαιότητα έχει σκοτώσει το όπλο αυτής της κατάστασης, που είναι η ελπίδα. 
Από την άλλη η εξουσία χρησιμοποιεί συστηματικά την στρατηγική της ενοχοποίησης, κάνοντας ακόμα χειρότερα τα πράγματα.

Όλα αυτά τα χρόνια, παρά την παθογένεια του συστήματος και αφήνοντας την κατάσταση να διαιωνίζεται, έφτασε η υγεία των Ελλήνων να βελτιώνεται. Δόθηκε έμφαση στην πρόληψη, σε όλες τις ηλικίες. Όμως τα τελευταία πέντε χρόνια η υγεία υφίσταται μια τεράστια οπισθοδρόμηση.

Τα σκληρά οικονομικά μέτρα και το αυξανόμενο ποσοστό ανεργίας ωθούν περισσότερους πολίτες στην κατάθλιψη και δυστυχώς πολλούς στην αυτοκτονία.

Οι περικοπές στις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες του δημοσίου υποδηλώνουν ότι λιγότεροι άνθρωποι θα μπορούν να επισκεφθούν τον γιατρό τους ή να ζητήσουν ιατρική βοήθεια ή να πάρουν την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.

Έτσι δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα, σε αυτήν την δραματική κατάσταση,  να γιορτάζει τη στιγμή που η υγεία των πολιτών της επιδεινώνεται. Πολύ περισσότερο τη στιγμή που οι ξεχασμένοι από το σύστημα ηλικιωμένοι και ανήμποροι πολίτες, υποφέρουν.

Στο μόνο που μπορεί να στηριχτούμε είναι η αλληλεγγύη, η κοινωνική βοήθεια, η ευσυνειδησία και ο πατριωτισμός των Ελλήνων. Και βέβαια  να στηριχτούμε στην ελπίδα, όχι για καλύτερες μέρες, αλλά ότι δεν θα γίνουν ακόμα χειρότερα τα πράγματα στην υγεία. 
Αξίζει να διαφυλάξουμε την υγεία μας για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα άλλα.

Διαβάστε επίσης

Παγκόσμια Ημέρα Υγείας αφιερωμένη στις νόσους που μεταδίδονται στους ανθρώπους μέσω διαβιβαστών





Ναυάγησε η συμφωνία της φαρμακοβιομηχανία Pfizer και η Allergan

Η αμερικανική φαρμακοβιομηχανία Pfizer και η Allergan, που έχει έδρα της την Ιρλανδία, ανακοίνωσαν επισήμως ότι ακυρώνουν τη συμφωνία συγχώνευσής τους ύψους 160 δισ. δολαρίων, σε μια μεγάλη νίκη της πρωτοβουλίας του Αμερικανού Προέδρου Μπαράκ Ομπάμα να σταματήσει τις συγχωνεύσεις επιχειρήσεων που γίνονται με σκοπό τη φοροαποφυγή. 
Η απόφαση των δύο εταιριών έρχεται στον απόηχο της ανακοίνωσης νέων κανόνων από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, οι οποίοι στόχο έχουν να σταματήσουν τέτοιου είδους συμφωνίες.
Πέραν του φορολογικού παράγοντα, η συμφωνία των δύο θα συνδύαζε τα δημοφιλή προϊόντα ομορφιάς της Allergan (όπως το Botox) με το «οπλοστάσιο» των προστατευμένων από πατέντα φαρμάκων της Pfizer. 

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η διάλυση αυτή δεν ανατρέπει τα σχέδια της Allergan να πουλήσει τη μονάδα γενοσήμων φαρμάκων της στην ισραηλινή Teva έναντι 40 δισ. δολ, σε ένα deal που αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα. 
Τέλος από την ακύρωση αυτή της συμφωνίας χάλασαν τα σχέδια της Pfizer, που ανακοίνωσε μείωση του κύκλου εργασιών της κατά 2,2% το γ΄τρίμηνο του έτους (διαμορφώθηκε στα 12,09 δισ. δολ.) και θα αποκτούσε πρόσβαση στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες δραστηριότητες της Allergan, που «έτρεχαν» με ρυθμό 10%.

Επικοινωνιακή Προσέγγιση του Ογκολογικού Ασθενή. Η αισιόδοξη συμπεριφορά των ιατρών είχε ευεργετική επήρεια στους ασθενείς


της Μαρίας Χιόνη Β.Α, M.Ed, MSc, Καθηγήτρια Ιατρικής Εκπαίδευσης, Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών, ΕΚΠΑ, medlabnews.gr

Η ανακοίνωση μίας νεοπλασματικής νόσου σε έναν ασθενή σχεδόν πάντα λειτουργεί  καταλυτικά. Συνήθη συναισθήματα που προκύπτουν είναι η αίσθηση αβεβαιότητας  και η απώλεια του αυτοελέγχου. Με την πάροδο του χρόνου, οι ογκολογικοί ασθενείς έρχονται διαρκώς αντιμέτωποι με καταστάσεις που υποβαθμίζουν περαιτέρω την ποιότητα της ζωής τους (Quality of life, QOL). Τέτοια παραδείγματα αποτελούν η εσφαλμένη κατανόηση της ιατρικής πληροφορίας, η αντιμετώπιση ποικίλων παρενεργειών της φαρμακευτικής αγωγής, η εκτέλεση ιδιαιτέρως απαιτητικών  χημειοθεραπευτικών σχημάτων, ο διαρκής φόβος μίας πιθανής υποτροπής και για κάποιους δυστυχώς, ο φόβος του επικείμενου θανάτου.
Όσον αφορά τον ορισμό του ανθρωποκεντρικού μοντέλου ας ξεκινήσουμε με τα λόγια του Teddy Roosevelt ο οποίος  είπε: 

Οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για τα όσα γνωρίζεις, μέχρι τη στιγμή που καταλαβαίνουν ό,τι όντως ενδιαφέρεσαι”.  Teddy Roosevelt 

                                             
Στην ουσία το μοντέλο της ασθενοκεντρικής προσέγγισης είναι βασισμένο στο απόφθεγμα του Teddy Roosevelt.  Ας δούμε τον επίσημο ορισμό της:

  • Παροχή ιατρικής φροντίδας βασιζόμενης στις αξίες, ανάγκες και προτιμήσεις των ασθενών  μέσω της ώριμης και ενεργούς συμμετοχής τους στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην κατάσταση της υγείας τους (mutual participation). 

Με άλλα λόγια δημιουργείται μία συνεργασία μεταξύ του ασθενούς (ή καμιά φορά των συγγενών του) και του γιατρού.  Για να εφαρμοστεί τέτοιο μοντέλο χρειάζεται σωστή επικοινωνιακή τακτική από την πλευρά του γιατρού. 
Πέρα από την επιμήκυνση του χρόνου επιβίωσης, απώτεροι στόχοι-κλειδιά της ογκολογικής φροντίδας και έρευνας αποτελούν, τόσο η ελαχιστοποίηση του φορτίου νόσου, όσο και η εξασφάλιση της λειτουργικότητας  και της ψυχικής ευεξίας των ασθενών. Η βαρύτητα της αλληλεπίδρασης ιατρού-ασθενή και συγκεκριμένα, η επικεντρωμένη στον ασθενή αποτελεσματική επικοινωνία (Patient Centered Communication, PCC), έχει αποδειχθεί ότι έχει άμεση επίδραση στη συμπεριφορά και στην ευημερία των ασθενών. Ενώ σταδιακά απομακρυνόμαστε από την πατερναλιστική θεώρηση (activity-positivity model) που επικρατούσε παλαιότερα, στην ασθενοκενρική, οι ασθενείς, ιδιαίτερα οι χρονίως πάσχοντες όπως οι καρκινοπαθείς, αποκτούν ενεργό ρόλο στη διαχείριση της ασθένειάς τους. 

Άς αναλύσουμε τις διαφορές ανάμεσα στα δύο μοντέλα  το Πατερναλιστικό (ιατροκεντρικο μοντέλο) και το Ασθενοκεντρικό

Πατερναλιστικό μοντέλο
Ασθενοκεντρικό μοντέλο
  • Ο ασθενής διατηρεί 
παθητικό ρόλο.

  • Ο θεράπων κάνει διάλογο με τον ασθενή.

  • Ο ασθενής παραμένει
αμέτοχος.

  • Ο ασθενής ενδιαφέρεται για πλήρη ενημέρωση σχετικά με τις επιλογές του.

  • Ο θεράπων δεν 
προσφέρει     εναλλακτικές.

  • Παραθέτει εναλλακτικές, συζητά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους.

  • Ο θεράπων κυριαρχεί της συζήτησης.

  • Ο θεράπων κάνει διάλογο με τον ασθενή.

  • Η νόσος βρίσκεται στο επίκεντρο της καθημερινότητας του ασθενούς.

  • Ο ασθενής επικεντρώνεται στην οικογένειά του και σε ποικίλες δραστηριότητες. 

  • Η συμμόρφωση του ασθενούς είναι αμφιλεγόμενη.

  • Η πιθανότητα να συμμορφωθεί ο ασθενής είναι μεγαλύτερη.

 Από την ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας στον τομέα ογκολογικοί ασθενείς και επικοινωνία, η οποία διενεργήθηκε από  το Εθνικό Ογκολογικό Ινστιτούτο(National Oncology Institute)  των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής , προκύπτει ένα πλαίσιο αναφοράς έξι θεμελιωδών παραμέτρων που καθορίζουν την αποτελεσματική λειτουργία της ασθενοκεντρικής προσέγγισης( PCC) όπως:
  • Η προαγωγή της σχέσης ιατρού-ασθενή
  • Η ανταλλαγή πληροφοριών
  • Η ανταπόκριση στα αισθήματα του ασθενή
  • Η διαχείριση της αβεβαιότητας
  • Η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων
  • Η προαγωγή της αυτοδιαχείρισης του ασθενή(11)
Η επικοινωνία μεταξύ ιατρού-ασθενή επηρεάζει σημαντικά την έκβαση της νόσου. Ψυχο-ογκολογικές μελέτες που διενεργήθηκαν ανέδειξαν ό,τι η ελλιπής επικοινωνία με τον ογκολογικό ασθενή είναι ικανή να οδηγήσει σε άρνηση και αβεβαιότητα, κατάθλιψη και ανησυχία, απουσία συμμόρφωσης και σε προβληματική προσαρμογή. Σε κάθε στάδιο της νόσου, οι ογκολογικοί ασθενείς βασίζονται στον θεράποντα ιατρό τους για την ικανοποίηση των αναγκών τους και την ενημέρωση της πορείας τους. Ανάγκες, οι οποίες όταν ικανοποιούνται βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους (QOL). Επιπλέον, εάν δεν καλλιεργηθεί ένα κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης, οι ασθενείς τείνουν να αλλάζουν γιατρούς. Επιπρόσθετα, η καλή επικοινωνιακή μέθοδος βελτιώνει την ιατρική φροντίδα και ελαττώνει την πιθανότητα μηνύσεων. Και πάνω απ’όλα θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τους ασθενείς που έχουν λανθασμένη πληροφόρηση από το διαδίκτυο.Φαντάζομαι πως όλοι έχετε ασθενείς που έχουν βρεί τη θεραπεία για κάθε νόσο.
Mε ποιον τρόπο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τους κώδικες καλής επικοινωνίας, ώστε να είστε σε θέση, να αντιμετωπίσετε ακόμη και αυτά τα περιστατικά εύκολα,γρήγορα και αποτελεσματικά;

 Η σωστή διαπροσωπική σχέση μεταξύ ιατρού-ασθενή χαρακτηρίζεται από συμπόνια, φροντίδα, σεβασμό, εμπιστοσύνη και ενσυναίσθηση, τα οποία βοηθούν τους ασθενείς να προσαρμοστούν στα νέα, σχετικά με την υγεία τους  δεδομένα. Η διαρκής υποστήριξη είναι άκρως απαραίτητη καθώς η φύση των κακοήθων νοσημάτων συσχετίζεται με εναλλαγή δεδομένων, τόσο στη θεραπευτική προσέγγιση, όσο και στην έκβαση.  Για αυτό το λόγο απαιτείται ιδιαίτερα ενεργητική στάση από τους επαγγελματίες υγείας αποσκοπώντας στην ανακούφιση και στην ορθή καθοδήγηση των ογκολογικών ασθενών ενώ πολλές φορές είναι αυτοί που καλούνται να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν το κοινωνικό στίγμα που συνοδεύει το νόσημά τους.
Στην ογκολογική ιατρική φροντίδα, θεμελιώδη ρόλο παίζει η δημιουργία μίας «ζεστής» και εμπιστευτικής ατμόσφαιρας μέσα στην οποία, ο ασθενής αντιμετωπίζεται όχι ως άρρωστος αλλά ως άτομο το οποίο αντιλαμβάνεται και νοιώθει το ενδιαφέρον του ιατρού.
 Βάσει της μελέτης του Mazor et al. (2013) η ανεπαρκής πληροφόρηση παίζει σημαντικό ρόλο στο βαθμό άγχους και απελπισίας που βιώνει ο ασθενής. Αντίθετα η επαρκής ενημέρωση, σχετικά με τις ιατρικές διεργασίες, τη νοσηλευτική φροντίδα, τις φαρμακευτικές παρενέργειες και τις κλινικοεργαστηριακές εξετάσεις, δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας και αισιοδοξίας που σε μέγιστο βαθμό έχουν ανάγκη αυτοί οι ασθενείς.

Ας δούμε πως όλα όσα αναφέραμε μπορούν να εφαρμοστούν σε πρακτικό επίπεδο.
Τεχνικές :
  • Οι πρώτες εντυπώσεις παίζουν κυρίαρχο ρόλο.  Χαμογελάστε, δώστε έμφαση στην οπτική επαφή σας με τον ασθενή, μιλήστε σε ήρεμο, σταθερό τόνο, απλά, ευχάριστα.  Πριν συστηθείτε, ξεκινήστε την συνομιλία σας με ένα χαιρετισμό.  Οι συστάσεις παίζουν σημαντικό ρόλο.
  • Διατηρείτε πάντα οπτική επαφή με τον ασθενή και ανταλλάξτε χειραψία. Θα πρέπει να κάθεστε σε απόσταση περίπου 0.6 με 1.2 μέτρων από τον ασθενή.
  • Ρωτήστε: Πώς θα μπορούσα να σας βοηθήσω; Έξι απλές, κυρίαρχες, δυνατές λέξεις. Οι ανοιχτές ερωτήσεις δίνουν την ευκαιρία στον ασθενή να δρομολογήσει τη συζήτηση. Αν και είναι πρακτικά δύσκολο θα πρέπει να επιτρέπουμε στον ασθενή να τελειώσει πριν κάνουμε οτιδήποτε. Η πλειοψηφία των ασθενών βάσει μελετών χρειάζεται 2 λεπτά για να πει το ιστορικό  και τον λόγο που επισκέπτεται τον γιατρό. Αντίθετα, σύμφωνα με την μελέτη των......ο μέσος όρος των γιατρών διακόπτει τον ασθενή μέσα στα πρώτα 18-23 δευτερόλεπτα. Ακούστε τον ασθενή για δύο λεπτά. Θα σας πει περίπου το 80% από αυτά που χρειάζεται να γνωρίζετε. 
  • Η διαρκής οπτική επαφή, το γνέψιμο της κεφαλής και οι μορφασμοί του προσώπου δηλώνουν την προσοχή και το ενδιαφέρον σας προς τον ασθενή. Οι γιατροί  θα πρέπει να κρατούν σημειώσεις κατά τη διάρκεια παύσεων στη συζήτηση. 
  • Μετά τη λήψη του ιστορικού και την ολοκλήρωση της  εξέτασης ρωτήστε τον ασθενή: ‘Πώς αντιλαμβάνεσαι αυτό το πρόβλημα, τι πιστεύεις για αυτό το πρόβλημα, τι σκέφτεσαι για αυτό το θέμα’; Με αυτόν τον τρόπο εξοικονομείτε χρόνο διότι τις περισσότερες φορές οι πληροφορίες που δίνονται κατά τη διάρκεια των περισσοτέρων ιατρικών επισκέψεων δεν περιλαμβάνουν ούτε αφορούν τα όσα βρίσκονται στις σκέψεις του ασθενούς. Η αναγνώριση των αισθημάτων και των αξιών του αποδεικνύει πως τον αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστή οντότητα. Δηλώσεις ή σχόλια όπως: ‘Αυτό θα πρέπει να ήταν οδυνηρό, απογοητευτικό’ είναι σημαντικές για την εδραίωση της επικοινωνίας.
  • Θα πρέπει να εξηγούμε στον ασθενή τις σκέψεις μας με ευθείς και απλές λέξεις αποφεύγοντας την επαγγελματική διάλεκτο.
  • Οι ασθενείς ξεχνούν τα όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης μέσα στα πρώτα 30 λεπτά από την αναχώρησή τους. Ενημερωτικά φυλλάδια και έντυπα μπορούν να φανούν χρήσιμα βοηθητικά εργαλεία χωρίς όμως να αντικαθιστούν την ανθρώπινη αποτελεσματική επικοινωνία. Πάντα στο τέλος της επίσκεψης ρωτήστε τον ασθενή:Έχετε ερωτήσεις, απορίες; ή ρωτήστε τον: Υπάρχει κάτι άλλο που σας ανησυχεί; Αυτό ενθαρρύνει τον ασθενή να ανταποκριθεί.

Χρήση διαδικτύου.
Η χρήση του διαδικτύου είναι ένα γεγονός που δεν πρόκειται να αλλάξει. Όσο τονίζεται στους ασθενείς να μην ανατρέχουν σε αυτό, τόσο αυτοί θα το κάνουν. Πώς μπορείτε να χειριστείτε καλύτερα αυτή την περίπτωση; Γίνετε σύμμαχοι!!! Προτείνετε εσείς  συγκεκριμένες, έγκυρες ιστοσελίδες που μπορούν να ανατρέξουν. Συνήθως  οι ιστοσελίδες που  τελειώνουν σε org ή/και gov είναι οι πλέον αξιόπιστες. 

Στις σύγχρονες καθημερινές συνθήκες όσα ειπώθηκαν μπορεί να φαίνονται ακόμη και ουτοπικά, όμως κάποια στιγμή αξίζει να τα δοκιμάσετε και να βγάλετε μόνοι σας τα συμπεράσματά σας. 

Eμπειρικές μελέτες έδειξαν ότι, η αισιόδοξη συμπεριφορά των ιατρών είχε ευεργετική επήρεια στους ασθενείς. Ωστόσο χρειάζονται περισσότερες κλινικές μελέτες προς αυτή την κατεύθυνση με στόχο την τεκμηρίωση των μέχρι τώρα δεδομένων. Μία τέτοια  έρευνα δεν θα βελτίωνε μόνο το επίπεδο παροχής φροντίδας και υπηρεσιών στους ογκολογικούς ασθενείς αλλά θα εξασφάλιζε και τα αναγκαία προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης του ιατρικού προσωπικού.


απόσπασμα από την ομιλία που θα γίνει την Παρασκευή 8 Απριλίου στο Συνέδριο Τοπικοπεριοχικές Θεραπείες στην Ογκολογία, στο Metropolitan Hotel στην Αθήνα, 6μμ

Οπτικές Μάρκετινγκ στην Ανταγωνιστικότητα του Σύγχρονου Φαρμακείου

Το φαρμακευτικό συνέδριο και έκθεση «Hellas PHARM 2016» πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στις 2 και 3 Απριλίου 2016, στο εκθεσιακό κέντρο HELEXPO MAROUSSI.  
Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε. συμμετείχε στην κορυφαία εκδήλωση για το φαρμακείο, τόσο στο συνεδριακό κομμάτι όσο και στο εκθεσιακό.
Συγκεκριμένα, την Κυριακή 3 Απριλίου, πραγματοποιήθηκε το εκπαιδευτικό σεμινάριο «Οπτικές Μάρκετινγκ στην Ανταγωνιστικότητα του Σύγχρονου Φαρμακείου», με τη χορηγία της ΒΙΑΝΕΞ.
Την εκδήλωση προλόγισε ο Διευθυντής Επιχειρησιακής Μονάδος  της ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε. κ. Τάσος Παλπάνης,  ο οποίος παρέδωσε τη σκυτάλη στον πρώτο ομιλητή, τον κ. Γιάννη Κούνουπα, Γενικό Διευθυντή της εταιρείας επικοινωνίας Κ- Provoli. Στη συνέχεια, ο κ. Μάρκος – Μάριος Τσόγκας, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων Πανεπιστήμιου Πειραιώς παρουσίασε τον «Ρόλο και την Αναγκαιότητα του Μάρκετινγκ» αναδεικνύοντας την αξία της διαφοροποίησης και ιεραρχώντας τα χαρακτηριστικά ενός  σύγχρονου φαρμακείου μέσω της πελατοκεντρικής προσέγγισης. Το σεμινάριο συνεχίστηκε με ενδιαφέρουσες εισηγήσεις θεμάτων που αφορούσαν στην ικανοποίηση και την εμπειρία εξυπηρέτησης πελατών καθώς και στην οργάνωση  του «Merchandising & Αισθητικής» στο σύγχρονο φαρμακείο από διακεκριμένους επιστήμονες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Τέλος, το περίπτερο της ΒΙΑΝΕΞ εκτάσεως 40 τ.μ., στο εκθεσιακό τμήμα του συνεδρίου, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων, συμπληρώνοντας έτσι τη δυναμική παρουσία της εταιρείας στο συνέδριο «Hellas PHARM 2016».    


Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων