MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Οδηγός ΚΤΕΛ έπαθε ανακοπή και σταμάτησε το λεωφορείο στο χείλος του γκρεμού

 medlabnews.gr iatrikanea

Τρομακτικό σκηνικό εκτυλίχθηκε σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ στην Αρκαδία-που εκτελούσε το δρομολόγιο Ηραία -Τρόπαια- Λαγκάδια– Τρίπολη με τον οδηγό (νέο σε ηλικία σύμφωνα με πληροφορίες) να παθαίνει ανακοπή και από θαύμα να γλιτώνει η επιβάτης που βρισκόταν μέσα, καθώς το όχημα σταμάτησε στο χείλος του γκρεμού κυριολεκτικά.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο οδηγός ανασύρθηκε νεκρός, ενώ η επιβάτιδα (κατά άλλες πηγές υπήρχαν δύο επιβάτες), κατάφερε και βγήκε από από το όχημα μόνη της, δίχως να έχει τραυματιστεί.

Όπως αναφέρει το arcadiaportal, ο οδηγός ένιωσε κάποια αδιαθεσία και έκανε στην άκρη το λεωφορείο του ΚΤΕΛ, ώστε να κατέβει για λίγα λεπτά από αυτό, για να νιώσει καλύτερα. Ανεβαίνοντας ξανά στη θέση του και βάζοντας μπροστά για να συνεχίσει το δρομολόγιο, έπαθε ανακοπή με αποτέλεσμα το μεγάλο όχημα να κυλά προς τον γκρεμό.


Όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, κυριολεκτικά σταμάτησε στο χείλος του γκρεμού και δεν υπήρξαν χειρότερα.

Στο σημείο έσπευσαν αστυνομικές δυνάμεις, η Πυροσβεστική με 4 οχήματα και 14 άντρες, καθώς επίσης και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Ο οδηγός ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του.

* Φωτογραφίες από τα Λαγκαδινά Νέα

Διαβάστε επίσης


Διεθνές βραβείο στην Ελληνική ομάδα Beyond Robotics που κατασκεύασε ένα ρομποτικό όχημα για τον Άρη

medlabnews.gr iatrikanea 

H ομάδα Beyond Robotics κατόρθωσε με την πρώτη κιόλας συμμετοχή της στον διεθνή διαγωνισμό European Rover Challenge 2023 να κερδίσει το 1ο Βραβείο στην κατηγορία Science Task και την 7η θέση στη λίστα με τις 25 ομάδες του τελικού.

Το διαστημικό rover με την ονομασία TALOS που κατασκεύασαν ελληνικά χέρια ξεκίνησε πριν λίγες μέρες από το Κιέλτσε της Πολωνίας φορτωμένο σε νταλίκα και μόλις έφτασε στη βάση του στην Αθήνα και συγκεκριμένα στον χώρο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Λόγω της ευφλεκτότητας των μπαταριών του ήταν δύσκολο διαδικαστικά να φορτωθεί σε αεροσκάφος, για αυτό και μεσολάβησε αρκετό χρονικό διάστημα μέχρι να επιστρέψει οδικώς.

Από τις 15 έως τις 17 Σεπτεμβρίου το ρομποτικό αυτό όχημα έλαβε μέρος στον τελικό του διεθνούς διαγωνισμού European Rover Challenge 2023 (ERC), ο οποίος πραγματοποιήθηκε στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Κιέλτσε και αναμετρήθηκε με ομάδες-«κολοσσούς» στο πεδίο.

Η κατασκευαστική ομάδα Beyond Robotics κατόρθωσε με την πρώτη κιόλας συμμετοχή της σε αυτόν τον διαγωνισμό να κερδίσει το 1ο Βραβείο στην κατηγορία Science Task και την 7η θέση στην τελική κατάταξη μεταξύ των 25 ομάδων που προκρίθηκαν στον τελικό (και 56 συνολικά) ξεπερνώντας έτσι πολλές εμπειρότερες ομάδες (από Πολωνία, Ελβετία, και Γερμανία) που συμμετέχουν επί χρόνια σε αυτόν τον διαγωνισμό.

Το rover που κλήθηκε να κατασκευάσει η ελληνική ομάδα είναι ένα αυτόνομο ερευνητικό όχημα και μια κινητή επιστημονική πλατφόρμα ταυτόχρονα.

Για να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό, η κατασκευή του χωρίστηκε σε 6 υποσυστήματα, στο σύστημα κίνησης, στο “σώμα” του οχήματος που φέρει τον απαραίτητο εξοπλισμό καθώς και τα επιμέρους υποσυστήματα, στο σύστημα διαχείρισης και αποθήκευσης ενέργειας, στα software και hardware που είναι υπεύθυνα για τη συνεργασία των διάφορων αισθητήρων, του χειρισμού των δεδομένων και της αυτονομίας του rover, στο σύστημα τηλεμετρίας που επιτρέπει την επικοινωνία ανάμεσα στο rover και στους χειριστές του, αλλά και την μεταφορά σημαντικών δεδομένων, στο σύστημα που είναι υπεύθυνο για όλες τις επιστημονικές πτυχές του διαγωνισμού όπως π.χ. για την ανάλυση του εδαφικού δείγματος και τέλος, στο σύστημα του ρομποτικού βραχίονα και των λοιπών μηχανισμών όπως είναι ο συλλέκτης δείγματος.

«Το όχημα που κατασκευάσαμε έχει βάρος 50 Kg, μήκος και ύψος 1 μέτρο και πλάτος μισό μέτρο. Φέρει δυο μπαταρίες λιθίου, πλαίσιο και αναρτήσεις από αλουμίνιο και έναν 3D printed ρομποτικό βραχίονα», περιγράφει ο μηχανικός συστημάτων και συν-ιδρυτής της ομάδας Στράτος Ρήγας, ο οποίος εργάζεται στη διαστημική βιομηχανία.

Η ελληνική ομάδα που αποτελείται από 80 μέλη με διαφορετικό επιστημονικό υπόβαθρο και από 8 επιβλέποντες επιστήμονες, που όλοι βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη της Ελλάδας και της Ευρώπης, κατάφερε να ξεπεράσει τις προσδοκίες της για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό επιτυγχάνοντας μια πρωτοφανή απόδοση για μια νεοσύστατη ομάδα, που διέθετε περιορισμένους πόρους, που δεν κουβαλούσε προηγούμενη αντίστοιχη κληρονομία και που πιέστηκε από τον ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας.

«Πριν από 2 χρόνια δεν υπήρχε σχέδιο. Πριν από 1 χρόνο δεν υπήρχε χορηγία. Πριν από 3 μήνες δεν υπήρχε rover. Αλλά από τις 15 έως τις 17 Σεπτεμβρίου το ρόβερ μας κατέκτησε το Mars Yard (τον χώρο προσομοίωσης της επιφάνειας του Άρη)», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Στράτος Ρήγας.

«Η κατάκτηση της 7ης θέσης ανάμεσα σε 25 ομάδες και της 1ης θέσης σε ένα από τα τέσσερα tasks του διαγωνισμού, δικαιώνουν την επιμονή και την συνεχή προσπάθεια των μελών της ομάδας μας, που είναι όλοι εθελοντές», προσθέτει η κα. Ψώνη.

Η ελληνική ομάδα Beyond Robotics και το όχημα rover

Η Beyond Robotics αποτελεί μία νεοσύστατη πολυπληθή ομάδα, που αποτελείται από προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς, διδακτορικούς φοιτητές και συμβούλους που δημιουργήθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Beyond Orbit. Στόχος της ομάδας, είναι ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός αυτόνομου ρομποτικού οχήματος rover, για να συμμετάσχει στον διαγωνισμό European Rover Challenge το 2023. Αυτή η κατασκευή αποτελεί ένα αυτόνομο ερευνητικό όχημα αλλά ταυτόχρονα και μία κινητή επιστημονική πλατφόρμα έρευνας. Στον διαγωνισμό ERC, το όχημα θα υποβληθεί σε διάφορες δοκιμασίες, όπως η αυτόνομη πλοήγηση σε ανώμαλο έδαφος, η συλλογή, η αποθήκευση και η ανάλυση εδαφικού δείγματος αλλά και η αλληλεπίδραση του οχήματος με κουμπιά, διακόπτες και άλλα αντικείμενα, χρησιμοποιώντας έναν ρομποτικό βραχίονα.

O διαγωνισμός European Rover Challenge 2023

To European Rover Challenge αποτελεί έναν διαγωνισμό ρομποτικής διαστήματος, στον οποίο ομάδες από όλον τον κόσμο συμμετέχουν με την κατασκευή ενός ρομποτικού διαστημικού οχήματος, το οποίο καλείται να διεκπεραιώσει κάποιες προσομοιώσεις και λειτουργίες για μία μελλοντική αποστολή στον Άρη. Ο τελικός του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί στο campus του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κιέλτσε στην Πολωνία από τις 15 έως τις 17 Σεπτεμβρίου. Η ελληνική ομάδα Beyond Robotics, με το διαστημικό της rover, προκρίθηκε στην πρώτη φάση του διαγωνισμού και είναι έτοιμη για τον τελικό, που θα διεξαχθεί on-site.

Αξίζει να σημειωθεί πως από την διοργάνωση έχουν περάσει ως προσκεκλημένοι οι πρώην αναπληρωτές διευθυντές της NASA, Steve Jurczyk και Robert Cabana, ο αστροναύτης της NASA και μέλος της θρυλικής αποστολής Apollo 17, Harrison Schmitt, καθώς και ο αστροναύτης της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος, ο οποίος το 2016 έτρεξε στον Μαραθώνιο του Λονδίνου από τον διάδρομο του Διεθνή Διαστημικού Σταθμού, Tim Peake.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι για τις διακρίσεις που λάβαμε στον διαγωνισμό ERC. Οι κόποι της ομάδας ανταμείφθηκαν και παρά τις πολλές δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε καθ’ όλη την διάρκεια της προετοιμασίας καταφέραμε να φέρουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα!», προσθέτει ο συν – ιδρυτής της Beyond Robotics, Μιχάλης

Διακονικολής, ο οποίος είναι απόφοιτος του τμήματος Διαστημικής Μηχανικής του Πανεπιστήμιου του Cranfield.

Η ομάδα τώρα προετοιμάζεται για τη συμμετοχή της στο European Rover Challenge 2024, στον οποίο θα διαγωνιστεί με ένα ολοκαίνουργιο διαστημικό όχημα: «Εργαζόμαστε πάνω σε μια βελτιωμένη έκδοση του οχήματος», λέει ο κ. Ρήγας «θα φτιάξουμε ένα πλαίσιο από ανθρακόνημα για να γίνει πιο ελαφρύ και πιο ανθεκτικό το ρόβερ, αλλά και τους δικούς μας τροχούς, γιατί αυτοί που βάλαμε ήταν έτοιμοι του εμπορίου. Αυτή τη φορά έχουμε σύμμαχο τον χρόνο γιατί φέτος πιεστήκαμε πάρα πολύ χρονικά».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη ελληνική ομάδα που έλαβε μέρος στο European Rover Challenge 2023 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στις 18 Οκτωβρίου 2022 σε μια εκδήλωση που διοργανώθηκε από την Beyond Orbit και το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και με την ευγενική υποστήριξη του Corallia και του si-Cluster.

Από τον Μάιο 2023 το Ίδρυμα Μποδοσάκη έγινε ο μεγάλος δωρητής της ομάδας, μεταξύ άλλων ευγενικών χορηγιών που η ομάδα έχει λάβει μέχρι σήμερα.

Μαγικές εικόνες από σπάνιο φαινόμενο. Γιατί εθεάθη το Βόρειο Σέλας με κόκκινο χρώμα στον ουρανό μέχρι τις Σέρρες;

 medlabnews.gr iatrikanea

Ένα εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο έγινε για πρώτη φορά ορατό από τις Βαλκανικές χώρες, με το Βόρειο Σέλας να μπορούν να το απολαύσουν οι πολίτες μέχρι και… στις Σέρρες!

Σύμφωνα με το forecastweather μια εξαιρετικά ισχυρή ηλιακή λάμψη είχε σαν αποτέλεσμα να σημειωθεί μια δυνατή γεωμαγνητική καταιγίδα πάνω από το Βόρειο Ημισφαίριο.

Κάπως έτσι, έφτασε έως και τα βόρεια τμήματα της χώρας μας, δημιουργώντας μοναδικής ομορφιάς εικόνες!

Μοιάζει σαν ένα τεράστιο πύρινο μέτωπο, αλλά στην πραγματικότητα είναι το Βόρειο Σέλας. Η αιτία σύφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήταν μία εξαιρετικά ισχυρή ηλιακή έκλαμψη η οποία είχε σαν αποτέλεσμα να σημειωθεί μία ιδιαίτερα ισχυρή γεωμαγνητική καταιγίδα που βρίσκεται σε εξέλιξη πάνω από το Βόρειο Ημισφαίριο.

Στατιστικά, είναι πρακτικά και επιστημονικά αδύνατον το Βόρειο Σέλας να καταλήξει μέχρι τα νοτιότερα γεωγραφικά πλάτη του Βορείου Ημισφαιρίου, καθώς είναι κατά κανόνα ένας γεγονός που γίνεται ορατό μόνο στις Σκανδιναβικές χώρες, καθώς βρίσκονται πιο κοντά στον Βόρειο Πόλο. Κι όμως για πρώτη φορά το Βόρειο Σέλας έγινε ορατό σε ολόκληρη σχεδόν την Γηραιά Ήπειρο, καταλήγοντας έως και τα βόρεια τμήματα της χώρας μας, δημιουργώντας έτσι μοναδικής ομορφιάς εικόνες, αλλά θα έλεγε κανείς και έως έναν βαθμό...απόκοσμες.

- Γιατί εθεάθη το Βόρειο Σέλας με κόκκινο χρώμα στους ουρανούς

Το κόκκινο χρώμα του Βορείου Σέλαος οφείλεται μετά από συγκρούσεις σωματιδίων μικρότερης ενέργειας με άτομα οξυγόνου σε μεγάλα υψόμετρα (240 χιλιόμετρα), ύστερα από έντονη ηλιακή δραστηριότητα που προκαλεί μία τεράστια εκτόξευση ηλιακού πλάσματος από την επιφάνεια του Ήλιου η οποία κατευθύνεται προς την Γη.

Όταν όμως το χρώμα του Βορείου Σέλαος είναι πράσινο, οφείλεται στην σύγκρουση σωματιδίων μεγαλύτερης ενέργειας με άτομα οξυγόνου σε χαμηλότερα υψόμετρα, με αποτέλεσμα να παράγονται φωτόνια τα οποία εκπέμπουν πράσινο χρώμα.

Πηγή forecastweather.gr

Από καρδιά, εγκεφαλικά, υπέρταση, στομάχι και μυοσκελετικά προβλήματα κινδυνεύουν οι οδηγοί αστικών λεωφορείων.


Επιμέλεια Βικτώρια Πολύζου, συμβουλευτική ψυχοθεραπεύτρια, medlabnews.gr iatrikanea
Τα τελευταία περιστατικά οδηγών λεωφορείων υγείας, δείχνουν πώς η οδήγηση οχημάτων δημόσιας διέλευσης στα αστικά κέντρα είναι μεταξύ των πιο αγχωτικών και ανθυγιεινών σύγχρονων επαγγελμάτων. Ο μεγάλος όγκος του λεωφορείου απαιτεί πολλαπλάσια προσοχή και συγκέντρωση μέσα στην πόλη. Στις αστικές διαδρομές το νευρικό σύστημα διαταράσσεται αρκετά από τα υψηλά επίπεδα θορύβου και απο τους συχνούς διαπληκτισμούς με τους άλλους χρήστες της οδού.
Δεκάδες μελέτες που πραγματοποιήθηκαν κατά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες σε πόλεις σχεδόν σε κάθε ήπειρο δείχνουν ότι οδηγοί λεωφορείων πόλης, σε σύγκριση με τους εργαζόμενους σε άλλες θέσεις εργασίας, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν:
• θάνατο λόγω καρδιακών και εγκεφαλικών επεισοδίων 
• προβλήματα στην καρδιά και στα αγγεία που σχετίζονται με παθήσεις όπως πόνος στο στήθος και υψηλή αρτηριακή πίεση 
• πεπτικές διαταραχές μυοσκελετικά προβλήματα, ιδιαίτερα της πλάτης, στον αυχένα και τους ώμους

Οι οδηγοί των λεωφορείων συχνά παραπονιούνται για την αυξημένη ένταση, την νοητική υπερφόρτωση, την κόπωση και τα προβλήματα στον ύπνο. Οι οδηγοί λεωφορείων έχουν επίσης πιο συχνές απουσίες από την εργασία και μεγαλύτερης διάρκειας από ότι οι εργαζόμενοι σε άλλα επαγγέλματα. Ένα μεγάλο ποσοστό των απουσιών από την εργασία οφείλονται στο στρες ,σχετίζονται με διαταραχές, όπως πεπτικά προβλήματα και άγχος. Οι οδηγοί λεωφορείων συνταξιοδοτούνται νωρίτερα και σε νεαρότερη ηλικία από τους άλλους δημοσίους υπαλλήλους. Η πρόωρη συνταξιοδότηση συνήθως συνοδεύεται από αναπηρία. Τα κυριότερα προβλήματα υγείας που οδηγούν σε αναπηρία σχετίζονται με τένοντες και αρθρώσεις, ψυχική ασθένεια, καρδιαγγειακές παθήσεις.

Το στρες πιστεύεται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόκληση δύο ασθενειών (καρδιά και νόσο των αιμοφόρων αγγείων και πεπτικές διαταραχές) που συχνά πάσχουν οι οδηγοί λεωφορείων. Συνήθως, αγχωτικές εργασίες είναι αυτές που έχουν υψηλές απαιτήσεις και ψυχολογική πίεση λίγο λήψης αποφάσεων ελέγχου, σε συνδυασμό με χαμηλή κοινωνική υποστήριξη στην εργασία. Η οδήγηση λεωφορείου είναι ένα κλασικό παράδειγμα αγχωτικής εργασίας. Οι οδηγοί των λεωφορείων πρέπει να ανταποκρίνονται στις πολλαπλές απαιτήσεις στις οποίες έχουν ελάχιστο έλεγχο. Τα κύρια καθήκοντα των οδηγών λεωφορείου είναι να οδηγούν με ασφάλεια, να τηρούν το χρονοδιάγραμμα, και να συμπεριφέρονται στους επιβάτες με ένα επαγγελματικό και ευγενικό τρόπο. Ωστόσο, δύο από τα καθήκοντα αυτά έρχονται σε αντίφαση – η τήρηση του χρονοδιαγράμματος και η εξυπηρέτηση του κοινού και η οδήγηση με ασφάλεια . Προκειμένου να επιτευχθεί ένα, το άλλο μπορεί να να τεθεί σε κίνδυνο. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένα άλλο στρεσογόνος παράγοντας που μπαίνει σε αυτή την εξίσωση.

Η κοινωνική υποστήριξη βοηθά στην προστασία των ατόμων που βιώνουν στρες. Η οδήγηση λεωφορείου μειώνει την κοινωνική στήριξη με δύο τρόπους. Η ίδια η εργασία είναι μοναχική με ελάχιστες πιθανότητες να έρθουν σε επαφή πρόσωπο με πρόσωπο οι συνάδελφοι οδηγοί. Το πρόγραμμα εργασίας διαταράσσει οικογενειακή και κοινωνική ζωή.
Παράγοντες εργασίες που συνδέονται με το
στρες προβλημάτων υγείας που συνδέονται:


• κυκλοφοριακή συμφόρηση 
• σταθερή πίεση χρόνου
• ελάχιστη ή καμία συμβολή για το πώς οργανώνεται η εργασία ή πως εφαρμόζεται
• Βία και παρενόχληση
• Αυξημένη επαφή με πελάτες, περιλαμβανομένης της επεξήγησης οργανωτικών αλλαγών σε πελάτες, π.χ. σε χώρους έκδοσης εισιτηρίων
• Μοναχική εργασία
• Εργασία σε βάρδιες
• Αντικρουόμενες απαιτήσεις (παρακολούθηση πελατών και οδήγηση), με αποτέλεσμα υψηλή αρτηριακή πίεση και καρδιαγγειακές νόσους
• Ανάγκες ενός γηράσκοντος εργατικού δυναμικού

Το πώς τα λεωφορεία είναι σχεδιασμένα και το πώς το έργο έχει προγραμματιστεί μπορεί να ευθύνεται για τα μυοσκελετικά προβλήματα που σχετίζονται με την οδήγηση ενός λεωφορείου. Διαταραχές του μυοσκελετικού συστήματος περιλαμβάνουν προβλήματα στην πλάτη, τον αυχένα, τους ώμους,μυϊκές κράμπες, σημεία πίεσης και κακή κυκλοφορία στα πόδια και τους γλουτούς είναι άλλα παραδείγματα. Μακροχρόνια έκθεση σε δονήσεις ολόκληρου του σώματος και οι επιπτώσεις κατά την οδήγηση πάνω σε εξογκώματα δρόμων και τραχύ οδόστρωμα μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα

Παράγοντες σχεδίασης εργασίας που σχετίζονται με το μυοσκελετικό σύστημα και προκαλούν προβλήματα:
• κακή σχεδίαση της καμπίνας του οδηγού.
• Δυσπρόσιτα χειριστήρια ή κακή διάταξη αυτών
• σύστημα διεύθυνσης χωρίς ρυθμιζόμενο τιμόνι ή
• τιμόνι με λάθος διάμετρο
• αδυναμίες στον σχεδιασμό του καθίσματος π,χ χωρίς
• οσφυϊκή υποστήριξη, μη συντήρηση αυτού όπως: ρυθμιζόμενα ελατήρια , ρύθμισης ύψους k.λ.π
• ακινησία για μεγάλες περιόδους του χρόνου
• πατώντας ένα πεντάλ για μεγάλο χρονικό διάστημα
• αμήχανη θέση εργασίας
• ανεπαρκή διαλείμματα

Άλλοι κίνδυνοι
Το στρες και τα μυοσκελετικά προβλήματα δεν είναι τα μόνα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί λεωφορείων. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν ένα σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί λεωφορείων. ́ ́Βαριά η κίνηση ́ ́ και οι κακές καιρικές συνθήκες αυξάνουν τον κίνδυνο των ατυχημάτων. Οι κίνδυνοι αυξάνονται όταν το όχημα δεν συντηρείται σωστά. Παραδείγματα κακής συντήρησης των οχημάτων αποτελούν τα ελαττωματικά συστήματα φρένων, οι προβολείς ή οι υαλοκαθαριστήρες.Το γλίστρημα στο πάτωμα του λεωφορείου ή έξω από το λεωφορείο είναι παραδείγματα άλλων κινδύνων για την ασφάλεια.
Μπορεί να υπάρχουν προβλήματα θερμοκρασίας μέσα στο λεωφορείο - υπερβολική ζέστη το καλοκαίρι ή κακή θέρμανση το χειμώνα. Η αντανάκλαση από το ηλιακό φως μπορεί να οδηγήσει σε κόπωση των ματιών. Ο θόρυβος μπορεί να είναι μια πηγή ενόχλησης, αποσπά την προσοχή και προκαλεί κούραση. Μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του οδηγού να συγκεντρωθεί ή να πάρει διάφορα ηχητικά στοιχεία από την κίνηση στο δρόμο.
Οι οδηγοί λεωφορείων αναπνέουν καυσαέρια από τη γύρω κυκλοφορία αλλά και όταν το λεωφορείο οδηγείται από ή προς το γκαράζ, από τη μηχανή του δικού τους λεωφορείου.Οι οδηγοί λεωφορείων είναι εκτεθειμένοι σε μεταδοτικές ασθένειες, όπως το κοινό κρυολόγημα από το κοινό. Ένας άλλος τύπος της έκθεσης μπορεί να προκύψει μέσω της επαφής του δέρματος με μολυσμένα αντικείμενα κατά τον καθαρισμό του λεωφορείου ή κατά τη διάρκεια του καθαρισμού των εκκρίσεων ή υγρών του σώματος.
Μείωση των κινδύνων στους χώρους εργασίας
Η έρευνα υποστηρίζει μια σειρά από μέτρα για τη μείωση των κινδύνων στους χώρους εργασίας για τους οδηγούς λεωφορείων πόλης. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν:
• μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης (λεωφορειολωρίδες, σήματα προτεραιότητας)
• μείωση απόσπαση προσοχής λόγω πληροφόρησης των επιβατών (αυτοματοποιημένα συστήματα πληροφοριών)
• ενίσχυση της ασφάλειας του οδηγού (συστήματα συναγερμού, διαδικασίες έκτακτης ανάγκης)
• μείωση κοινωνικής απομόνωσης στην εργασία (προγραμματισμός διαλειμμάτων σε κεντρικά σημεία)
• μείωση της κούρασης και της παρέμβασης στην προσωπική ζωή (βελτίωση του ωραρίου εργασίας)
• βελτίωση των κοινωνικών πτυχών της εργασίας (υποστηρικτικό στυλ ηγεσίας)
• βελτίωση του εργονομικού σχεδιασμού της θέσης οδήγησης των λεωφορείων.

Τι μπορείτε να κάνετε
Αν έχετε μια εργασία που σχετίζονται με την υγεία και την ανησυχία για την ασφάλεια:
• μιλήστε με το γιατρό εργασίας. 
• μιλήσετε με τον προϊστάμενό σας για το πρόβλημα.
• να δείτε ένα γιατρό για να ανακαλύψει τραυματισμό ή ασθένεια που μπορεί να προκληθεί από την εργασία σας και να συζητήσετε για την υγεία και την ασφάλεια στο χώρο εργασίας, τις ανησυχίες σας
• να σας βοηθήσει στην επίλυση προβλημάτων υγείας και ασφάλειας στο χώρο της εργασίας σας
• αν θέλετε εκπαίδευση σε ειδικά θέματα υγείας και ασφάλειας
• για πληροφορίες σχετικά για την υγεία και την ασφάλεια στο χώρο εργασίας

Ο ειδικός συνδυασμός κινδύνων και παραγόντων επικινδυνότητας όπως οι εργονομικοί κίνδυνοι, οι παράγοντες άγχους στον τομέα της οργάνωσης της εργασίας, ο θόρυβος, οι επικίνδυνες ουσίες, οι κραδασμοί, τα ακανόνιστα ωράρια εργασίας, η χωρίς μόνιμη βάση εργασία μακριά από την οικογενειακή εστία, η έλλειψη εγκαταστάσεων, το περίπλοκο εργασιακό καθεστώς, η ανάγκη συνεχούς προσαρμογής και το πλήθος των διαρθρωτικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στον τομέα συγκροτούν ένα σύνολο που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την παρακολούθηση και την πρόληψη.
Πηγή  
The MFL Occupational Health Center 
http://mflohc.mb.ca/fact_sheets_folder/bus_drivers.html

Αναδημοσιευση απο το medlabnews.gr 
Κίνδυνοι για την υγεία και την ασφάλεια των οδηγών των αστικών μέσων μεταφοράς.

Διαβάστε επίσης

Πόνος στην πλάτη. Ποιες οι αιτίες, πότε πρέπει να πάτε στον γιατρό και τι πρέπει να κάνετε για την πρόληψή του;

Πόνος στην μέση. Χρήσιμες συμβουλές.

Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για χρήματα, αλλά και για αίμα για 17χρονη που θα χειρουργηθεί στο Ωνάσειο

 medlabnews.gr iatrikanea

Η εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου στο οποίο φοιτά, έχει συγκεντρώσει ένα χρηματικό ποσό, αλλά δεν είναι αρκετό.

Για το λόγο αυτό, όποιος επιθυμεί να συμβάλει, μπορεί να καταθέσει χρήματα στον παρακάτω λογαριασμό τραπέζης.

Τώρα χρειάζεται την στήριξη μας, για ξεπεράσει και αυτή τη δοκιμασία για την υγεία της.

Προσοχή. Σοκολάτες γάλακτος βρέθηκαν να περιέχουν επικίνδυνα βαρέα μέταλλα μόλυβδο και κάδμιο

 medlabnews.gr iatrikanea

Νέα μελέτη, αναφέρει την ύπαρξη βαρέων μετάλλων, όπως είναι το κάδμιο και ο μόλυβδος, σε μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων σοκολάτας γάλακτος.

Όπως αναφέρεται σε έρευνα που διενεργήθηκε από την Consumer Reports, υπάρχουν επιβλαβείς ποσότητες βαρέων μετάλλων σε πολλά προϊόντα σοκολάτας, όπως στη μαύρη σοκολάτα, σε σκόνες κακάο σοκολάτας γάλακτος, μείγματα μπράουνι και τσιπς σοκολάτας.

Ερευνητές στον Οργανισμό μέτρησαν τα επίπεδα μολύβδου και καδμίου σε 48 προϊόντα, μεταξύ των οποίων:

Κακάο σε σκόνη

Κομματάκια σοκολάτας

Μπάρες σοκολάτας γάλακτος

Μείγματα μπράουνι και κέικ

Ζεστή σοκολάτα

«Κάθε προϊόν που δοκιμάσαμε είχε ανιχνεύσιμες ποσότητες μολύβδου και καδμίου», δήλωσε ο m. James Rogers, διευθυντής και επικεφαλής δοκιμών ασφάλειας προϊόντων στην Consumer Reports.

Πόσος μόλυβδος και κάδμιο υπάρχει στην αγαπημένη σας σοκολάτα;

Πέντε από τις επτά μπάρες μαύρης σοκολάτας που δοκιμάστηκαν για τη νέα μελέτη, ήταν πάνω από τα μέγιστα ημερήσια επίπεδα για μόλυβδο, κάδμιο ή και τα δύο.

Γιατί το κάδμιο και ο μόλυβδος κάνουν κακό στους ανθρώπους

Το κάδμιο είναι ένα ορυκτό στο φλοιό της γης. Βρίσκεται επίσης στον καπνό του τσιγάρου και χρησιμοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων μπαταριών, χρωστικών, μεταλλικών επικαλύψεων και πλαστικών.

Οι άνθρωποι εκτίθενται στο κάδμιο μέσω μιας ποικιλίας τροφών που καταναλώνουν και μέσω της αναπνοής μολυσμένου αέρα. Το κάδμιο μπορεί να προκαλέσει εμετό και διάρροια κατά την κατάποση, ενώ η εισπνοή μπορεί να προκαλέσει βλάβη στα νεφρά και ορισμένους τύπους καρκίνου.

Ο μόλυβδος βρίσκεται επίσης στο φλοιό της γης. Χρησιμοποιείται σε μεγάλη ποικιλία μετάλλων και βιομηχανικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων πυρομαχικών, παλαιότερων σωλήνων, καλοριφέρ αυτοκινήτων, γυαλιών και προϊόντων κεραμικής.

Το κάδμιο και ο μόλυβδος καταλήγουν στη σοκολάτα με διάφορους τρόπους. Το κάδμιο υπάρχει στο έδαφος όπου αναπτύσσονται οι κόκκοι του κακάο, επομένως προσλαμβάνεται από το ίδιο το φυτό καθώς μεγαλώνει.

Πόσο πρέπει να ανησυχώ για τα βαρέα μέταλλα στη σοκολάτα;

«Οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να εγκαταλείψουν εντελώς τη σοκολάτα, εφόσον την καταναλώνουν με μέτρο», λέει ο Luz Claudio, καθηγητής περιβαλλοντικής ιατρικής και δημόσιας υγείας στο Icahn Mount Sinai School of Medicine στη Νέα Υόρκη.

Η καλύτερη προσέγγιση, λέει ο Dr. Claudio, είναι να έχετε μια ισορροπημένη διατροφή με μια ποικιλία τροφών, συμπεριλαμβανομένων και γλυκών. «Τα πιο σημαντικά συστατικά μιας ισορροπημένης διατροφής είναι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με κάποιες άπαχες πρωτεΐνες».

Επιπλέον, ενώ είναι αλήθεια ότι τα βαρέα μέταλλα μπορούν να υπάρχουν σε μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων σοκολάτας, ο διατροφολόγος Toby Amidor, επισημαίνει ότι τα βαρέα μέταλλα υπάρχουν και σε άλλα τρόφιμα.

«Το να τρώτε 1 κομμάτι μαύρης σοκολάτας κάθε τόσο δεν προκαλεί βλάβες», προσθέτει, «ακόμα και αν φάτε μια ολόκληρη μπάρα».

Πηγή: eatingwell.com

Διαβάστε επίσης

Φτιάξτε φύτρα, φύτρες από σπόρους. Superfood μεγάλης διατροφικής αξίας (video)


της Κλεοπάτρας Ζουμπουρλή, μοριακής βιολόγου, medlabnews.gr

Τι είναι τα φύτρα

Φύτρα ονομάζουμε τους νεαρούς (ωρών ή ημερών) άσπρους βλαστούς  που ξεφυτρώνουν από διάφορους καρπούς και σπόρους όταν αυτοί ξυπνάνε από τον λήθαργο για την δημιουργία ενός νέου φυτού.  

φύτρες
Ο πολλαπλασιασμός των φυτών με σπόρο είναι ο πιο διαδεδομένος τρόπος πολλαπλασιασμού στην φύση αλλά και ο πιο δημοφιλής στους ανθρώπους γιατί εμπεριέχει πλήθος συμβολισμών σχετικά με την διαδικασία της εξέλιξης. Ένας σπόρος μπορεί να βρίσκεται σε λήθαργο για μήνες ή χρόνια περιμένοντας τις κατάλληλες συνθήκες για να βλαστήσει. Αλλά για όσο διάστημα βρίσκεται σε αναμονή κάποια μόρια, οι αναβολείς ενζύμων ελέγχουν τον μεταβολισμό του σπόρου, ώστε αυτός να μην αποσυντεθεί και χαλάσει.
Μόλις όμως ο σπόρος έρθει σε επαφή με το νερό οι αναβολείς ενζύμων αδρανοποιούνται και τα ένζυμα αναλαμβάνουν τη δράση τους βοηθώντας την ανάπτυξη του φυτού.
Πρόκειται για τροφή εξαιρετικής βιολογικής αξίας καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία ενώ παράλληλα έχουν ελάχιστες θερμίδες.
Tο φύτρο,  λοιπόν,  δημιουργείται όταν ο σπόρος ξεκινάει να μεγαλώνει ώστε να δημιουργήσει ένα καινούργιο φυτό. Τα φύτρα ποικίλουν σε υφή και γεύση. Μερικά είναι πιπεράτα όπως τα σπόρια του κρεμμυδιού και του ραδικιού. Άλλα είναι σκληρά όπως τα όσπρια και άλλα τρυφερά. Άλλα είναι κατάλληλα για τη σαλάτα μας η για σούπα για σάντουιτς η για ροφήματα.

Έχει γραφτεί ότι 5.000 χρόνια πριν, στην αρχαία Ελλάδα οι γιατροί και οι φυσιοθεραπευτές έδιναν φύτρα στους ασθενείς με σκοπό να τους θεραπεύσουν. Επίσης τα βρίσκουμε στους  Ινδούς, Κινέζους, Αιγύπτιους αλλά και στην βίβλο. Το 1700 οι ναυτικοί πολύ συχνά αντιμετώπιζαν το σκορβούτο (έλλειψη βιταμίνης C) και το 1772-1775 ο κάπταιν James Cook έδωσε στους ναυτικούς του να φάνε λεμόνια και ποικιλία φύτρων τους έβαλε δε να καλλιεργούν φύτρα μέσα στο καράβι και με αυτό τον τρόπο γλύτωσαν από τα προβλήματα υγείας που τους ταλαιπωρούσαν.
Παρά όλα αυτά δεν είναι περισσότερο από 30 χρόνια που οι δυτικοί ενδιαφέρθηκαν για τα φύτρα και τις ωφέλειες τους. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου ενδιαφέρθηκαν διάφοροι διατροφολόγοι ώστε να βρουν ένα λαχανικό που να καλλιεργείται κάθε εποχή του χρόνου με εύκολο τρόπο, χωρίς χώμα, χωρίς ήλιο να συναγωνίζεται τις ντομάτες σε βιταμίνη C να μην δημιουργεί απορρίμματα κατά τη διάρκεια της παρασκευής και να είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά.
Κατέληξαν στα φύτρα τα οποία είναι τα πιο ολοκληρωμένα τρόφιμα σε θρεπτική αξία. 

Τα φύτρα είναι ζωντανή τροφή αφού ακόμα και όταν τα βάλουμε στο ψυγείο συνεχίζουν να αναπτύσσονται (με αργό ρυθμό) και η θρεπτική τους αξία συνεχίζει να αυξάνεται. Τα φύτρα των σπόρων είναι εξαιρετικά πολύτιμη τροφή, ακόμη πιο πλούσια σε θρεπτικά συστατικά από τους ίδιους τους σπόρους. Η αιτία είναι το γεγονός ότι κατά τη διαδικασία του φυτρώματος βελτιώνεται η ποιότητα των πρωτεϊνών, αυξάνεται η ποσότητα των βιταμινών ενώ τα μεταλλικά άλατα γίνονται πιο αφομοιώσιμα από τον οργανισμό. Όταν ο σπόρος καταβάλλει προσπάθεια να αναπτυχθεί, εμπλουτίζει το φύτρο με θρεπτικά συστατικά για να μπορέσει από αυτό να δημιουργηθεί το νέο φυτό. Για παράδειγμα, τα φύτρα του σιταριού φτάνουν σε περιεκτικότητα βιταμίνης Ε έως και 600 φορές περισσότερη από ό,τι έχει ο ίδιος ο σπόρος. Τα φύτρα της φακής είναι πλούσια σε βιταμίνη C, φυλλικό οξύ και φυτικές ίνες, ενώ τα φύτρα του σουσαμιού μας παρέχουν ασβέστιο, σίδηρο, και φώσφορο.

Τα φύτρα περιέχουν λίγες θερμίδες και λιπαρά, αλλά είναι έξοχη πηγή φυτικών ινών, αντιοξειδωτικών και βιταμινών, ειδικά το χειμώνα, που τα φρούτα και τα λαχανικά είναι περιορισμένα. Χάρη σε κάποια χημικά μόρια που περιέχουν, τροφοδοτούν τον οργανισμό με ενέργεια και μας αναζωογονούν. Βοηθούν στην ανανέωση των κυττάρων και καθυστερούν τη γήρανση. Ένα γεμάτο φλιτζάνι προσθέτει λιγότερες από 50 θερμίδες στη δίαιτά σας. Είναι πλούσια σε ίνες, οι οποίες ενισχύουν την υγεία του καρδιαγγειακού και πεπτικού συστήματος. Το ψωμί που παρασκευάζεται από φύτρα αναποφλοίωτων δημητριακών, για παράδειγμα περιέχει 300% περισσότερες ίνες από το άσπρο ψωμί και 24% περισσότερες ίνες από τα περισσότερα αρτοσκευάσματα από αναποφλοίωτο ρύζι.

Τα φύτρα παρέχουν δύο σημαντικά πράγματα στη διατροφή μας – μια σταθερή πηγή βιταμινών όλο το χρόνο και υψηλή περιεκτικότητα ενζύμων. Και τα δύο αυτά διατηρούν υψηλή την ενζυματική δράση του σώματός μας.

Τα ένζυμα, που αποτελούνται από βιταμίνες και μέταλλα, είναι ο πιο ζωτικής σημασίας παράγοντας που διατηρεί όλες τις λειτουργίες του σώματός μας. Χωρίς τα ένζυμα θα πεθαίναμε. Και η βασική αιτία της γήρανσης είναι ακριβώς αυτή, η έλλειψη ενζύμων. Η απώλεια των ενζύμων του σώματος είναι που μειώνει τις ζωτικές λειτουργίες των κυττάρων. Καθώς μειώνεται η λειτουργία των κυττάρων, δεν έχουν την ικανότητα να αναπαράγονται τόσο γρήγορα. Συγχρόνως καθώς μειώνεται η δράση των ενζύμων τα κύτταρα γίνονται πιο ευάλωτα σε βλάβες από ελεύθερες ρίζες και άλλες τοξικές ουσίες που εμποδίζουν ακόμη περισσότερο την αναπαραγωγή τους.

Καθώς περνάνε τα χρόνια η αιτία που προκαλεί τη γήρανση και την ευαισθησία σε ασθένειες είναι ακριβώς η ανικανότητα του σώματος να αντικαταστήσει τα παλιά κύτταρα με νέα και υγιή σε αρκετά γρήγορο ρυθμό σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη απώλεια ενζύμων του σώματος.

Γι αυτό το λόγο το ανοσοποιητικό σύστημα τείνει να είναι πιο ευάλωτο καθώς μεγαλώνουμε. Διατηρώντας τη δράση των ενζύμων στο σώμα μας στα μέγιστα επίπεδα θα μας βοηθήσει να παραμείνουμε βιολογικά νέοι και υγιείς. Αυτό ακριβώς είναι που κάνουν τα φύτρα και γι αυτό το λόγο μπορούμε να τα αποκαλέσουμε πηγή νεότητας.

Είναι δε πολύ οικονομικά από τη στιγμή που 1 ποτήρι σπόρους μας δίνει 3 κιλά λαχανικά επίσης πρέπει να προσθέσουμε ότι είναι απολύτως βιολογικά μια και τα καλλιεργούμε μόνοι μας. Για να πάρουμε μια εικόνα της θρεπτικής τους αξίας σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει σε διάφορα Πανεπιστήμια της Αμερικής τα φύτρα έχουν περισσότερη χλωροφύλλη από το σπανάκι, το λάχανο και το μαϊντανό. Ο ηλιόσπορος και το τριφύλλι περιέχουν 4% πρωτεΐνη ενώ το σπανάκι έχει μόνο 3% όταν το κρέας περιέχει 19% πρωτεΐνη το φύτρο σόγιας (ροβίτσα) περιέχει 28% και οι φακές και τα μπιζέλια έχουν 26% πρωτεΐνη.

Τα φύτρα των δημητριακών και των ξηρών καρπών είναι πλούσια σε λιπαρά. Π.χ. το σιτάρι και ο ηλιόσπορος. Ο ηλιόσπορος είναι η τέλεια πηγή για ωμέγα 6. Το φύτρο ραδικιού έχει 29 φορές περισσότερο βιταμίνη C από το γάλα και 4 φορές περισσότερη βιταμίνη Α. Αυτό το πιπεράτο λαχανικό έχει 10 φορές περισσότερο ασβέστιο από την πατάτα και περιέχει περισσότερη βιταμίνη C από τον ανανά. Εάν εξετάσει κανείς τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια του φυτρώματος θα νομίσει ότι είναι εργοστάσιο παραγωγής βιταμινών.
Έχει αποδειχτεί ότι τα φύτρα εμποδίζουν την οστεοπόρωση, βοηθούν σε ανώδυνη εμμηνόπαυση και είναι κατά των καρκινικών όγκων! Έρευνες που έγιναν στο Ιατρικό Πανεπιστήμιο John Hopkins ανακάλυψαν ότι τα ένζυμα που αναπτύσσονται στα φύτρα του μπρόκολου εμποδίζουν τα κύτταρα να μεταλλαχτούν σε καρκινικά.

Τα φύτρα κατεβάζουν την κακή χοληστερίνη καθώς και τα λίπη αλλά όχι την καλή χοληστερίνη. Το φύτρο του ηλιόσπορου του σιταριού και των δημητριακών βελτιώνουν την ζωή των ανθρώπων που πάσχουν από διαβήτη. Έρευνες σε ζώα έδειξαν τα οφέλη σε προβλήματα αρτηριοσκλήρωσης και καρδιακών προβλημάτων. Τα ωφέλημα ένζυμα στα φύτρα άλφα άλφα πολλαπλασιάζονται κατά 450% σε σχέση με τον σπόρο τον ανενεργό.
Επίσης τα φύτρα είναι πλούσια σε μαγνήσιο, σε αντιοξειδωτικά με αποτέλεσμα να αναπαυτούν την γήρανση με φυσικό τρόπο. 

Σπόροι σουσαμιού: Είναι πρώτος σε περιεκτικότητα ελαίου από όλους τους άλλους. Το σουσάμι είναι καταλληλότερα από τους άλλους σπόρους γιατί περιέχει μεγάλη ποσότητα ασβεστίου και το αμινοξύ μεθιονίνη. Είναι η κύρια τροφή των Μεσογειακών λαών. Είναι εύκολο στη χρήση με τη μορφή βουτύρου, σάλτσας(ταχίνι), σούπας, τυριού ή και γάλακτος. Όταν δεν είναι επεξεργασμένο, περιέχει περισσότερο ασβέστιο από το αγελαδινό γάλα, μιάμιση φορά περισσότερο φώσφορο από το αβγό, περισσότερη πρωτεΐνη από το κοτόπουλο, το συκώτι ή το μπιφτέκι και περισσότερη νιασίνη από το μαύρο ψωμί.

Πως καταναλώνονται

Άλλα από αυτά είναι τραγανά, άλλα μαλακά, άλλα έχουν ελαφριά γεύση και άλλα πιο πικάντικη. Τα μαλακά φύτρα ταιριάζουν περισσότερο σε σαλάτες και σάντουιτς, γιατί μπορούν να καταναλωθούν και ωμά, ενώ τα πιο σκληρά μπορούν να μαγειρευτούν και να δώσουν ξεχωριστή γεύση, ψιλοκομμένα μέσα σε σούπες, βραστά λαχανικά και λαδερά. Είναι μοναδική τροφή για υγιείς και αρρώστους, καθώς και για τα παιδιά.

Σπόροι για φύτρα μπορούν να φυτευτούν όλο το χρόνο. Μεγαλώνουν σε κάθε κλίμα και δεν χρειάζονται ούτε χώμα ούτε ήλιο. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα φύτρα δεν περιέχουν χημικά, δεν παράγουν σκουπίδια, είναι πεντανόστιμα στις σαλάτες και όταν τρώγονται ωμά έχουν εξαιρετικά χαμηλές θερμίδες. Συν του ότι δίνουν τη χαρά της δημιουργίας και της αυτάρκειας όταν θερίζετε τα αποτελέσματα της καλλιέργειας σας!

Σπόροι για δημιουργία φύτρων 

Μπορείτε να δημιουργήσετε φύτρα χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους σπόρους: σιτάρι, πράσινη σόγια, κόκκινη σόγια,  τριφύλλι, άλφα άλφα (βίκο), ρεβίθι, κάρδαμο, φακή, φασόλι, καλαματιανό φασολάκι (είναι ακριβώς αυτό που χρησιμοποιούν σαν φύτρα οι Κινέζοι: Mung Beans), σινάπι, ηλιόσπορο, σουσάμι, σέλινο, ραπανάκι, κ.λπ. Αποφύγετε την κατανάλωση φύτρων από σπόρους σολανίδων (ντομάτα, πατάτα), γιατί περιέχουν το αλκαλοειδές σολανίνη που είναι τοξική ουσία. Προμηθευτείτε σπόρους στην φυσική τους μορφή, δηλαδή όχι κατεργασμένους και όχι ροδισμένους. Επίσης αποφύγετε να χρησιμοποιήστε πολυκαιρισμένους σπόρους. Ακόμη, χρησιμοποιήστε σπόρους που προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες, στις οποίες δεν χρησιμοποιούνται χημικά λιπάσματα. Ο κάθε σπόρος θέλει το δικό του χρόνο στο μούσκεμα και στο φύτρωμα.


Οι πιο σημαντικοί σπόροι και οι χρόνοι φυτρώματος

• Φακές 2 – 3 ημέρες
• Φαγόπυρο 1 – 2 ημέρες
• Ελληνικό σιτάρι 2 ημέρες
• Ρεβίθια 2 – 3 ημέρες
• Άλφα – άλφα 5 – 7 ημέρες
• Κόκκινο τριφύλλι (red clover) 5 – 7 ημέρες
• Μπρόκολο 3 – 4 ημέρες
• Τριγωνέλλα (fenugreek) 3 – 7 ημέρες
• Ηλιόσπορος (βλαστάρια) 7 – 10 ημέρες

Ο τρόπος που χρησιμοποιούμε για να κάνουμε τους σπόρους φύτρες είναι πολύ απλός και είναι ο εξής: 



  • Βάζουμε περίπου 1 εκ. σπόρους σε ένα βάζο. 
  • Ρίχνουμε μέσα νερό και αφήνουμε τους σπόρους να μουσκέψουν περιπου 12 ώρες. 
  • Στερεώνουμε ένα τουλουπάνι ή διαφανές ύφασμα στο στόμιο του βάζου με ένα σπάγκο ή λαστιχάκι. Ξεπλένουμε τους σπόρους 2 φορές την ημέρα ρίχνοντας νερό στο βάζο, κουνώντας το λίγο και αδειάζοντας όλο το νερό. Το τουλουπάνι στερεωμένο είναι πάντα στο στόμιο του βάζου.
  • Τοποθετούμε το βάζο σε σκοτεινό μέρος αλλά καλά αεριζόμενο.
  • Οι σπόροι θα φυτρώσουν καλά μέσα σε 3 έως 5 μέρες, ανάλογα με το είδος. 
  • Όταν πια φυτρώσουν καλά σκεπάζουμε το βάζο με το καπάκι του και τα φύτρα διατηρούνται στο ψυγείο για 3-4 μέρες.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Έχουν αναφερθεί λοιμώξεις κατά καιρούς από κατανάλωση φύτρων. Συνήθως οφείλονται σε ορισμένα στελέχη του βακτήριου Escherichia coli (E.coli)

Τα φύτρα, στο σύνολό τους φέρουν αυξημένο κίνδυνο για πρόκληση ασθένειας;

Τα φύτρα γενικά μπορεί να φέρουν κίνδυνο για την εμφάνιση τροφιμογενών λοιμώξεων. Εν αντιθέσει με τα υπόλοιπα φρέσκα προϊόντα, αυτά αναπτύσσονται σε ζεστό και υγρό περιβάλλον, δηλαδή στις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη του βακτηρίου E. coli. Σε τροφιμογενείς λοιμώξεις που συνδέονται με τα φύτρα, η πηγή των βακτηρίων είναι συνήθως οι σπόροι. Στη μαζική παραγωγή, υπάρχει μια σειρά από εγκεκριμένες τεχνικές για την καταστροφή των επιβλαβών βακτηρίων που μπορεί να υπάρχουν στους σπόρους, ακόμη και μικροβιολογικές αναλύσεις για τους σπόρους κατά τη διάρκεια της βλάστησης. Ωστόσο, καμία επεξεργασία δεν εγγυάται την εξάλειψη όλων των επιβλαβών βακτηρίων.
Με βάση τις εκτιμήσεις τους, η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) συνιστούν στους καταναλωτές να μην καλλιεργούν φύτρα για ιδία κατανάλωση και να καταναλώνουν φύτρα ή σπόρους με φύτρο μόνο αν αυτά έχουν μαγειρευτεί καλά.

Τι σημαίνει «καλό μαγείρεμα» των φύτρων;

Συνιστάται στους καταναλωτές να αποφύγουν την κατανάλωση ωμών φύτρων κάθε είδους (από σπόρους από ρόκα, τρυφίλι, φασόλι, σινάπι και τριγωνέλλα). Τα φύτρα σπόρων θα πρέπει να καταναλωθούν μόνο αν έχουν μαγειρευτεί καλά. Το βακτήριο E. coli καταστρέφεται σε θερμοκρασία μαγειρέματος 70 ° C γι'αυτό συνιστάται τα φύτρα να μαγειρεύονται υπό καυτό ατμό, όχι μόνο ζεστό.

Τα φύτρα πρέπει να καταναλωθούν το συντομότερο δυνατόν, το πολύ μέσα σε λίγες ημέρες. Ομοίως, ο εξοπλισμός που έχει χρησιμοποιηθεί για χειρισμό ωμών σπόρων και βλάστηση σπόρων προς σπορά πρέπει να καθαρίζεται επιμελώς μετά τη χρήση, ιδανικά, σε υψηλές θερμοκρασίες. Όσοι σερβίρουν φύτρα στο σπίτι ή σε εστιατόρια, θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι ακολουθούν διαδικασίες για την αποφυγή διασταυρούμενης επιμόλυνσης ενώ οι άνθρωποι που χειρίζονται ωμούς σπόρους με φύτρο θα πρέπει να πλένουν τα χέρια τους σχολαστικά πριν και μετά την επαφή με τα φύτρα.

Διαβάστε επίσης
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων