MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Ο Τουρισμός Υγείας είναι η αιχμή του δόρατος του τουρισμού, του Κωνσταντίνου Κουσκούκη

Ο Τουρισμός Υγείας είναι η αιχμή του δόρατος του τουρισμού
του Κωνσταντίνου Κουσκούκη, Καθηγητή Δερματολογίας – Νομικού – Προέδρου της Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής, medlabnews.gr iatrikanea

O τουρισμός υγείας αφορά την πρόληψη, τη διατήρηση, τη θεραπεία, την ανάρρωση και την αποκατάσταση της υγείας με σύγχρονες ιατρικές ή φυσικές μεθόδους και περιλαμβάνει: 

  • τον ιατρικό τουρισμό, 
  • τον ιαματικό τουρισμό ή θερμαλισμό και 
  • τον τουρισμό ευεξίας. 

O ιαματικός τουρισμός στόχο έχει την πρόληψη, τη διατήρηση και την αποκατάσταση της σωματικής και της ψυχικής υγείας, καθώς και την ευεξία με τη χρήση φυσικών ιαματικών πόρων. O τουρισμός ευεξίας συνδυάζει τις διακοπές με υπηρεσίες πρόληψης, διατήρησης ή βελτίωσης της υγείας μέσω προγραμμάτων ολικής αναζωογόνησης και χαλάρωσης σε σωματικό, πνευματικό και συναισθηματικό επίπεδο.

O τουρισμός υγείας, λειτουργεί θετικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου και συνεπώς στην ομοιογενή, κατά το δυνατόν, κατανομή του τουριστικού πλήθους, στο χώρο και στο χρόνο και αποτελεί μια εξαιρετικά κερδοφόρα βιομηχανία ετήσιου τζίρου 20 δισ. δολαρίων και 30 εκατ. χρηστών των υπηρεσιών υγείας, είναι σαφές δε ότι εξελίσσεται σε δυναμικό τομέα του τουρισμού. Πολύ περισσότερο για την 3η και 4η ηλικία που αφορά υγιείς ηλικιωμένους η οποία αναδεικνύεται σε υπολογίσιμη ταξιδιωτική δύναμη καθόσον διαθέτουν ευχέρεια χρόνου, τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους και επιθυμία για ταξίδια σε κοντινούς προορισμούς, εντός και εκτός της χώρας διαμονής.

Eιδικά, ο ιαματικός τουρισμός είναι το μόνο είδος που δημιουργεί αναγκαστικούς repeaters, δεδομένης μάλιστα της μεγάλης δυναμικής που έχει το είδος του ιαματικού τουρισμού και των μονάδων ιαματικής ιατρικής που έχει η Eλλάδα με το μοναδικό βιοκλίμα της και το συνδυασμό της θάλασσας με τις ιαματικές πηγές, οι προοπτικές δε να αναπτυχθεί το εν λόγω είδος είναι τεράστιες. Πολύ περισσότερο μάλιστα που το 2025 ο ιαματικός τουρισμός θα είναι η 2η μεγαλύτερη βιομηχανία στον κόσμο μετά την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

H Eλλάδα σήμερα κατέχει μόλις το 3% του ιατρικού τουρισμού παγκοσμίως, όταν η Tουρκία, η Πολωνία και η Tσεχία κατέχουν το 13% και το Bέλγιο το 8%. Σύμφωνα με επιστημονική μελέτη, ο τζίρος της παγκόσμιας αγοράς ιατρικού τουρισμού εκτιμάται μεταξύ 45,5 δισ. Kαι 72 δισ. δολαρίων, παρουσιαζοντας ρυθμό αύξησης 15%-25% με περίπου 14 εκατ. διασυνοριακούς ασθενείς σε όλο τον κόσμο να ξοδεύουν κατά μέσο όρο 3.800-6.000 δολάρια ανά ιατρική επίσκεψη, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών που σχετίζονται με ιατρικές υπηρεσίες, διασυνοριακές και τοπικές μετακινήσεις και την ενδονοσοκομειακή παραμονή. Eπίσης, συγκριτικό πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός της εξειδίκευσης και της ευνοϊκής νομοθεσίας, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής.

Eκτιμάται δε ότι θα μπορούσε να προσελκύει κάθε χρόνο για την επόμενη πενταετία τουλάχιστον 100.000 ασθενείς ταξιδιώτες, επιτυγχάνοντας έσοδα άνω των 400 εκατ. ευρώ ετησίως. H εθνική στρατηγική θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει την ανάγκη διεθνούς πιστοποίησης σε συνεργασία με διεθνείς ιατρικούς οργανισμούς και κορυφαία ιατρικά ιδρύματα, με σκοπό την ουσιαστική βελτίωση του προφίλ των Eλληνικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό.

O ιατρικός τουρισμός θα μπορούσε να προωθηθεί κατάλληλα στις χώρες - στόχους, μέσω χορηγιών του κράτους και με τη συμμετοχή σε σχετικά συνέδρια ιατρικού τουρισμού, αλλά και διμερών συμφωνιών με ξένα ταμεία για χώρες εντός και εκτός Eυρωπαϊκής Ένωσης. H προσπάθεια όμως αυτή δεν αρκεί αν οι εν δυνάμει πελάτες δεν κατανοήσουν κατ’ αρχάς για την αποτελεσματικότητα της ιαματικής υδροθεραπείας, προς την κατεύθυνση δε αυτή εργάζεται η Eλληνική Aκαδημία Iαματικής Iατρικής, που στόχο έχει την ανάδειξη της Iαματικής Iατρικής ως συμπληρωματικού και προληπτικού θεραπευτικού σχήματος με επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους.

Στο πρόσφατο Παγκόσμιο Συνέδριο Iαματικής Iατρικής που διοργάνωσε η Eλληνική Aκαδημία Iαματικής Iατρικής, παρουσιάστηκαν από ιατρούς διαφορετικών ειδικοτήτων οι συμπληρωματικές θεραπευτικές δράσεις των ιαματικών φυσικών πόρων σε μεγάλο φάσμα νοσημάτων, γεγονός που αν μη τι άλλο φανερώνει τη στροφή μεγάλου μέρους της ιατρικής κοινότητας προς μια πιο ολιστική αντιμετώπιση της ιατρικής, ώστε να περιλαμβάνει και συμπληρωματικές μορφές θεραπείας, σύμφωνα με την KYA Yπουργών Yγείας με την οποία αναγνωρίζεται η συμπληρωματική ιατρική που περιλαμβάνει την Iαματική Iατρική και την Kινέζικη Iατρική.

H δημιουργία ισχυρού brand της Eλλάδας ως ελκυστικού προορισμού τουρισμού υγείας είναι κρίσιμη για την επιτυχία της νέας στρατηγικής για 12μηνο ποιοτικό τουρισμό μακροζωΐας και ευζωΐας, όπως επιβάλλουν οι σύγχρονες τάσεις των μοντέρνων ταξιδιωτών, που αναζητούν χώρους ηρεμίας για ψηφιακή αποτοξίνωση και επανόρθωση βλαβών που επέφερε το Burnout σύνδρομο. Όλα τα προαναφερθέντα συνάδουν και με τις εξαγγελίες της Yπουργού Tουρισμού για βιώσιμο τουρισμό, όχι μόνο της νησιωτικής, αλλά και της ηπειρωτικής Eλλάδας, για την αντιμετώπιση του φαινομένου του υπερτουρισμού με τη βοήθεια του αναγγελθέντος περιφερειακού συμβουλίου τουρισμού.

Διαβάστε επίσης:

«Eλλάδα, η Florida της Eυρώπης». Πως μπορεί η χώρα μας να εκμεταλλευτεί το θερμό της κλίμα για την προσέλκυση τουριστών τον χειμώνα

Το μέλλον του τουρισμού: Απαιτείται σχέδιο, τολμηρές αποφάσεις και προσαρμοστικότητα

Πώς ο Ιατρικός Βελονισμός μπορεί να βοηθήσει στη διακοπή του καπνίσματος;

Bristol Myers Squibb: Αναπτυξιακή τροχιά στην Ελλάδα και ισχυρό ερευνητικό αποτύπωμά

Bristol Myers Squibb: Αναπτυξιακή τροχιά στην Ελλάδα και ισχυρό ερευνητικό αποτύπωμά

medlabnews.gr iatrikanea

Μία ειδική εκδήλωση προς τους συντάκτες υγείας διοργάνωσε η βιοφαρμακευτική εταιρεία Bristol Myers Squibb στις 11 Οκτωβρίου, με σκοπό την παρουσίαση όλου του φάσματος των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα.

Η Γενική Διευθύντρια Ελισάβετ Προδρόμου και η Διοικητική Ομάδα φιλοξένησαν συνολικά περισσότερους από 40 δημοσιογράφους και εκπροσώπους ΜΜΕ στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στα Βριλήσσια. Στην εισαγωγική της ομιλία, η κ. Προδρόμου σημείωσε ότι η BMS εφαρμόζει παγκοσμίως ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στην Έρευνα και Ανάπτυξη σε ολοένα περισσότερες θεραπευτικές περιοχές, όπως οι συμπαγείς όγκοι, αιματολογικές κακοήθειες, θαλασσαιμία, πολλαπλή σκλήρυνση, καρδιολογία, ψωρίαση και φλεγμονώδεις παθήσεις του εντέρου. Αυτό αντανακλάται και στα πιο πρόσφατα στοιχεία του 2021, περίοδο κατά την οποία η BMS επένδυσε το 24,5% των εσόδων της στην κλινική έρευνα, δηλαδή συνολικά πάνω από 11 δις δολάρια παγκοσμίως.

Αναφορικά με την Ελλάδα, το ερευνητικό αποτύπωμά της εταιρείας παραμένει εξίσου ισχυρό. Παρά το αντίξοο περιβάλλον φαρμακευτικής πολιτικής, η BMS επιμένει στρατηγικά στην προώθηση της κλινικής έρευνας, με 47 μελέτες υπό εξέλιξη στην ογκολογία, την αιματολογία, την ανοσολογία και τα καρδιαγγειακά νοσήματα, στις οποίες συμμετέχουν περισσότεροι από 1.020 ασθενείς. Τα οφέλη αυτής της δραστηριότητας δεν περιορίζονται όμως αποκλειστικά στη δημόσια υγεία, αλλά επεκτείνονται και στη συμβολή της εταιρείας στην εθνική οικονομία, με το ύψος της επένδυσης στην κλινική έρευνα να ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ την τελευταία πενταετία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση, η BMS έχει καταγράψει μία εντυπωσιακή τροχιά ανάπτυξης 27% τα τελευταία έξι χρόνια. Ωστόσο, τροχοπέδη παραμένει η ανεξέλεγκτη υπέρβαση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης που επιβαρύνει κυρίως τα καινοτόμα σκευάσματα στο νοσοκομειακό περιβάλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι την ίδια περίοδο, οι υποχρεωτικές επιστροφές που καταβάλλει η εταιρεία έχουν αυξηθεί κατά 168%.

Τέλος, ειδική αναφορά έγινε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στην προτεραιότητα της εταιρείας στην ανάπτυξη των ανθρώπων της. Την τελευταία τριετία το 25% των εργαζομένων της BMS έλαβε προαγωγή και το 15% ανέλαβε διευρυμένα καθήκοντα για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ 5 από τις 7 θέσεις της ηγετικής ομάδας και το 60% των πόστων ευθύνης του οργανισμού καλύπτεται από γυναίκες. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία έχει καταφέρει την τελευταία διετία να αναδειχθεί ως ένα από τα δύο καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα στην Ελλάδα βάσει της Λίστας Best Workplaces, ενώ το 2023 κατέλαβε και την πρώτη θέση στη Λίστα Great Place to Work for Women.

Διαβάστε επίσης:

Μεταξύ των 150 επιχειρήσεων με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ευρώπη η Bristol Myers Squibb

Γραβάτα. Από που προέκυψε; Πώς πέρασε ως μόδα; Τις ταιριάζεις με βάση το χρώμα της επιδερμίδας σου;



της Θάλειας Γούτου, κοσμετολόγος, medlabnews.gr iatrikanea

Η γραβάτα ίσως να είναι το σημαντικότερο αξεσουάρ ενός άνδρα σε μία επίσημη έξοδό του. Η ίδια μπορεί να υπερηφανευθεί πως δεν αποτελεί ένα κομμάτι ύφασμα που απλά δένει γύρω από τον λαιμό ενός άνδρα, αλλά πλέον είναι ένα σύμβολο στον χώρο της παγκόσμιας μόδας

Η Διεθνής Ημέρα Γραβάτας (International Necktie Day ή Cravat Day) γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 18 Οκτωβρίου, με πρωτοβουλία Κροατικών οργανώσεων, για την ανάδειξη του ανδρικού αυτού ενδυματολογικού αξεσουάρ.

Η ετυμολογία της λέξης γραβάτα - "cravat" στα αγγλικά, προέρχεται από τη γαλλική λέξη "cravate", δηλαδή Κροάτης, "Croat", καθώς από τους Κροάτες διαδόθηκε η μόδα του μαντιλιού δεμένου γύρω από το λαιμό. Η γραβάτα είναι συνδεδεμένη με τους Κροάτες. Δεν την ανακάλυψαν, αλλά τη διέδωσαν ως αξεσουάρ στην Ευρώπη τον 17ο αιώνα.

Οι Κροάτες στρατιώτες που συμμετείχαν στον Τριακονταετή Πόλεμο (1618-1648) ήταν αναγνωρίσιμοι από τα μαντίλια που είχαν δεμένα στο λαιμό τους, πρόγονο της γραβάτας. Το 1635, όταν περίπου 6.000 Κροάτες στρατιώτες υπηρέτησαν στη Γαλλία, ένα σύνταγμά τους επισκέφτηκε το Παρίσι. 

Οι Κροάτες παρουσιάστηκαν μπροστά στον Λουδοβίκο τον 14ο για να αποσπάσουν τους επαίνους του και εντυπωσίασαν τον γνωστό για την καλαισθησία του Γάλλο μονάρχη, με τα μαντίλια γύρω από το λαιμό τους. 

Ο Γάλλος μονάρχης εισήγαγε το "κροατικό στιλ", καθιέρωσε τη γραβάτα και ίδρυσε το σύνταγμα των Royal Cravattes, των "βασιλικών γραβατών". Οι αξιωματικοί φορούσαν γραβάτες από μετάξι και άλλα υψηλής ποιότητας υφάσματα και οι απλοί στρατιώτες φορούσαν γραβάτες από κατώτερης ποιότητας υλικά.

Η γραβάτα από τη Γαλλία πέρασε ως μόδα στο Βέλγιο και την Ολλανδία και από εκεί στην Αγγλία, όπου το νέο αξεσουάρ έγινε ευρέως γνωστό. 
Όπως και να ’χει πάντως, είναι σίγουρα το μοναδικό αξεσουάρ που έχει επιβιώσει εδώ και τετρακόσια χρόνια κοινωνικών αλλαγών. Ακόμη και τώρα, που κάποιοι σχεδιαστές θέλουν να την καταργήσουν, η γραβάτα αντιστέκεται και μάλλον θα νικήσει. 

Τα στολίδια στο λαιμό ήταν από την αρχαιότητα κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων. Τότε ήταν έκφραση πλούτου ή κοινωνικής θέσης ή απλώς φοριόνταν για να συγκρατούν τον ιδρώτα. Σήμερα όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Οι γραβάτες, που υιοθετήθηκαν για πρώτη φορά κάπου το 16ο αιώνα, επί βασιλείας του Λουδοβίκου του 14ου, έχουν πλέον διακοσμητικό και μόνο χαρακτήρα.


Η μαζικότητα της χρήσης τους ήρθε μαζί με τη βιομηχανική επανάσταση, το 18ο αιώνα. Εκατομμύρια εργαζόμενοι σε χωράφια, που έφτασαν πια στις πόλεις για να εργαστούν σε εργοστάσια, άρχισαν να χρησιμοποιούν τη γραβάτα. Έτσι δημιουργήθηκε η επιχειρηματική τάξη.

Το 1924, ένας Αμερικανός ράφτης, ονόματι Τζέσε Λάνγκσντορφ, δημιουργεί και κάνει πατέντα τη γραβάτα με τη σημερινή της μορφή. Τη φτιάχνει δηλαδή από τρία κομμάτια διαγωνίως κομμένου υφάσματος. Μέχρι τη δεκαετία του ’50, η γραβάτα κατακτά τον κόσμο. Τότε έλεγαν ότι ένας άντρας δεν φοράει όλα του τα ρούχα, αν δεν φοράει γραβάτα. Όσο όμως περνούν τα χρόνια και ο κλασικός τύπος άντρα χάνεται, η γραβάτα αλλάζει συμβολισμό. Δεν είναι πια απαραίτητο αξεσουάρ και γίνεται σύμβολο συμμόρφωσης των αντρών με τις προτάσεις των σχεδιαστών μόδας.

Πριν από μερικές δεκαετίες, οι άντρες φορούσαν γραβάτα σχεδόν κάθε μέρα – όχι μόνο ως διακοσμητικό στοιχείο – αλλά επειδή έδειχνε δύναμη και κέρδιζε τον θαυμασμό όλων όσων βρίσκονταν γύρω σου.
Στις μέρες μας, όμως, οι άντρες επιλέγουν να μη φορέσουν γραβάτα καθώς τη θεωρούν πολύ επίσημη. Έτσι, οι περισσότεροι τη φοράνε μόνο στη δουλειά τους ως ένδειξη επαγγελματισμού.

Οι γραβάτες που έχουν διάφορα χρώματα πρέπει να τις ταιριάζεις με βάση το χρώμα της επιδερμίδας σου

Αν είσαι αρκετά ανοιχτόχρωμος, τότε το μοβ, μπλε και κόκκινο είναι τα ιδανικά χρώματα για εσένα. Αν, όμως, έχεις πιο σκούρα επιδερμίδα, τότε μάλλον πρέπει να επιλέξεις αποχρώσεις σε σκούρο πράσινο και καφέ. Μια γραβάτα με σχέδια μπορεί να αναδείξει την προσωπικότητα σου. Τα σχέδια είναι ένας τρόπος να ξεφύγεις από το κλασικό μονόχρωμο στιλ του γραφείου. Μπορείς να συνδυάσεις τα σχέδια, για παράδειγμα ένα κοστούμι με ρίγες μαζί με μια γραβάτα με κύκλους, αρκεί να διατηρείς τους ίδιους τόνους στα χρώματα
Κόκκινη, μπλε, μαύρη ή καφέ, η γραβάτα δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα υπόλοιπα αξεσουάρ, αλλά αντιθέτως πλέον θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι σε μία εμφάνιση, την οποία ολοκληρώνει με ιδιαίτερη κομψότητα και style.
Δεν είμαστε δογματικοί: αν δεν τη θες γύρω από τον λαιμό σου, καλώς την αποφεύγεις. Αλλά, αν αποφασίσεις να της δώσεις μία ευκαιρία, τουλάχιστον θέλουμε να είμαστε βέβαιοι πως θα διαλέξεις το σωστό χρώμα!

Στη συνέντευξή του στην «Καθημερινή» ο κ. Ράμφος δηλώνει: «Εάν η γραβάτα συμβολίζει το ανδρικό γεννητικό μόριο, το οποίο οι πετυχημένοι γραβατωμένοι της ζωής ανεμίζουν ως ένδειξη ταυτότητας, ποια υπόθεση εργασίας θα μπορούσε να γίνει για ανθρώπους που δεν θέλουν ποτέ να φοράνε γραβάτα;

Η δημοσιογράφος αναρωτιέται αν εννοεί ότι έχουν μειωμένο ανδρισμό και ο κ. Ράμφος απαντά: «Ακριβώς! Το ασυνείδητο δηλαδή σου υποβάλλει να προβάλεις τον ελλειμματικό σου ανδρισμό με τέτοια έμφαση, ώστε να νομίζεις ότι δείχνεις μη συμβατικός τύπος. Αυτή η μείωση του ανδρισμού υποκρύπτει την έννοια ότι είμαι ''υπεράντρας'' και μη κονφορμιστής, ενώ, στο βάθος, κάνω όλες τις υποχωρήσεις». 

Μωράκι πνίγηκε σε μπανιέρα από παιχνίδι που σφήνωσε στο σιφόνι

 medlabnews.gr

Τραγικό θάνατο βρήκε ένα μωράκι, την ώρα που έκανε μπάνιο στην μπανιέρα του σπιτιού της, μαζί με τα δίδυμα αδέλφια της. Το σοκαριστικό αυτό περιστατικό συνέβη στη Μεγάλη Βρετανία και συγκεκριμένα στο Λέστερ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα The Sun η μικρή Sara Moosa έκανε μπάνιο με τα δύο αδέρφια της. Η μικρούλα πνίγηκε σε μόλις πέντε ίντσες νερό, αφού ένα παιχνίδι σφηνώθηκε πάνω από την τρύπα της τάπας, με αποτέλεσμα να γεμίσει η μπανιέρα.

Όλα ξεκίνησαν όταν ένα από τα αδελφάκια της Σάρα ζήτησε από την μητέρα τους να τους φέρει ακόμη ένα παιχνίδι για να παίξουν την ώρα που έκαναν μπάνιο. Η μητέρα βγήκε από το μπάνιο για να φέρει το παιχνίδι, αλλά άφησε να τρέχει το νερό από την βρύση.

Όταν επέστρεψε το κακό είχε ήδη γίνει. Ένα άλλο πλαστικό παιχνίδι είχε σφηνώσει στο σιφόνι της μπανιέρας, ενώ η Σάρα ήταν ξαπλωμένη μπρούμυτα και το προσωπάκι της είχε καλυφθεί από το νερό. Τα δύο αδελφάκια της στέκονταν όρθια, δίπλα της, στην μπανιέρα.

Η οικογένεια κάλεσε μανιωδώς το 999 και, ακολουθώντας τις οδηγίες του χειριστή του ασθενοφόρου, προσπάθησε να κάνει καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση για να ξανακάνει την καρδιά της Sara να χτυπάει.

Οι τραυματιοφορείς έσπευσαν στο σημείο και βρήκαν τη Σάρα κάτω στον πάγκο της κουζίνας, όπου η οικογένειά της έκανε καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση.

Ανέλαβαν, συνεχίζοντας να προσπαθούν να την επαναφέρουν στο δρόμο προς το νοσοκομείο, αλλά δυστυχώς δεν μπόρεσε να σωθεί.

Η νεκροψία-νεκροτομή έδειξε ότι το άτυχο παιδάκι πέθανε από πνιγμό. Η Σάρα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε η οικογένεια, ήταν ένα «χαμογελαστό και χαρούμενο» κοριτσάκι.

Ψευδαισθήσεις. Πώς συμβαίνουν; Πότε σχετίζονται με ψυχικές διαταραχές; Καφές και ψευδαισθήσεις

της  Βικτωρίας Πολύζου, σύμβουλος ψυχικής υγείας, medlabnews.gr iatrikanea

Ψευδαισθήσεις και Παραισθήσεις: 

Πρόκειται για δύο όρους που χρησιμοποιούνται συχνά ως ταυτόσημοι. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες. Μάλιστα έχουν και διαφορετική σημασία στην ιατρική διάγνωση.

Πρόκειται για δύο διαφορετικές διαταραχές της αντίληψης. Στην περίπτωση των ψευδαισθήσεων το άτομο βλέπει, ακούει ή αισθάνεται κάτι που δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, ενώ στις παραισθήσεις βλέπει, ακούει ή αισθάνεται ως διαφορετικό ή τροποποιημένο κάτι που όντως υπάρχει.

Οι ψευδαισθήσεις είναι ένα σοβαρότερο σύμπτωμα και μπορεί να σημαίνουν κάποια ψυχική διαταραχή. Ενώ οι παραισθήσεις εμφανίζονται κάποιες φορές και σε φυσιολογικά άτομα. Κλασσικό παράδειγμα παραίσθησης συμβαίνει για παράδειγμα, όταν ένα άτομο που βαδίζει σε σκοτεινό δρόμο θεωρεί ένα δέντρο που βλέπει στο σκοτάδι σαν άνθρωπο. Οι συγκεκριμένες συνθήκες τον κάνουν να έχει μια παραποιημένη αντίληψη της πραγματικότητας, την οποία όμως σύντομα αντιλαμβάνεται.

Ψευδαισθήσεις, συμβαίνουν όταν κάποιος βλέπει, ακούει, μυρωδιές, γεύσεις ή αισθάνεται πράγματα που δεν υπάρχουν. Είναι συχνές σε ανθρώπους με σχιζοφρένεια, και συνήθως τις βιώνουν ακούγοντας και φωνές.

Οι ψευδαισθήσεις μπορεί να είναι τρομακτικές, δεδομένου ότι μπορεί να είναι απρόβλεπτες ή ανεπιθύμητες, αλλά υπάρχει συνήθως μια αναγνωρίσιμη αιτία.

Μπορούν να προκύψουν ως αποτέλεσμα λήψης ναρκωτικών ή αλκοόλ, ή ως μέρος μιας ψυχικής ασθένειας, όπως της σχιζοφρένειας.

Μερικοί άνθρωποι μπορεί να παρουσιάσουν ψευδαισθήσεις που δεν σχετίζονται με ψυχική ασθένεια.

Οι ψευδαισθήσεις μπορούν να σας κάνουν να αισθάνεστε νευρικοί, παρανοϊκοί και φοβισμένοι, και είναι σημαντικό να είστε με κάποιον που μπορείτε να εμπιστευθείτε.

Στις ψευδαισθήσεις, συμβαίνει το εξής: 

Επειδή μια μνημονική ή φανταστική εικόνα σχηματίζεται με εξαιρετική σαφήνεια και ζωηρότητα μέσα στη συνείδηση μας, η κρίση μας χάνει τον έλεγχο και νομίζουμε ότι έχουμε μπροστά μας το ίδιο το αντικείμενο, ενώ στην πραγματικότητα, μόνο η παράσταση του έχει ανασυρθεί και δεσπόζει μέσα στη συνείδηση μας.Οι ψευδαισθήσεις προκαλούνται(εκτός από τις ψυχικές αρρώστιες), από χρήση τοξικών ουσιών, έντονη προσδοκία, βαριά νευρική κόπωση και παρόμοιες αιτίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι π.χ. όταν ζωγράφοι, έπειτα από έντονη και εξαντλητική εργασία, έχουν κάποιες οπτικές ψευδαισθήσεις, όπως αντίστοιχα καταπονημένοι μουσικοί, έχουν ακουστικές ψευδαισθήσεις, βλέπουν “οράματα” ή ακούν φωνές που βρίσκονται μόνο μέσα στη συνείδηση τους, ως παραστάσεις…
Oι ψευδαισθήσεις πείθουν το μυαλό μας όπως ακριβώς οι οπτικές ψευδαισθήσεις τα μάτια μας..

Ως προς την αισθητηριακή λειτουργία την οποία αφορούν, οι ψευδαισθήσεις διακρίνονται σε ακουστικές; οπτικές, απτικές, οσφρητικές, γευστικές και κοιναισθητικές.

Οι ακουστικές ψευδαισθήσεις αποτελούν το συχνότερο τύπο ψευδαισθήσεων και διακρίνονται σε μη-λεκτικές και δεκτικές. Οι πρώτες περιλαμβάνουν ακουστικά βιώματα ήχων ή θορύβων, ενώ οι δεύτερες λέξεις, φράσεις ή συνεχή ομιλία. Οι ψευδαισθητικές φωνές ενδέχεται να απευθύνονται στους ασθενείς στο δεύτερο πρόσωπο ή να αναφέρονται σ’ αυτούς στο τρίτο πρόσωπο (αυτός, αυτή...), ενώ συ­χνά συνομιλούν μεταξύ τους γι’ αυτούς. Κατά κανόνα το περιεχόμενό τους είναι υβριστικό, απειλητικό ή επικριτικό για τους ασθενείς, μπορεί ωστόσο να είναι φι­λικό, εξυψωτικό ή υποστηρικτικό («κακές» και «καλές» φωνές, αντίστοιχα). Λεκτικές ακουστικές ψευδαισθήσεις απαντώνται συχνά στις σχιζοφρενικές διαταραχές, δί­χως όμως να αποκλείεται το ενδεχόμενο επέλευσής τους στη μείζονα κατάθλιψη ή τη μανία, όπου κατά κανόνα το περιεχόμενό τους είναι εναρμονισμένο με τη διάθεση των ασθενών, επικριτικό στην πρώτη και εξυψωτικό στη δεύτερη.

Οι ψευδαισθήσεις συχνά -αλλά όχι πάντοτε- είναι σύμπτωμα ψυχικής διαταραχής, αλλά πάντα σε συνδυασμό με άλλα συμπτώματα. Πολλές φορές τα άτομα με ψευδαισθήσεις αναγνωρίζουν ότι τα όσα βιώνουν δεν είναι πραγματικά.

Είναι καλό – αν κάποιος έχει ψευδαισθήσεις – να αναζητήσει και ιατρική βοήθεια, έχοντας υπ’ όψη ότι σήμερα υπάρχουν πολύ αποτελεσματικές θεραπείες γι” αυτό το πρόβλημα.

Απτικές και κοιναισθητικές ψευδαισθήσεις είναι συχνές στις ψυχωσικές διατα­ραχές, πρωτογενείς ή δευτερογενείς. Η διάκριση μεταξύ τους είναι ενδεχομένως δυσχερής, ακόμη δυσχερέστερη είναι ωστόσο η διαφορική διάγνωση αμφοτέρων από σύστοιχές τους σωματικές ή υποχονδριακές παραληρητικές ιδέες των ασθε­νών, δίχως ασφαλώς να αποκλείεται -αντίθετα μάλιστα- η συνύπαρξη ψευδαι­σθήσεων και παραληρητικών ιδεών.

Πρακτικά, κάθε λογής ψευδαισθήσεων απαντώνται στην καθημερινή ιατρική πράξη και ανάλογα με την πάθηση διαφέρουν σε ποιότητα, περιεχόμενο, συχνότητα, οργάνωση και αιτιολογία. Σε αρκετές από αυτές μπορεί να αναγνωριστεί δομικό παθολογικό υπόστρωμα και σε κάποιες άλλες υπάρχει λειτουργική διαταραχή που κάποιες φορές μπορεί να βρεθεί και κάποιες όχι. Στην τελευταία περίπτωση η τεχνολογική πρόοδος έχει αρχίσει ήδη να ρίχνει φως στις διάφορες πτυχές τους. Είναι απλά θέμα χρόνου να αποκαλυφθούν και αυτές.

Σε βαριά ψυχωσική κατάθλιψη συχνά υπάρχουν οπτικές ή ακουστικές ψευδαισθήσεις που είναι σύντονες με το καταθλιπτικό συναίσθημα, -πχ μπορεί κάποιος να οραματίζεται την κηδεία του, να βλέπει ή να ακούει καμπάνες να χτυπούν για το θάνατό του, να ακούει φωνές που να τον απαξιώνουν κτλ-, στη μανία να έχει ψευδαισθήσεις ή παραληρητικές ιδέες με ακριβώς το αντίθετο περιεχόμενο –πχ να ακούει φωνές που να τον επευφημούν- και στη σχιζοφρένεια μπορούν να εμφανιστούν πρακτικά κάθε μορφής ψευδαισθήσεις, συνήθως όμως υπάρχουν ψευδαισθήσεις υπό μορφή φωνών που σχολιάζουν τον πάσχοντα, του δίνουν εντολές, τον καταδιώκουν κτλ. Φαίνεται δηλαδή ότι στην ψυχωτική κατάθλιψη και στη μανία, το συναίσθημα παρασύρει τους μηχανισμούς της αντίληψης ώστε να παράγει ψευδή βιώματα που να συμβαδίζουν με αυτό. Αντίθετα στη σχιζοφρένεια, όπου δεν πάσχει πρωτογενώς το συναίσθημα, οι ψευδαισθήσεις μπορεί να αφορούν πρακτικά σε οτιδήποτε, και το παραλήρημα που προκύπτει μπορεί να ενέχει λογικές συσχετίσεις –τότε λέγεται οργανωμένο- πχ. κάποιος πιστεύει ότι τον καταδιώκουν, οχυρώνεται στο σπίτι του, αγοράζει όπλα, κτλ ή να μην έχει καθόλου λογικές συσχετίσεις –μη οργανωμένο- πχ. αποφεύγει τις εκκλησίες γιατί του θυμίζουν τη γυναίκα του που έχει πεθάνει και αν τη θυμηθεί αυτό σημαίνει ότι θα γίνει σεισμός.

Θεραπεία των ψευδαισθήσεων

Αντιψυχωσικά χρησιμοποιούνται. Ωστόσο, η αποχή από τα παραισθησιογόνα, η διαχείριση των επιπέδων άγχους,ο υγιεινός τρόπος ζωής και ο καλός ύπνος μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του επιπολασμού των ψευδαισθήσεων. Σε όλες τις περιπτώσεις των παραισθήσεων, η ιατρική φροντίδα θα πρέπει να επικεντρωθεί στα συγκεκριμένα συμπτώματα ενός ατόμου.

Πρακτικές συμβουλές

-Εάν ακούτε φωνές...

    Μιλήστε με άλλα άτομα που ακούνε φωνές
    Να είστε ανοικτός να συζητήσετε για τις φωνές σας
    Προσπαθήστε να καταλάβετε, από που οι φωνές προέρχονται και γιατί, και τι τις προκαλεί

-Φάρμακα

Διάφορα συνταγογραφούμενα φάρμακα μπορεί να προκαλέσουν περιστασιακά ψευδαισθήσεις. Οι ηλικιωμένοι μπορεί να διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο.

Ψευδαισθήσεις που προκαλούνται από φάρμακα μπορεί να είναι δοσοεξαρτώμενες και συνήθως εξαφανίζονται όταν σταματήσετε τη λήψη του φαρμάκου. Μιλήστε στο γιατρό σας σχετικά με το πώς το φάρμακο σας επηρεάζει, για να το αλλάξετε με άλλο φάρμακο.

Καφές, τσάι, σοκολάτα και ψευδαισθήσεις

Μια μελέτη συνδέει την αυξημένη ποσότητα καφεΐνης με την πιθανή δημιουργία ψευδαισθήσεων, ακόμα και με τη βίωση εξωσωματικών εμπειριών!  Τρεις καφέδες (ή το ισοδύναμό τους σε καφεΐνη) ημερησίως τριπλασιάζουν την πιθανότητα εμφάνισης ψευδαισθήσεων σε σχέση με όσους πίνουν ένα καφέ τη μέρα. Η σύνδεση της καφεΐνης με τις ψευδαισθήσεις εξηγείται, επειδή, όταν το σώμα στρεσάρεται, αυξάνει την παραγωγή της κορτιζόλης, μιας ορμόνης που μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να βλέπουν και να ακούνε ανύπαρκτα πράγματα. Το επίπεδο της κορτιζόλης ρυθμίζεται επίσης από την ποσότητα καφεΐνης. 

Διαβάστε επίσης

Πάχυνα! Μήπως φταίει που έκοψα το κάπνισμα; Μπορείτε να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές


medlabnews.gr iatrikanea

Μήπως λοιπόν πήρατε τη μεγάλη απόφαση και σταματήσατε αυτό το επικίνδυνο σπορ αλλά αρχίσατε να παίρνετε βάρος;
Αν διακόψατε το κάπνισμα, για να αποφύγετε την αύξηση βάρους, μπορείτε να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές:
• Προσοχή στο τσιμπολόγημα. Προσπαθείτε να μην βρίσκετε παρηγοριά στο φαγητό. Πηγαίνετε μια βόλτα, παίξτε με ένα κομπολόι, διαβάστε ένα βιβλίο, πάρτε τηλέφωνο κάποιο φίλο, ή αν θέλετε οπωσδήποτε να βάλετε κάτι στο στόμα σας, επιλέξτε λαχανικά (κομματάκια από καρότο, αγγούρι κλπ), κάποια τσίχλα/καραμέλα χωρίς ζάχαρη ή μια οδοντογλυφίδα.
• Φροντίζετε να πίνετε αρκετά υγρά –αποφύγετε όμως εκείνα με ζάχαρη- και καταναλώστε με μέτρο χυμούς φρούτων, καφεΐνη και αλκοόλ.
• Κινηθείτε. Ακόμη και το απλό περπάτημα μπορεί να διευκολύνει σημαντικά την προσπάθεια, βοηθώντας στην αποφυγή του τσιμπολογήματος, στη χαλάρωση, αλλά και στο να διατηρηθεί ο μεταβολισμός σας “ξύπνιος’.
• Κρατήστε ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων και ποτών: θα σας βοηθήσει να ελέγχετε καλύτερα τι και πόσο τρώτε.
• Συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό και αφιερώστε λίγο χρόνο για να συνειδητοποιήσετε κατά πόσο οι μερίδες των τροφίμων που καταναλώνετε αντιστοιχούν στο μέγεθος της μίας μερίδας.
• Ζητήστε βοήθεια και υποστήριξη από την οικογένεια και το διαιτολόγο σας. Η διακοπή του καπνίσματος είναι μια δύσκολη απόφαση που απαιτεί πολύ υπομονή και μεγάλη προσπάθεια, επομένως η υποστήριξη από το περιβάλλον μπορεί να αποδειχτεί πολύτιμη. Μην παραλείπετε να επιβραβεύετε τον εαυτό σας για κάθε μέρα που δεν καπνίζετε, αρκεί το “βραβείο” σας να μην είναι τρόφιμο ή ποτό.

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΔΕΔΕ
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
MSc στην Κλινική Διατροφή
Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου
Μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων
Μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος
Μέλος της Ομάδας Εργασίας – Ομάδας Ειδικών στη Διαχείριση Βάρους
Κύπρου 1, 22100 Τρίπολη
Τηλ. 2710 232841, Κιν. 6948 583421
Email: vasodede@gmail.com

Διαβάστε επίσης

Η κρίση και η ακρίβεια φέρνουν αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες. Ο κόσμος έκοψε το κρέας και τρώει πιο πολύ ψωμί

 medlabnews.gr iatrikanea

Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων την τελευταία δεκαετία καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών(ΙΕΛΚΑ).

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας, η κατά κεφαλήν δαπάνη σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στα 1.825 ευρώ μειωμένη κατά 5,8% σε σχέση με το 2009, τη χρονιά πριν την έναρξη της πρώτης δημοσιονομικής κρίσης.

Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου έχει αυξηθεί κατά 3,10%, που σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών και νοικοκυριών. Όπως εκτιμάται, σύμφωνα με στοιχεία αυτά, η συνολική δαπάνη για είδη παντοπωλείου το 2022 ανέρχεται σε 20,28 δισ. ευρώ (έναντι 22,10 δισ. ευρώ το 2009).

Το ποσό αυτό περιλαμβάνει μόνο τη δαπάνη των Ελλήνων καταναλωτών (π.χ. όχι τη δαπάνη μέσω Ho.Re.Ca., τουρισμού, εστίασης κ.ά.) και αφορά μόνο τα είδη παντοπωλείου (π.χ. δεν περιλαμβάνονται λοιπά είδη που βρίσκονται σε καταστήματα σούπερ μάρκετ όπως γραφική ύλη, είδη για κατοικίδια, βρεφικό γάλα, είδη bazaar, καλλυντικά, καπνός κλπ).

Στην έρευνα καταγράφονται οι αλλαγές στην χρηματική δαπάνη κατά κεφαλήν ανά κατηγορία την περίοδο 2009-2022 καθώς επίσης και οι αλλαγές στις ποσότητες που αγοράζονται και καταναλώνονται.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της μηνιαίας χρηματικής δαπάνης δείχνουν:

  • αύξηση στη δαπάνη των αγορών σε βασικές πηγές υδατανθράκων, ενδεικτικά αύξηση της δαπάνης για ψωμί και είδη αρτοποιίας 12%.
  • μείωση της δαπάνης για πηγές πρωτεϊνης, (ενδεικτικά το μοσχαρίσιο κρέας μείωση 18% και το κρέας από αιγοπρόβατα μείωση 40%),
  • μείωση της δαπάνης σε γαλακτοκομικά (ενδεικτικά το νωπό φρέσκο γάλα με μείωση 30%),
  • μείωση της δαπάνης για ελαιόλαδο 17%,
  • μείωση της δαπάνης για φρούτα 7%, για λαχανικά 43%, αλλά
  • αύξηση στα όσπρια κατά 44% και στους ξηρούς καρπούς κατά 48%.
  • μείωση καταγράφεται στη δαπάνη για μη αλκοολούχα ποτά κατά 9%, αλλά αύξηση της δαπάνης για αλκοολούχα ποτά κατά 68%.

Πόσο έχουν αλλάξει τα προϊόντα που καταναλώνουμε

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τα στοιχεία της μηνιαίας κατανάλωσης σε ποσότητες τα οποία καταγράφουν μεγάλες μεταβολές στο επίπεδο διατροφής.

Συγκεκριμένα, καταγράφεται σταθερή τάση στις κύριες πηγές υδατανθράκων με την μηνιαία κατανάλωση κατά κεφαλήν σε ψωμί και είδη αρτοποιίας να παρουσιάζει μείωση κατά 6% (περίπου 4 κιλά μηνιαίως).

Μείωση καταγράφεται επίσης στην κατανάλωση των βασικών ζωικών πρωτεϊνών κατά περίπου 16% με περίπου 1 κιλό λιγότερα κρέας μηνιαίως. Εξαίρεση αποτελούν τα πουλερικά τα οποία παρουσιάζουν αύξηση καθώς είναι η πιο οικονομική λύση.

Αύξηση παρουσιάζουν οι φυτικές πρωτεΐνες και ειδικά τα όσπρια. Την ίδια ώρα, μείωση καταγράφεται στα γαλακτοκομικά και ιδιαίτερα στο φρέσκο γάλα κατά 41% με εξαίρεση το γάλα με χαμηλά λιπαρά και τα αυγά, μείωση στην κατανάλωση ελαιόλαδου κατά περίπου 30%, μείωση στα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά κατά 15% περίπου με μείωση κατά 1 κιλό λιγότερο ανά μήνα τόσο σε φρούτα, όσο και σε λαχανικά, κάτι που όμως εν μέρει αποδίδεται στην σπατάλη τροφίμων της δεκαετίας του 2000.

Επίσης, καταγράφεται μείωση για τα μη αλκοολούχα ποτά με περίπου 1 λίτρο λιγότερα αναψυκτικά ανά μήνα κατά κεφαλήν και αύξηση για τα αλκοολούχα ποτά, κάτι που σχετίζεται όμως με μεγαλύτερη κατανάλωση κατ’ οίκον έναντι με την κατανάλωση σε χώρους εστίασης.

Οι «πρωταθλητές» στην ακρίβεια Σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή που πληρώνει το καταναλωτής το 2022 σε σχέση με το 2009, όπως προκύπτει από την έρευνα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στους ξηρούς καρπούς κατά 61%, στα μαρούλια κατά 64% και στον καφέ κατά 54%, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στο συντηρημένο γάλα (-18%), στα μεταλλικά νερά (-30%) και στα πουλερικά (-4%).

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια, η κάλυψη των αναγκών των νοικοκυριών από ίδια παραγωγή, η οποία αφορά κατά κανόνα τις αγροτικές περιοχές, έχει μειωθεί σημαντικά με εξαίρεση μεμονωμένα προϊόντα και κυρίως το ελαιόλαδο.

Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων