MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Μέχρι 10 διανυκτερεύσεις, δικαιούνται οι δικαιούχοι του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού

Μέχρι 10 διανυκτερεύσεις, δικαιούνται οι δικαιούχοι του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού ΛΑΕ/ΟΓΑ από όλες τις περιοχές της χώρας που θα επιλέξουν ως τουριστικό προορισμό το νησί της Λέσβου, καθώς και οι δικαιούχοι του προγράμματος μόνιμοι κάτοικοι του νησιού, οι οποίοι θα επιλέξουν να κάνουν χρήση των δελτίων τους, παραμένοντας στο νησί τους, εκτός από το χωριό ή την πόλη μόνιμης κατοικίας τους.
Αυτό ορίζει Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) την οποία υπογράφουν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου και ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, επιδοτείται το κόστος μετακίνησης των δικαιούχων του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού ΛΑΕ/ΟΓΑ από άλλες περιοχές της χώρας στο νησί της Λέσβου με 50 ευρώ για κάθε άτομο που καταβάλλει ολόκληρο εισιτήριο και με 25 ευρώ για τα άτομα που δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο.
ΑΠΕ

Σε καραντίνα χωριά της Θήβας υπό τον κίνδυνο ελονοσίας!

Οι υγειονομικές αρχές της χώρας έβαλαν σε καραντίνα  τέσσερα χωριά του Δήμου Θηβαίων και συγκεκριμένα στη δημοτική ενότητα Πλαταιών, λόγω του εγχώριου κρούσματος ελονοσίας που καταγράφηκε στην περιοχή πριν από δέκα ημέρες περίπου.
Κλιμάκιο του ΚΕΕΛΠΝΟ επισκέφθηκε την τοπική κοινότητα των Λεύκτρων προκειμένου να ενημερώσει τους κατοίκους για τη μετάδοση της νόσου, τα συμπτώματα της ασθένειας και τα μέτρα πρόληψης και αυτοπροστασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες το άτομο το οποίο νόσησε, από τσίμπημα κουνουπιού στην περιοχή κατοικίας του, δεν διατρέχει κάποιο κίνδυνο και είναι καλά στην υγεία του.
Όπως καταδεικνύουν τα πρόσφατα επιδημιολογικά δεδομένα, παρά την εξάλειψη της ελονοσίας από τη χώρα μας το 1974, το ενδεχόμενο επανεγκατάστασης της νόσου είναι υπαρκτό σε ορισμένες περιοχές, όπου συνδυάζεται η παρουσία των κατάλληλων κουνουπιών με την παρουσία ασθενών που έρχονται από ενδημικές για την ελονοσία χώρες.

Διαβάστε επίσης
Πόσο σοβαρό είναι να ζούμε ή να έχουμε επισκεφτεί κάποια περιοχή που έχει μπει σε καραντίνα, λόγω ελονοσίας;


Επιβεβαίωση της αλλαγής του κλίματος εάν πάρουμε τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων

Εάν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων αποφασιστεί να φιλοξενηθεί στην Αθήνα θα σηματοδοτήσει άλλη μία ένδειξη ότι προχωρά η παραγωγική ανασυγκρότηση και ότι η οικονομία μας έχει εισέλθει σε τροχιά ανάπτυξης, ανέφερε στην EURACTIV.com η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου. Υπογράμμισε ότι η φιλοξενία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΜΑ) αποφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στην πόλη υποδοχής, καθώς η συγκεκριμένη υπηρεσία απασχολεί πάνω από 1.000 άτομα, τα οποία πληρώνονται από την ΕΕ, επισημαίνοντας ότι περίπου 20 χώρες σε όλη την ΕΕ έχουν ήδη δηλώσει την επιθυμία τους να φιλοξενήσουν τον EΜΑ, οπότε ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός και οι διαδικασίες περίπλοκες.
Η κ. Δούρου ενημέρωσε ότι υποψηφιότητα θα θέσει και η Αθήνα και την εκστρατεία έχει αναλάβει το Υπουργείο Εξωτερικών και η Περιφέρεια Αττικής. Σύμφωνα με την περιφερειάρχη, εκείνο που καθιστά την ελληνική υποψηφιότητα συνολικά ελκυστική, είναι το γεγονός ότι αποτελεί ένα πλήρες «πακέτο».
«Είναι δηλαδή μια προσφορά που καλύπτει όλα τα κριτήρια που έχει θέσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκου. Τόσο σε ό,τι αφορά το βασικό διακύβευμα, που είναι η συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του Οργανισμού προκειμένου να μην διαταραχθεί η λειτουργία της αγοράς του φαρμάκου και κατ' επέκταση να μην υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών, όσο και σε ό,τι αφορά στην ικανοποίηση των αναγκών των υπαλλήλων του Οργανισμού και των οικογενειών τους» είπε.
Επεσήμανε ότι η Αθήνα πέραν των αντικειμενικών κριτηρίων έχει και την «άυλη υπεραξία» και πρόσθεσε: «Αναφέρομαι πέραν π.χ. της ύπαρξης των κατάλληλων υποδομών και στο γεγονός του ευρύτερου περιβάλλοντος της Αθήνας. Ένα περιβάλλον απολύτως πρόσφορο από όλες τις απόψεις - πρόσβασης στην αγορά εργασίας, λειτουργίας διεθνών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ήπιου κλίματος, άνετης προσβασιμότητας, ασφάλειας, κ.αμ».
Η Περιφερειάρχης Αττικής τόνισε ότι «μια τέτοια απόφαση μπορεί να σηματοδοτήσει την επιβεβαίωση της αλλαγής του κλίματος απέναντι στη χώρα μας, κάτι που ήδη έχει ξεκινήσει» και πρόσθεσε: «Tο σπουδαίο είναι ότι η ελληνική υποψηφιότητα συμβάλλει στον υπό εξέλιξη διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης, με τη χώρα μας να έχει θέση, όχι «φτωχού συγγενή» αλλά παράγοντα που συμβάλλει θετικά στα ευρωπαϊκά τεκταινόμενα».
 Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο, ο πρόεδρος του Συμβουλίου της ΕΕ Ντόναλντ Τασκ και ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ παρουσίασαν τη διαδικασία μετεγκατάστασης της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (EBA) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (EMA) από το Ηνωμένο Βασίλειο, μετά την έξοδό του από την ΕΕ.
Ο EMA είναι η ρυθμιστική αρχή της ΕΕ που εξασφαλίζει ότι τα φάρμακα που διατίθενται σε 500 εκατομμύρια πολίτες σε όλη την Ευρώπη είναι κατάλληλα και ασφαλή. Ο οργανισμός βρίσκεται επί του παρόντος στο Λονδίνο, αλλά θα πρέπει να μετακινηθεί εκτός των βρετανικών συνόρων λόγω Brexit.
 Πολλοί πιστεύουν ότι αυτή είναι η πρώτη δοκιμασία για τα υπόλοιπα 27 κράτη μέλη, καθώς οι βασικές συνομιλίες για το Brexit ξεκινούν.
Τα κράτη μέλη έχουν μέχρι το τέλος Ιουλίου να υποβάλουν τις προσφορές τους για να φιλοξενήσουν τους δύο οργανισμούς, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Στη συνέχεια, η Επιτροπή θα επανεξετάσει τις προσφορές μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου.
Πηγή: Euractiv.com
ΑΠΕ

Θεοδοσιάδης: Πώς αισθάνεται ο Πολάκης που η υπογραφή του είναι αναξιόπιστη;

Διακόπτουν από την Τρίτη 1η Αυγούστου την πίστωση για αναλώσιμα υλικά σε ασφαλισμένους οι φαρμακοποιοί καθώς μέχρι την Παρασκευή ο ΕΟΠΥΥ είχε εξοφλήσει στην Αθήνα λιγότερα από τα μισά φαρμακεία για τον Ιανουάριο. 
"Μπαίνουμε στον Αύγουστο και συζητάμε για τον Ιανουάριο" δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο Κυριάκος Θεοδοσιάδης, πρόεδρος του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου.
Όπως εξήγησε η σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ προβλέπει πληρωμή των οφειλών εντός 60 ημερών και ήδη έχουν περάσει σχεδόν 7 μήνες.
Μάλιστα απηύθυνε το ερώτημα προς τον υπουργό Υγείας πώς αισθάνεται που η υπογραφή του δεν είναι αξιόπιστη.
Εάν δεν βρεθεί λύση, πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν κυρίως οι διαβητικοί.

Ζητούμε την ύστατη στιγμή την απόσυρση του σχεδίου νόμου για ΠΦΥ και διαβούλευση με όλους τους φορείς

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
ΚΛΙΝΙΚΟΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ
(ΠΟΣΚΕ)

Αθήνα, 30/7/2017

Θέμα: Ζητούμε την ύστατη στιγμή την απόσυρση του σχεδίου νόμου για ΠΦΥ και
διαβούλευση με όλους τους φορείς

Στις 27/7 συζητήθηκε στην Επιτροπή κοινωνικών υποθέσεων της Βουλής το σχέδιο νόμου για την ΠΦΥ. Δυστυχώς η ΠΟΣΚΕ δεν κλήθηκε να εκφράσει τις απόψεις της και για τον λόγο αυτό εστάλη επιστολή διαμαρτυρίας (Για την επιστολή πατήστε εδώ)

Επί του σχεδίου νόμου έχουμε να επισημάνουμε τα κάτωθι:

1) Στο άρθρο 4 παράγραφος 2 αναφέρεται ότι τα φαρμακεία θα ενταχθούν στις Το.ΠΦΥ (Τομέας ΠΦΥ) και θα συμμετέχουν σε δράσεις προαγωγής και πρόληψης της υγείας. Αυτό φυσικά σημαίνει αντιποίηση επαγγέλματος.

2) Στα άρθρα 5 και 6 περιγράφεται η δημιουργία των ΤΟΜΥ και η θεσμοθέτηση των οικογενειακών ιατρών.

Η χρηματοδότηση των ΤΟΜΥ θα είναι από ΕΣΠΑ για δυο χρόνια συν άλλα δυο εφόσον κυλήσουν όλα ομαλά και μετά από Εθνικούς πόρους. Αρχικό κόστος των πρώτων 260 ΤΟΜΥ περί τα 80.000.000 ετησίως. Για την πλήρη κάλυψη όλης της επικράτειας χρειάζονται πάνω από 1.100 ΤΟΜΥ αφού κάθε ΤΟΜΥ θα έχει υπό την επίβλεψη της 10.000 πολίτες αλλά λόγω γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων κάποιες ΤΟΜΥ θα έχουν και λιγότερους. Άρα ετήσιο κόστος λειτουργίας πάνω από 400.000.000 χωρίς να υπολογιστούν πάγια στοιχεία εγκατάστασης.

Η θεσμοθέτηση του οικογενειακού ιατρού είναι φυσικά προς την σωστή κατεύθυνση αλλά πρέπει να είναι δικαίωμα και όχι υποχρέωση του πολίτη. Ο Οικογενειακός ιατρός πρέπει να ασχολείται κυρίως με την πρόληψη και την τήρηση του ηλεκτρονικού φακέλου υγείας του κάθε πολίτη.

3) Στο άρθρο 8 παράγραφος 1 αναφέρεται η δημιουργία Κεντρικών Διαγνωστικών Εργαστηρίων (Κ.Δ.Ε.) και στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι σκοπός τους είναι η συλλογή αιματολογικών δειγμάτων από άλλους δημόσιους φορείς ΠΦΥ (πχ ΤΟΜΥ) και ο άμεσος έλεγχος τους για έκδοση αποτελεσμάτων. Θα υπενθυμίσουμε ότι με πρόσφατη εγκύκλιο που εστάλη στους Ιατρικούς Συλλόγους, το υπουργείο απαγόρευσε τα αιμοληπτήρια στον ιδιωτικό τομέα και την αποστολή για επεξεργασία σε άλλα κεντρικά εργαστήρια. Γιατί αυτή η μεροληψία υπέρ του Δημοσίου; Πρέπει ότι ισχύει στον ιδιωτικό τομέα να ισχύει και στον Δημόσιο και αντίστροφα.

4) Στο άρθρο 11 παράγραφοι 1,2,3,4 αναφέρεται ότι οι συμβάσεις των ειδικών ιατρών πλην οικογενειακών (Γενικών ιατρών, Παθολόγων και παιδιάτρων) θα είναι συλλογικές μέσω του ΠΙΣ και των κατά τόπους Ιατρικών Συλλόγων. Οι Οικογενειακοί Ιατροί θα συνάπτουν ατομικά σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, όπου οι ΤΟΜΥ και λοιποί δημόσιοι φορείς δεν επαρκούν.

Είναι σαφώς θετικό ότι οι συμβάσεις των ιατρών πλην οικογενειακών γίνονται συλλογικές μέσω των Ιατρικών συλλόγων όπως χρόνια ζητούσαμε. Πρέπει όμως το ίδιο να γίνει και για τους οικογενειακούς ιατρούς που η εξαίρεσή τους από την συλλογική σύμβαση βάζει υπόνοιες σκοπιμοτήτων με πολιτικά οφέλη, αφού η πολιτική ηγεσία θα ορίζει ποιοι θα συμβληθούν, όταν μάλιστα δεν ορίζονται τα κριτήρια πρόσληψης.

Αδιαπραγμάτευτος όρος μας είναι ότι σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ πρέπει να κάνουν όσοι ιατροί το επιθυμούν.

5) Στο άρθρο 11 παράγραφος 5 αναφέρεται ότι με απόφαση του Υπουργού καθορίζεται ο ενδεδειγμένος αριθμός ειδικών ιατρών ανά ειδικότητα που θα συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ ανά Το.ΠΦΥ.

Και πάλι τονίζουμε ότι αμετακίνητη θέση μας είναι σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ για όσους επιθυμούν. Η έκφραση «ενδεδειγμένος» πρέπει να αφορά μόνο τον ελάχιστο ανά ειδικότητα και Το.ΠΦΥ αριθμό ειδικών που χρειάζονται, έτσι ώστε αν ένας σύλλογος δεν μπορεί να τους καλύψει για να κάνει συλλογική σύμβαση ο ΕΟΠΥΥ να προχωράει σε ατομικές συμβάσεις.

6) Στο άρθρο 12 παράγραφος 2 αναφέρεται η δυνατότητα από τους επαγγελματίες ΤΕ Μαιευτικής να συνταγογραφούν τεστ Παπανικολάου και εξετάσεις σχετικές με την κύηση.
Αυτό επίσης είναι ένα ακόμη θέμα αντιποίησης επαγγέλματος.

7) Στο άρθρο 19 παράγραφος 6 αναφέρεται ότι οι χρονίως πάσχοντες παραπέμπονται σε ειδικό ιατρό μέσω των οικογενειακών ιατρών.
Αυτό είναι η απόλυτη εφαρμογή του gatekeeping. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε γιατί πρέπει ένας πάσχων, π.χ. με χειρουργηθείσα στεφανιαία νόσο (By pass) ή χρόνια αναπνευστική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) ,να πρέπει πρώτα να επισκεφθεί τον οικογενειακό του ιατρό για να πάρει παραπεμπτικό για να πάει στον ειδικό για τον καθιερωμένο του έλεγχο, όταν αυτά ορίζονται από τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες και τα διαγνωστικά πρωτόκολλα. Αν συμβεί αυτό θα σημαίνει άσκοπες επισκέψεις σε ιατρούς, διπλασιασμό του κόστους και αύξηση του κινδύνου άστοχων ενεργειών. Όταν στις χώρες που εφαρμόστηκε αυτό το σύστημα προ πολλών ετών τώρα εγκαταλείπεται εμείς γιατί πάμε τώρα να το εφαρμόσουμε;

Άραγε κανείς δεν διερωτάται γιατί όλες οι χώρες της Ευρώπης ζητούν ειδικούς ιατρούς να προσλάβουν και τους οποίους μάλιστα βρίσκουν στους Έλληνες ιατρούς, που εμείς με τους φόρους μας τους σπουδάσαμε και τώρα τους διώχνουμε; Κλασικό παράδειγμα του Κρόνου που τρώει τα παιδιά του.

8) Στο άρθρο 30 παράγραφος 10 αναφέρεται ότι απαγορεύεται η συστέγαση ΜΗΝ με φορέα ΠΦΥ. Γιατί να μην επιτρέπεται ένας Ιατρός της ίδιας φυσικά ειδικότητας με την ΜΗΝ να μην έχει το Ιατρείο του εντός της ΜΗΝ, που αυτό φυσικά θα σημαίνει οικονομία στην λειτουργία του ιατρείου του για τον ιατρό υπό τις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες;

Ζητούμε έστω και την ύστατη στιγμή την απόσυρση του σχεδίου νόμου για την ΠΦΥ και διαβούλευση με όλους τους φορείς των Ιατρών και ασθενών, καταθέτοντας για μια ακόμη φορά την διαμαρτυρία μας ότι ΟΥΔΕΠΟΤΕ κληθήκαμε να καταθέσουμε τις απόψεις μας.

Εμείς παρόλα ταύτα θα συνεχίσουμε να μαχόμαστε για το κοινό καλό των πολιτών και Ιατρών, που είναι η διαφύλαξη της υγείας.

Μετά τιμής

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Φ.Ν.Πατσουράκος Αναστάσιος Δ. Τσάτσος

Δημοσιονομική βόμβα! Η τρόικα θα ελέγξει το νομοσχέδιο για την υγεία

Εν δυνάμει δημοσιονομική βόμβα αποτελεί το νομοσχέδιο για την υγεία και σύμφωνα με πληροφορίες, οι Βρυξέλλες θα το θέσουν προς συζήτηση στο πλαίσιο της 3ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος το Φθινόπωρο, καθώς το νέο και καθόλα απαραίτητο σύστημα που προτείνει η κυβέρνηση, απαιτεί πρόσθετες και μη προϋπολογισμένες προσλήψεις προσωπικού για να λειτουργήσει.

Στην πράξη, για να λειτουργήσει το νέο σύστημα, μπορεί να χρειαστούν από 5.000 προσλήψεις, σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, οι οποίες όμως θα μπορούσαν και να τετραπλασιαστούν.

Πρόκειται για προσλήψεις ιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού, σε βάθος χρόνου, σε ένα παράλληλο με το ΕΣΥ, σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας, με βάση το "σχέδιο νόμου μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας - ΠΦΥ ” που κατατέθηκε την Παρασκευή 21 Ιουλίου στη Βουλή.

Η κυβέρνηση ουσιαστικά εισάγει ένα σύστημα υγείας, το οποίο φιλοδοξεί να αναλάβει όλη την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας με δημόσιο χαρακτήρα, που να καλύπτει όλον τον πληθυσμό.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις του ιατρικού κόσμου, το υπουργείο υγείας φιλοδοξεί να ενοποιήσει όλες τις υπάρχουσες υπολειτουργούσες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε ένα ενιαίο σύστημα ΠΦΥ.

Το νομοσχέδιο εισαγάγει δύο έννοιες: (1) την “ομάδα υγείας”, που αποτελείται από τουλάχιστον ένα γενικό ιατρό, ή παθολόγο, ή παιδίατρο, ένα νοσηλευτή ή “επισκέπτη υγείας”, ένα κοινωνικό λειτουργό και διοικητικό προσωπικό (κατ’ ελάχιστη σύνθεση).

Και (2) την Τοπική μονάδα υγείας (δημόσια μονάδα του ΠΦΥ, το εισαγωγικό επίπεδο στο ΕΣΥ), που λειτουργεί στη βάση εγγεγραμμένου πληθυσμού αναφοράς και στελεχώνεται από τουλάχιστον μια “ομάδα υγείας”.

Το ανοιχτό ερώτημα όσων παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα, είναι πόσες ακόμα προσλήψεις θα πρέπει να γίνουν, για να καλυφθούν οι ανάγκες όλων των ειδικοτήτων και επαγγελματιών υγείας αυτού του συστήματος, αν υπολογίσουμε αυτούς που θα ενταχθούν στο ΠΦΥ, καθώς δουλεύουν ήδη στις αντίστοιχες δομές.

Το δεύτερο ερώτημα είναι το αν και κατά πόσο η κυβέρνηση θα επιλέξει να προσλάβει μεγάλο πλήθος καινούργιων οικογενειακών γιατρών, ως δημοσίους υπαλλήλους, ή θα επιλέξει την οδό των συμβεβλημένων ιδιωτών - δηλαδή τη διαδεδομένη στην Ευρώπη μέθοδο, που άλλωστε έχει εισηγηθεί παλαιότερα και η task force της Κομισιόν.

Εν ολίγοις, στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης, οι Ευρωπαίοι θα ερωτήσουν: σκοπεύει η κυβέρνηση να στελεχώσει ένα δεύτερο παράλληλο ΕΣΥ δίπλα στο ΕΣΥ, ή όχι;

Το νομοσχέδιο των 32 σελίδων (το μέρος Α, καθώς οι υπόλοιπες 40 είναι άλλες ρυθμίσεις) δεν προσδιορίζει τον αριθμό των κοινωνικών λειτουργών, επισκεπτών υγείας, νοσηλευτών και διοικητικών υπαλλήλων που χρειάζεται να προσληφθούν για να στηρίξουν το νέο σύστημα.

Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει ακόμη ακριβής προϋπολογισμός. Η μόνη αναφορά που γίνεται είναι η εξής: “η ετήσια δαπάνη, από τη καθιέρωση της ομάδας υγείας στο σύστημα ΠΦΥ, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα”. Αυτό αναφέρει η έκθεση του γενικού λογιστηρίου του κράτους.

Οι ανησυχίες των Βρυξελλών, βεβαίως, ξεκίνησαν από το γεγονός ότι σε άλλη διάταξη, αυτή για την στελέχωση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), η σχετική αιτιολογική έκθεση για πρόσληψη μόλις 465 ειδικευμένων ιατρών προβλέπει 12 εκ ευρώ ετήσια δαπάνη. Για όλο το νέο σύστημα “ΠΦΥ" η ειδική έκθεση δεν έχει κανένα νούμερο.

“Καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”

Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν φυσικά, ούτε πως οι Βρυξέλλες είναι αρνητικές, ούτε πως οι ελεγκτές της τρόικας έχουν συγκεκριμένη άποψη για το πώς πρέπει να είναι η πρωτοβάθμια φροντίδα στην Ελλάδα. Πηγή του Συμβουλίου είπε, μάλιστα, ότι όλο αυτό είναι “καλή ιδέα αλλά χρειάζεται προσοχή”.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τοπικές μονάδες υγείας, περιφερειακά ιατρεία, πολυδύναμα περιφερειακά ιατρεία, ειδικά περιφερειακά ιατρεία και τοπικά ιατρεία (που υπάρχουν ήδη) εντάσσονται τώρα στο ΠΦΥ και μετονομάζονται σε τοπικές μονάδες υγείας “ΤΟΜΥ"

Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει τους συμβεβλημένους στον ΕΟΠΠΥ γιατρούς και όλους τους παραπάνω.

Το 2ο επίπεδο περιλαμβάνει τα κέντρα υγείας και τις μονάδες υγείας του ΠΕΔΥ.

Στο ΤΟΜΥ περιλαμβάνονται και οι αποκεντρωμένες μονάδες των κέντρων υγείας και θα λειτουργούν με εγγεγραμμένο πληθυσμό ευθύνης, με στόχο την παροχή οικογενειακής ιατρικής, για 7ωρο 5ήμερο ωράριο σε 2 βάρδιες.

Η Τρόικα, έτσι κι αλλιώς, γνωρίζει ότι σήμερα υπάρχουν τα διάφορα τοπικά πολυδύναμα κτλ ιατρεία, που είναι σκόρπια και υπολειτουργούν.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τον θεσμό του Οικογενειακού Γιατρού, που θα πρέπει να έχει προσληφθεί σε μια από τις παραπάνω δομές ή να είναι ιδιώτης συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥ και θα έχει πληθυσμό ευθύνης 2000 εγγεγραμμένους ενήλικες ή 1500 παιδιά.

Η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα, του δημοσίου γενικότερα και όλων των δομών που λειτουργούν κρατική δαπάνη αποτελεί το βασικό αντικείμενο της επόμενης αξιολόγησης, με έμφαση στον περιορισμό του μη μισθολογικού κόστους και την αποπολιτικοποίηση των δομών.

Από τις Βρυξέλλες, Θάνος Αθανασίου

star.gr

Ερευνητές του ΕΚΠΑ καταπολεμούν οικολογικά φυτικές ασθένειες


Για τους ερευνητές του Εργαστηρίου Μικροβιακής Βιοτεχνολογίας του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), οι πιο ζεστές μέρες του καλοκαιριού δεν διαφέρουν από οποιεσδήποτε άλλες ημέρες του χρόνου, καθώς η έρευνα από διακοπές δε γνωρίζει. Άλλωστε, για τους νέους επιστήμονες στην Ελλάδα, για τους οποίους η φυγή στο εξωτερικό δεν αποτέλεσε επιλογή, η παραγωγή νέας γνώσης και δη μέσα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες, στοχεύει όχι μόνο στην ποιότητα και την αριστεία, αλλά κυρίως στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου, μέσα από τη μετουσίωση των ερευνητικών αποτελεσμάτων τους σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες.

Η βιολόγος Γραμματική Κανινή, διδάκτωρ του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, άφησε τα μπάνια ... για να αφοσιωθεί στα μικρόβια. Η έρευνά της στο Εργαστήριο Μικροβιακής Βιοτεχνολογίας, υπό την επίβλεψη της διευθύντριας του Εργαστηρίου, καθηγήτριας Μικροβιολογίας Αμαλίας Καραγκούνη, απέδειξε πως στον ελλαδικό εδαφικό χώρο υπάρχουν άφθονα αποθέματα καλού μικροβιακού φορτίου, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ασπίδα προστασίας καλλιεργειών με μεγάλη αξία για την ελληνική οικονομία, όπως είναι οι τομάτες, τα φασόλια και ο καπνός.

«Εμβολιάζοντας τις τομάτες με στρεπτομύκητες»

Υπάρχουν εναλλακτικές οικολογικές λύσεις για την αντιμετώπιση των φυτικών ασθενειών; Οι παραγωγοί θα μπορούσαν να στραφούν σε άλλα μέσα, από τα χημικά, τα οποία είναι βλαπτικά για το περιβάλλον και τον άνθρωπο; Διαχωρίζοντας τα βακτήρια σε «καλά» και «κακά», μέσα από τη μοναδική ελληνική μικροβιακή συλλογή ATHUBA -μέλος της Ευρωπαϊκής Συλλογής μικροοργανισμών ECCO (Athens University Bacterial & Archaea Culture Collection http://m-biotech.biol.uoa.gr/ATHUBintex.html ), που διαθέτει το εργαστήριο Μικροβιακής Βιοτεχνολογίας του ΕΚΠΑ η κ. Κανινή προσπάθησε να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα, επιστρατεύοντας τα «καλά» μικρόβια, για να δημιουργήσουν στη ρίζα διαφόρων φυτών αφιλόξενο περιβάλλον για τα «κακά» μικρόβια. Η πολλά υποσχόμενη διαδικασία ονομάζεται «βιοέλεγχος» .

Όπως αποδείχθηκε -in vitro και in vivo- στρεπτομύκητες (Streptomyces, γένος βακτηρίων της οικογένειας των Actinobacteria) της συλλογής ATHUBA, που υπάρχουν σε υψηλά ποσοστά σε εκτάσεις στον Μαραθώνα, τις Θερμοπύλες, τη Σάμο και την Κρήτη, μπορούν να αναστείλουν την ανάπτυξη φυτοπαθογόνων μυκήτων, που πλήττουν τις καλλιέργειες καπνού στη Βόρεια Ελλάδα, τομάτας στη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα και φασολιού στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα. Μάλιστα, η ερευνητική ομάδα του εργαστηρίου υπό τη διεύθυνση της κ. Καραγκούνη προετοιμάζει την εφαρμογή επιλεγμένων στρεπτομυκήτων, ως παραγόντων βιοελέγχου, σε μεγάλη κλίμακα στον αγρό, ενώ ήδη έχει κάνει προτάσεις σε ελληνική βιομηχανία για την αξιοποίηση των ενδημικών στρεπτομυκήτων ως εμπορικού βιολογικού προϊόντος.

«Δηλαδή, θα αφήσουμε τα φυτοφάρμακα, για να εμβολιάζουμε τις ντοματιές και τις φασολιές με μικρόβια;», θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος παραγωγός. Η Γραμματική Κανινή σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξηγεί πώς λειτουργεί ο βιοέλεγχος, πώς το μεσογειακό κλίμα της Ελλάδας ευνοεί την ανάπτυξη καλού εδαφικού μικροβιακού φορτίου με ευρύ βιοτεχνολογικό ενδιαφέρον, ενώ μιλάει και για την αλόγιστη χρήση χημικών αντιμικροβιακών σκευασμάτων και τον μακρύ δρόμο που πρέπει να διανυθεί μέχρι η παγκόσμια βιομηχανία να φύγει από τα «χημικά» και να πάει στα «βιολογικά» προϊόντα φυτοπροστασίας.

Ερ.: Πώς θα εξηγούσατε, συνοπτικά, τη διαδικασία του βιοελέγχου φυτοπαθογόνων μικροοργανισμών; Θα μπορούσε να πει κανείς πως πρόκειται για έναν εμβολιασμό των φυτών, για την προστασία τους από συγκεκριμένες ασθένειες που τα απειλούν;
Απ.: «Εμβολιασμός φυτών;» Ίσως και να το λέγαμε, αλλά δεν θα ήμασταν απόλυτα ακριβείς. Υπό την έννοια της πρόληψης, θα μπορούσαν κάποιες πρακτικές βιοελέγχου να παρομοιαστούν με τον εμβολιασμό, δεδομένου ότι οι φιλικοί προς το φυτό (και τον άνθρωπο) μικροοργανισμοί εγκαθίστανται στο φυτό και δημιουργούν ένα αφιλόξενο περιβάλλον για τους παθογόνους μικροοργανισμούς, προλαμβάνοντας έτσι την προσβολή του φυτού. Ο βιοέλεγχος είναι η ενίσχυση του φυσικού ανταγωνισμού μεταξύ οργανισμών (φυτών και μικροοργανισμών) με σκοπό την καταπολέμηση εκείνων που είναι παθογόνοι. Πιο συγκεκριμένα, στο πεδίο της φυτοπροστασίας, αναζητούμε και αξιοποιούμε μη παθογόνους μικροοργανισμούς, οι οποίοι στη φύση είναι «εχθροί» κοινών φυτοπαθογόνων μικροοργανισμών, τους αναπαράγουμε στις απαιτούμενες ποσότητες στο εργαστήριο και τους εφαρμόζουμε σε καλλιεργούμενα φυτά. Στόχος είναι οι «καλοί» μικροοργανισμοί να προστατέψουν τα φυτά αφενός πολύ αποτελεσματικά αφετέρου με φιλικό προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο τρόπο. Ο βιοέλεγχος δηλαδή αποτελεί μια εναλλακτική, οικολογική λύση για την καταπολέμηση φυτικών ασθενειών, που προκαλούνται από μικροοργανισμούς.

Ερ.: Πώς προτείνετε να αξιοποιηθούν τα ευρήματα της μελέτης, όσον αφορά στις εκτάσεις στον Μαραθώνα, τις Θερμοπύλες, τη Σάμο και την Κρήτη, όπου απομονώθηκαν υψηλά ποσοστά στεπτομυκήτων, ικανών να αναστέλλουν την ανάπτυξη συγκεκριμένων παθογόνων μικροοργανισμών; Είναι προς "εκμετάλλευση" το "καλό" εδαφικό μικροβιακό φορτίο ενός τόπου;
Απ.: Η απάντηση είναι ΝΑΙ και υπάρχει εξήγηση: Οι στρεπτομύκητες κατέχουν τη σημαντικότερη θέση μεταξύ των βακτηρίων που παράγουν αντιβιοτικά, ένζυμα και γενικά φαρμακευτικές ουσίες οι οποίες είναι ήδη στην αγορά. Επιλεγμένα στελέχη στρεπτομυκήτων έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί ως παράγοντες βιοελέγχου έναντι διάφορων φυτικών ασθενειών. Το ελλαδικό οικοσύστημα, χάρη στη γεωγραφική του θέση, η οποία χαρακτηρίζεται από τις ιδιαιτερότητες του μεσογειακού κλίματος, έχει αποδειχθεί μετά από μελέτες δεκαετιών και συγκρινόμενο με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ότι αποτελεί ενδιαίτημα πλούσιο σε πληθυσμούς στρεπτομυκήτων με ευρύ βιοτεχνολογικό ενδιαφέρον. Το Εργαστήριο Μικροβιολογίας του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπό τη διεύθυνση της καθηγήτριας κας Καραγκούνη διαθέτει μια πλούσια συλλογή στρεπτομυκήτων (τη μοναδική στην Ελλάδα) ενδημικών του ελλαδικού χώρου (Athens University Bacterial & Archaea Culture Collection, ATHUBA), απομονωμένων από διαφορετικά ενδιαιτήματα ανά την Ελλάδα, που χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερες οικοφυσιολογικές ιδιότητες και τα αποτελέσματα πρόσφατων μελετών του Εργαστηρίου μας έδειξαν ότι πάνω από το ένα τρίτο των στρεπτομυκήτων τής συλλογής αυτής μπορούσαν να αναστείλουν την ανάπτυξη κοινών φυτοπαθογόνων μυκήτων, με τους περισσότερους και ισχυρότερους εκπροσώπους να προέρχονται από τα περιβάλλοντα που αναφέρονται παραπάνω. Η φυτοπροστατευτική δράση των επιλεγμένων στρεπτομυκήτων έχει μελετηθεί και επιβεβαιωθεί σε εργαστηριακό επίπεδο. Με σκοπό την εφαρμογή τους σε πραγματικές καλλιεργητικές συνθήκες, η ερευνητική δραστηριότητα του εργαστηρίου μας προσανατολίζεται στην αποκάλυψη του μηχανισμού δράσης τους, ως παραγόντων βιοελέγχου, η οποία με τη σειρά της θα προτείνει τον βέλτιστο συνδυασμό χρήσης τους στο έδαφος για την ενίσχυση της προστασίας, που αυτοί παρέχουν, σε φυτά-στόχους. Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για να καθοριστεί ο τρόπος για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή τους στο έδαφος, για την παραγωγή βιομάζας τους σε μορφή που να εξασφαλίζει μεγαλύτερο χρόνο ζωής, ευκολότερη μεταφορά και αποθήκευσή τους και για τα τελικά πειράματα στον αγρό που θα επιβεβαιώσουν τα εργαστηριακά αποτελέσματα. Καθώς η διεθνής βιβλιογραφία υποστηρίζει την υψηλή επαναληψιμότητα των εργαστηριακών αποτελεσμάτων στο πεδίο, στοχεύουμε στη χάραξη των κατευθυντήριων γραμμών τελέσφορης αξιοποίησης των ενδημικών στρεπτομυκήτων ως εμπορικό βιολογικό προϊόν στα αγροκτήματα της χώρας μας.

Ερ.: Αναφέρετε πως ως παράγοντες βιοελέγχου οι στρεπτομύκητες παρουσιάζουν μεγάλο βιοτεχνολογικό ενδιαφέρον. Υπάρχει αντίστοιχο ενδιαφέρον από εταιρείες του κλάδου; Πόσο εκτιμάτε πως απέχει η μετουσίωση των ερευνητικών σας αποτελεσμάτων σε προϊόν;
Απ.: Όχι δεν υπάρχει ενδιαφέρον στην Ελλάδα, αλλά θα σας έλεγα ούτε στην Ευρώπη. Η χημική βιομηχανία έχει κατακλίσει τον πλανήτη και το θέμα είναι αν θα φύγουμε από τα «χημικά» να πάμε στα «βιολογικά». Είναι ένας δύσκολος και μακρύς δρόμος ο οποίος όμως φαίνεται να είναι ο απαιτούμενος εφόσον είναι προφανής η καταστροφή που έχει υποστεί το περιβάλλον από τη χημική βιομηχανία σε πάρα πολλά επίπεδα. Βέβαια γίνονται προσπάθειες επικοινωνίας μεταξύ επιστημόνων και βιομηχανιών και έχουν παραχθεί πολλά «βιολογικά» τέτοιου τύπου προϊόντα. Εμείς ήδη έχουμε κάνει προτάσεις σε Ελληνική βιομηχανία για την εκμετάλλευση αυτού του προϊόντος.

Ερ.: Καθώς προχωρά η έρευνα για τον βιοέλεγχο πιστεύετε ότι τα δεδομένα σε ό,τι αφορά αδυναμίες της εφαρμογής μπορούν να αλλάξουν;
Απ.: Ο βιοέλεγχος δεν προτείνεται ως πανάκεια. Τα αποτελέσματα της έρευνας σε αυτό το πεδίο έχουν επιβεβαιώσει τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής του ενώ ταυτόχρονα έχουν καταγραφεί και τα μειονεκτήματα. Η γνώση των προβλημάτων είναι το απαραίτητο βήμα για την επίλυσή τους. Γνωρίζοντας τις αδυναμίες της εφαρμογής του βιοελέγχου και προκειμένου αυτές να μην αποτελέσουν τροχοπέδη στην εφαρμογή του για τη φυτοπροστασία, η έρευνα δραστηριοποιείται και στον περιορισμό τους, πχ επιστρατεύοντας ακόμα περισσότερους φιλικούς μικροοργανισμούς αλλά και συνδυασμούς τους ώστε να διευρυνθεί το φάσμα δράσης και διερευνώντας ευκολότερους, πρακτικότερους και αποτελεσματικότερους τρόπους αποθήκευσης και εφαρμογής των μικροοργανισμών βιοελέγχου. Πιστεύουμε, επομένως, ότι ακριβώς επειδή τα οφέλη του βιοελέγχου είναι μεγάλα, η επιστημονική έρευνα μπορεί να περιορίσει τις αδυναμίες και θα το καταφέρει.

Ερ.: Στην Ελλάδα από ποια καλλιέργεια θα προτείνατε να ξεκινήσει μία ευρύτερη εφαρμογή του βιοελέγχου; Θα πρέπει να είναι αυτό το επόμενο βήμα στην έρευνά σας;
Απ: Στην Ελλάδα, οι φυτοπαθογόνοι μύκητες, στους οποίους εστιάζεται η έρευνά μας, πλήττουν καλλιέργειες καπνού (Βόρεια Ελλάδα), τομάτας (Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα) και φασολιού (Κεντρική και Νότια Ελλάδα). Η έρευνά μας έχει αναδείξει μικροοργανισμούς που είναι πολύ αποτελεσματικοί στην προστασία φυτών τομάτας και φασολιού από παθογόνους μύκητες και εργαζόμαστε στη βελτιστοποίηση της χρήσης τους στο πεδίο. Θα είχε, επομένως, μεγάλο ενδιαφέρον η εφαρμογή του βιοελέγχου σε καλλιέργειες τομάτας και φασολιού αφού υπάρχουν και τα απαραίτητα επιστημονικά στοιχεία από την έρευνά μας, αλλά και γιατί έχει μεγάλη σημασία η καλλιέργεια αυτών των κηπευτικών για την ελληνική αγροτική οικονομία. Η ερευνητική μας ομάδα ήδη προετοιμάζει και μελετά πρωτόκολλα εφαρμογής επιλεγμένων στρεπτομυκήτων, ως παραγόντων βιοελέγχου, σε μεγάλη κλίμακα στον αγρό.

Ερ.: Η αναποτελεσματικότητα της δράσης των χημικών αντιμικροβιακών σκευασμάτων μπορεί να αποδοθεί σε έλλειψη μέτρου, όσον αφορά τη χρήση τους από τους Έλληνες παραγωγούς;
Απ.: Οι Έλληνες παραγωγοί χρησιμοποιούν χημικά αντιμικροβιακά σκευάσματα χωρίς σημαντική αποτελεσματικότητα καθώς η χρήση τους αναγκαστικά περιορίζεται σε αρκετές περιπτώσεις λόγω του υψηλού κόστους τους και της ισχυρής τοξικότητάς τους. Όταν το κόστος και η τοξικότητα δεν είναι αποτρεπτικά, η χρήση τους είναι πολλές φορές αλόγιστη, οδηγώντας έτσι στην επικράτηση ανθεκτικών παθογόνων μικροοργανισμών. Η καταπολέμηση των τελευταίων απαιτεί νέες αντιμικροβιακές ουσίες, που μέχρι να βρεθούν προκαλούν μεγάλες απώλειες στη φυτική παραγωγή και την αγροτική οικονομία. Είναι επιτακτική η ανάγκη υπεύθυνης ενημέρωσης και κατάρτισης των Ελλήνων παραγωγών ώστε να μην απειλείται ούτε η απόδοση των καλλιεργειών ούτε η ισορροπία του περιβάλλοντος.
Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων