MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Πρωτομαγιά. Τα έθιμα, το μαγιάτικο στεφάνι και τα αρχέγονα λατρευτικά στοιχεία.

medlabnews.gr iatrikanea

Ο μαγεμένος Μάης

Η Πρωτομαγιά ανοιξιάτικη γιορτή, πολύ πριν γίνει εργατική γιορτή, κοντά πάντοτε στο Πάσχα, συνδυάζει αρχέγονα λατρευτικά στοιχεία που σχετίζονται με τη λατρεία των νεκρών (Λεμούρια, Ροζάρια) και την αναγέννηση της φύσης. Θεωρείται παρετυμολογικά ευνοϊκή για τα μάγια, όπως και ολόκληρος ο μήνας Μάιος.

Το μαγιάτικο στεφάνι

Το στεφάνι που πλέκεται την παραμονή της Πρωτομαγιάς είναι το μοναδικό σχεδόν έθιμο, που εξακολουθεί να μας δένει με την παραδοσιακή πρωτομαγιά, μια γιορτή της άνοιξης και της φύσης με πανάρχαιες ρίζες πλούσια σε εκδηλώσεις σε παλιότερες εποχές. Το στεφάνι κατασκευαζόταν με βέργα από ευλύγιστο και ανθεκτικό ξύλο κρανιάς ή κλήματος και στολιζόταν με λουλούδια και θαλερά κλαδιά από καρποφόρα δέντρα (αμυγδαλιά με αμύγδαλο, συκιά με τα σύκα, ροδιά με ρόδι ) αλλά και στάχυα από σιτάρι και κριθάρι, κρεμμύδι και σκόρδο για το μάτι.
Η χρησιμοποίηση πρασινάδας και όχι τόσο λουλουδιών με σκοπό τη μετάδοση της θαλερότητας και της γονιμότητάς τους στον άνθρωπο είναι το κύριο χαρακτηριστικό των μαγιάτικων συνηθειών. Στον αγροτικό μάλιστα χώρο δεν ήταν απαραίτητο το πλέξιμο στεφανιών αλλά η τοποθέτηση πάνω από την πόρτα του σπιτιού δέσμης από χλωρά κλαδιά  ελιάς, συκιάς, νερατζιάς, πορτοκαλιάς κ.ά.  μαζί με λουλούδια. Απαραίτητη ήταν η ύπαρξη μεταξύ των λουλουδιών και χλωρών κλαδιών φυτών αποτρεπτικών του κακού, όπως  τσουκνίδα, σκόρδο, δαιμοναριά, αγκάθια. Σε ορισμένες περιοχές οι μαγικές ενέργειες για υγεία συνοδεύονται από ομαδικές εκδηλώσεις, όπως αγερμούς (παιδιά στεφανωμένα με λουλούδια και κρατώντας κλαδιά καρποφόρων δένδρων έλεγαν τραγούδια του Μάη:
Μάη, Μάη χρυσομάη,
τι μας άργησες;
να μας φέρεις τα λουλούδια
και την άνοιξη;
ή
Μάη, Μάη δροσερέ κι Απρίλη λουλουδάτε (με τα ρόδα)  κ.ά.
Στην Κέρκυρα για παράδειγμα περιέφεραν κορμό τρυφερού κυπαρισσιού στολισμένου με λουλούδια, μαντήλια, κορδέλες και φρούτα της εποχής (μούσμουλα) και χορταρικά. Αυτό ήταν το μαγιόξυλο .
Η Πρωτομαγιά είναι εθιμικά μια από τις δημοφιλέστερες γιορτές του ελληνικού λαού ιδιαίτερα στο βορειοελλαδικό χώρο. Ο βαρύς χειμώνας, ο οποίος συνήθως επικρατεί στη Μακεδονία και κυρίως στην κατ’ εξοχήν ορεινή περιοχή της, με τις πολλές βροχές, τα χιόνια, τον παγετό, το δυνατό κρύο και τις ομίχλες, κάνει εντονότερη την προσδοκία της άνοιξης και του καλοκαιριού. Έτσι την Πρωτομαγιά γιορτάζεται χαρακτηριστικά και πανηγυρικά η βελτίωση του καιρού, η επικράτηση της άνοιξης και η επικείμενη έλευση του καλοκαιριού, η αναγέννηση προπαντός της φύσης.
Η Πρωτομαγιά στη Δυτική Μακεδονία συνδέεται με ποικίλα έθιμα γονιμικού  κυρίως χαρακτήρα, και τραγούδια. Έτσι, στη Βλάστη Κοζάνης πρωΐ πρωΐ αδειάζουν  τα αγγεία και φέρνουν φρέσκο νερό από τη βρύση. Τα παιδιά κόβουν κλάδους οξυάς και τους φέρνουν στους γύρω από το χωριό λόφους, όπου κυρίως τα κορίτσια  στήνουν χορούς, « πιάνοντας το Μάη». Στολίζουν τις μέσες τους με λυγαριές, για να μην τους πονάει  τον Ιούνιο στον θερισμό. Στο Τσακνοχώρι Βοϊου στολίζουν τις πόρτες των σπιτιών με πρασινάδες, ενώ στη Γαλατινή κρεμούν στη βρύση ένα πράσινο κλαδί και τρώνε κάτι πρωΐ - πρωΐ, για να « μην τους τσακίσ΄ ο κούκος».
Στην πόλη της Φλώρινας πρωϊ ανεβαίνουν στον  λόφο του Αγίου Παντελεήμονα και συναγωνίζονται ποιος θα μαζέψει πρώτος λουλούδια, να φτιάξουν στεφάνια που στεφανώνονται οι ίδιοι και φροντίζουν και να τα κρεμάσουν πρώτοι στην εξώπορτα του σπιτιού τους και να πιάσουν πρώτοι τον Μάη, για το καλό, για γούρι. Εκεί στον λόφο οι Φλωρινιώτες παραδοσιακά μέχρι σήμερα χαίρονται τη φύση, χορεύουν και τραγουδούν. Επικαλούνται επίσης τον άγιο Ιερεμία, που γιορτάζει τη Πρωτομαγιά, για να φύγουν από τα σπίτια τους ποντίκια, φίδια κλπ. με την έλευση του Μάη. Έτσι χτυπώντας τον μασά, ένα μέλος της οικογένειας, γυρίζει την παραμονή όλο το σπίτι και τους βοηθητικούς χώρους του φωνάζει μεταξύ άλλων: «Γιερεμία, συντελεία στα ποντίκια ( ή στα φίδια κλπ. )», ή «φύγετε γάτες, φίδια, ποντίκια, γιατί έρχεται ο Μάης ».
Και στα τραγούδια της Πρωτομαγιάς οι κάτοικοι της Δυτικής Μακεδονίας θεωρούν τον Μάη ως τον κατ’ εξοχήν μήνα της άνοιξης και τον προπομπό του καλοκαιριού. Έτσι το παρακάτω πολύ γνωστό και ευρύτατα διαδεδομένο τραγούδι το τραγουδούν την Πρωτομαγιά στην Κοζάνη και αλλού, όταν οι οικογένειες γυρίζουν στολισμένες με πρασινολούλουδα από την εξοχή. Είναι η εποχή που με τη βελτίωση του καιρού είναι πλέον εφικτά τα μακρινά ταξίδια και η επιστροφή των ξενιτεμένων στο γενέθλιο τόπο τους:
Τώρα Μαγιά, τώρα δροσιά, τώρα το καλοκαίρι,
Τώρα φουντώνουν τα κλαριά και βγάζ΄ η γη χορτάρι,
τώρα κι ο ξένος βούλεται να πάγει στα δικά του.
Νύχτα σελώνει τ’ άλογο, νύχτα το καλιγώνει.
Βάζει τα πέταλα αργυρά, καρφιά μαλαματένια.
Βάζει τα φτερνιστήρια του, ζώνει κι του σπαθί του
Κι η κόρη που τον αγαπά κρατεί κερί και φέγγει.
Με το ‘να χέρι το κερί, με τ’ άλλο το ποτήρι
κι όσα ποτήρια τον κερνά, τόσες βουλές του λέει:
- Πάρε μ΄, αφέντη μ΄, πάρε με κι εμένανε κοντά σου,
να μαγειρεύω να δειπνάς, να στρώνω να κοιμάσαι,
να γίνω κι ασημόκουπα να πίνεις το κρασί σου.
Εσύ να πίνεις το κρασί κι εγώ να λάμπω μέσα.
- Κει που πηγαίνω, κόρη μου, γυναίκες δεν διαβαίνουν,
Κει ’ναι λύκοι στα βουνά και κλέφτες στα ντερβένια
κι εσένα παίρνουν, κόρη μου, κι εμένα με σκλαβώνουν.
Σε χορευτικό τραγούδι ακολουθεί παραλλαγή του από τον Πελεκάνο Βοϊου, ο λαός εκδηλώνει την προσμονή του για τον Μάη και την άνοιξη που φέρνει:
Μάη, Μάη , χρυσομάη, τι μας άργησες και δεν φάνηκες,
να μας φέρεις τα λουλούδια και την άνοιξη;
Λούσου κι άλλαξε, μπεΐνα, κοντά μου πλάγιασε.
Για ’τος, για ’τος από πέρα, με τριαντάφυλλα, με καρόφυλλα.
Σε άλλο τραγούδι, πολύ διαδεδομένο επίσης στον δυτικομακεδονικό χώρο, ο Μάης θεωρείται  ο μήνας, που παράλληλα με το ξύπνημα της φύσης μετά τη βαρυχειμωνιά, προκαλεί διέγερση ερωτικών αισθημάτων, γι’ αυτό και διατυπώνονται σχετικές συμβουλές. Άλλωστε γενικότερα ο Μάης, καθώς έχει συνδεθεί παρετυμολογικά με τη μαγεία, είναι  μήνας συνδεδεμένος με ποικίλες προλήψεις και δεισιδαιμονίες.
Κι εμείς το Μάη τον ξέρουμε πως είναι σκανταλιάρης,
που σκανταλίζει όμορφες χήρες και μαυρομάτες !
Το Μάη κρασί μην πίνετε, όξω μην κοιμηθείτε.
Τρία παιδιά παλάβωσαν και πήραν τα σοκάκια.
Σέρνουν ψωμί για τα σκυλιά και κρέας για τ’ αγρίμια,
σέρνουν κι αγαποβότανο γι΄ αυτές τις μαυρομάτες.
Στο παρακάτω τραγούδι από τα πολλά σχετικά της επαρχίας Βοϊου Κοζάνης, διατυπώνονται οι προσδοκίες όχι  μόνο του ανθρώπου, αλλά και των άλλων ζωντανών οργανισμών, από τον όμορφο μήνα της άνοιξης, που στ΄ όνομά του εξυμνούνται οι ομορφιές της φύσης και της ζωής:
Απρίλη, Απρίλη δροσερέ, Μάη καμαρωμένε,
σε μήνυσαν, Μάη μου, τα πρόβατα ν΄ αξιώνεις ( = αυξάνεις ) τα χορτάρια,
Σε μήνυσαν οι όμορφες ν΄ αξιώνεις τα λουλούδια,
σε μήνυσαν και τα πουλιά της άνοιξης τ΄ αηδόνια
ν΄ αξιώνεις τα κοντά κλαδιά και τα ψιλά δενδράκια.
Την ίδια μέρα οι γυναίκες συνηθίζουν να συγκεντρώνουν τα χόρτα που χρησιμοποιούν για τα φάρμακα (βότανα) και να βγάζουν το ασπρόχωμα ή ασημόχωμα που προορίζεται για λούσιμο όλο το χρόνο. Πιστεύουν ότι έτσι η ψώρα και οι λειχήνες εξαλείφονται. Μάλιστα η εξαγωγή του χώματος  αυτού από συγκεκριμένο σημείο γινόταν με συμμετοχή πολλών γυναικών μαζί και με τραγούδια.
Ο σεβασμός προς τους νεκρούς, οι οποίοι ευρίσκονται ακόμη πάνω στη γη και ετοιμάζονται να ξαναμπούν στους τάφους οδηγεί τις γυναίκες στα νεκροταφεία προκειμένου να καθαρίσουν τους τάφους από τα χόρτα, να τους ασβεστώσουν και να τους περιποιηθούν, να ανάψουν κεριά και όταν γυρίσουν στα σπίτια να φτιάσουν πίττα που μοιράζουν στη γειτονιά και στους φτωχούς για συχώριο.

Στον καταραμένο τόπο το Μάη χαλαζώνει......

Το χαλάζι, όπως είναι γνωστό, προκαλεί μεγάλες καταστροφές στη γεωργική  παραγωγή, όταν μάλιστα πέφτει την εποχή που  ανθίζουν τα φυτά (αμπέλια, δέντρα) ή ωριμάζουν οι καρποί τους. Αυτός είναι και  ο λόγος που ο γεωργός το θεωρεί κατάρα και θεομηνία, όπως εύκολα μπορεί να συμπεράνει κανείς από σχετικές παροιμίες και παροιμιώδεις εκφράσεις π.χ. «στον καταραμένο τόπο το Μάη μήνα χαλάζι ρίχνει», «αντά ’πρεπε δεν έβρεχε κι ο  Μάης χαλαζώνει».
Ειδικότερα  ο λαός πιστεύει ότι με το χαλάζι εκδηλώνεται η οργή του θεού για κάποιο ηθικό παράπτωμα των ανθρώπων. Τέτοια παραπτώματα που μπορούν, σύμφωνα πάντοτε με τη λαϊκή αντίληψη, να προκαλέσουν χαλαζοθύελλα είναι πολλά. Αναφέρω ενδεικτικά την παραβίαση της αργίας ορισμένων εορτών, την εγκατάλειψη νόθου παιδιού, δοξασία  με πλατειά διάδοση σε χαλαζόπληκτες ελληνικές περιοχές αλλά και στον ευρωπαϊκό χώρο,  τον ανόσιο έρωτα μεταξύ συγγενών εξ αίματος, όπως συχνά  αναφέρεται στα δημοτικά μας τραγούδια, την εξωμοσία χριστιανού, τη φθορά εκκλησιαστικής – μοναστηριακής περιουσίας.
Ο  γεωργός για να αποφύγει την καταστροφή του μόχθου του ο γεωργός καταφεύγει στη μαγεία, στη θρησκεία  αλλά συνήθως και στα δύο  μαζί. Με τη βοήθεια της μαγείας επιχειρεί «να καταδέσει το χαλάζι», να το  «καρφώσει» και να το «γυρίσει πίσω» χρησιμοποιώντας μέσα και τους τρόπους, όπως πυροστιά, μαυρομάνικο μαχαίρι, κεριά και άνθη του Επιταφίου, κόκκινο αβγό του Πάσχα, επωδές, που χρησιμοποιεί, όπως είναι γνωστό, και σε άλλες περιστάσεις.

Άγιοι προστάτες από το χαλάζι

Τη βοήθεια της θρησκείας εξασφαλίζει με την αυστηρή τήρηση  της αργίας ορι-σμένων εορτών ή μνήμης αγίου, που θεωρείται προστάτης από το χαλάζι και θεωρεί την  παραβίασή της από  τις πιό σοβαρές αιτίες για τη χαλαζόπτωση. Έτσι π.χ. τηρούνται αυστηρά σαν αργίες από τους αμπελουργούς και τους κηπουρούς σ’όλες σχεδόν τις χαλαζόπληκτες περιοχές η Μεγάλη Πέμπτη, η Πέμπτη της Διακαινησίμου, η ημέρα της Αναλήψεως, της Πεντηκοστής. Αυτές τις ημέρες δεν πλένουν, δεν απλώνουν ρούχα, δεν λούζονται, δεν γνέθουν και δεν πηγαίνουν στο αμπέλι.

Άη Γιάννης ο Χαλαζιάς

Στην Κεντρική Ελλάδα «κρατούν την αργία του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου (8 Μαίου), που τον λένε μάλιστα «χαλαζιά», γιατί πιστεύουν ότι  ο άγιος «στέλνει το χαλάζι και καταστρέφει τα σπαρτά». Στη Μακεδονία την αργία του Αγίου Γεωργίου και της Αγίας  Ελένης που «φυλάει από το χαλάζι. Το σηκώνει στο μανίκι της», ενώ στην περιοχή της Γορτυνίας τη γιορτή της Αγίας Τριάδας  και του Αγίου Αντωνίου.
Σε διάφορες άλλες περιοχές  καταφεύγουν σε αγίους που θεωρούνται γενκότερα προστάτες της βλαστήσεως από ασθένειες ή δυσμενείς καιρικές συνθήκες, όπως ο άγιος Τρύφων και ο Προφήτης Ηλίας ή τοπικούς αγίου, όπως ο άγιος  Αχίλλειος (Κόνιτσα),  ο Κοσμάς ο Αιτωλός (Ήπειρος), ο άγιος  Αρσένιος (Παραμυθιά Θεσπρωτίας). Ενώ όμως η λατρεία των αγίων που προαναφέρθηκαν είναι περιορισμένη τοπικά, η λατρεία του αγίου Χριστοφόρου, ως προστάτη από το χαλάζι, καλύπτει όλο το βορειοελληνικό χώρο, από την Ήπειρο μέχρι την Ανατολική Θράκη.
Ειδικότερα στην Ήπειρο πιστεύεται ότι ο άγιος Χριστόφορος «γυρίζ’ με το χαλάζ’ στον κόρφο», για αυτό και τηρούν την αργία της γιορτής του (9 του Μάη) με μεγάλη αυστηρό-τητα. «Έχ’ νι σκόλ’ όλοι, γιατί πεισμών’ ου άγιους». «...Επειδή πολλοί ζητούσι με εις πόλιν έχειν ή χώραν ή αγρόν, ή εν οιωδήποτε τόπω μη επέλθη αυτοίς εκεί, Δέσποτα, χάλαζα, μηδέ θυμός μηδέ αφορία αμπέλου, αλλ’ ει και ποτε ηδικούντο, απελθόντος μου εκείσε, φύλαξον τους τόπους αυτών, όπως ούτοι αφθόνως λαμβάνουσι τας αιτήσεις αυτών...» Του Αγίου Χριστοφόρου δε μπαίνουν στους κήπους και στα χωράφια, γιατί, αν δουλέψουν, «θα πέση χαλάζι και θα τους χαλάσει τη σοδειά» «Ο Αη Χριστόφορος, λένε, στέκεται με το χαλάζι στο χέρι» και αλλού πως το έχει στην ποδιά του το χαλάζι κι ίσια το ρίχνει, άμα εργαστείς στη γιορτή του».
Από την ίδια περιοχή προέρχεται μια παράδοση που αιτιολογεί την καθιέρωση της αργίας στις 9 Μαϊου: Όταν ακόμη η ημέρα δεν είχε καθιερωθεί ως αργία, θέλησε ο άγιος Χριστόφορος να παρουσιαστεί στο θεό και να παραπονεθεί, αλλά ο φύλακας άγγελος της Πύλης τον ρώτησε τί θέλει και μαθαίνοντας την αιτία τον συμβούλεψε: - Αφού δε σου κρατούν την ημέρα, χτύπα τους με λιθάρια από δω ψηλά. - Πού να βρω τα λιθάρια, εδώ δεν έχουμε, είπε ο άγιος. - Έχουμε το χαλάζι. Έτσι και έγινε. Επήρε το μεγαλύτερο χαλάζι χτύπησε τους γεωργούς και κατάστρεφε τους αγρούς και τους κήπους τους. Από τότε κρατούν την ημέρα αυτή» .
Στη Μακεδονία (περιοχή Πέλλης) «για να μη πέφτει χαλάζι και καταστρέφει τα σπαρτά, τα δέντρα - ακόμη και τα ζώα σκοτώνει - φυλάνε την ημέρα του αγίου Χριστοφόρου». Και στη Χαλκιδική «εκείνη την ημέρα οι γεωργοί δεν οργώνουν». Στο χωριό Καρπερό των Γρεβενών στις 9 Μαϊου η λειτουργία συνοδεύεται από δημοτελή θυσία και «εγκατόρυξη» (ταφή) των υπολειμμάτων από την από κοινού κατανάλωση του σφαγίου. «Συγκεντρώνονται οι κάτοικοι της περιοχής στο εξωκλήσι του Αγίου Χριστοφόρου και μετά τη λειτουργία θυσιάζουν ένα μαύρο αρνί. Η θυσία γίνεται σ’ ένα λάκκο κοντά στο άγιο βήμα, σκεπασμένο με μια πέτρα. Στο λάκκο αυτό χύνεται το αίμα, το δέρμα και τα κόκκαλα του αρνιού μετά από το κοινό τραπέζι».
Όταν υπάρχει κίνδυνος να πέσει χαλάζι μαζεύεται ο κόσμος στον άγιο Χριστόφορο. Έρχεται και ο παπάς. «Ανοίγουν και βγάζουν μερικά κόκκαλα από μέσα. Ο παπάς φέρνει την εικόνα του αγίου Χριστοφόρου. Την ακουμπάει πάνω στην πέτρα, ανάβει και μια λαμπάδα, διαβάζει την ευχή και το σύννεφο δια-λύεται». Η τελετή της εκταφής των οστών του θυσιασθέντος ζώου συνηθίζεται και σε περιπτώσεις ανομβρίας στην ίδια περιοχή. Τη γιορτή τηρούσαν και οι Τούρκοι... Στη Θράκη για τον ίδιο σκοπό και με την ίδια αυστηρότητα τηρούν την αργία του αγίου.
Στο Φανάρι Κομοτηνής «κάθε χρόνο στη γιορτή τ’ αποβραδύ έκαμναν αγρυπνία και την ώρα που έβγαινε τ’ άστρο, ο αυγερινός, ανέβαιναν έξω στα χωράφια κι έκαμναν δέησι να μη ρίχνει χαλάζι. Κείν’ τη μέρα δεν δούλευαν κι οι Τούρκοι του Γιαπατζή. Ρωτούσανε πότε ήτανε η γιορτή τ’ για να μη δουλέψουν».
Στην Κομοτηνή, τέλος, όπως αναφέρει ο Στίλπων Κυριακίδης, «του Χριστοφόρου δε δ’ λεύουν». Είνι για του χαλάζ’». Ο άγιος Χριστόφορος (250 περ. π.Χ.) ανήκει στους λαϊκούς μάρτυρες τόσο της Ανατολικής όσο και της Δυτικής Εκκλησίας και θεωρείται από το ελληνικό λαό καθώς και τους ευρωπαϊκούς λαούς προστάτης από διάφορες συμφορές, όπως είναι οι επιδημίες, η κακοκαιρία, τα ατυχήματα κ.ά. Η εικονογραφική παράδοση είναι διττή. Η μία τον θέλει Κυνοκέφαλο, επειδή ήταν πολύ όμορφος και παρακάλεσε το Θεό να τον κάνει άσχημο.
Η σύνδεσή του με τα απότομα καιρικά φαινόμενα, όπως είναι η χαλαζόπτωση, αποτελεί ενδεχομένως ένα στοιχείο για την συσχέτισή του με τους αιγυπτιακούς Κυνοκεφάλους δαίμονες. Στην απόδοση της ιδιότητας του προστάτη από το χαλάζι στον άγιο Χριστόφορο συνετέλεσε προφανώς η εποχή που γιορτάζει (9 Μαϊου) που θεωρείται η πιο κρίσιμη για τις επιπτώσεις της χαλαζόπτωσης στη γεωργική παραγωγή. Η άλλη παράδοση τον παριστάνει με κανονικά χαρακτηριστικά να κουβαλάει στον ώμο το Χριστό, τον οποίο περνάει από ένα ποτάμι (Χρι-στοφόρος).
Ως Χριστοφόρος είναι σήμερα ο προστάτης των αυτοκινητιστών. Στο εύλογο ερώτημα, γιατί η λατρεία του αγίου αυτού εντοπίζεται ειδικά στο Βόρειο Ελληνικό χώρο, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τη σχετική έρευνα τόσο σε έντυπα όσο και στο χειρόγραφο υλικό του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, και γιατί έχει τέτοια διάδοση σε σύγκριση με την περιορισμένη τοπικά λατρεία άλλων αγίων, την απάντηση δίνει η διάδοση της λατρείας του αγίου Χριστοφόρου στον βορειοελληνικό χώρο οφείλεται στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν την εποχή της εορτής του αγίου ή σε τοπική λατρεία του αγίου, προερχομένη από τη Μ. Ασία (Καππαδοκία), που απλώθηκε στο χώρο αυτό, όπου επικρατούν οι ίδιες δυσμενείς συνθήκες κλίματος. Την υπόθεση αυτή ενισχύει και η παρουσία εικόνων του αγίου Χριστοφόρου σε ναούς των Μικρασιατών Ελλήνων προσφύγων στους τόπους όπου εγκαταστάθηκαν.
Στο ερώτημα εξ άλλου, γιατί αποδίδεται στον άγιο η ιδιότητα του προστάτη από το χαλάζι, η απάντηση θεωρούμε ότι δίδεται από τη διήγηση που υπάρχει στο συναξάριο του αγίου - που σώζεται σε κώδικα του ΙΑ΄ αιώνα - και απηχεί ασφαλώς παλαιότερη παράδοση, όπου αναφέρεται ότι ο άγιος σε προσευχή του προς τον θεό, όταν τον οδηγούσαν στο μαρτύριο είπε: «Κύριε, δος χάριν τω σώματί μου, ίνα πας ο έχων λείψανόν μου φανερώς δύναται δι αυτού απελαύνειν τους δαίμονας. Αλλά και επειδή πολλοί ζητούσι με εις πόλιν έχειν ή χώραν ή αγρόν, ή εν οιωδήποτε τόπω μη επέλθη αυτοίς εκεί, Δέσποτα, χάλαζα, μηδέ θυμός μηδέ αφορία αμπέλου, αλλ’ ει καί ποτε ηδικούντο, απελθόντος μου εκείσε, φύλαξον τους τόπους αυτών, όπως ούτοι αφθόνως λαμβάνουσι τας αιτήσεις αυτών... Και ήλθεν αυτώ φωνή εκ του ουρανού. Κατά το αίτημά σου έσται σοι, και ου μη λυπήσω σε έως του αιώνος. Και εν τούτω θαυμασθήσει..»

Οι Μάηδες στο Πήλιο...

Στο Πήλιο ο ερχομός του Μάη γιορταζόταν παλιότερα– και αναβίωσε κάποιες φορές από το 1957 και εξής στη Μακρινίτσα - με ιδιαίτερες εκδηλώσεις. Κατά μία περιγραφή, την παλαιότερη, του Ζωσιμά Εσφιγμενίτη το 1892 «Τη α΄ Μαϊου άγουσι τινές νουμηνίαν μετημφιεσμένοι και προσωπιδοφορημένοι όντες εν συνεταιρισμώ και συνοδεία δέκα έως δώδεκα, ων έκαστος φέρει ίδιον όνομα, ως ιατρός, γενίτσαρος, αράπης κτλ. Έχοντες μεθ’ εαυτών και νεανίαν τινά όλον κεκαλυμμένον δι’ ανθέων, όν ονομάζουσι « μαγιόπουλον» και περιερχόμενοι ανά τας οδούς και ρύμας του χωρίου άδουσι και χορεύουσιν επί προαιρετική αμοιβή.
Τα αδόμενα δε ιδιόρρυθμα άσματα εισί τάδε:
Μάη μου, Μάη δροσερέ κι Απρίλη λουλουδάτε,
Ο Μάης με τα τριαντάφυλλα κι Απρίλ’ς με τα λουλούδια,
Όλον τον κόσμο γέμουσι τ’ άθη και το λουλούδι,
Το νιόνε περικύκλουσες μες της κυράς την πόρτα.
Άνοιξε, πόρτα της κυράς, πόρτα της μαυρομάτας,
Να μπω να διώ τη λιγυρή, πώς στρώνει, πώς κοιμάται,
Πώς στρώνει στα τριαντάφυλλα, κοιμάται στα λουλούδια.
Πώς να την πω να σηκωθεί, πώς να την πω να κάτσει.
Να την ειπώ αγιόκλημα, το κλήμα κόμπους έχει,
Να την ειπώ τριαντάφυλλο κι από τ’ αγκάθι βγαίνει,
Να την ειπώ βασιλικό κι από τη μυρουδιά του.
Ακόμη: Αφέντη κι αφεντούτσικε, πέντε φορές αφέντη,
Λύσε τ(ο), αφέντη μ’, λύσε το, το χρυσομάντηλό σου,
Κι αν έχεις γρόσια δός μας τα, φλουργιά μη τα λυπάσαι,
Κι αν τα λυπάσαι τα φλουριά, δός μας δεκαπεντάρια.
Δός μας τα, αφέντη, δός μας τα, να πούμε για την υγειά σου,
Για την υγειά σ’, αφέντη μου, για την καλή χρονιά σου,
Να ζήσης χρόνους εκατό και να τους ξεπεράσεις,
Κι απ’ τους διακόσιους κι εμπροστά, ν’ ασπρίσεις, να γεράσεις,
Ν’ ασπρίσεις σαν τον Όλυμπο, σαν τ’ άσπρο περιστέρι. Και του χρόνου.
Το έθιμο έχει ζωγραφίσει στις αρχές του 20ού αιώνα ο λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, ενώ ο Γεώργιος Αδρακτάς κάνοντας λόγο για την σηροτροφία (καματερός) στο Πήλιο αναφέρεται στη συνήθεια των γυναικών για προληπτικούς λόγους «κατά την πρωτομαγιάν αποσπώσιν εκ του μάη ήτοι του παιδός, όστις εστολισμένος δι’ ανθέων χορεύει κατά την πρώτην του Μαϊου προ των οικιών υπό τον ήχον τυμπάνου, τεμάχιον ορμαθιάς από μαϊολούλουδα, ταύτα δε μετά χαράς κρεμώσιν εις την πρώτην σταντοσιάν, επειδή τούτο θεωρείται ως συντελεστικόν καλής εσοδείας».
Περιγραφή των Μάηδων στο Πήλιο μας δίνει το 1931 στη Νέα Εστία ο Γιάνης Κορδάτος. Μετά την αναβίωσή τους (1957) οι περιγραφές είναι πολλές (Κ. Λιάπης, Αποστολία Νάνου-Σκοτεινιώτη. Δ. Λαμπαδάρης, Κ. Καρυδάκης κ.ά.) και αφορούν σε όλα τα χωριά του Πηλίου.
Σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες πληροφορίες ομάδες ανδρών ντυμένων με διάφορα ρούχα και προσωπίδες παράσταιναν τον αράπη, το γιατρό, το γέρο και τη γριά, τον φουστανελά, τον γενίτσαρο, τη χανούμισσα και στη μέση πάντοτε έναν νέο στολισμένο με λουλούδια, που κρατούσε ένα ξύλο στολισμένο επίσης με λουλούδια, το μαγιόξυλο. Η ομάδα συνοδευόταν από οργανοπαίχτες με ζουρνά, νταούλι, βιολί και περιερχόταν τα σπίτια και τα μαγαζιά και παρίστανε πως ο νέος πέθαινε και ο γιατρός με τη βοήθεια και της γριάς τον ξανάφερναν στη ζωή. Τραγουδούσαν και τα παραπάνω τραγούδια.
Ως προς τις λεπτομέρειες οι περιγραφές που διαθέτουμε διαφέρουν μεταξύ τους. Ωστόσο κοινό στοιχείο που χαρακτηρίζει το μαγικοθρησκευτικό δρώμενο του Πηλίου και το συνδέει με ανάλογα ανοιξιάτικα δρώμενα του ελληνικού χώρου (Ζαφείρης, Φουσκοδέντρι, «Πεθαμένος») είναι η συμβολική μιμική αναπαράσταση θανάτου και ανάστασης στο αποκορύφωμα της άνοιξης και στην αρχή της καρποφορίας. Όπως έχει γράψει για την παλιά « Αθηναϊκή Πρωτομαγιά » ο Δημ. Καμπούρογλους, η « η πρώτη Μαϊου συνεκέντρωσε την ελπίδα της βλαστήσεως, την χαράν της ανθίσεως και την αθανασίαν της καρπώσεως, εκπροσωπήσασα συμβολικώς και την άνοιξιν ολόκληρον».
*Η Δρ Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, είναι τ. Διευθύντρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
kathimerini.gr
Διαβάστε επίσης

Η AstraZeneca παραδέχθηκε σε δικαστήριο ότι το εμβόλιο της προκαλεί παρενέργειες

medlabnews.gr iatrikanea 

Η AstraZeneca παραδέχτηκε για πρώτη φορά σε δικαστικά έγγραφα πως το εμβόλιο της φαρμακευτικής εταιρείας, που παρασκευάστηκε για τον κοροναϊό, μπορεί να προκαλέσει σπάνιες παρενέργειες, μια παραδοχή που αναμένεται να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για τεράστιες αποζημιώσεις.

Ο φαρμακευτικός γίγαντας έχει μηνυθεί σε ομαδική αγωγή για τους ισχυρισμούς ότι το εμβόλιο του, που αναπτύχθηκε με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, προκάλεσε θάνατο και σοβαρές παρενέργειες σε δεκάδες περιπτώσεις.

Στη Βρετανία, που είναι και η έδρα της φαρμακευτικής εταιρείας, 51 οικογένειες έχουν καταθέσει ομαδική αγωγή κατά της AstraZeneca.

Η Telegraph, σε αφιέρωμά της στην πρώτη αγωγή κατά της εταιρείας, σημειώνει ότι αυτή αφορά τον Βρετανό μηχανικό ηλεκτρονικών υπολογιστών και πατέρα δύο παιδιών, Τζέιμι Σκοτ, ο οποίος έμεινε με μόνιμο εγκεφαλικό τραύμα αφού ανέπτυξε θρόμβο αίματος και αιμορραγία στον εγκέφαλο που τον εμπόδισε να εργαστεί αφού έλαβε το εμβόλιο τον Απρίλιο του 2021. Το νοσοκομείο τηλεφώνησε στη γυναίκα του τρεις φορές για να της πει ότι ο άντρας της επρόκειτο να πεθάνει.

Η AstraZeneca αμφισβητεί τους ισχυρισμούς, αλλά έχει αποδεχθεί, σε νομικό έγγραφο που υποβλήθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο τον Φεβρουάριο, ότι το εμβόλιο της για τον Covid «μπορεί, σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις, να προκαλέσει TTS, δηλαδή, θρόμβωση με σύνδρομο θρομβοκυτταροπενίας».

Πενήντα μία υποθέσεις έχουν κατατεθεί στο Ανώτατο Δικαστήριο, με θύματα και συγγενείς που θρηνούν να ζητούν αποζημίωση που εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια λίρες.

Η παραδοχή έγινε στο Ανώτατο Δικαστήριο της Βρετανίας τον Μάιο του 2023, όταν εκδικαζόταν η υπόθεση του Τζέιμι Σκοτ. Θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποζημιώσεις εάν η φαρμακευτική εταιρεία αποδεχτεί ότι το εμβόλιο ήταν η αιτία σοβαρής ασθένειας και θανάτου σε συγκεκριμένες νομικές υποθέσεις. Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να αναλάβει τους νομικούς λογαριασμούς της AstraZeneca.

Η απάντηση της AstraZeneca

Σε μια επιστολή που εστάλη τον Μάιο του 2023, η AstraZeneca είπε στους δικηγόρους του Σκοτ ότι «δεν αποδεχόμαστε ότι το TTS προκαλείται από το εμβόλιο σε γενικό επίπεδο».

Σε αυτό, η εταιρεία σημειώνει πως, «είναι παραδεκτό πως το εμβόλιο AZ ενδέχεται σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις να προκαλέσει TTS. Ο αιτιολογικός μηχανισμός δεν είναι γνωστός. Το TTS μπορεί, επίσης, να προκληθεί και με την απουσία του εμβολίου AZ ή οποιουδήποτε εμβολίου».

Οι δικηγόροι υποστηρίζουν ότι το εμβόλιο AstraZeneca-Oxford είναι «ελαττωματικό» και ότι η αποτελεσματικότητά του έχει «υπερεκτιμηθεί πολύ» – ισχυρισμούς που η AstraZeneca αρνείται κατηγορηματικά.

Στο δημοσίευμα της Telegraph αναφέρεται ότι, επιστήμονες είχαν εντοπίσει για πρώτη φορά μια σύνδεση μεταξύ του εμβολίου και μιας ασθένειας που ονομάζεται ανοσοθρομβοπενία και θρόμβωση που προκαλείται από το εμβόλιο (σύνδρομο VITT). Η σύζυγος του Τζέιμι, Κέιτ Σκοτ, μίλησε στο βρετανικό μέσο όπου, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι, «χρειάστηκαν τρία χρόνια για να γίνει αυτή η παραδοχή. Είναι πρόοδος, αλλά θα θέλαμε να δούμε περισσότερα από αυτούς και από την κυβέρνηση. Ήρθε η ώρα να προχωρήσουν τα πράγματα πιο γρήγορα».

Η εταιρεία δεν αναγνωρίζει ισχυρισμούς ότι πραγματοποίησε μια ανατροπή αναγνωρίζοντας ότι το εμβόλιο μπορεί να προκαλέσει TTS στα δικαστικά έγγραφα.

Ανεξάρτητες μελέτες δείχνουν ότι το εμβόλιο AstraZeneca ήταν απίστευτα αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση της πανδημίας, σώζοντας περισσότερες από έξι εκατομμύρια ζωές παγκοσμίως τον πρώτο χρόνο της κυκλοφορίας.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είπε ότι το εμβόλιο ήταν «ασφαλές και αποτελεσματικό για όλα τα άτομα ηλικίας 18 ετών και άνω» και η αρνητική επίδραση που οδήγησε στη νομική ενέργεια ήταν «πολύ σπάνια».

Το εμβόλιο – που αναγγέλθηκε κατά την κυκλοφορία του από τον Μπόρις Τζόνσον ως «θρίαμβος για τη βρετανική επιστήμη» – δεν χρησιμοποιείται πλέον στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Πρόγραμμα… αποζημίωσης εμβολίων

Η κυβέρνηση εφαρμόζει το δικό της πρόγραμμα αποζημίωσης εμβολίων, αλλά τα φερόμενα θύματα ισχυρίζονται ότι η εφάπαξ πληρωμή των 120.000 λιρών είναι ανεπαρκής.

Τα στοιχεία που ελήφθησαν στο πλαίσιο ενός αιτήματος για την Ελευθερία της Πληροφορίας δείχνουν ότι από τις 163 πληρωμές που πραγματοποίησε η κυβέρνηση μέχρι τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, τουλάχιστον 158 πήγαν σε αποδέκτες του εμβολίου AstraZeneca.

Το Πρόγραμμα Πληρωμής Ζημιών Εμβολίου παρέχει αποζημίωση σε όσους τραυματίστηκαν από εμβόλια ή σε συγγενείς που έχουν πενθεί. Λιγότερα από πέντε άτομα στο πλαίσιο του προγράμματος έλαβαν εμβόλια εκτός του AstraZeneca.

Η AstraZeneca έχει υποστηρίξει στο παρελθόν σε δικαστικά έγγραφα ότι οι αξιώσεις κατά της εταιρείας είναι «μπερδεμένες» και «λανθασμένες νομικά» . Στο αρχείο υπεράσπισης, η AstraZeneca είπε ότι το προφίλ οφέλους/κινδύνου του εμβολίου ήταν, και παραμένει, θετικό.

Η AstraZeneca είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία στο Ηνωμένο Βασίλειο, με χρηματιστηριακή αξία άνω των 170 δισεκατομμυρίων λιρών. Ο διευθύνων σύμβουλός της, ο Sir Pascal Soriot, είναι το πιο ακριβοπληρωμένο αφεντικό μεταξύ των εταιρειών του FTSE 100, με κέρδη κοντά στα 19 εκατομμύρια λίρες.

Διαβάστε επίσης

Τι να κάνετε για να αντιμετωπίσετε τις παρενέργειες του εμβολίου;


Τι συμβαίνει αν δεν έχετε παρενέργειες από το εμβόλιο; Έχει δράσει ή πρέπει να ανησυχείτε;

Έχετε αλλεργία; Μπορείτε να κάνετε εμβόλιο; Τι πρέπει να προσέξετε;

Το 4ο RUN – BIKE – CARE από τον Σύλλογο «Κ.Ε.Φ.Ι.» θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

Το 4ο RUN – BIKE – CARE από τον Σύλλογο «Κ.Ε.Φ.Ι.»  θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Ιουνίου 2024

medlabnews.gr iatrikanea

O Σύλλογος Καρκινοπαθών, Εθελοντών, Φίλων, Ιατρών, «Κ.Ε.Φ.Ι.» διοργανώνει και φέτος για τέταρτη συνεχή χρονιά το RUN – BIKE – CARE 2024 στο Ζάππειο και ώρα 09:00 – 12:00. Η εκδήλωση, που έχει γίνει πια θεσμός, γίνεται με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Επιζώντων του Καρκίνου και θα δώσει και φέτος τη δυνατότητα σε όλες και όλους να ενώσουν τις δυνάμεις τους στη μάχη ενάντια στον καρκίνο. Συνδιοργανωτές και φέτος θα είναι ο ΟΠΑΝΔΑ και ο Δήμος Αθηναίων.

Η φετινή δράση θα στηρίξει το πρόγραμμα «ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ», το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2018 και από τότε υλοποιεί δωρεάν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ογκολογικών ασθενών και των οικογενειών τους που δεν είναι σε θέση να μετακινηθούν από το σπίτι τους, παρέχοντας ψυχολογική και κοινωνική υποστήριξη.

Ελάτε την Κυριακή 2 Ιουνίου 2024 στο Ζάππειο με ώρα έναρξης στις 09.00 και ώρα λήξης στις 12.00 να βρεθείτε στο πλευρό μας και στο πλευρό των ανθρώπων που έχουν μια εμπειρία καρκίνου, υποστηρίζοντας τους μαχητές, θαυμάζοντας τους επιζώντες, τιμώντας όσους έφυγαν από τη ζωή. Μπορείτε να συμμετάσχετε είτε ακολουθώντας τη διαδρομή των 10km με το ποδήλατο ή 5km τρέχοντας ή 2km περπατώντας. Δυνατότητα συμμετοχής έχει κάθε άτομο ή ομάδα, κυριολεκτικά από όπου δύναται και θέλει. Απαραίτητες προϋποθέσεις: το κέφι και η θέληση για προσφορά στον άνθρωπο που νοσεί, στο περιβάλλον του και στο σύνολο της κοινωνίας.

Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται στα 8 Ευρώ και με κάθε εγγραφή ο διαγωνιζόμενος θα λαμβάνει το μπλουζάκι του αγώνα (επιπλέον κόστος για αποστολές: 2 Ευρώ). Οι εγγραφές θα γίνονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά εδώ , ενώ έχετε τη δυνατότητα για ατομικές και ομαδικές εγγραφές.

Μαζί μπορούμε να δώσουμε το μήνυμα του RUN – BIKE – CARE! «Τρέχουμε πιο γρήγορα από τον καρκίνο». Ενώστε τη δύναμη σας μαζί μας και δηλώστε εθελοντική συμμετοχή για να μας βοηθήσετε στον τομέα της οργάνωσης ή/και την ημέρα της διοργάνωσης, στις 02 Ιουνίου 2024. Μπορείτε να δηλώστε συμμετοχή εδώ.

Για πληροφορίες, μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες του φορέα  https://www.anticancerath.gr/, https://dikaiomamou.gr/, να ακολουθήσετε το λογαριασμό του Κ.Ε.Φ.Ι. στο Facebook, https://www.facebook.com/skkefi/ ή να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά στο 210 6468222.

Πρόγραμμα βιωσιμότητας Pharmacies for the Future: Τα πρώτα δύο πιστοποιημένα φαρμακεία διεθνώς είναι ελληνικά

Πρόγραμμα βιωσιμότητας Pharmacies for the Future: Τα πρώτα δύο πιστοποιημένα φαρμακεία διεθνώς είναι ελληνικά

medlabnews.gr iatrikanea

Με ιδιαίτερη χαρά ο Όμιλος L’Oréal ανακοινώνει ότι τα δύο πρώτα φαρμακεία παγκοσμίως που απέκτησαν την πιστοποίηση “Pharmacists for the Future” από τον παγκόσμιο φορέα πιστοποίησης “Bureau Veritas” είναι του κυρίου Κωνσταντίνου Κακονίκου στην περιοχή Αγίου Δημητρίου Αττικής και της κυρίας Βαρβάρας Γρατζάκη-Λεμονιά στην περιοχή Σερρών.

Σύμφωνα με τη Bureau Veritas τα κριτήρια αφορούν στον τρόπο με τον οποίο αγοράζονται τα φάρμακα και όλα τα είδη που διατίθενται στο φαρμακείο, στην ευαισθητοποίηση των πελατών σχετικά με την κατανάλωση φαρμάκων και στην πρόληψη, στη διαμόρφωση του χώρου του φαρμακείου, στη μείωση της κατανάλωσης νερού και ενέργειας, στη μείωση των απορριμμάτων και στη συλλογή των φαρμάκων προς απόρριψη. Με βάση αυτά τα κριτήρια το φαρμακείο αξιολογείται ως βιώσιμο. 

Ο Δημήτρης Λεκκάκος, Διευθυντής Εμπορικής Ανάπτυξης LDB δήλωσε: «Στην L’Oréal Dermatological Beauty πρωτοπορούμε στην υγεία και την ομορφιά με στόχο να προσφέρουμε ουσιαστικές και βιώσιμες δερματολογικές λύσεις για όλους. Με τις μάρκες μας Vichy, La Roche-Posay, CeraVe και SkinCeuticals, βρισκόμαστε στο πλευρό των επαγγελματιών υγείας, βοηθώντας τους να αλλάξουν τη ζωή των ανθρώπων και να παράσχουν σε όλους πρόσβαση στην υγεία του δέρματος.

Οι φαρμακοποιοί που βρίσκονται στον πυρήνα της υγειονομικής περίθαλψης στην Ελλάδα γνωρίζουν τι σημαίνει βιωσιμότητα και τώρα θέτουν οι ίδιοι τη δέσμευσή τους για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού και τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού τους αντίκτυπου. Θερμά συγχαρητήρια στους δύο πρώτους συνεργάτες μας πρωτοπορούν στην ανάπτυξη των πρωτοβουλιών κατά της κλιματικής αλλαγής».

«Ως ένα φαρμακείο που έχει στόχο τη βελτιστοποίηση των παροχών αλλά και την ευθύνη προς το περιβάλλον, νιώθουμε ιδιαίτερη χαρά για τη πιστοποίηση που λάβαμε από τη Bureau Veritas και δεσμευόμαστε για συνεχή προσπάθεια για ένα πιο βιώσιμο περιβάλλον. Ευχαριστούμε την L’Oréal που μας κατεύθυνε και μας βοήθησε να δούμε την σημαντικότητα της οικολογικής συμπεριφοράς στο φαρμακείο» δήλωσε η Φαρμακοποιός κυρία Βαρβάρα Λεμονιά ενώ ο Φαρμακοποιός κύριος Κωνσταντίνος Κακονίκος υπερθεμάτισε «Σαν Φαρμακείο δεν φροντίζουμε μόνο την Υγεία. Φροντίζουμε και το περιβάλλον και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι και για αυτό!»

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΩΤΙΜΟΤΗΤΑΣ PHARMACISTS FOR THE FUTURE

Μέσω της ανακοίνωσης του Παγκόσμιου προγράμματος “Sharing Beauty with All” η L’Oréal εγκαινίασε ήδη από το 2005 το ταξίδι προς τη βιωσιμότητα θέτοντας δυναμικούς στόχους για το διάστημα 2005-2019 και κάνοντας σημαντικά βήματα για τη μείωση του αποτυπώματός της αλλά και την ενίσχυση της κοινωνίας.

Το 2020 η L’Oréal δεσμεύτηκε για την υλοποίηση του νέου προγράμματος βιωσιμότητας του ομίλου, που ονομάζεται “ L’Oréal for the Future”. Οι φιλόδοξοι στόχοι του προγράμματος για τη δεκαετία 2020-2030 αναπτύσσονται σε 3 πυλώνες:

1. Αλλάζουμε τον τρόπο που δραστηριοποιούμαστε για να σεβαστούμε τα όρια του πλανήτη.

2. Ενδυναμώνουμε το επιχειρηματικό μας οικοσύστημα (πελάτες, προμηθευτές, καταναλωτές), βοηθώντας τη μετάβαση σε έναν πιο βιώσιμο κόσμο.

3. Συμβάλλουμε στην επίλυση των προκλήσεων του κόσμου, υποστηρίζοντας επιτακτικές κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες.

Βάσει των παραπάνω δεσμεύσεων και πλάνων δράσης της L’Oréal Hellas και ειδικότερα σε ό,τι αφορά στο 2ο πυλώνα, την  Ενδυνάμωση του Επιχειρηματικού μας Οικοσυστήματος, η L’Oréal Dermatological Beauty (LDB) παρουσιάζει στην Ελληνική κοινότητα των Φαρμακείων ένα πρόγραμμα μοναδικό σε διεθνές επίπεδο, που εστιάζει σε πέντε άξονες προκειμένου να συνεχίσουμε τη δραστηριότητά μας με βιώσιμο τρόπο και ταυτόχρονα να βοηθήσουμε τα φαρμακεία να αποκτήσουν πιο πράσινο profile:

1) Εφαρμογή Μηδενικής Πολιτικής αποβλήτων (Zero Waste Policy). Μέχρι σήμερα καταστρέφεται ένας σημαντικός αριθμός προϊόντων γιατί δεν πουλήθηκαν πριν την ημερομηνία λήξης τους, γεγονός που αποτελεί σημαντική επιβάρυνση στο περιβάλλον. Θεωρούμε ότι η κινητοποίησή μας μέσω διαχείρισης και ελέγχου stock, ανάπτυξης ειδικού προωθητικού υλικού για να βοηθήσει την πώληση των προϊόντων με σύντομη ημερομηνία λήξης είναι απαραίτητες πράξεις προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η καταστροφή τους.

2) Υπεύθυνη διαχείριση των διαφημιστικών προθηκών στο πλαίσιο των αρχών κυκλικής οικονομίας με επιστροφή τους προκειμένου να επισκευαστούν και επαναχρησιμοποιηθούν,

3) Εκπαίδευση των φαρμακοποιών για την κατανόηση των αρχών Βιωσιμότητας, τη Διαχείριση Ενέργειας και άλλων δράσεων που θα επέτρεπαν μια επιχειρηματική πρακτική λιγότερο ενεργοβόρα για τον Πλανήτη και πιο οικονομική για την επιχείρηση

4) Πιστοποίηση “Pharmacies For The Future” για τα φαρμακεία που έχουν «υπεύθυνο» αποτύπωμα. Ζητήσαμε από τον ανεξάρτητο παγκόσμιο φορέα πιστοποίησης “Bureau Veritas” να ορίσει συγκεκριμένα κριτήρια που άπτονται της δραστηριότητας ενός φαρμακείου και να δώσει κατευθυντήριες για το πώς μπορεί ένα φαρμακείο να αξιολογηθεί ως βιώσιμο.

Το μέγα λάθος του Καλλιάνου και το μέγα λάθος του αγγειοχειρουργού

του Αλέξανδρου Γιατζίδη, διευθυντή σύνταξης medlabnews.gr iatrikanea

Δύο 24ωρα μετά την κορύφωση του προσωπικού τους δράματος στην κηδεία του πατέρα τους, ο Γιάννης Καλλιάνος κι ο αδερφός του δηλώνουν αποφασισμένοι να μην κάνουν ούτε βήμα πίσω.

Επαναλαμβάνουν πως θα κινήσουν τις διαδικασίες που προβλέπονται, ώστε όλοι όσοι αδιαφόρησαν και έκαναν εγκληματικά λάθη στο Αττικό νοσοκομείο, να έρθουν αντιμέτωποι με τις πράξεις τους.

Δύο 24ωρα μετά την κορύφωση του προσωπικού τους δράματος στην κηδεία του πατέρα τους, ο Γιάννης Καλλιάνος κι ο αδερφός του δηλώνουν αποφασισμένοι να μην κάνουν ούτε βήμα πίσω.

Επαναλαμβάνουν πως θα κινήσουν τις διαδικασίες που προβλέπονται, ώστε όλοι όσοι αδιαφόρησαν και έκαναν εγκληματικά λάθη στο Αττικό νοσοκομείο, να έρθουν αντιμέτωποι με τις πράξεις τους.

Ο μετεωρολόγος και βουλευτής ΝΔ επιμένει πως ο πατέρας του έπρεπε να μπει σε ΜΑΦ λόγω της επιβαρυμένης υγείας του και πως δεν θα έπρεπε να γίνει ο ακρωτηριασμός του σε απλή κλίνη του νοσοκομείου.

«Όλοι αυτοί που βγάζουν τις ανακοινώσεις, κανείς δεν βρέθηκε στο δωμάτιο του πατέρα μου. Ήρθε κάποιος από αυτούς; Όχι. Θέλω να πω ότι δεν ζήτησα καμία ιδιαίτερη μεταχείριση από το νοσοκομείο».

«Ο πατέρας μου πήγε στα επείγοντα και περίμενε 5 ώρες σε ένα ράντζο. Όταν ο πατέρας μου έσβηνε και κατέρρεε ο οργανισμός του ζήτησα μόνο αν του παρασχεθεί η υποστήριξη που χρειάζεται για να επιβιώσει. ΜΑΦ ή ΜΕΘ χωρίς διασωλήνωση. Δεν ζήτησα διασωλήνωση», είπε.

Τι λέει το πρωτόκολλο;

Η Ελληνική Εταιρεία Εντατικής Θεραπείας (ΕΕΕΘ) αναφέρει συγκεκριμένα

Προτεραιότητα εισαγωγής στη ΜΕΘ

Σύμφωνα με ένα γενικό περίγραμμα, ιδανικός στόχος είναι να εισέρχονται στη ΜΕΘ ασθενείς για τους οποίους θεωρείται ότι έχουν πιθανότητες να ωφεληθούν, ενώ μικρότερες πιθανότητες εισαγωγής θα πρέπει να έχουν οι ασθενείς με πτωχό λειτουργικό status και αυτοί οι οποίοι, σε προγενέστερο χρόνο είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους σε ενδεχόμενη συνολική, ή συγκεκριμένη κλιμάκωση της ιατρικής τους φροντίδας.

Με βάση τα ανωτέρω προτείνεται η ιεράρχηση των εισαγωγών στις ΜΕΘ να γίνεται ως εξής :

1η (Άμεση) προτεραιότητα αποτελούν οι : Βαριά πάσχοντες ασθενείς που παρουσιάζουν οξεία ανεπάρκεια οργάνων / συστημάτων και χρειάζονται υποστήριξη της ζωής με θεραπευτικές παρεμβάσεις που γίνονται μόνο σε περιβάλλον ΜΕΘ ( πχ Επεμβατικός Μηχανικός Αερισμός , Συνεχής θεραπεία Υποκατάστασης της Νεφρικής Λειτουργίας , χορήγηση αγγειοσυσπαστικών /ινοτρόπων φαρμάκων, επεμβατικό αιμοδυναμικό monitoring και πλήρη διαγνωστική υποστήριξη (εργαστηριακή/απεικονιστική) .

2η προτεραιότητα αποτελούν οι :

Ασθενείς ως οι ανωτέρω, με σημαντικά όμως μικρότερη πιθανότητα αποκατάστασης ή/και προσδόκιμο επιβίωσης (πχ οι ασθενείς με μεταστατικό καρκίνο), με την προϋπόθεση ότι πάσχουν από δυνητικά αναστρέψιμες οξείες παθολογικές καταστάσεις, όπως σηπτικό shock που χρήζει χορήγησης αγγειοσυσπαστικών, οξεία αναπνευστική ανεπάρκεια λόγω πνευμονίας, κλπ .

3η προτεραιότητα αποτελούν οι :

Ασθενείς με δυσλειτουργία οργάνων που χρήζουν εντατικού monitoring και/ή ειδική θεραπευτική παρέμβαση. Τέτοιοι είναι οι μετεγχειρητικοί ασθενείς οι οποίοι, χρειάζονται εντατική μετεγχειρητική φροντίδα, ή παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο επιδείνωσης, οι ασθενείς με αναπνευστική ανεπάρκεια ελεγχόμενη με Μη Επεμβατικό Μηχανικό Αερισμό (ΜΕΜΑ), κλπ. 4η προτεραιότητα αποτελούν οι : Ασθενείς ως οι ανωτέρω, με σημαντικά όμως μικρότερη πιθανότητα αποκατάστασης ή/και προσδόκιμο επιβίωσης (πχ ασθενείς με μεταστατικό καρκίνο που δεν επιθυμούν κλιμάκωση της αντιμετώπισής τους, ή κατακεκλιμμένοι ασθενείς με άνοια τελικού σταδίου) πάντα υπό την προϋπόθεση ότι παρουσιάζουν δυνητικά αναστρέψιμες παθολογικές καταστάσεις.

Εάν το νοσοκομείο διαθέτει ΜΑΦ ή ΜΜΑΦ, οι ασθενείς των περιπτώσεων 3 και 4 θα πρέπει να νοσηλεύονται εκεί.

5η προτεραιότητα : ασθενείς σε τελικό στάδιο της νόσου

Οπως προαναφέρθηκε, για τους ασθενείς οι οποίοι βρίσκονται στο τελικό στάδιο της νόσου τους, ή τελούν σε προθανάτια κατάσταση και για τους οποίους δεν υπάρχει προοπτική ανάρρωσης, η εισαγωγή στη ΜΕΘ δεν θεωρείται δόκιμη επιλογή. Ειδικότερα, για τους υπερήλικες ασθενείς με σοβαρή εγκεφαλική βλάβη ή για ασθενείς σε προχωρημένο στάδιο καρκίνου (πχ μεταστάσεις) και χωρίς προοπτική εναλλακτικής θεραπευτικής αντιμετώπισης, πρέπει να συναποφασίζεται μετά από συζήτηση των ιατρών της ΜΕΘ με τους θεράποντες κλινικούς γιατρούς, τον ασθενή και /ή τους συγγενείς / νόμιμο εκπρόσωπο του ασθενούς εάν έχει νόημα να διασωληνωθεί και να υποστηριχθεί μηχανικά ο ασθενής. Εάν τελικά, αφού διευκρινισθούν σε όλα τα μέρη οι ρεαλιστικές προοπτικές και προσδοκίες μιας τέτοιας υποστήριξης σε σχέση με την εναλλακτική της παρηγορητικής φροντίδας στο τμήμα, αποφασισθεί οι ασθενείς αυτοί να διασωληνωθούν, θα πρέπει να νοσηλευθούν ει δυνατό σε ειδικές μονάδες ανακουφιστικής θεραπείας ή ΜΑΦ χρονίως πασχόντων.

Με βάση την ανακοίνωση του νοσοκομείου ο ασθενής έπασχε μεταξύ άλλων από τελικού σταδίου νεφρική ανεπάρκεια υπό αιμοκάθαρση, σακχαρώδη διαβήτη, αρτηριακή υπέρταση, βαριά στεφανιαία νόσο και καρδιακή ανεπάρκεια (οξύ έμφραγμα μυοκαρδίου και επανειλημμένες διαδερμικές αγγειοπλαστικές στεφανιαίων, κολπική μαρμαρυγή, ανεπάρκεια τριγλώχινας, τοποθέτηση απινιδωτή), πνευμονική ίνωση με κατ' οίκον οξυγονοθεραπεία και καρκίνο γεννητικών οργάνων. Η εισαγωγή του έγινε στις 6/4 και κατά τη διάρκεια της 23/4 παρουσίασε σημεία ήπιας, αλλά επιδεινούμενης ιστικής υποξίας (καλή επικοινωνία και ανταλλαγή αερίων, αλλά ήπια αύξηση του γαλακτικού που την προηγούμενη ημέρα ήταν απόλυτα φυσιολογικό), αξιολογήθηκε από τη ΜΕΘ και αποφασίστηκε η εισαγωγή του στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας στις 18:30.

Δηλαδή 17 ημέρες τον ασθενή τον είχαν σε απλό θάλαμο χωρίς monitor. Ομως με βάση τα παραπάνω των εντατικολόγων και όσα λέει το νοσοκομείο έπρεπε να είχε μπεί σε ΜΕΘ χωρίς διασωλήνωση. Το ζήτημα είναι είχε MEΘ διαθέσιμη το νοσοκομείο; Γιατί ο εντατικολόγος του Αττικός ανέφερε ότι το νοσοκομείο δεν διαθέτει τον απαραίτητο αριθμό κλινών MEΘ. 

Το μεγάλο λάθος του βουλευτή Καλλιάνου.

Από το νοσοκομείο της Βούλας διακομίστηκε ο ασθενής για να γίνει ο ακρωτηριασμός του δακτύλου στο Αττικόν. Αυτό θα γινόταν από αγγειοχειρουργό. Όμως ο ασθενής είχε πάρα πολύ σοβαρά υποκείμενα νοσήματα που θα έπρεπε να να τον παρακολουθεί καρδιολόγος ή παθολόγος ή πνευμονολόγος και οι οποίοι θα είχαν την δυνατότητα άμεσα να τον ρυθμίσουν. Άρα ήταν λάθος που μπήκε στην αγγειοχειρουργική κλινική. Οι αγγειοχειρουργοί δεν έχουν γνώσεις καρδιολογίας, παθολογίας ή πνευμονολογίας. Αρα δε μπορούν να επέμβουν σε ένα ασταθή ασθενή. Είναι υποχρεωμένοι να καλέσουν ειδικούς από τις άλλες κλινικές του νοσοκομείου. Σε ένα μεγάλο νοσοκομείο που στις εφημερίες του δεν επαρκεί και βγάζει ράντζα έχει πολλά περιστατικά που ο παθολόγος ή ο καρδιολόγος καλείται να καλύψει στην κλινική του. Το να πάει και να δεί ασθενή σε άλλη κλινική που δεν έχει την ευθύνη του ασθενούς είναι ολόκληρη διαδικασία και η οποία θα γίνει αφού έχει προσφέρει τις υπηρεσίες του στους ασθενείς στην δική του κλινική. Θα ήταν τελείως διαφορετικά αν ο ασθενής πατέρας του Καλλιάνου ήταν σε κρεβάτι της καρδιολογικής ή της παθολογικής κλινικής. Την ευθύνη για την εισαγωγή σε MEΘ ενός ασθενή την έχουν οι ειδικοί καρδιολόγοι, παθολογοι, πνευμονολόγοι και όχι οι αγγειοχειρουργοί.

Το μεγάλο λάθος του αγγειοχειρουργού

Είναι πολύ πιθανό ή σχεδόν σίγουρο ότι μόλις του είπαν ότι ο βουλευτής ψάχνει κρεβάτι για τον πατέρα του στην αγγειοχειρουργική του νοσοκομείου χωρίς καν να σκεφτεί ένα τέτοιο ασθενή αν θα μπορεί να τον καλύψει, πρόσφερε κρεβάτι για να εξυπηρετήσει τον βουλευτή ή ακόμα και τον υπουργό αν χρειάστηκε να παρέμβει. Δυστυχώς την άσχημη εξέλιξη δεν την φαντάστηκε ποτέ.

Ένα ακόμα περίεργο που πρέπει να θίξει κανείς είναι πώς ακόμα και από την δεοντολογία δεν ελήφθη υπόψη ότι ο γιος του ασθενή ήταν γιατρός και μάλιστα ειδικός στα προβλήματα που είχε ο πατέρας του καθώς και η νύφη του. Το ό,τι οι γιατροί συγγενείς ζητούσαν κάποια πράγματα θα έπρεπε να είχαν ακουστεί και πάντως να είναι ενήμεροι για τα πάντα κάτι που φαίνεται από όσα έχουν λεχθεί ότι δεν γινόταν.

Ίσως μετά από όσα έγιναν στον πατέρα του βουλευτή θα ήταν καλύτερα να αναθεωρηθούν κάποια πράγματα στο σύστημα υγείας και να εξαντλήσει ο βουλευτής τις δυνατότητες που έχει για κάτι τέτοιο σώζοντας ασθενείς που δεν θα είναι βουλευτές και δεν θα μπορούν να παρέμβουν στον υπουργό ή στην διοίκηση του νοσοκομείου.

Συμμορία ανηλίκων. Ειδικοί προειδοποιούν για τη σίσα. Πέθανε γιατί 6 αλήτες την πότισαν με υγρά μπαταρίας και χλωρίνη

 medlabnews.gr iatrikanea 

Μαθητές Λυκείου αποτελούσαν τη συμμορία που διακινούσε ναρκωτικά στα βόρεια προάστια, με έξι ανηλίκους να έχουν συλληφθεί.

Οι αρχές οδηγήθηκαν στα ίχνη τους μετά την καταγγελία των γονέων νεαρής κοπέλας, φίλης της 16χρονης που πέθανε μετά από χρήση κοκτέιλ ναρκωτικών στο Βύρωνα, πριν από 6 μήνες.

Το κύκλωμα δρούσε από τον περασμένο Νοέμβριο. Στις έρευνες στις οικίες τους βρέθηκαν ναρκωτικά, χρήματα, ζυγαριά ακριβείας, τρίφτες, μαχαίρια, αεροβόλα και μεταλλικές σφαίρες.

Κατασχέθηκαν τα επιχειρησιακά τηλέφωνα των συλληφθέντων, που οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα και πήραν προθεσμία να απολογηθούν στον ανακριτή τη Μ. Τετάρτη.

Η καταγγελία

Οι γονείς της 16χρονης, που ήταν φίλη με την ανήλικη που έχασε την ζωή της μετά από χρήση κοκτέιλ ναρκωτικών τον περασμένο Νοέμβριο, κατήγγειλαν στις εισαγγελικές αρχές ότι ένας 27χρονος χορηγούσε ναρκωτικές ουσίες στην κόρη τους και έτσι ξεκίνησε η έρευνα του Τμήματος Ανηλίκων.

Ο 27χρονος είναι ανάμεσα στους συλληφθέντες, αλλά φαίνεται να μην έχει σχέση με την συμμορία των ανηλίκων που διακινούσε ναρκωτικά σε πλατείες σε Νέο Ψυχικό, Παπάγου, και Χολαργό, καθώς λειτουργούσε αυτόνομα.

Εγκέφαλοι της σπείρας ήταν δύο δίδυμα αδέλφια, μόλις 20 χρονών, τα οποία με την βοήθεια των μαθητών διακινούσαν χασίς και κοκαΐνη.

Οι κωδικές λέξεις

Οι περισσότεροι πελάτες του κυκλώματος ήταν ανήλικοι, ενώ ταυτοποιήθηκαν 20 αγοραπωλησίες ναρκωτικών. Χρησιμοποιούσαν για τις επικοινωνίες τους διαδικτυακές εφαρμογές και μιλούσαν με κωδικές ονομασίες, σύμφωνα με την ΕΡΤ.

Μαλ, λαμ ή μαύρο: έλεγαν την κάνναβη.

Καδέ: ο αναγραμματισμός της λέξης δέκα.

Φλάι: επί πίστωση

Φως-φος ή φόσμπα: αναγραμματισμός της λέξης «μπάφος»

Κόκα ή κόκ: κοκαΐνη

Λεκ: τα χρήματα

Σεντ: στα Αγγλικά σημαίνει Άγιος και αναφέρονταν στην πλατεία Άι Γιώργη στο Νέο Ψυχικό.

Ειδικοί προειδοποιούν για τη σίσα: «Προκαλεί εγκεφαλικές βλάβες ισοδύναμες με 20 χρόνια ηρωίνης»

Σοβαρές βλάβες στον εγκέφαλο, που ισοδυναμούν με εκείνες που προκαλούνται από πολυετή χρήση ηρωίνης, επιφέρει η χρήση του ναρκωτικού σίσα, το οποίο χορηγήθηκε στη 16χρονη από τον Βύρωνα.

«Σκεφτείτε ότι έξι μήνες χρήσης σίσα, προκαλεί βλάβες στον εγκέφαλο ισοδύναμες με 20 χρόνια χρήσης ηρωίνης», επεσήμανε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο Γιώργος Παπαζήσης, καθηγητής Ιατρικής Φαρμακολογίας στο ΑΠΘ και Ψυχίατρος.

Είναι μάστιγα παγκοσμίως αυτά τα συνθετικά ναρκωτικά που είναι εύκολα στην παραγωγή και πολύ φθηνά και ανήκουν στην κατηγορία διεγερτικών μαζί με το Captagon, πρόσθεσε. «Η τοξικότητα αυτών των ουσιών είναι αυτό που φοβόμαστε, καθώς η βάση της «κοκαΐνης των φτωχών», είναι κρυσταλλική μεθαμφεταμίνη, με προσμίξεις και διάφορες ουσίες τις οποίες δεν γνωρίζουμε», είπε ο Γιώργος Παπαζήσης.

Τι μπορεί να προκαλέσει

Σχολιάζοντας την κατάσταση της υγείας της 16χρονη, είπε πως το κώμα μπορεί να προκαλέσει μόνιμες εγκεφαλικές βλάβες. Ο Γιώργος Παπαζήσης σημείωσε πως η χρήση διεγερτικών είναι συνδεδεμένη με αλλαγές στη συμπεριφορά, όπως το παιδί να απουσιάζει, να αποσύρεται από δραστηριότητες, να παρουσιάζει ευρεθιστότητα επιθετικότητα, διαταραχή ύπνου ενώ τόνισε πως η οικογένεια «πρέπει να έχει γενικότερο έλεγχο», υπενθυμίζοντας ότι στην περίπτωση της 16χρονης δεν την άφησαν να επιστρέψει το βράδυ στο σπίτι της.

Ο καθηγητής Ιατρικής Φαρμακολογίας συμπλήρωσε πως τα προειδοποιητικά σημάδια εμφανίζονται, όταν η χρήση περάσει στο δεύτερο στάδιο δηλαδή την ενέσιμη μορφή και τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό από το Γυμνάσιο τα παιδιά να είναι ενημερωμένα για τους κινδύνους των συνθετικών ναρκωτικών που «στοιχίζουν λίγα ευρώ αλλά είναι πολλαπλάσια τοξικά και εθιστικά».

Διαβάστε επίσης

Πριν ένα χρόνο κατάφεραν να χωρίσουν τα σιαμαία. Τώρα γιόρτασαν τα πρώτα τους γενέθλια

 medlabnews.gr iatrikanea

Δύο πρώην σιαμαία αδέρφια γιορτάζουν τα πρώτα τους γενέθλια μαζί ένα χρόνο μετά τον χωρισμό τους.

Τα δίδυμα αδέρφια γιόρτασαν τα πρώτα τους γενέθλια μαζί ένα χρόνο μετά τον διαχωρισμό τους ύστερα από μια πετυχημένη εξάωρη επέμβαση.

Ο Zayne και ο Zion γεννήθηκαν στο νοσοκομείο University College του Λονδίνου τον Απρίλιο του 2023, προτού χειρουργηθούν λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούλιο.

Τα δύο μωρά γεννήθηκαν ενωμένα στο στήθος και στο κοιλιακό τοίχωμα, μοιράζονταν ένα συκώτι, ορισμένα αιμοφόρα αγγεία και μύες.

Ο πατέρας τους Christian Moses, 35 ετών, και η μητέρα τους Primrose, 33 ετών, δήλωσαν ότι ο δεσμός που θα έχουν θα είναι διαφορετικός από τα άλλα αδέλφια.

Ο Christian είπε ότι είναι «εκπληκτικό» το πόσο κοντά είναι καθώς ακολουθούν ο ένας τον άλλον, περιγράφοντάς το ως «υπέροχο». Είπε μάλιστα ότι αν ένας από αυτούς φύγει χωρίς τον άλλον αρχίζουν να κλαίνε

«Είναι τόσο κοντά και είναι μαζί για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε ο δεσμός τους είναι πιο ιδιαίτερος από ό,τι αν δεν ήταν σιαμαία», δήλωσε στη Mirror.

Η μητέρα είπε ότι τα δίδυμα τώρα «ευδοκιμούν» και μπουσουλάνε ενώ λένε «μπαμπά», αν και όχι ακόμα «μαμά».

Και τα δύο δίδυμα βρίσκονται πλέον στο σπίτι τους, αφού πέρασαν μήνες στο νοσοκομείο πριν και μετά την επέμβαση.

Η μητέρα τους έμεινε μαζί τους στο Λονδίνο από τη γέννησή τους, ενώ ο μπαμπάς πηγαινοερχόταν από το σπίτι του στο Middlesbrough για να φροντίζει τα μεγαλύτερα παιδιά του ζευγαριού, τον Joshua, έξι ετών, και τον Jonathan, τεσσάρων ετών.

Το ζευγάρι είχε γνωριστεί κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο πανεπιστήμιο Teesside και μοιράζεται ισχυρή χριστιανική πίστη.

Αναφέρονται στους γιους τους ως τα «θαυματουργά δίδυμα του Μωυσή».

Ο Κρίστιαν, διευθυντής έργων NHS και πάστορας που ίδρυσε την Pillar Ministries International, δήλωσε ότι η εμπειρία ήταν «πολύ δύσκολη». Θυμήθηκε μια φορά που η σύζυγός του είπε ότι ήταν πολύ εξαντλημένη και χρειαζόταν βοήθεια, αλλά δεν μπορούσε να πάει στο Λονδίνο για να την επισκεφθεί.

Ο πάστορας είπε ότι βρήκε δύναμη στο Θεό και υποστήριξη από τους φίλους του. Η επέμβαση διαχωρισμού των διδύμων έγινε στο νοσοκομείο Great Ormond Street του Λονδίνου, όπου η οικογένεια είπε ότι τους στάθηκαν με «καταπληκτική» φροντίδα. Και οι δύο γονείς εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη τους για την ιατρική ομάδα που φρόντισε τους γιους τους.

Για να γιορτάσουν τα γενέθλια των αγοριών την Τετάρτη της περασμένης εβδομάδας η οικογένεια διοργάνωσε ένα πάρτι το Σάββατο. Ο πατέρας δήλωσε ότι όπως όλοι οι νέοι άνδρες, έτσι και οι γιοι του αρέσκονται στην εξερεύνηση και αυτή τη στιγμή τον κρατούν πολύ απασχολημένο.

Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων