MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Παναγία και Ιατρική: Η προσδοκία για το θαύμα και την θεραπεία

του Αλέξανδρου Γιατζίδη, M.D.,  medlabnews.gr iatrikanea

Η Κοίμηση της Θεοτόκου αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες γιορτές της χριστιανοσύνης και στην Ελλάδα γιορτάζεται από τη μία άκρη ως την άλλη με ιδιαίτερη λαμπρότητα και ευλάβεια. 

Η Εκκλησία μας εορτάζει, πρώτον, το θάνατο και την ταφή της Παναγίας και, δεύτερον, την ανάσταση και τη μετάστασή της στους ουρανούς. Αφού ο Κύριος με το σταυρικό του θάνατο πάτησε και κατάργησε το θάνατο, ήταν φυσικό να ανεβάσει στους ουρανούς τη Μητέρα του και να της χαρίσει τη δόξα της αιωνιότητας. Όπως λένε τα τροπάρια της Κοιμήσεως, ο θάνατός της προμνηστεύεται τη ζωή. Αυτή που γέννησε τη ζωή, έχει μεταβεί στη ζωή. Έτσι ο θάνατός της ονομάζεται «αθάνατος Κοίμησις». Και όλα αυτά γιατί η Παναγία πρώτη μεταξύ των ανθρωπίνων πλασμάτων πραγματοποίησε τη θεοποίηση του ανθρώπου, που είναι η συνέπεια της σάρκωσης.

Χιλιάδες πιστών με την ψυχή γεμάτη ελπίδα και κατάνυξη, προστρέχουν στα αμέτρητα προσκυνήματα  όπου λιτανεύονται οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας για να μαρτυρήσουν τη πίστη τους στο πρόσωπό της και να την ικετέψουν να μεσολαβήσει στον Υιό της για τη σωτηρία της ψυχής τους, αφού, σύμφωνα με τη θρησκευτική παράδοση, η Παναγία λίγο πριν τη μετάστασή της στους Ουρανούς υποσχέθηκε ότι δεν θα σταματήσει να φροντίζει για όλο τον κόσμο και θα γίνει η «μεσίτρια» στον Υιό της για τη σωτηρία της ανθρωπότητας.

Η Παναγία Σουμελά

Η Παναγία Σουμελά είναι ένα από τα σημαντικότερα κέντρα του ποντιακού ελληνισμού. Στις πλαγιές του Βερμίου, κοντά στο χωριό Καστανιά, ορθώνεται μεγαλόπρεπα η Μονή της Παναγίας Σουμελά, που κτίστηκε το 1951 από τους πρόσφυγες του Πόντου, ως μια προσπάθεια αναβίωσης της ιστορικής ομώνυμης Μονής, τα ερείπια της οποίας βρίσκονται στο όρος Μελά, κοντά στην Τραπεζούντα του Πόντου.
Εδώ φυλάσσεται η παλαιά θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, που σύμφωνα με την παράδοση φιλοτέχνησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, όπως και άλλα κειμήλια του εκεί Μοναστηριού. Η Μονή αποτελεί το πνευματικό κέντρο του Ποντιακού και όχι μόνο Ελληνισμού και τον Δεκαπενταύγουστο συρρέουν εδώ πολλοί πιστοί για να προσκυνήσουν την εικόνα και να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις που διαρκούν δύο ημέρες. Η Θεία Λειτουργία και ο Μεγάλος Εσπερινός της Κοίμησης της Θεοτόκου, τελούνται στη Μονή με θρησκευτική μεγαλοπρέπεια και ιερή ευλάβεια. Στο αποκορύφωμα της μεγάλης γιορτής της χριστιανοσύνης, ποντιακά συγκροτήματα από την Μακεδονία προσφέρουν μοναδικές στιγμές με παραδοσιακά τραγούδια και πολύωρο γλέντι.
Από το έτος ίδρυσής της μέχρι σήμερα την έχουν επισκεφθεί εκατομμύρια πιστοί από όλο τον κόσμο για να ζητήσουν τη χάρη της, ενώ η μεταφορά της εικόνας γίνεται με βυζαντινή κατάνυξη και θεωρείται μία από τις πιο συγκινητικές ακολουθίες.

Η Παναγία της Τήνου 

Η εικόνα της Παναγίας της Τήνου βρέθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1823, έπειτα από πολλές προσπάθειες και με την υπόδειξη της Παναγίας στη μοναχή Πελαγία, στην ιστορική Μονή της "Κυράς των Αγγέλων", στο Κεχροβούνι. Ο δρόμος που οδηγεί από το λιμάνι στο ναό του Ευαγγελισμού, όπου βρέθηκε η εικόνα, είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της άρρηκτης σχέσης του ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Ο δρόμος αυτός αποτελεί το χώρο όπου αμέτρητες χιλιάδες ανθρώπων, κάθε χρόνο, εναποθέτουν τις ελπίδες τους και την πίστη τους ανηφορίζοντας με τα γόνατα για να φτάσουν στο ναό και να προσκυνήσουν τη Χάρης της.

Παναγία της Εκατονταπυλιανής 

Ο ναός της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής βρίσκεται στην Παροικία, της Πάρου. Ο Πάνσεπτος ναός της Εκατονταπυλιανής Πάρου αποτελεί το μεγαλύτερο ιερό προσκύνημα όχι μόνο στη περιφέρεια της Ιεράς Μητρόπολης Παροναξίας, που υπάγεται, αλλά και όλου του ελληνικού χώρου, μετά το συγκρότημα του Αγίου Όρους. Είναι ένα από τα σπουδαιότερα καλοδιατηρημένα παλαιοχριστιανικά μνημεία που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και μάλιστα το μεγαλύτερο σε μέγεθος. Ονομάστηκε έτσι, καθώς, σύμφωνα με την παράδοση, οι 99 πύλες (πόρτες) της είναι φανερές, ενώ η 100η θα φανερωθεί με το άνοιγμα αντίστοιχης μυστικής πόρτας που βρίσκεται στην Αγιά Σοφιά. Η ιερή εικόνα της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής που είναι έργο του 17ου αιώνα αποτελεί τη δεύτερη προσκυνηματική εικόνα των Κυκλάδων μετά την ιερή εικόνα της Παναγίας της Τήνου.

Τα φιδάκια στην Κεφαλλονιά 

Κάθε Δεκαπενταύγουστο μέσα και έξω από το ναό της Παναγίας Λαγκουβάρδας (ή Παναγία η Φιδούσα), κοντά στο χωριό Μαρκόπουλο στην Κεφαλλονιά, εμφανίζονται φίδια, τα οποία οι πιστοί ονομάζουν «φιδάκια της Παναγίας» και τα θεωρούν ιδιαίτερα γούρικα. Σύμφωνα με την παράδοση αν κάποια χρονιά τα φίδια δεν παρουσιασθούν, είναι κακό σημάδι.Σύμφωνα με τον μύθο, πρόκειται για τις καλόγριες ενός παλιού μοναστηριού που βρισκόταν στη περιοχή, οι οποίες, προκειμένου να μην πέσουν στα χέρια των πειρατών, παρακάλεσαν την Παναγιά να τις μεταμορφώσει σε φίδια.
Την ώρα του εσπερινού, τα φιδάκια κυκλοφορούν ελεύθερα ανάμεσα στους πιστούς, στα προσκυνητάρια και στα στασίδια, χωρίς να φοβούνται ή να πειράζουν κανέναν. Μετά τη 15η Αυγούστου, αναχωρούν και τα φίδια.

Παναγία Αγιασώτισσα. 

Στην ενδοχώρα της Λέσβου, στην Αγιάσο, ο Δεκαπενταύγουστος αποτελεί μία ξεχωριστή εμπειρία για όλους. Η ομώνυμη εικόνα είναι έργο του ευαγγελιστή Λουκά, πλασμένη με κερί και μαστίχα. H εκκλησία είναι γνωστή κυρίως για τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Bρεφοκρατούσας και στεγάζει Εκκλησιαστικό Μουσείο με μια σημαντική συλλογή χειρογράφων, σκευών και άλλων εκκλησιαστικών αντικειμένων.
Εκεί, ο Δεκαπενταύγουστος αποτελεί μια ξεχωριστή εμπειρία, καθώς πιστοί, επισκέπτες και ντόπιοι, απολαμβάνουν ένα από τα ωραιότερα πανηγύρια του ανατολικού Αιγαίου. Πολλοί προσκυνητές, με αφετηρία την πόλη της Μυτιλήνης, περπατούν 25 χιλιόμετρα για να φθάσουν στην εκκλησία, όπου και διανυκτερεύουν. Την ημέρα της γιορτής της Παναγίας, ύστερα απ' τη καθιερωμένη λειτουργία, γίνεται η περιφορά της εικόνας γύρω από το ναό, ενώ οι εορταστικές εκδηλώσεις φθάνουν στο αποκορύφωμά τους με τις μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις στην πλατεία του χωριού. Πολλοί από τους προσκυνητές, με αφετηρία την πόλη της Μυτιλήνης, περπατούν 25 χιλιόμετρα για να φθάσουν στον αυλόγυρο της εκκλησίας, όπου διανυκτερεύουν.

Στον Ταΰγετο, η Μονή της Παναγίας της Γιάτρισσας είναι κτισμένη στην κορυφογραμμή σε υψόμετρο 1.000μ. Είναι αφιερωμένη στη Γένεση της Παναγίας και έχει οικοδομηθεί σε ερείπια αρχαίου ναού της Αθηνάς Γιατρίσσης. Στο εσωτερικό της μονής, ακόμα διακρίνονται δομικά στοιχεία από τον αρχαίο ναό. Στη Σαμοθράκη, υπάρχει η Παναγία Κουφή, επειδή θεωρείται ότι θεραπεύει άτομα με προβλήματα ακοής, και στις Σέρρες η λεχούσα, η οποία πιστεύεται ότι προστατεύει τις λεχώνες.

Παναγία η Γιάτραινα

Παναγία η Γιάτραινα βρίσκεται στο Ιατρικό Μουσείο που βρίσκεται στην πανεπιστημιούπολη Ιωαννίνων. Η εικόνα είναι μια αναπαράσταση 12 ιατρικών θαυμάτων της Παναγίας.

Και υπάρχουν πολλά ακόμα προσκυνήματα της Παναγίας, σε ολόκληρη την Ελλάδα, όπου πιστοί εναποθέτουν τις ελπίδες για την υγεία τους.

Επειδή η Παναγία συνδέεται στενά με την προσδοκία της θεραπείας πολλά εκκλησάκια σε χώρους υγείας – νοσοκομεία ιδρύματα είναι αφιερωμένα στην Παναγία, αλλά και πολλά ιδρύματα- κλινικές φέρουν το Ονομά της.

Στις μέρες μας, περίπου 3 - 4 δισεκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πιστεύουν σε μια θεϊκή δύναμη και στην επίδραση της προσευχής για την επίτευξη της θεραπείας. Έχουν καταγραφεί πολλές περιπτώσεις ίασης, οι οποίες αποδίδονται στη Θεϊκή παρέμβαση. Άλλωστε, όλες οι θρησκείες αναγνωρίζουν την ύπαρξη της Θεϊκής παρέμβασης για την αποκατάσταση της υγείας.
Υπάρχουν ασθενείς που θεραπεύονται παρά το γεγονός ότι η επιστήμη δεν τους δίνει καμία ελπίδα ανάρρωσης. Ο Γάλλος γιατρός Πατρίκ Τεγέ, θέσπισε επτά προϋποθέσεις που εφόσον ισχύουν μπορεί να κριθεί η θεραπεία ως θαύμα. Πρώτον, θα πρέπει η νόσος να είναι γνωστή και καταγεγραμμένη. Δεύτερον, θα πρέπει να είναι σοβαρή, ικανή να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του ασθενούς. Τρίτον, να υπάρχουν μετρήσιμες οργανικές και σωματικές βλάβες, απαραίτητο κριτήριο για να αποκλειστεί η περίπτωση ψυχικής νόσου. Τέταρτον, δεν θα πρέπει να έχει εφαρμοστεί κανένα είδος θεραπείας στο μεσοδιάστημα, που να έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία ίασης. Πέμπτον (ένα σημείο ιδιαίτερης σημασίας), θα πρέπει η ίαση να έχει προκύψει ξαφνικά, από τη μια στιγμή στην άλλη. Έκτον, η ίαση θα πρέπει να είναι ολοκληρωτική, όχι μερική, επιτρέποντας στον ασθενή να επιστρέψει στην κατάσταση που ήταν πριν νοσήσει. Και, έβδομον, η ίαση θα πρέπει να είναι μόνιμη

Τα τελευταία χρόνια, είναι αλήθεια ότι όλο και περισσότεροι ειδικοί και μη υποστηρίζουν ότι θα ήταν σκόπιμο να περάσουν στο προσκήνιο και οι ψυχικές - πνευματικές όψεις του ανθρώπου, χωρίς αυτό να οδηγήσει σε οποιαδήποτε μορφή απαξίωσης των κατακτήσεων της σύγχρονης Ιατρικής και Τεχνολογίας.
Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ότι η προσευχή και ο διαλογισμός είναι δυνατό να συμβάλουν στην αποκατάσταση της υγείας. Ο ασθενής δεν χρειάζεται να γνωρίζει συγκεκριμένες προσευχές, ούτε το κέρδος της προσευχής αφορά μια συγκεκριμένη θρησκεία. Δεν μπορεί να προβλεφθεί εάν κάποτε η επιστημονική έρευνα θα επιτύχει να αναλύσει την πραγματική φύση της ψυχής ή της ψυχικής διάστασης του ανθρώπου. Όμως, ήδη έχει αρχίσει να καταγράφει την επίδραση των πνευματικών διεργασιών στο μυαλό και το σώμα. 

The Panagia and Medicine: The Expectation of a Miracle

By Alexander Yiatzides, M.D.

Panagia Giatraina

For Hellenism, August is the month of the Panagia. According to Greek Christian tradition, the person of the Panagia is closely linked with the expectation of the healing of a person from human pathologies.
The Dormition of the Theotokos is one of the biggest celebrations of Christianity, and in Greece it is celebrated from one end to the other with great brilliance and reverence. Thousands of believers with their soul full of hope and devotion, run to countless shrines, where miraculous icons of the Panagia are processed, to testify of their faith in her person and to beg her intercession to her Son for their souls, since, according to religious tradition, the Panagia shortly before her translation to the Heavens, promised that she would not cease caring for the entire world, and that she would become an "intercessor" to her Son for the salvation of mankind.


Panagia Soumela is one of the important centers of Pontian Hellenism. From its founding until today it has been visited by millions of believers from around the world seeking her grace, while the procession of her icon which is done with Byzantine solemnity is considered one of the most moving services.
The Panagia of Tinos. The icon of the Panagia of Tinos was found on January 30th of 1823, after several attempts and with the suggestion of the Panagia to the nun Pelagia, at the historic Monastery of our Lady of the Angels, in Kehrovouni. The road leading from the harbor to the Church of the Annunciation, where the icon was found, is the greatest proof of the indissoluble relationship of Hellenism and Orthodoxy. This road is the place where countless thousands of people every year place their hopes and faith as they go uphill on their knees in order to reach the church and venerate her grace.
The Panagia of a Hundred Gates (Ekatontapyliani). The Church of Panagia Ekatontapyliani is located in Parikia, Paros. The All-revered Church of a Hundred Gates in Paros is one of the largest sacred shrines not only in the periphery of the Metropolis of Paronaxia, which it is under, but in the whole country of Greece after the community of Mount Athos. The sacred icon of Panagia Ekatontapyliani is a work of the 17th century and is the second most revered icon of the Cyclades after the sacred icon of the Panagia of Tinos.
The Snakes of Kefallonia. Every August 15th inside and outside of the Church of the Panagia of Lagouvarda (or Panagia Fidousa), near the village of Markopoulo in Kefallonia, snakes appear, which the faithful call "snakes of the Panagia", and are considered very lucky. According to tradition, if a snake doesn’t appear, it is a bad sign. This happened in 1940, as well as 1953, when the island underwent earthquakes.
Panagia Agiasotissa. In the hinterland of Lesvos, in Agiaso, August 15th is a different experience for everyone. The icon is the work of Luke the Evangelist, modeled in wax and mastic. Many of the pilgrims walk 25 kilometers overnight from the city of Mytilene to the courtyard of the church.
The Monastery of Panagia Giatrissa is built on a ridge at an altitude of 1,000 meters. It is dedicated to the Nativity of the Theotokos (Sept. 8) and is built on the ruins of the ancient temple of Athena Giatrissa. Inside the monastery one could distinguish components of the ancient temple.
Panagia Koufi is in Samothrace, and she is so named because she is considered to treat people with hearing problems, and in Serres isPanagia the Nursing (Lehousa), who is believed to protect nursing mothers.
Panagia Giatraina is located in the Medical Museum at the university campus of Ioannina. The icon is a representation of twelve medical miracles of the Panagia.


And there are many other shrines of the Panagia throughout Greece, where believers place their hopes for their health. Since the Panagia is closely linked with the expectation for treatment, many chapels in places of health/hospital institutions are dedicated to the Panagia, and many institutions/clinics are named after her.
In our days, around 3-4 billion people worldwide believe in a Divine power and the effect of prayer to achieve treatment. There are many recorded cases of healings, which are attributed to Divine intervention. Besides, all religions acknowledge the existence of Divine intervention to restore health.
There are sick people treated despite the fact that science has given them no hope of recovery. The French doctor Patrick Theillierte established seven conditions which can be applied to judge a miraculous cure. First, the disease should be known and documented. Second, it must be serious, able to endanger a sick person’ life. Third, there is measurable organic and bodily harm, an essential criterion to exclude a case of mental illness. Fourth, there must not have been any type of treatment applied in the interval, which could play an important role in the healing process. Fifth (a point of particular importance), the healing should take place suddenly, from one moment to another. Sixth, the cure must be complete, not partial, allowing the sick person to return to a state they were in before they fell ill. And seventh, the cure must be permanent.
In recent years, it is true that more and more experts argue that it would be appropriate for the mental/spiritual aspects of man to go to the foreground, without this leading to any form of devaluation of the achievements of modern medicine and technology.
These findings suggest that prayer and meditation can help to restore health. The sick person does not need to know specific prayers, nor the profit of prayer from a specific religion. It cannot be predicted if scientific research will achieve to analyze the true nature of the soul or the mental dimension of man. However, the effect of spiritual processes in mind and body have already begun to be recorded.


Source: Translated by John Sanidopoulos.


Διαβάστε επίσης

Μοναστήρια και εκκλησίες αφιερωμένες στη Μεγαλόχαρη, στη Στερεά Ελλάδα.


Η Κοίμηση της Θεοτόκου, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας και γιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα σε όλη τη Στερεά Ελλάδα.
Στο Καρπενήσι η Παναγία η Προυσού και η Παναγία Τατάρνας, στη Θήβα η Μεγάλη Παναγιά και στον Ορχομενό η Παναγία η Σκριπού, οι Μονές Αγάθωνος και Δαμάστας στη Φθιώτιδα, η Παναγία της Βαρνάκοβας στη Φωκίδα, της Παναγίας της Φανερωμένης Αρτάκης, της Χιλιαδούς, της Ντινιούς στην Ιστιαία, και της Κοιμήσεως Θεοτόκου Μάτζαρη Οξυλίθου είναι ορισμένα μόνο από τα μοναστήρια και τις εκκλησίες, αφιερωμένες στην Μεγαλόχαρη σε όλη τη Στερεά Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή το «Πάσχα του καλοκαιριού» είναι σημείο ορόσημο για το μεγαλύτερο μέρος των ορεινών χωριών στη Δυτική Φθιώτιδα, την Ευρυτανία και την ορεινή Φωκίδα αφού αυτή την περίοδο έχουν προσδιοριστεί χρονικά τα ανταμώματα των ξενιτεμένων στα πανηγύρια που οργανώνονται.

Παναγία Προυσιώτισσα: Η κυρά της Ρούμελης

Στο κέντρο καταπράσινων και πανύψηλων βουνών, στα νότια του νομού Ευρυτανίας και μόλις 36 χιλιόμετρα από το Καρπενήσι, βρίσκεται εδώ και περίπου χίλια χρόνια το ιστορικό και σε όλους μας ακουστό μοναστήρι της Κυράς της Ρούμελης, της Παναγίας της Προυσιώτισσας περιτριγυρισμένο από απότομους και άγριους βράχους που προκαλούν δέος και μόνο που τους ατενίζεις. Το μοναστήρι είναι ιστορικό, αγιασμένο που η φήμη του ξεπέρασε τα στενά όρια της Ρούμελης, της Θεσσαλίας αλλά και της χώρας. Κατά χιλιάδες προστρέχουν οι πιστοί στη χάρη της, άλλοι να την επικαλεστούν και άλλοι θερμά να την ευχαριστήσουν. Όχι μόνο τον Αύγουστο όπου και εορτάζει το μοναστήρι (στις 23 Αυγούστου ημέρα αποδόσεως της Κοίμησης της Θεοτόκου και συνάμα ημέρα ευρέσεως της θαυματουργού εικόνας) αλλά και όλο το χρόνο, άνθρωποι γονατιστοί, άλλοι με λαμπάδες και τάματα, μάνες με παιδιά στην αγκαλιά, ηλικιωμένοι που με δυσκολία περπατούν, νέοι που ζητούν την παρηγοριά, γονείς με τα παιδιά τους. Όλοι προσμένουν καρτερικά στη σειρά, για να φτάσουν στο μικρό και σκοτεινό ναό, καθολικό της Ιεράς Μονής, για να φτάσουν στη Χάρη Της, να ακουμπήσουν τα γεμάτα πίστη χείλη τους στην σεβάσμια εικόνα της Παναγίας, να λάβουν τις δωρεές Της και τις ευλογίες Της.

Η Παναγία της Τατάρνας

Με φόντο την Λίμνη των Κρεμαστών στα όρια τη Ευρυτανίας με την Αιτωλοακαρνανίας δεσπόζει στη νέα της θέση η Παναγία η Τατάρνα. Το καινούργιο μοναστήρι άρχισε να κτίζεται το 1970, σε απόσταση 500μ. νοτιανατολικά από το παλαιό. Σήμερα υπάρχουν ελάχιστα λείψανα του μοναστηριού του 1556 στην θέση Παλιομονάστηρο. Η παράδοση τοποθετεί την ίδρυση του Μοναστηριού στις αρχές του 12ου αιώνα, συγκεκριμένα στο 1111. «Βασιλομονάστηρο» το αποκαλούσαν οι παλαιοί και πίστευαν πως το έχτισε η Αγία Θεοδώρα, Βασίλισσα της Άρτας χωρίς όμως να ισχύει καθώς η Άγια αυτή Βασίλισσα έζησε 100 χρόνια αργότερα. Το μοναστήρι βούλιαξε το 1963 καθώς σημειώθηκε κατολίσθηση στην περιοχή. Κάθε χρόνο τον Δεκαπενταύγουστο στη χάρη Της χιλιάδες είναι οι επισκέπτες που φτάνουν μέχρι εκεί να προσκυνήσουν.

Η Παναγιά του Αγάθωνα

Στην Φθιώτιδα το Μοναστήρι του Αγάθωνα -που βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 600 μέτρων 30 χιλιόμετρα δυτικά της Λαμίας, στην περιοχή της Υπάτης- είναι σημείο αναφοράς μιας και εορτάζει το, Δεκαπενταύγουστο και δέχεται χιλιάδες επισκέπτες απ' όλον τον κόσμο.
Το παλιό Μοναστήρι, που ασκήτευε ο Όσιος Αγάθωνας και βρισκόταν στα όρια των γειτονικών χωριών Λυχνού και Καστανιάς, έπαθε καθίζηση και η εικόνα της Παναγίας εξαφανίστηκε, για να βρεθεί σε φωτόλουστη σπηλιά και εκεί, κοντά στη σημερινή του θέση, να κτίσει το μοναστήρι τον 14ο με 15ο αιώνα. Ακόμη και σήμερα οι κάτοικοι των γύρω χωριών μιλούν για την ύπαρξη «στα παλιά χρόνια» μοναστηριού στο νοτιοδυτικό μέρος του χωριού σε κοντινή θέση, που καλείται «Παλιομονάστηρο». Στο μοναστήρι αυτό, πάντοτε σύμφωνα με την παράδοση, ασκήτευε ο μοναχός Αγάθωνας.
Ωστόσο δεν είναι λίγα τα Μοναστήρια στη Φθιώτιδα που είναι αφιερωμένα στην Παναγιά.
Μεταξύ αυτών η Παναγία η Δαμάστα που είναι στις βορεινές πλαγιές του Καλλίδρομου όρους σε υψόμετρο 740 μ. και 23 χιλιόμετρα μακριά από τη Λαμία.
Η Μεταμόρφωση Σωτήρος 4 χιλιόμετρα πάνω από τη λουτρόπολη των Καμ. Βούρλων. Βρίσκεται σε μια επιβλητική θέση σε υψόμετρο 300 μ. έχει μπροστά του τον Β. Ευβοϊκό
Η Παναγία η Γαυριώτισσα δεσπόζει πάνω από την Αμφίκλεια σε υψόμετρο 800μ.΄Είναι ένα μοναστήρι στις πλαγιές του Παρνασσού που έχει χτιστεί το 1755.
Το Μοναστήρι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι κτισμένο σε υψόμετρο 720 μ. στη βορειοανατολική πλευρά του Παρνασσού στην κεντρική Λοκρίδα και απέχει 12 χιλιόμετρα από την Κάτω Τιθορέα.
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Ελεούσας είναι χτισμένο στο χωριό Ξυνιάδα Δομοκού. Το Μοναστήρι κτίσθηκε το 1962 όταν ο νυν ηγούμενος του Μοναστηριού οραματίστηκε την εμφάνιση της Παναγίας και υπέδειξε στους κατοίκους του χωριού το σημείο ύπαρξης της εικόνα της Παναγίας και η οποία βρέθηκε στη συνέχεια και στη χάρη της χτίστηκε το Μοναστήρι
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Αντίνιτσας βρίσκεται στις πλαγιές του όρους Όθρυς 20 χιλιόμετρα βόρεια της Λαμίας. Κατά την επανάσταση του 1821 έλαβε ενεργό μέρος και απετέλεσε κέντρο αντίστασης και ορμητήριο των αγωνιστών. Το Μοναστήρι καταστράφηκε ολοσχερώς από τις κατοχικές δυνάμεις το 1944 και η αναστήλωση του άρχισε και πάλι στην δεκαετία του 1960
ΕΥΒΟΙΑ
Στην Εύβοια το Δεκαπενταύγουστο όσοι βρεθούν θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη Θεία Λειτουργία σε μια από τις πολλές γραφικές εκκλησίες που υπάρχουν και οι οποίες είναι αφιερωμένες στην Κοίμηση της Θεοτόκου, ενώ όσοι είναι λάτρεις της παράδοσης και των πανηγυριών έχουν εξίσου την ευκαιρία να βρεθούν σε ένα από τα καθιερωμένα πανηγύρια που γίνονται σε πολλά μέρη της Εύβοιας.
Στην Κεντρική Εύβοια το γνωστότερο όλων είναι το πανηγύρι του Οξυλίθου, στο οποίο νέοι και νέες μαζεύονται την παραμονή της γιορτής της Παναγίας και φτιάχνουν το πατροπαράδοτο στιφάδο, ενώ την επομένη στήνεται γλέντι στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας, όπου επισκέπτες και κάτοικοι έχουν την ευκαιρία να γευτούν το στιφάδο και να γλεντήσουν.
Στη Βόρεια Εύβοια η Παναγία της Λιχάδας είναι εξίσου γνωστή για το πανηγύρι της, ενώ λίγο πιο έξω από τη Χαλκίδα και πιο συγκεκριμένα στη παραλία Χιλιαδού τελείται η καθιερωμένη λειτουργία στο απόμερο αλλά πολύ όμορφο εκκλησάκι της Παναγίας.
Στα Ψαχνά και στην Ιερά Μονή Γοργοϋπήκοου γίνεται παραδοσιακή λιτανεία του Επιταφίου της Παναγίας σύμφωνα με την τάξη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, ενώ στην εκκλησία της Παναγίας στο Βασιλικό τελείται κάθε χρόνο πανηγύρι στο δεύτερο δημοτικό σχολείο.
Άλλα γνωστά πανηγύρια της Παναγίας στην Εύβοια είναι στο Γυμνό, στην Αγία Άννα, στα Φύλλα, της Παναγίας της Περιβλέπτου στα Πολιτικά, στη Στενή, στους Στρόπωνες, στον Πάλιουρα και σε πολλά άλλα χωριά της Εύβοιας.

Τι είναι και τι προκαλεί το Χάπι του Βιασμού; Τρόμος σε γονείς και στα στέκια της νεολαίας


medlabnews.gr iatrikanea


Σε κακή κατάσταση εμφανίστηκε στους αστυνομικούς της Ασφαλείας μια νεαρή Σουηδέζα που έκανε διακοπές στην πόλη της Ρόδου, για να καταγγείλει ότι ένας ομοεθνής της με τον οποίο διασκέδαζε σε ένα μπαρ έκανε σεξ μαζί της στο δωμάτιό του, χωρίς εκείνη να το θέλει και χωρίς να θυμάται το παραμικρό. 

Η μόλις 18 χρόνων κοπέλα είπε ότι κατανάλωνε ποσότητες αλκοόλ μαζί με τον συμπατριώτη της ως τις 7 το πρωί της περασμένης Παρασκευής, αλλά πιθανολόγησε ότι έριξε κάτι στο ποτό της γιατί ξύπνησε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου διαμένει ο 30χρονος έχοντας απώλεια μνήμης, με αποτέλεσμα να εκτιμά ότι εκείνος την βίασε χωρίς να μπορεί να αντισταθεί. 

Πριν από καιρό η Τζούλι Κρόου ήρθε στη Ζάκυνθο για διακοπές. Έπεσε θύμα βιασμού και έκτοτε η ζωή της έγινε εφιάλτης. Στις 4 Νοεμβρίου, οι γονείς της την βρήκαν νεκρή.
Όλα συνέβησαν στις 18 Αυγούστου πέρυσι, όταν η βρετανίδα τουρίστρια διασκέδαζε σε κλαμπ του νησιού με τις φίλες της. Ένας ξανθός άνδρας που της συστήθηκε ως Κρις από την Σουηδία της έδωσε κάτι να πιει. Την επόμενη μέρα, ξύπνησε με μελανιές και αίμα στο κρεβάτι της. Δεν θυμόταν τίποτα, είχε όμως κακό προαίσθημα. Όταν συνήλθε, ήταν πεπεισμένη ότι την είχαν κακοποιήσει σεξουαλικά με χάπι βιασμού.  
«Ως χάπια βιασμού εννοούμε, στην ελληνική αγορά, ναρκωτικές ή υπνωτικές ουσίες που κυκλοφορούν με ειδική συνταγή γιατρού. Την πρώτη θέση, καταλαμβάνει μια ναρκωτική ουσία που ονομάζεται GHΒ και είναι πολύ διαδεδομένη στο δυτικό κόσμο» αναφέρει ο Δημήτρης Παπαδημητριάδης στην κάμερα του Star.
Το συνηθέστερο ναρκωτικό του βιασμού, το «ρούφι» ή «ύπνος» ή «βούλπε» είναι ένα ισχυρότατο ηρεμιστικό, που χορηγείται για βραχύ χρονικό διάστημα στη θεραπεία της έντονης αϋπνίας. Κυκλοφορεί στην αγορά με την ονομασία Hipnosedon ή Vulpegal και – επίσημα τουλάχιστον - χορηγείται μόνο με συνταγή γιατρού.
Η επιστημονική του ονομασία είναι φθοριονιτραζεπάμη. Πέραν της χρήσης της στην αϋπνία, η φθοριονιτραζεπάμη αποτελεί συχνό αντικείμενο κατάχρησης και εξάρτησης, συχνά σε συνδυασμό με ηρωίνη (για να μειώσει τα σταρητικά), κοκαΐνη ή κρακ (και στις δύο περιπτώσεις για να περιορίσει το ανεξέλεγκτο «ανέβασμα», γι’ αυτό άλλωστε συχνά αποκαλείται και «αλεξίπτωτο»).
Το ισχυρό αυτό κατασταλτικό, όπως ισχύει άλλωστε και με όλα τα ηρεμιστικά, γίνεται ακόμα ισχυρότερο αν συνδυαστεί με αλκοόλ (ένα άλλο ισχυρό κατασταλτικό του κεντρικού νευρικού μας συστήματος) – τόσο ισχυρό που εκμηδενίζει την αντίσταση, αλλά και τη μνήμη μας. Ο συνδυασμός αυτός μπορεί να γίνει ιδιαίτερα επικίνδυνος καθώς μπορεί να προκαλέσει καταστολή της αναπνοής, ιδίως αν κάποιος έχει ήδη αναπνευστικά προβλήματα.
Η δράση του φαρμάκου ξεκινά 15-30 λεπτά μετά τη λήψη του. Η αίσθηση που αποκομίζει κανείς από τη χρήση του φαρμάκου είναι μια κατάσταση σαν μέθη, χωρίς hangover την επόμενη ημέρα, που ακολουθείται από μια έντονη υπνηλία. Για έναν τρίτο παρατηρητή, αυτός που έχει πάρει φθοριονιτραζεπάμη μοιάζει πιωμένος, τα μάτια του είναι κόκκινα, και συχνά τραυλίζει σαν μεθυσμένος.
Κάποιες φορές παρατηρείται μια περίεργη άρση των αναστολών: το θύμα συμπεριφέρεται λίγο «έξαλλα», χωρίς όμως στην πραγματικότητα να έχει κανέναν συνειδητό έλεγχο της συμπεριφοράς του. Επίσης, πολύ συχνά δεν είναι δυνατό να θυμηθούμε τίποτε από όσα μας συνέβησαν όσο βρισκόμασταν υπό την επίδραση του φαρμάκου (προδρομική αμνησία). Όταν πια περάσει η επίδραση του φαρμάκου, περίπου 8 ώρες μετά τη λήψη του, η μνήμη μας επανέρχεται στη φυσιολογική της ικανότητα να καταγράφει γεγονότα.
Αρχικά ήταν δημοφιλές στους bodybuilders, οι οποίοι το χρησιμοποιούσαν μετά την προπόνηση γιατί θεωρούσαν ότι οδηγούσε στην ανάπτυξη των μυών. Τελικά το ναρκωτικό GHB κατέληξε να χρησιμοποιείται για ψυχαγωγία. Στα μέσα μαζικής ενημέρωσης συχνά αναφέρεται ως «το χάπι του βιασμού», γιατί η δράση του κάνει τους χρήστες να εισέρχονται σε μια κατάσταση αναισθησίας και διαταραγμένης μνήμης. Συνήθως είναι ένα διαυγές, αλμυρό υγρό και καταναλώνεται αφού αναμειχθεί με κάποιο ποτό, αν και πολλοί προσθέτουν χρώμα στο ναρκωτικό για να αποφευχθεί η κατά λάθος κατάποσή του.
Αν και δεν είναι τόσο διαδεδομένο όσο άλλες παράνομες ουσίες, το GHB εμφανίζει αυξημένη χρήση σε συγκεκριμένες κοινότητες και περιοχές. Μελέτες δείχνουν ότι σημειώθηκε μείωση της χρήσης στις αρχές του 2000, όμως δεν διεξάγονται καινούργιες έρευνες, γι' αυτό και οποιαδήποτε πρόσφατη ανοδική τάση στην κατανάλωσή του δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ή να διαψευσθεί. Σύμφωνα με το Κέντρο για τον Εθισμό και την Ψυχική Υγεία του Τορόντο, υπάρχουν ελάχιστα πρόσφατα στοιχεία για τη χρήση του στον Καναδά. Το ναρκωτικό είναι, επίσης, δύσκολο να ανιχνευτεί στον οργανισμό των ασθενών που εισάγονται στην εντατική, γεγονός το οποίο περιπλέκει ακόμα περισσότερο τις προσπάθειες να καταγραφούν αξιόπιστα δεδομένα για τη χρήση του.
Δεδομένου ότι το GHB έχει τη φήμη ότι ρίχνει τους χρήστες αναίσθητους και συνδέεται με σεξουαλικές επιθέσεις, είναι δύσκολο για τους «απ' έξω» να καταλάβουν για ποιο λόγο είναι δημοφιλές σε κάποιες μουσικές σκηνές. Αυτοί που απολαμβάνουν το ναρκωτικό ισχυρίζονται ότι τους φαίνεται πιο υγιεινό από άλλες ναρκωτικές ουσίες, ότι δεν έχουν πονοκέφαλο την επόμενη μέρα και ότι «την ακούν» τόσο ωραία που αξίζει το ρίσκο.
«Η ευφορία που μου χαρίζει το G είναι πολύ ανώτερη από εκείνη του MDMA», λέει ένας ανώνυμος χρήστης και περιστασιακός dealer (ας τον λέμε John). Αν και ισχυρίζεται ότι είναι τακτικός χρήστης εδώ και τρία χρόνια, προτιμά να το χρησιμοποιεί στο σπίτι με τη σύντροφό του την ώρα που κάνουν σεξ, μιας και η ουσία αυξάνει τη λίμπιντο. «Έχω δει κόσμο να το παίρνει σε party και τα κάνει μαντάρα. Κατ' αρχάς δεν το μετράνε σωστά και αυτό παίζει τεράστιο ρόλο στο συγκεκριμένο ναρκωτικό. Αν είσαι έμπειρος χρήστης του G, το μετράς με πλαστική σύριγγα για να σιγουρευτείς ότι παίρνεις τη σωστή δόση».
Ο John λέει ότι ένας βασικός λόγος που το GHB στα parties έχει κακή φήμη, είναι ότι ο κόσμος μπορεί να το συνδυάσει με αλκοόλ ή να ξεχάσει ότι πρέπει να πάρει μισές δόσεις μετά την πρώτη της βραδιάς. Οι διαφορετικές παρτίδες μπορεί, επίσης, να έχουν εντελώς διαφορετική δράση.
Ένας βασικός λόγος που κάνει τόσο ελκυστικό το συγκεκριμένο ναρκωτικό είναι το πόσο λίγο κοστίζει η παρασκευή του στον Καναδά, κάτι που το κάνει και πολύ δημοφιλές στους εμπόρους. Σύμφωνα με τον John, η τιμή που έχει στους δρόμους της δυτικής ακτής είναι περίπου 1 δολάριο ανά χιλιοστόλιτρο, ενώ το κόστος πέφτει ακόμα περισσότερο όταν η αγορά του αφορά μεγάλες ποσότητες. Το περιθώριο κέρδους μπορεί να είναι υψηλό, ειδικά όταν το ναρκωτικό πωλείται σε μεμονωμένες δόσεις, σε κάποιο event. Όμως, παρόλο που ο John λατρεύει το «άκουσμά» του, το άγχος του λόγω των απρόβλεπτων επιδράσεων που έχει τον ανάγκασε να σταματήσει να το πουλάει σε μικρές ποσότητες, φοβούμενος ότι ένας νέος πελάτης μπορεί να μπει σε μπελάδες. Πλέον, λέει ότι το πουλάει μόνο σε μεγάλες ποσότητες σε άλλους διανομείς και αφήνει εκείνους να πάρουν το ρίσκο.

Γιατί αυτός ο πανικός γύρω από το GHB;

Αυτό που ανησυχεί τους ιδιοκτήτες club και τους διοργανωτές είναι η κωματώδης κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι χρήστες. Αν το συνδυάσουν με αλκοόλ ή αν απλώς πάρουν παραπάνω ποσότητα, μπορεί να εισέλθουν σε κατάσταση απόλυτης αναπηρίας. Είναι σχεδόν αδύνατον να προσδιοριστεί η έκταση του φαινομένου, όμως ο Brooks συμφωνεί ότι μοιάζει να υπάρχει μια ανάκαμψη στη δημοτικότητα του ναρκωτικού τελευταία.
«Σίγουρα επανέρχεται. Αυτό συμβαίνει εδώ και πέντε χρόνια περίπου. Βρίσκομαι σε αυτήν τη σκηνή πολύ καιρό τώρα και τα βλέπω όλα αυτά να έρχονται σε κύματα. Όταν ήταν στη μόδα, στα τέλη της δεκαετίας του '90, υπήρχαν τα ίδια προβλήματα. Ο κόσμος λιποθυμούσε έξω από τα clubs, έρχονταν ασθενοφόρα και υπήρχαν άτομα που κυριολεκτικά είχαν χεστεί πάνω τους».
Αν και η ακούσια κένωση του εντέρου είναι αρκετά σπάνια, η υπερβολική δόση GHB δημιουργεί προβλήματα και σε οποιονδήποτε προσπαθήσει να βοηθήσει το θύμα.
«Τη μία σέρνονται στο πάτωμα, την άλλη καμπουριάζουν, μετά μπορεί να ισιώσουν και την επόμενη στιγμή μπορεί να κουνούν τα χέρια στον αέρα», λέει ο Adam Hobbs, ο οποίος είναι μέλος μιας ομάδας εθελοντών νοσηλευτών του Τορόντο, οι οποίοι ονομάζονται Πάροχοι Βοήθειας Έκτακτης Ανάγκης. «Και αν σκεφτείς ότι μερικοί από αυτούς τους χρήστες είναι bodybuilders, τότε ο κίνδυνος αυξάνεται, ειδικά όταν ένας τύπος γεμάτος μυς που ζυγίζει 90 κιλά κάνει μια απότομη κίνηση, είτε κατά λάθος είτε για να αμυνθεί. Τα πράγματα μπορούν εύκολα να ξεφύγουν».
Ο Hobbs και η ομάδα του εργάζονται σε διάφορα events από το 2001 και παρόλο που ο ίδιος συμφωνεί ότι η ομάδα του έχει παρατηρήσει αύξηση των περιστατικών με GHB τα τελευταία χρόνια, λέει επίσης ότι αυτό είναι κάτι που εξαρτάται πολύ από το κοινό. Όπως το βλέπει εκείνος, το θέμα δεν είναι ότι υπάρχει μαζική αύξηση στη χρήση, αλλά ότι τα περιστατικά που αφορούν το συγκεκριμένο ναρκωτικό είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αντιμετωπιστούν.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτοί που χάνουν τις αισθήσεις τους έπειτα από υπερβολική δόση GHB συνέρχονται στο τέλος μόνοι τους, όμως οι νοσηλευτές δεν μπορούν ποτέ να είναι σίγουροι γι' αυτό. Κάποιος μπορεί να κοιμάται ήσυχα και από τη μια στιγμή στην άλλη να σταματήσει να αναπνέει. Το να τοποθετείς τον αναίσθητο χρήστη σε θέση ανάνηψης βοηθά ώστε να αποφευχθεί η αναρρόφηση, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να πάθει κρίση ανά πάσα στιγμή. Αυτή η αβεβαιότητα αφήνει λίγες επιλογές στην ομάδα νοσηλευτών.
«Αν είναι αναίσθητοι –και αναίσθητοι σημαίνει ότι δεν συνέρχονται αν τους φωνάξει κάποιος στο αυτί ή τους τσιμπήσει δυνατά στον μυ που ενώνει τον λαιμό με τον ώμο– τότε πραγματικά χρειάζονται ιατρική υποστήριξη», λέει ο Hobbs. «Μπορεί να συνέλθουν σε ένα λεπτό αλλά μπορεί να τους πάρει και ώρες. Οι άνθρωποι δεν θέλουν συνήθως να στέλνουν τους φίλους τους στο νοσοκομείο, όμως αν δεν τους πας και συμβεί κάτι, τότε έχεις εσύ την ευθύνη».
Ο Hobbs ανησυχεί πολύ με τον μύθο που κυκλοφορεί ότι αν ένας χρήστης GHB χάσει τις αισθήσεις του, τότε μπορείς να τον συνεφέρεις φυσώντας κοκαΐνη στη μύτη του. Παρόλο που αυτοί που πιστεύουν στον μύθο θεωρούν ότι το «ανέβασμα» της κοκαΐνης θα εξουδετερώσει τη δράση του GHB, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο επικίνδυνη.
«Τη στιγμή που το άτομο παθαίνει κρίση δεν αναπνέει, όμως η κοκαΐνη μπορεί να αυξήσει την ανάγκη για οξυγόνο στην καρδιά ή κάπου αλλού. Επομένως, αυξάνεις την ανάγκη για οξυγόνο σε μια στιγμή που η αναπνοή έχει σταματήσει ή είναι πολύ αργή. Δεν είναι καλό αυτό».

Γιατί συμβαίνουν οι κολπίτιδες το καλοκαίρι; Ποιες οι αιτίες; Πώς μπορούν να προληφθούν;


του Γιώργου Μονεμβασίτη, M.D.*, medlabnews.gr iatrikanea

Είναι γεγονός ότι τους καλοκαιρινούς μήνες, οι γυναίκες ταλαιπωρούνται συχνά από κολπίτιδες, οι οποίες εκδηλώνονται με ενοχλητικά συμπτώματα, που επηρεάζουν την ποιότητα της καθημερινής τους ζωής.

Το καλοκαίρι δεν μας αφήνει μόνο μαύρισμα και αναμνήσεις αλλά και ευκαιριακές λοιμώξεις. Οι περισσότερες γυναίκες κάνουν τον ετήσιο γυναικολογικό τους έλεγχο το Σεπτέμβρη προκειμένου να διαγνωστούν τυχόν προβλήματα που δεν έχουν εμφανίσει ιδιαίτερα συμπτώματα.

Oι κολπικές διαταραχές (κολπίτιδες) αποτελούν σήμερα το συχνότερο πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και είναι η συνηθέστερη αιτία που μια γυναίκα θα επισκεφθεί τον γυναικολόγο της. Με τον όρο κολπίτιδα εννοούμε τη φλεγμονή του κόλπου. Η κολπίτιδα συνήθως εκδηλώνεται με την ύπαρξη κνησμού και αυξημένων υγρών από τον κόλπο, τα οποία ορισμένες φορές είναι δύσοσμα.

Αν θέλαμε να κατατάξουμε τις παθολογικές καταστάσεις που προεξάρχουν την περίοδο του καλοκαιριού, θα τις χωρίζαμε σε:
  • Μυκητιάσεις
  • Μικροβιακές κολπίτιδες (κοινά παθογόνα μικρόβια, αιμόφιλος, τριχομονάδες, χλαμύδια)
  • Ιογενείς λοιμώξεις (HPV, έρπης γεννητικών οργάνων)
  • Λοιμώξεις του ουροποιογεννητικού συστήματος, με κυρίαρχες τις κυστίτιδες
  • Διαταραχές του γυναικείου γεννητικού κύκλου
  • Πυελικές φλεγμονές.


    Ο κόλπος υπό κανονικές συνθήκες αποικίζεται από ένα μεγάλο αριθμό μικροοργανισμών, οι οποίοι είναι γνωστοί ως γαλακτοβάκιλλοι και αποτελούν την φυσιολογική χλωρίδα. Η παρουσία αυτών των μικροοργανισμών είναι επιθυμητή γιατί χάρη σε ουσίες που παράγουν διατηρούν το pH του κόλπου σε επιθυμητές τιμές και  εμποδίζουν την ανάπτυξη κάποιων άλλων μικροοργανισμών, οι οποίοι δεν πρέπει να βρίσκονται στον κόλπο (παθογόνοι μικροοργανισμοί). Στην περίπτωση της κολπίτιδας λοιπόν αναπτύσσονται κάποιοι παθογόνοι μικροοργανισμοί σε βάρος της φυσιολογικής χλωρίδας, διαταράσσοντας έτσι την ισορροπία του pH  και αυτό κλινικά εκδηλώνεται με τη μορφή κνησμού και υγρών στο κόλπο.

    Αίτια, λοιπόν κολπίτιδας μπορεί να είναι:

    Μικρόβια, που συνήθως μεταδίδονται με τη σεξουαλική επαφή, όπως είναι οι τριχομονάδες, ο αιμόφιλος του κόλπου κ.ά.
    Βακτήρια της ήδη υπάρχουσας φυσιολογικής χλωρίδας, που υπό ορισμένες συνθήκες υπεραναπτύσσονται, όπως στρεπτόκοκκοι, σταφυλόκοκκοι, μύκητες κ.ά.

    Γενικά συμπτώματα
    o   Κνησμός
    o   Αυξημένη έκκριση κολπικών υγρών (δύσοσμες σε ορισμένες περιπτώσεις)
    o   Τσούξιμο
    o   Ερυθρότητα
    o   Οίδημα
    o   Πόνος κυρίως κατά τη σεξουαλική επαφή (δυσπαρευνία)

    Λόγοι που αυξάνεται η πιθανότητα κολπίτιδας.

    • Κακή γενική κατάσταση του οργανισμού (έλλειψη ύπνου, περιορισμένη αντοχή λόγω ανθυγιεινής ή φτωχής διατροφής, στρες, κάπνισμα).
    • Λάθος ή ελλιπής τοπική υγιεινή (κολπικές πλύσεις, συνεχή χρήση ταμπόν).
    • Πολυάριθμες εκτρώσεις.
    • Χρήση αποσμητικών σπρέι στην ευαίσθητη περιοχή.
    • Σεξουαλική επαφή χωρίς προφυλακτικό.
    • Εγκυμοσύνη αλλά και εμμηνόπαυση.
    • Συγκεκριμένες ενδυματολογικές συνήθειες όπως πολύ εφαρμοστά παντελόνια ή σορτς.
    Διάγνωση
    Οι περισσότερες κολπίτιδες και ανεξάρτητα από το αίτιο που τις προκαλεί παρουσιάζουν παρόμοια συμπτώματα, γι΄ αυτό δεν μπορούν να διαγνωστούν με ακρίβεια αποκλειστικά βάσει των συμπτωμάτων τους. Έτσι, η διάγνωση επιτυγχάνεται με την καλλιέργεια κολποτραχηλικού υγρού. Αυτή η εξέταση είναι απαραίτητη προκειμένου να εντοπιστεί ποιο ακριβώς μικρόβιο είναι υπεύθυνο και στη συνέχεια να δοθεί η κατάλληλη θεραπεία.

    Θεραπεία
    Η θεραπεία αφορά συνήθως τη λήψη κάποιου συνδυασμού αντιβιοτικών από το στόμα με κολπικά υπόθετα ή κρέμες. Ωστόσο, ακόμη και μετά τη θεραπεία οι κολπίτιδες σε ένα σεβαστό ποσοστό των ασθενών υποτροπιάζουν, κάτι που μπορεί να οφείλεται σε ανθεκτικότητα στελέχη απέναντι στα φάρμακα ή σε επανεμφάνιση του αίτιου της μόλυνσης. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η σωστή πρόληψη και η έγκαιρη επίσκεψη στον γυναικολόγο μόλις εντοπίσετε τα πρώτα συμπτώματα βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

    Πρόληψη
    Απλές και αποτελεσματικές συμβουλές για να προληφθούν οι καλοκαιρινές κολπίτιδες
    • Φροντίστε για την τακτική και σωστή υγιεινή της γεννητικής σας περιοχής με άφθονο νερό και ενδεχομένως με κάποιο ειδικό προϊόν(σαπούνι, διάλυμα κ.λ.π.).
    • Φυσιολογικά το εσωτερικό του κόλπου βρίσκεται σε μια δυναμική ισορροπία. Μην χρησιμοποιείτε, λοιπόν,  ισχυρά αντισηπτικά και μην κάνετε εσωτερικές πλύσεις χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο. Μπορεί να διαταράξετε την μικροβιακή  ισορροπία του κόλπου σας και να προκαλέσετε κολπίτιδα.
    • Μην μένετε πολύ ώρα με βρεγμένο μαγιό-φροντίστε να έχετε δεύτερο μαζί σας για να αλλάζετε ( τα βακτήρια και οι μύκητες αναπτύσσονται ταχύτερα σε θερμό και υγρό περιβάλλον).
    • Μην κολυμπάτε κατά την διάρκεια της περιόδου σας, ειδικά εάν δεν έχετε ολοκληρώσει την οικογένειά σας.
    • Να μην χρησιμοποιείτε συχνά ταμπόν , κι όταν αυτό γίνεται η χρήση του να μην ξεπερνά τις τέσερις με πέντε ώρες.
    • Απλώνετε πάντα την δική σας πετσέτα πάνω στην άμμο ή στην ξαπλώστρα.
    • Αποφεύγετε, κατά το δυνατόν, τη συχνή χρήση στενών εσωρούχων και τζήν πανελονιών-αυξάνουν την θερμοκρασία της περιοχής, άρα και την υγρασία, δημιουργώντας το ιδανικό περιβάλλον για την ανάπτυξη των ενοχλητικών μας μικροβίων.
    • Χρησιμοποιείστε βαμβακερά κι όχι συνθετικά εσώρουχα.
    • Προσπαθείστε να προτιμάται  παραλίες με καθαρά νερά.
    • Εάν πρόκειται να ξεκινήσετε αντιβίωση, ξεκινήστε την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων ή κάποιο συμπλήρωμα με προβιοτικό.
    • Κάνετε τον τακτικό σας έλεγχο με τέστ Παπανικολάου.
    • Εάν υπάρχει κάποια λοίμωξη, η σεξουαλική επαφή θα πρέπει να αποφεύγεται, ή να γίνεται από την αρχή έως το τέλος με προφυλακτικό.
    • Να προσπαθείτε να χρησιμοποιείτε πάντα προφυλακτικό, ειδικά στις νέες σας γνωριμίες.
    • Εάν νιώσετε φαγούρα, ερεθισμό ,αύξηση των υγρών, δυσοσμία ή πόνο στα γεννητικά όργανα, επισκεφθείτε αμέσως τον ιατρό σας για γυναικολογική εξέταση και πιθανώς λήψη καλλιεργειών!
    * Ο Γιώργος Μονεμβασίτης είναι Μαιευτήρας-Γυναικολόγος.
    Επ. Καθηγητής Παν/μίου Cornell, H.Π.Α., 
    Εξειδικευτής στην Ουρογυναικολογία και Χειρουργική Χαλάρωσης Πυέλου.


    Τηλ. 210 8053176 Μαρούσι, τηλ 210 7777787 Δορυλαίου 10-12 Αθήνα
    Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
    Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων