MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA

Responsive Ad Slot

Τι είναι τα Αναστενάρια που γίνεται κάθε χρόνο στη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Γιατί ΔΕΝ καίγονται οι αναστενάρηδες;

 επιμέλεια medlabnews.gr iatrikanea

Κωνσταντίνου και Ελένης σήμερα. Ένα ιδιαίτερο και πολυσυζητημένο έθιμο συνδέεται με τη συγκεκριμένη μέρα, τα Αναστενάρια. Άνδρες και γυναίκες μετέχουν σ΄ αυτό με εκστατικό χορό πάνω στα πυρωμένα κάρβουνα. Τι είναι τα Αναστενάρια

Τα Αναστενάρια είναι ένα περίεργο για τους πολλούς φαινόμενο. Πρόκειται για το χορό, που γίνεται κάθε χρόνο στη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στη Θράκη και στη Μακεδονία. Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για χορό, που γίνεται πάνω σ' αναμμένα κάρβουνα. Και θεωρείται θαυμαστό και ανεξήγητο το γεγονός, ότι οι χορευτές του χορού αυτού δεν καίγονται.

Συρρέουν κάθε χρόνο αρκετοί περίεργοι, για να δουν, πώς οι Αναστενάρηδες περπατούν ανυπόδητοι, επάνω στα αναμμένα κάρβουνα, χωρίς να καίγονται. Με τον έντεχνο δε θόρυβο κατάφεραν οι ενδιαφερόμενοι να θέσουν τα αναστενάρια και υπό την προστασία του τουρισμού, του νέου αυτού ειδωλολατρικού θεού, ο οποίος με τον τρόπο του τα ενισχύει και τα χρηματοδοτεί.

Ο χορός πάνω στ’ αναμμένα κάρβουνα γίνεται σε συνδυασμό και με φωνές, με στεναγμούς των χορευτών, όπως: Αχ… Αχ… Εχ… Εχ… Ιχ… Ιχ… Γι’ αυτό φαίνεται πήρανε και τ’ όνομα “Αναστενάρια” από τους αναστεναγμούς των.

Το γεγονός, ότι οι χορευτές δεν καίγονται, καθώς και το ότι τ’ Αναστενάρια γίνονται στη γιορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης οδήγησε πολλούς αφελείς στο σημείο να νομίζουν, ότι οι Αναστενάρηδες δεν καίγονται γιατί τους βοηθάει ο Άγιος Κωνσταντίνος.

Την εντύπωση τους αυτή μεγάλωνε και το γεγονός ότι οι χορευτές Αναστενάρηδες κρατούν στην ώρα του χορού τους εικονίσματα του Αγίου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης. Η όλη διαδικασία γίνεται με μουσική κάλυψη από έντονο ρυθμικό νταούλι και μονότονο ήχο θρακιώτικης λύρας. Ο σκοπός αυτός περνά από οργανοπαίχτη σε οργανοπαίχτη σε οικογενειακή, συχνά, βάση και κρατά πολλά χρόνια, όπως και η μύηση των αναστενάρηδων. Αναστενάρηδες είναι όλοι οι συμμετέχοντες στις τελετές με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, κι όχι μόνο οι πυροβάτες.


Πώς όμως συνδέεται το έθιμο με την συγκεκριμένη ημέρα;

Λέγεται, ότι κάποτε εκδηλώθηκε φωτιά στην εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου στον Λαγκαδά το 1250. Το εκκλησίασμα βγήκε πανικόβλητο από το ναό. Οι πιστοί όμως, επέστρεψαν στην εκκλησία για να σώσουν τις εικόνες που αναστέναζαν και ζητούσαν βοήθεια. Οι εικόνες σώθηκαν και κανείς πιστός δεν έπαθε τίποτα από τις φλόγες. Σε ανάμνηση του γεγονότος αυτού, καθιερώθηκε η πυροβασία.

Γεωγραφικά το έθιμο έχει ρίζες από το χωριό Κωστή της Ανατολικής Ρωμυλίας, μια αυτόνομη περιοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που γειτνίαζε με τη βορειοανατολική Θράκη και από το 1885 ανήκει στη Βουλγαρία. Η περιοχή αυτή είχε πολλούς Έλληνες, που υπέστησαν διωγμούς και μεταλαμπάδευσαν το έθιμο στην Ελλάδα με την ανταλλαγή πληθυσμών το 1906. Ιδεολογικά, έχει ρίζες από τις θρησκευτικές πρακτικές της αρχαιότητας και τη λατρεία του Διόνυσου. Γι’ αυτό η εκκλησία το θεωρεί ειδωλολατρικό έθιμο και το έχει απαγορεύσει.

Με την έλευση τους στην Ελλάδα, οι πρόσφυγες από την ανατολική Ρωμυλία διανεμήθηκαν κυρίως στη Μακεδονία. Στο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, την Κερκίνη Σερρών, τη Μελίκη Ημαθίας και τη Μαυρολεύκη Δράμας, το έθιμο τηρείται πιστά έως και σήμερα. Αναβιώνει κάθε χρόνο προς τιμήν των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, από την 21η έως την 23η Μαΐου

Την αναβίωση του εθίμου συναντάμε σήμερα στην Αγία Ελένη Σερρών, κατά κύριο λόγο, στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, στη Μελίκη Ημαθίας και τη Μαυρολεύκη Δράμας.

Για πολλά χρόνια το έθιμο τελούνταν υπό πλήρη μυστικότητα. Το 1943, με ενέργειες του προέδρου της Εταιρείας Ψυχικών Ερευνών Άγγελου Τανάγρα στη Μαυρολεύκη Δράμας, η πυροβασία έγινε δημόσια. Πρόκειται για το στάδιο των Αναστεναρίων, το οποίο είναι το γνωστότερο από όλο το έθιμο. Τότε έγινε και επιστημονικός έλεγχος που διαπίστωσε την ακαΐα όσων συμμετείχαν στα Αναστενάρια, με αποτέλεσμα να μεγαλώσει το ενδιαφέρον για το έθιμο.

Η διαδικασία ξεκινάει από την παραμονή της γιορτής. Η συγκέντρωση των αναστενάρηδων γίνεται στο σπίτι του αρχιαναστενάρη, όπου ξεκινά η μουσική που συνοδεύει την τελετή. Οι αναστενάρηδες, κρατώντας τις εικόνες στα υψωμένα χέρια αρχίζουν τον εκστατικό χορό, ο χορός τελικά, διαρκεί ως τα μεσάνυχτα.

Ανήμερα της γιορτής των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, οι εικόνες μεταφέρονται από το κονάκι στην εκκλησία για να λειτουργηθούν. Μετά την απόλυση της εκκλησίας, ακολουθεί η θυσία ενός ζώου. Στον χώρο αυτό, μεταφέρονται οι εικόνες με εκστατικό χορό και τοποθετούνται σε πρόχειρο προσκυνητάρι.

Ο εκστατικός χορός, επαναλαμβάνεται την επόμενη μέρα στο κονάκι, με αυξανόμενη ένταση. Μόλις βραδιάζει, οι αναστενάρηδες χορεύοντας διαρκώς, κατευθύνονται στην πλατεία του χωριού. Εκεί, άλλοι αναστενάρηδες, που έχουν προγονικό το προνόμιο αυτό, μετά από μήνυμα του αρχιαναστενάρη, έχουν ανάψει σωρό από ξύλα, που γρήγορα μεταβάλλονται σε ανθρακιά. Ο χορός με μεγαλύτερη ένταση και πάθος, συνεχίζεται γύρω από την ανθρακιά. Από τον όμιλο των αναστενάρηδων, ξαφνικά ξεχωρίζουν μερικοί άντρες και γυναίκες. Κρατώντας σφιχτά τις εικόνες, προχωρούν προς τα αναμμένα κάρβουνα. Μετά από ένα μικρό δισταγμό, κατευθύνονται με γυμνά πόδια στην ανθρακιά και χορεύουν πάνω στα κάρβουνα. Αυτοί θεωρούνται οι εκλεκτοί που, όπως πιστεύεται, πήραν την εντολή από τον άγιο να πυροβατήσουν τη χρονιά αυτή. Με το τέλος της πυροβασίας, θα επιστρέψουν μαζί με τους άλλους αναστενάρηδες στο κονάκι, όπου θα συνεχίσουν τον χορό.

Την επόμενη μέρα (22 Μαΐου), μια ομάδα θα γυρίσει τα σπίτια του χωριού, με τις εικόνες και τα θυμιάματα, καθώς πιστεύεται ότι με την περιφορά αυτή απομακρύνεται κάθε κακό απ’ το χωριό.

Το βράδυ της 22ας Μαΐου, γίνεται πυροβασία στον Λαγκαδά και το βράδυ της 23ης Μαΐου, πυροβασία στην Αγία Ελένη και τον Λαγκαδά και έτσι ολοκληρώνεται ο τελετουργικός κύκλος των Αναστεναρίων.

Κάθε τελετουργικό αναστενάρηδων συγκεντρώνει πολύ κόσμο από τις γύρω περιοχές, με βασικό κίνητρο των… περίεργων να διαπιστώσουν πώς είναι δυνατόν να μην καίγονται οι πυροβάτες, πατώντας ξυπόλυτοι πυρωμένα κάρβουνα. Οι ίδιοι μιλούν για την πίστη και την προστασία από τον άγιο, αλλά φυσικά υπάρχει επιστημονική εξήγηση και… λελογισμένο ρίσκο σε αυτό που κάνουν.

Ο λόγος δεν είναι τόσο… μεταφυσικός.

Στο ξεκίνημα της τελετής οι αναστενάρηδες αρχίζουν να χορεύουν κάνοντας κύκλους γύρω από την φωτιά, η οποία παράγει τα απαραίτητα κάρβουνα για την τέλεση.

Όσο περνάει η ώρα τα τραγούδια γίνονται όλο και πιο επιθετικά, πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα μια κατάσταση «έκστασης» από πλευράς χορευτών.

Η κίνηση είναι διαρκής και ο χορός πολύ έντονος. Με τη βοήθεια και της θερμότητας που παράγεται από τη φωτιά, οι συμμετέχοντες λούζονται, μέσα σε λίγα λεπτά, από τον ιδρώτα, έχοντας φροντίσει την προηγούμενη μέρα να καταναλώσουν μεγάλη ποσότητα υγρών. Όταν πια είναι «έτοιμοι», δηλαδή όταν μετά από κάποια ώρα έχει δημιουργηθεί στις πατούσες ένα στρώμα από ιδρώτα, ο αρχιαναστενάρης δίνει το έναυσμα για να ξεκινήσει το… σόου.

Η διαδικασία λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που δοκιμάζουμε κατά πόσο καίει η πλάκα του σίδερου, ακουμπώντας την με σαλιωμένο δάχτυλο. Φυσικά τα πόδια πάνω στα κάρβουνα είναι σε διαρκή κίνηση και ο κάθε πυροβάτης ξέρει ότι δεν μπορεί να χρονοτριβήσει.

Φυσικά και το θέαμα είναι εντυπωσιακό, αλλά αν υπάρχει κάποιο θαύμα σε όλο αυτό, είναι ότι ο ιδρώτας προστατεύει από τα εγκαύματα…

Σύμφωνα με μια άλλη άποψη, το φαινόμενα της ακαΐας και της αναλγησίας των πυροβατών κατά μια προσέγγιση, οφείλονται στην έκστασή τους από αυθυποβολή ή ετεροϋποβολή. Με την επίδραση του ήχου από τα μουσικά όργανα, των θυμιάσεων, της όλης κατανυκτικής ατμόσφαιρας κατά την πολυήμερη προετοιμασία τους και με τη δύναμη της πίστης τους, αυτοσυγκεντρώνονται,, οι αισθήσεις τους ελαττώνονται βαθμιαία, όπως και η συνείδησή τους και πέφτουν σε έκσταση που κορυφώνεται με το αντίκρισμα της φωτιάς.

Γερμανοί επιστήμονες μελετούν το φαινόμενο

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 ως τις αρχές της δεκαετίας του 1980, Γερμανοί επιστήμονες, προσπάθησαν με πολλές μελέτες, με επίκεντρο τους Αναστενάρηδες του Λαγκαδά να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό.

Κατέγραψαν τη θερμοκρασία που είχαν τα κάρβουνα (400-900 βαθμούς κατά τη Βικιπαίδεια) και ανέλυσαν σε ταινία με αργό γύρισμα τις κινήσεις των Αναστενάρηδων για να δουν πόση ώρα ακριβώς τα πόδια τους ήταν σ’ επαφή με τη φωτιά.

Πήραν επίσης δείγματα επιδερμίδας από τα πόδια τους και τοποθέτησαν ηλεκτροεγκεφαλογράφους στα κεφάλια των Αναστενάρηδων, όπως επίσης, ηλεκτροκαρδιογράφους και ψυχογαλβανόμετρα. Έτσι μπόρεσαν να μελετήσουν την πορεία των εγκεφαλοκυμάτων, του ρυθμού της καρδιάς και της ηλεκτρικής αντίστασης του δέρματος και να διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως μυστηριώδης ή μεταφυσική εξήγηση στο φαινόμενο της ακαΐας

Η βιογραφία του Αγίου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης

 medlabnews.gr

Στις 21 Μαΐου, η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Α’ του Μεγάλου και της μητέρας του Ελένης. 

Ο Μέγας Κωνσταντίνος

Ο Άγιος Κωνσταντίνος γεννήθηκε το 247. Γονείς του ήταν ο Κωνστάντιος ο Α` ο Χλωρός και μητέρα του η Ελένη από το Δρέπανο της Βιθυνίας. Ο Κωνσταντίνος σε ηλικία 18 ετών έγινε στρατιωτικός και χάρη στην ανδρεία και το αγέρωχο φρόνημά του, προήχθη γρήγορα στα ανώτατα αξιώματα του στρατού.

Πατέρας του ήταν ο Κωνστάντιος, που λόγω της χλωμότητος του προσώπου του ονομάσθηκε Χλωρός, και ήταν συγγενής του αυτοκράτορα Κλαυδίου. Μητέρα του ήταν η Αγία Ελένη, θυγατέρα ενός πανδοχέως από το Δρέπανο της Βιθυνίας.

Το 305 μ.Χ. ο Κωνσταντίνος ευρίσκεται στην αυλή του αυτοκράτορα Διοκλητιανού στη Νικομήδεια με το αξίωμα του χιλίαρχου. Το ίδιο έτος οι δύο Αύγουστοι, Διοκλητιανός και Μαξιμιανός, παραιτούνται από τα αξιώματά τους και αποσύρονται. στο ύπατο αξίωμα του Αυγούστου προάγονται ο Κωνστάντιος ο Χλωρός στη Δύση και ο Γαλέριος στην Ανατολή. Ο Κωνστάντιος ο Χλωρός πέθανε στις 25 Ιουλίου 306 μ.Χ. και ο στρατός ανακήρυξε Αύγουστο τον Μέγα Κωνσταντίνο, κάτι όμως που δεν αποδέχθηκε ο Γαλέριος. Μετά από μια σειρά διαφόρων ιστορικών γεγονότων ο Μέγας Κωνσταντίνος συγκρούεται με τον Μαξέντιο, υιό του Μαξιμιανού, ο οποίος πλεονεκτούσε στρατηγικά, επειδή διέθετε τετραπλάσιο στράτευμα και ο στρατός του Κωνσταντίνου ήταν ήδη καταπονημένος.

Από την πλευρά του ο Μέγας Κωνσταντίνος είχε κάθε λόγο να αισθάνεται συγκρατημένος. δεν είχε καμία άλλη επιλογή εκτός από την επίκληση της δυνάμεως του Θεού. Ήθελε να προσευχηθεί, να ζητήσει βοήθεια, αλλά καθώς διηγείται ο ιστορικός Ευσέβιος, δεν ήξερε σε ποιόν Θεό να απευθυνθεί. Τότε έφερε νοερά στη σκέψη του όλους αυτούς που μαζί τους συνδιοικούσε την αυτοκρατορία. Όλοι τους, εκτός από τον πατέρα του, πίστευαν σε πολλούς θεούς και όλοι τους είχαν τραγικό τέλος. Άρχισε, λοιπόν, να προσεύχεται στον Θεό, υψώνοντας το δεξί του χέρι και ικετεύοντάς Τον να του αποκαλυφθεί. Ενώ προσευχόταν, διαγράφεται στον ουρανό μία πρωτόγνωρη θεοσημία. Περί τις μεσημβρινές ώρες του ηλίου, κατά το δειλινό δηλαδή, είδε στον ουρανό το τρόπαιο του Σταυρού, που έγραφε «τούτῳ νίκα». Και ενώ προσπαθούσε να κατανοήσει τη σημασία αυτού του μυστηριακού θεάματος, τον κατέλαβε η νύχτα. Τότε εμφανίζεται ο Κύριος στον ύπνο του μαζί με το σύμβολο του Σταυρού και τον προέτρεψε να κατασκευάσει απομίμηση αυτού και να το χρησιμοποιεί ως φυλακτήριο πιο πολέμους.

Έχοντας ως σημαία του το Χριστιανικό λάβαρο, αρχίζει να προελαύνει προς την Ρώμη εκμηδενίζοντας κάθε αντίσταση.

Όταν φθάνει στη Ρώμη ενδιαφέρεται για τους Χριστιανούς της πόλεως. Όμως το ενδιαφέρον του δεν περιορίζεται μόνο σε αυτούς. Πολύ σύντομα πληροφορείται για την πενιχρή κατάσταση της Εκκλησίας της Αφρικής και ενισχύει από το δημόσιο ταμείο τα έργα διακονίας αυτής.

Το Φεβρουάριο του 313 μ.Χ., στα Μεδιόλανα, όπου γίνεται ο γάμος του Λικινίου με την Κωνσταντία, αδελφή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, επέρχεται μια ιστορική συμφωνία μεταξύ των δύο ανδρών που καθιερώνει την αρχή της ανεξιθρησκείας.

Τα προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει ο Μέγας Κωνσταντίνος ήσαν πολλά. Η αιρετική διδασκαλία του Αρείου, πρεσβυτέρου της Αλεξανδρινής Εκκλησίας, ήλθε να ταράξει την ενότητα της Εκκλησίας. Η διδασκαλία αυτή, που ονομάσθηκε αρειανισμός, κατέλυε ουσιαστικά το δόγμα της Τριαδικότητας του Θεού. Μόλις ο Μέγας Κωνσταντίνος πληροφορήθηκε τα όσα θλιβερά συνέβαιναν στην Αλεξάνδρεια, απέστειλε με τον πνευματικό του σύμβουλο Όσιο, Επίσκοπο Κορδούης της Ισπανίας, επιστολή στον Επίσκοπο Αλεξανδρείας Αλέξανδρο (313 - 328 μ.Χ.) και τον Άρειο. Η προσπάθεια επιλύσεως του θέματος δεν ευδοκίμησε. Έτσι αποφασίσθηκε η σύγκλιση της Α' Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ.

Η περιγραφή της εναρκτήριας τελετής από τον ιστορικό Ευσέβιο είναι ομολογουμένως ενδιαφέρουσα. στο μεσαίο οίκο των ανακτόρων είχαν προσέλθει όλοι οι σύνεδροι. Επικρατούσε απόλυτη σιγή και όλοι περίμεναν την είσοδο του αυτοκράτορα, τον οποίο οι περισσότεροι θα έβλεπαν για πρώτη φορά. Ο Κωνσταντίνος εισήλθε ταπεινά, με σεμνότητα και πραότητα. στην ομιλία του προς τη Σύνοδο χαρακτηρίζει τις ενδοεκκλησιαστικές συγκρούσεις ως το μεγαλύτερο δεινό και από τους πολέμους. Ο λόγος του υπήρξε ευθύς και σαφής. Δεν ήθελε να ασχοληθεί παρά μονάχα με θέματα που αφορούσαν στην ορθοτόμηση της πίστεως. Η κρίσιμη φράση του, «περὶ τῆς πίστεως σπουδάσωμεν», διασώζεται σχεδόν από όλους τους ιστορικούς συγγραφείς.

Μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου ο αυτοκράτορας ανέλαβε πρωτοβουλίες για την εδραίωση των αποφάσεών της. Απέστειλε εγκύκλιο επιστολή προς την Εκκλησία της Αιγύπτου, Λιβύης, Πενταπόλεως, Αλεξανδρείας, στην οποία γνωστοποιεί τις αποφάσεις της Συνόδου. Ο ίδιος γνωστοποιεί προς όλη την επικράτεια της αυτοκρατορίας την καταδίκη του Αρείου και απαγορεύει την απόκτηση και την απόκρυψη των συγγραμμάτων του. Η εντυπωσιακή του όμως ενέργεια είναι η επιστολή του προς τον Άρειο. Επιτιμά τον αιρεσιάρχη και τον καταδικάζει με αυστηρότητα για τις κακοδοξίες του.

Όμως περί τα τέλη του 327 μ.Χ. ο Μέγας Κωνσταντίνος καλεί τον Άρειο στα ανάκτορα. Ο αιρεσιάρχης φυσικά δεν χάνει την ευκαιρία και υποβάλλει μία ομολογία γεμάτη από έντεχνες θεολογικές ανακρίβειες, πείθοντας μάλιστα τον Μέγα Κωνσταντίνο ότι αυτή δεν διαφέρει ουσιαστικά από όσα είχε αποφασίσει η Α' Οικουμενική Σύνοδος. Τελικά ο αυτοκράτορας συγκαλεί νέα Σύνοδο, το Νοέμβριο του 327 μ.Χ., η οποία ανακαλεί τον Άρειο από την εξορία και αποκαθιστά τους εξόριστους Επισκόπους Νικομηδείας Ευσέβιο και Νικαίας Θεόγνιο. Η ανάκληση του Αρείου και η αποκατάσταση των περί αυτών πυροδότησε νέες έριδες πιο κόλπους της Εκκλησίας. Ο Επίσκοπος Αλεξανδρείας Αλέξανδρος και στην συνέχεια ο διάδοχός του Μέγας Αθανάσιος αρνούνται να δεχθούν τον Άρειο στην Αλεξάνδρεια. Ο Μέγας Κωνσταντίνος απειλεί με καθαίρεση τον Μέγα Αθανάσιο, ενώ σε Σύνοδο που συνήλθε στην Αντιόχεια το 330 μ.Χ. καθαιρείται και εξορίζεται από τους αιρετικούς ο Άγιος Ευστάθιος, Επίσκοπος Αντιοχείας (τιμάται 21 Φεβρουαρίου). Η Σύνοδος της Τύρου της Συρίας, που συνήλθε το 335 μ.Χ., καταδικάζει ερήμην με την ποινή της καθαιρέσεως τον Μέγα Αθανάσιο, ο οποίος φεύγει, για να συναντήσει τον Μέγα Κωνσταντίνο.

Είναι γεγονός πως ο Μέγας Κωνσταντίνος δεν έδειξε να αποδέχεται το αίτημα του Μεγάλου Αθανασίου για ακρόαση. Πείσθηκε όμως να τον ακούσει, όταν ο Μέγας Αθανάσιος του απηύθυνε την ρήση: «Δικάσει Κύριος ἀνὰ μέσον ἐμοῦ καὶ σοῦ». Ο Μέγας Κωνσταντίνος κατενόησε την κατάφωρη αδικία και τις άθλιες μεθοδεύσεις σε βάρος του Μεγάλου Αθανασίου και έκανε δεκτό το αίτημά του νά προσκληθούν όλοι οι συνοδικοί της Τύρου και η διαδικασία να λάβει χώρα ενώπιόν του.

Ο Ευσέβιος Νικομηδείας αγνόησε την αυτοκρατορική εντολή. Πήρε μόνο ελάχιστους από τους συνοδικούς και εμφανίσθηκε στον αυτοκράτορα. Ξέχασε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες και για πρώτη φορά έθεσε το θέμα της δήθεν παρακωλύσεως της αποστολής σιταριού προς την Βασιλεύουσα. Ο αυτοκράτορας εξοργίζεται και εξορίζει τον Μέγα Αθανάσιο στα Τρέβιρα της Γαλλίας. Παρά ταύτα δεν επικυρώνει την απόφαση της Συνόδου της Τύρου για καθαίρεση και ούτε διατάσσει την αναπλήρωση του επισκοπικού θρόνου της Αλεξάνδρειας.

Η τελευταία περίοδος της ζωής του Μεγάλου Κωνσταντίνου είναι αυτή που τον καταξιώνει στην εκκλησιαστική συνείδηση και τον οδηγεί στο απόγειο της πνευματικής του πορείας. Ο Άγιος, κατά τον Απρίλιο του 337 μ.Χ., αισθάνεται τα πρώτα σοβαρά συμπτώματα κάποιας ασθένειας. Οι πηγές μάς πληροφορούν πως ο Μέγας Κωνσταντίνος κατέφυγε σε ιαματικά λουτρά. Βλέποντας όμως την υγεία του να επιδεινώνεται θεώρησε σκόπιμο να μεταβεί στην πόλη Ελενόπολη της Βιθυνίας, που είχε ονομασθεί έτσι λόγω της Αγίας μητέρας του. Εκεί παρέμεινε στο ναό των Μαρτύρων, όπου ανέπεμπε ικετήριες ευχές και λιτανείες προς τον Θεό. Ο Μέγας Κωνσταντίνος αντιλαμβάνεται πως η επίγεια ζωή του πλησιάζει στο τέλος της. Η μνήμη του θανάτου καλλιεργείται στην καρδιά του και τον οδηγεί στο μυστήριο της μετάνοιας και του βαπτίσματος. Μετά από αυτά καταφεύγει σε κάποιο προάστιο της Νικομήδειας, συγκαλεί τους Επισκόπους και τους απευθύνει τον εξής λόγο: «Αυτός ήταν ο καιρός που προσδοκούσα από παλιά και διψούσα και ευχόμουν να καταξιωθώ της εν Θεώ σωτηρίας. Ήλθε η ώρα να απολαύσουμε και εμείς την αθανατοποιό σφραγίδα, ήλθε η ώρα να συμμετάσχουμε στο σωτήριο σφράγισμα, πράγμα που κάποτε επιθυμούσα να κάνω στα ρείθρα του Ιορδάνου, στα οποία, όπως παραδίδεται, ο Σωτήρας μας έλαβε το βάπτισμα εις ημέτερον τύπον. Ο Θεός όμως, που γνωρίζει το συμφέρον, μας αξιώνει να λάβουμε το βάπτισμα εδώ. Ας μην υπάρχει λοιπόν καμία αμφιβολία. Γιατί και εάν ακόμη είναι θέλημα του Κυρίου της ζωής και του θανάτου να συνεχισθεί η επίγεια ζωή μας και να συνυπάρχω με το λαό του Θεού, θα πλαισιώσω τη ζωή μου με όλους εκείνους τους κανόνες που αρμόζουν στον Θεό».

Μετά το βάπτισμα ο Άγιος Κωνσταντίνος δεν ξαναφόρεσε τον αυτοκρατορικό χιτώνα, αλλά παρέμεινε ενδεδυμένος με το λευκό ένδυμα του βαπτίσματος, μέχρι την ημέρα της κοιμήσεώς του το 337 μ.Χ. Ήταν η ημέρα εορτασμού της Πεντηκοστής, γράφει ο ιστορικός Ευσέβιος.

Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος με τον οποίο περιγράφει ο Ευσέβιος τα γεγονότα, τα οποία ακολούθησαν την κοίμηση του Αγίου. Όλοι οι σωματοφύλακες του αυτοκράτορα, αφού έσχισαν τα ρούχα τους και έπεσαν στο έδαφος, έκλαιγαν και φώναζαν δυνατά, σαν να μην έχαναν το βασιλέα τους, αλλά τον πατέρα τους. Οι ταξίαρχοι και οι λοχαγοί έκλαιγαν τον ευεργέτη τους. Οι δήμοι ήσαν λυπημένοι και κάθε κάτοικος της Κωνσταντινουπόλεως πενθούσε, σαν να έχανε το κοινό αγαθό.

Αφού οι στρατιωτικοί τοποθέτησαν το σκήνωμα του Αγίου σε χρυσή λάρνακα, το μετέφεραν στην Κωνσταντινούπολη και το εναπέθεσαν σε βάθρο στον βασιλικό οίκο. Το ιερό λείψανό του ενταφιάσθηκε στο ναό των Αγίων Αποστόλων.

Δίκαια η ιστορία τον ονόμασε Μέγα και η Εκκλησία Ισαπόστολο.

Αγία Ελένη

Η Αγία Ελένη γεννήθηκε στο Δρέπανο της Βιθυνίας της Μικράς Ασίας περί το 247 μ.Χ. Φαίνεται ότι ήταν ταπεινής καταγωγής.

Μεταξύ των ετών 272 – 288 μ.Χ. γέννησε στη Ναϊσό της Μοισίας τον Κωνσταντίνο. Όταν, πέντε έτη αργότερα, ο Κωνσταντίνος Χλωρός έγινε Καίσαρας από τον Διοκλητιανό, αναγκάσθηκε να την απομακρύνει, για να συζευχθεί τη Θεοδώρα, θετή κόρη του αυτοκράτορα Μαξιμιανού, και να έχει έτσι το συγγενικό εκείνο δεσμό, ο οποίος θα εξασφάλιζε τη στερεότητα του Διοκλητιανού τετραρχικού συστήματος.

Παρά το γεγονός αυτό ο Μέγας Κωνσταντίνος τιμούσε ιδιαίτερα τη μητέρα του. Της απένειμε τον τίτλο της αυγούστης, έθεσε τη μορφή της επί νομισμάτων και έδωσε το όνομά της σε μία πόλη της Βιθυνίας.

Η Αγία έδειξε την ευσέβειά της με πολλές ευεργεσίες και την ανοικοδόμηση νέων Εκκλησιών στη Ρώμη (Τιμίου Σταυρού), στην Κωνσταντινούπολη (Αγίων Αποστόλων), στη Βηθλεέμ (βασιλική της Γεννήσεως) και επί του Όρους των Ελαιών (βασιλική της Γεθσημανή).

Η Αγία Ελένη πήγε το 326 μ.Χ. στην Ιερουσαλήμ, όπου «μὲ μέγαν κόπον καὶ πολλὴν ἔξοδον καὶ φοβερίσματα ηὗρεν τὸν τίμιον σταυρὸν καὶ τοὺς ἄλλους δύο σταυροὺς τῶν ληστῶν», όπως γράφει ο Κύπριος Χρονογράφος Λεόντιος Μαχαιράς. Επιστρέφοντας στην Κωνσταντινούπολη, ένα χρόνο μετά την εύρεση του Τιμίου Σταυρού του Κυρίου, η Αγία Ελένη πέρασε και από την Κύπρο.

Η Αγία Ελένη κοιμήθηκε με ειρήνη μάλλον το 327 μ.Χ. σε ηλικία ογδόντα ετών. Ο ιστορικός Ευσέβιος γράφει ότι η Αγία προαισθάνθηκε το θάνατό της και με διαθήκη άφησε την περιουσία της στον υιό της και τους εγγονούς της.

Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Κωνσταντίνου βρίσκονται στη Μονή Κύκκου Κύπρου και στις Λαύρες Αγίας Τριάδος – Αγ. Σεργίου Μόσχας και Αγ. Αλεξάνδρου Νέβσκι Αγίας Πετρουπόλεως. Η Σύναξη αυτών ετελείτο στη Μεγάλη Εκκλησία, στο ναό των Αγίων Αποστόλων και στον ιερό ναό αυτών στην κινστέρνα του Βώνου.

Οι Βυζαντινοί τιμούσαν ιδιαίτερα τον Μέγα Κωνσταντίνο και την Αγία Ελένη. Απόδειξη τούτου αποτελεί το γεγονός ότι κατά το Μεσαίωνα ήταν πολύ δημοφιλής στους Βυζαντινούς η απεικόνιση του πρώτου Χριστιανού βασιλέως με τη μητέρα του, που κρατούσαν στο μέσον Σταυρό. Η παράδοση αυτή διατηρείται μέχρι και σήμερα με τα κωνσταντινάτα.

Σήμερα 21 Μαϊου γιορτάζουν

  • Κωνσταντίνος, Κώστας, Κωστής, Κωσταντίνος, Κωνσταντίνα, Κωνσταντία, Κωσταντίνα, Κωστούλα, Ντίνα, Νάντια
  • Ελένη, Έλενα, Ελεάννα, Ελεάνα, Ελίνα, Λένα, Λενίτσα, Λένγκω, Λενιώ, Ελεονόρα, Ελεονώρα, Νόρα, Μαριλένα, Ελενάκι, Νίτσα, Νέλη

Εφιαλτικές στιγμές έζησε νέα υπάλληλος στον Ασπρόπυργο. Οδηγός τη βίασε μέσα σε εταιρικό λεωφορείο

 medlabnews.gr iatrikanea

Νέο περιστατικό βιασμού ήρθε στο φως της δημοσιότητας. Αυτή τη φορά στην περιοχή του Ασπροπύργου, αλλοδαπός 47χρονος οδηγός εταιρίας βίασε 27χρονη εργαζόμενη, η οποία κατήγγειλε το περιστατικό στις Αρχές. Τον απόλυτο εφιάλτη έζησε τα ξημερώματα της περασμένης Δευτέρας, 13/5, στον Ασπρόπυργο μια 27χρονη κοπέλα, καθώς έπεσε θύμα βιασμού.

Ο δράστης οδήγησε το θύμα με το λεωφορείο της εταιρείας σε ερημική περιοχή του Ασπροπύργου και την κακοποίησε σεξουαλικά, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το thriassio.gr.

Πιο συγκεκριμένα, η νεαρή κοπέλα με άλλους συναδέλφους της περίμεναν έξω από τη στάση του προαστιακού το λεωφορείο της εταιρείας, για να τους μεταφέρει στο εργοστάσιο.

Το άρρωστο σχέδιο του οδηγού

Στις 06:00 τα ξημερώματα της περασμένης Δευτέρας έφτασε το λεωφορείο και ο οδηγός, αποφασισμένος να πραγματοποιήσει το αρρωστημένο του σχέδιο, της είπε πως δεν χωράει άλλους το όχημα και θα επιστρέψει σε λίγα λεπτά να την παραλάβει.

Πράγματι, μετά από 20 λεπτά επέστρεψε και πήρε την 27χρονη κοπέλα, η οποία κάθισε στα πίσω καθίσματα του λεωφορείου.

Ο 46χρονος οδηγός στη διαδρομή άλλαξε πορεία και οδήγησε το λεωφορείο σε ερημική περιοχή του Ασπροπύργου. Σταμάτησε το όχημα ανάμεσα στα δέντρα, πλησίασε την κοπέλα και της είπε πως θέλει να συνευρεθούν ερωτικά και πως τον ανάβει όταν τη βλέπει.

Η 27χρονη έπαθε σοκ όταν ο δράστης στάθηκε από πάνω της, κατέβασε το παντελόνι του και της έδειχνε τα γεννητικά του όργανα. Πριν προλάβει να αντιδράσει, της έπιασε τα χέρια και της κατέβασε το παντελόνι και το εσώρουχο.

Τη βίασε και μετά την άφησε στον χώρο εργασίας της

Ο 46χρονος τη βίασε, η κοπέλα έβαλε τα κλάματα και έπειτα ο οδηγός τη μετέφερε στην εταιρεία, στο χώρο εργασίας της.

Η κοπέλα ενημέρωσε μια φίλη της για τον βιασμό, η οποία την προέτρεψε να τον καταγγείλει στην Αστυνομία.

Η 27χρονη, με όσες ψυχικές και σωματικές δυνάμεις είχε, πήγε στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής και κατήγγειλε τον βιασμό, ενώ ζήτησε και ιατρική βοήθεια.

Η ασφάλεια Ασπροπύργου επιλήφθηκε της υπόθεσης, αναζήτησε τον δράστη και τον συνέλαβε. H κοπέλα χρειάστηκε ιατρική βοήθεια, καθώς υπέστη και αιμορραγία, πέραν του ψυχολογικού τραύματος που προκλήθηκε από τον εφιάλτη που έζησε. Αστυνομικοί εντόπισαν τον φερόμενο ως δράστη και του πέρασαν χειροπέδες. Ο 46χρονος Αλβανός Μ.Κ. ισχυρίστηκε πως δεν βίασε την κοπέλα και πως όλα έγιναν με τη συναίνεσή της.

Κλιμάκιο των εργαστηρίων ερεύνησαν το εσωτερικό του λεωφορείου για γενετικό υλικό του φερόμενου ως βιαστή και αναμένονται εξελίξεις στην υπόθεση.

Ήταν η πρώτη της μέρα στη δουλειά

Σύμφωνα με το ίδιο μέσο, η 27χρονη ήταν νεοπροσληφθείσα σε επιχείρηση με αντικείμενο τις σοκολάτες.

Όπως αναφέρει το thriassio.gr, ήταν η πρώτη της ημέρα στη δουλειά και δεν γνώριζε πού ακριβώς βρίσκονται οι εγκαταστάσεις, αλλά ήταν ενήμερη ότι για τη μεταφορά των εργαζόμενων υπήρχε βαν.

Ο 47χρονος πέρασε το κατώφλι του εισαγγελέα, ενώ μετέβη και στον ανακριτή για να απολογηθεί. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους.

Στο νοσοκομείο από δάγκωμα οχιάς 50χρονος στα Τρίκαλα. Γιατί γεμίσαμε φίδια;

medlabnews.gr iatrikanea

Από πέρυσι παρατηρήθηκε ότι τα φίδια κάνουν την εμφάνισή τους εκτός από τα χωριά και στις πόλεις.

Δάγκωμα οχιάς σε 50χρονο, προκάλεσε τρόμο και ανησυχία, στους κατοίκους Τοπικής Κοινότητας του Δ. Πύλης, καθώς είναι το δεύτερο γνωστό περιστατικό, που συμβαίνει στην ίδια Κοινότητα, με τους κατοίκους να αναφέρουν σημαντική αύξηση του πληθυσμού οχιάς, στον τόπο τους.

Συγκεκριμένα αγρότης τις πρωινές ώρες του Σαββάτου, μετέβη για «κορφολόγημα» στο αμπέλι του, όπου το δηλητηριώδες ερπετό, όντας κουλουριασμένο σε τμήμα του κλίματος, του κατάφερε δάγκωμα, αφού ο 50χρονος, λόγω της φυλλωσιάς, δεν το αντιλήφθηκε, για να προφυλαχθεί, αναγνώρισε ωστόσο τον εχθρό του.

Μετά το δάγκωμα, άμεσα μεταφέρθηκε στο ΚΥ Μουζακίου, για τις πρώτες βοήθειες κι από εκεί στο ΓΝ Καρδίτσας, για να του παρασχεθεί συγκεκριμένη θεραπεία με αντιοφικό ορό, με τις τελευταίες πληροφορίες να κάνουν λόγω, ότι ο πενηντάχρονος αναρρώνει και η κατάστασή του δεν εμπνέει καμία ανησυχία.

Σέρρες: Φίδι στο κυλικείο του Γυμναστηρίου στην Ομόνοια

Αναστάτωση προκάλεσε φίδι που μπήκε μέσα στο κυλικείο του Κλειστού Γυμναστηρίου στην Ομόνοια “Βασίλης Αγοραστός”. Άμεσα κλήθηκε από τον διαχειριστή του Κυλικείου η Πυροσβεστική Υπηρεσία Σερρών που απομόνωσε το φίδι και το απομάκρυνε.

Φαίνεται λίγο η απότομη ζέστη, λιγο η … καλοκαιρινή ερημιά, αφού στο Κλειστό της Ομόνοιας οι προπονήσεις και οι αγωνιστικές υποχρεώσεις των ομάδων αραιώνουν, το “αντιπαθές” για τους πολλούς ερπετό αναζήτησε λίγη δροσιά ή τροφή.

Ευχαριστίες του διαχειριστή του Κυλικείου

Με ανάρτησή του στην προσωπική σελίδα στο facebook ο διαχειριστής του Κυλικείου δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει την Πυροσβεστική Υπηρεσία γράφοντας:

“Θέλω να ευχαριστήσω την Πυροσβεστική υπηρεσία Σερρών για την άμεση επέμβαση της, με το φίδι που μπήκε μέσα στο κυλικείο!!!!!”

Γιατί γεμίσαμε φίδια;

Γιατί, όμως, βλέπουμε τόσα περιστατικά αυτή την περίοδο και τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση που μας δαγκώσει ένα φίδι;

Είναι η εποχή που τα φίδια είναι πιο δραστήρια, όπως όλη η φύση άλλωστε. Είναι περίοδος αναπαραγωγής και αναζήτησης τροφής. Αυτό διαρκεί από τα τέλη Μαρτίου έως τα τέλη Ιουνίου, μετά τα πάντα πέφτουν σε πιο χαμηλούς ρυθμούς, το ίδιο συμβαίνει και με τα φίδια.

Έξαρση εμφανίζουν φέτος τα δαγκώματα από φίδια σε ανθρώπους. Τόσο που πλέον η καταγραφή τους στα νοσοκομεία είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. «Η αλήθεια είναι ότι φέτος υπάρχει μία έξαρση στο δήγμα φιδιού, πιθανώς υπάρχει και μία αύξηση του πληθυσμού των φιδιών. Ήταν μία άνοιξη με πολλές βροχές» τονίζει σε δηλώσεις του ο διευθυντής του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας Δημήτρης Μπαμπαλής. 

 Όπως εξηγεί, πρέπει κατ’ αρχάς να ληφθούν προφυλακτικά μέτρα με πρώτιστό να κοπούν τα χόρτα στις περισσότερες περιοχές. «Τα περισσότερα περιστατικά, συμπληρώνει, αφορούν ανθρώπους που κάνουν δουλειές στην ύπαιθρο, οπότε καλά είναι να έχουν μπότες, κάλτσες, να μην πηγαίνουν δηλαδή σε περιοχές όπου μπορεί να υπάρχουν φίδια με παντόφλες, ξυπόλυτοι κλπ.» 

Σε περίπτωση που κάποιος δεχθεί ένα δάγκωμα από φίδι, ο κ. Μπαμπαλής συμβουλεύει πως «το σημαντικό είναι αν μπορέσουν να δουν το φίδι, να μας το περιγράψουν… και το πιο σημαντικό είναι ότι δεν πρέπει να κάνουν τίποτε εκτός από το ότι να προσφύγουν σε μία υγειονομική δομή. Όλα τα άλλα που κάνει ο κόσμος από φήμες και διαδόσεις είναι πιο επικίνδυνα απ’ το ίδιο το δάγκωμα του φιδιού… 

Το δάγκωμα του φιδιού που εκτός από τις πολύ σπάνιες περιπτώσεις που εμφανίζεται αλλεργία, είναι βλαπτικό σε διάστημα ωρών και ημερών, δεν είναι κάτι για να τρέχει κανείς στο δευτερόλεπτο. Άρα υπάρχει ο χρόνος να μη κάνει κανείς τίποτε, να ξεπλύνει την πηγή, να βάλει αντισηπτικό και μετά να πάει σε μία υγειονομική δομή».

Ιδρώνετε πολύ, χωρίς λόγο; Ποιες παθολογικές καταστάσεις προκαλούν υπεριδρωσία;


του Αλέξανδρου Γιατζίδη, M.D., medlabnews.gr iatrikanea

Η εφίδρωση είναι ο τρόπος που έχει οργανισμός για να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του. Είναι ο μηχανισμός ψύξης του σώματος! 

Όταν το σώμα εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες η σε έντονη άσκηση, ανεβαίνει η ροή του αίματος και έτσι απελευθερώνεται ιδρώτας από τους πόρους του δέρματος. Μόλις λοιπόν ο ιδρώτας αρχίσει να εξατμίζεται, δημιουργείται ένα αίσθημα δροσιάς στο σώμα! Έτσι η θερμοκρασία που ανέβασε το σώμα λόγω της υψηλής ροής του αίματος, αποβάλλεται με αυτόν τον τρόπο. Όσο για τα συστατικά του, αποτελείται κατά 99% από νερό και το υπόλοιπο 1% είναι -μεταξύ άλλων- χαλκός, άλατα, κάλιο και νάτριο.

Πόσο ιδρώνει ένας μέσος άνθρωπος;

Υπό κανονικές συνθήκες χάνουμε περίπου μισό λίτρο ιδρώτα την ημέρα. Βέβαια, η ποσότητα και η συχνότητα της εφίδρωσης εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες, όπως η κληρονομικότητα και η υφή του δέρματος. Σε γενικές γραμμές, άνθρωποι με ξηρό δέρμα έχουν λιγότερο ενεργούς ιδρωτοποιούς αδένες, ενώ οι άνθρωποι με λιπαρό έχουν μεγαλύτερους πόρους και ιδρώνουν ευκολότερα.

Τι είναι η υπεριδρωσία;

Ο ιδρώτας φυσιολογικά ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματός μας για αυτό και αποβάλλεται περισσότερο σε θερμό περιβάλλον. Η υπεριδρωσία είναι η κατάσταση κατά την οποία ιδρώνουμε περισσότερο από τις φυσιολογικές ανάγκες του οργανισμού για θερμορρύθμιση.

Όταν δεν υπάρχει κανένα λόγος που ιδρώνεις...

Αρχικά δεν πρέπει να ανησυχείτε. Το φαινόμενο του παραπανίσιου ιδρώτα κατά κανόνα δεν είναι κάτι ανησυχητικό για την υγεία, ούτε φυσικά μπορεί να οφείλεται σε κάποιο άλλο παθολογικό αίτιο. Απλά κάποιοι οργανισμοί συμβαίνει να παρουσιάζουν αυτό το ιδιοπαθές, όπως χαρακτηρίζεται, σύμπτωμα.

Όταν η υπερβολική εφίδρωση επηρεάζει τα χέρια, τα πόδια και τις μασχάλες, ονομάζεται πρωτοπαθής ή εστιακή υπεριδρωσία. Η πρωτοπαθής υπεριδρωσία επηρεάζει το 2 έως 3% του πληθυσμού, αλλά λιγότερο από το 40% από αυτούς ζητούν ιατρική συμβουλή. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων πρωτογενούς υπεριδρωσίας, δε βρίσκεται κάποια αιτία.
Αν η εφίδρωση εμφανίζεται ως αποτέλεσμα μιας άλλης ιατρικής κατάστασης, ονομάζεται δευτεροπαθής υπεριδρωσία. Η εφίδρωση μπορεί να συμβαίνει σε όλο το σώμα, ή σε μια περιοχή.

Γιατί παθαίνουμε υπεριδρωσία;

Γιατί υπάρχει κάποια δυσλειτουργία στο συμπαθητικό νευρικό μας σύστημα, το οποίο είναι υπεύθυνο για την ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος. 



Έτσι παρατηρείται είτε υπερβολική παραγωγή ενός συγκεκριμένου νευροδιαβιβαστή (ακετυλοχολίνη) από το συμπαθητικό νευρικό σύστημα, είτε υπερβολική αντίδραση των ιδρωτοποιών αδένων ακόμα και σε κανονικά επίπεδα παραγωγής νευροδιαβιβαστή. Και στις δύο περιπτώσεις όμως περίπτωση, το αποτέλεσμα είναι η υπερβολική εφίδρωση. 
Η εφίδρωση ελέγχεται από το αυτόνομο νευρικό σύστημα, τμήμα του νευρικού συστήματος. Επειδή η εφίδρωση είναι ο φυσικός τρόπος του σώματος για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, οι άνθρωποι ιδρώνουν περισσότερο όταν έχει ζέστη, αλλά και κατά την άσκηση, ή ως αντίδραση σε καταστάσεις που τους κάνουν να νευριάζουν, να θυμώνουν, να νιώθουν αμηχανία ή φόβο.
Η υπερίδρωση είναι μία παθολογική κατάσταση για την οποία υπάρχει η λανθασμένη εντύπωση ότι είναι σπάνια. 
Πρόσφατες όμως έρευνες έδειξαν ότι μέχρι 3% του πληθυσμού παρουσιάζουν πρωτογενή υπερίδρωση. 
Το 1,4% παρουσιάζει υπερίδρωση στις μασχάλες και το 0,5% υποφέρει από υπερβολική παραγωγή ιδρώτα που επηρεάζει αρνητικά τις καθημερινές του δραστηριότητες και τους προκαλεί άγχος και αμηχανία.  
Υπάρχει βεβαίως και η κληρονομικότητα αφού το 50% περίπου των ασθενών έχουν κάποιον στην οικογένεια τους που έχει το ίδιο πρόβλημα.

Συνέπειες της υπεριδρωσίας

Η υπεριδρωσία προκαλεί ένα μεγάλο εύρος προβλημάτων στη δουλειά και στο σπίτι που περιλαμβάνουν: 

  • Σοβαρά συναισθηματικά και κοινωνικά προβλήματα, 

  • Τάση να λερώνουν τα ρούχα και συνεπώς ανάγκη συχνής αλλαγής 

  • Αυξημένο κίνδυνο μολύνσεων του δέρματος 
  


Οι ασθενείς που ιδρώνουν υπερβολικά τη νύχτα είναι αυτοί που πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα και να προσφύγουν στο γιατρό τους για να υποβληθούν σε κάποιες εξετάσεις.
Η διάγνωση της υπερίδρωσης βασίζεται στη λεπτομερή λήψη του ιστορικού του ασθενούς και της πάθησης του. Η κλινική εξέταση όπως επίσης και οι συμπληρωματικές εργαστηριακές εξετάσεις βοηθούν στη διάγνωση και την εξακρίβωση του είδους και της πιθανής αιτίας της νόσου.

Η διάγνωση και θεραπεία χρειάζονται σήμερα μια πολυθεματική προσέγγιση από τον προσωπικό γιατρό του ασθενούς, το δερματολόγο, το νευρολόγο και το χειρουργό.

Η προσέγγιση θα εξαρτηθεί από τις περιοχές του σώματος που επηρεάζονται από την υπερίδρωση, από το βαθμό σοβαρότητας της νόσου και την ανταπόκριση στις θεραπείες που υπάρχουν.

Πώς όμως θα καταλάβεις πως αυτό είναι πρόβλημα;

Απλές καθημερινές δυσκολίες από τον ιδρώτα θα πρέπει να σε βάλουν σε υποψίες. Είναι εύκολα αντιληπτή από τον πάσχοντα: οι λεκέδες στα ρούχα (στις μασχάλες), ο δισταγμός στη χειραψία, τα μουσκεμένα παπούτσια είναι κάποια από τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Σημειωτέον ότι η υπεριδρωσία δεν σημαίνει απαραίτητα και δυσοσμία.
Με πιο απλά λόγια εκεί που κάποιος άλλος άνθρωπος θα ιδρώσει λίγο ή και καθόλου, ένα άτομο με ιδιοπαθή υπεριδρωσία θα γίνει "μούσκεμα"! Εμφανίζεται συμμετρικά στο σώμα (παλάμες - πέλματα - μασχάλες - πρόσωπο - κορμός) σε αυξημένη θερμοκρασία περιβάλλοντος ή σώματος (π.χ. κατά την γυμναστική) καθώς και στο συναισθηματικό στρες. Στο στρες μάλιστα η υπεριδρωσία προτιμά τις παλάμες και τα πέλματα ενώ γενικά ελαττώνεται κατά τον ύπνο.

Αιτίες υπερβολικής εφίδρωσης:

• Αλκοόλ
• Καφεΐνη
• Καρκίνος
• Πολύπλοκο περιφερειακό σύνδρομο πόνου (CRPS)
• Συναισθηματικές ή αγχωτικές καταστάσεις (άγχος)
• Άσκηση
• Πυρετός και λοιμώξεις
• Υπογλυκαιμία
• Φάρμακα, όπως η ορμόνη του θυρεοειδούς, η μορφίνη, τα φάρμακα για τον πυρετό και φάρμακα για τη θεραπεία ψυχικών διαταραχών.
• Η εμμηνόπαυση
• Πικάντικες τροφές («γευστική εφίδρωση»)
• Υψηλές θερμοκρασίες
• Απομάκρυνση από το αλκοόλ ή ναρκωτικά παυσίπονα
• Υπερθυρεοειδισμός

Τι πρέπει να κάνετε μετά από την εφίδρωση;

Μετά την εφίδρωση, θα πρέπει να:
• Πίνετε άφθονο νερό για να αναπληρώνετε τα χαμένα υγρά του σώματος.
• Χαμηλώσετε ελαφρά τη θερμοκρασία του δωματίου για να εμποδίσετε περισσότερη εφίδρωση.
• Πλένετε το πρόσωπο και το σώμα σας αν ο ιδρώτας έχει στεγνώσει επάνω σας.
• Δοκιμάστε τεχνικές χαλάρωσης, όπως η γιόγκα και ο διαλογισμός.

Πότε πρέπει να συμβουλευτείτε γιατρό

Αν οι λόγοι που ιδρώνεις δεν έχουν να κάνουν με φυσικά αίτια (υψηλή θερμοκρασία ή εξάσκηση) τότε ίσως θα πρέπει να γίνουν κάποιες εξετάσεις. Λόγος ανησυχίας προκύπτει στη δευτεροπαθή υπεριδρωσία και χρήζει διερεύνησης. Ενδοκρινοπάθειες (παθήσεις θυρεοειδούς, επινεφριδίων), κακοήθεις όγκοι (λέμφωμα), λοιμώξεις (Aids, φυματίωση, ηπατίτιδες) καθώς και φάρμακα που επιδρούν στο κεντρικό νευρικό σύστημα είναι κάποιες από τις αιτίες δευτεροπαθούς υπεριδρωσίας

Στον γιατρό σας πρέπει να πάτε:
-Όταν νιώθετε πόνο στο στήθος
-Όταν έχετε πυρετό
-Όταν έχετε ταχυπαλμία
Όταν έχετε δυσκολία στην αναπνοή
-Αν χάνετε αδικαιολόγητα βάρος
Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να υποδεικνύουν κάποιο πρόβλημα, όπως ο υπερθυρεοειδισμός ή κάποια λοίμωξη.

Επίσης, πηγαίνετε στον γιατρό σας άν:
• Ιδρώνετε πολύ ή η εφίδρωση διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα ή είναι αδικαιολόγητη.
• Η εφίδρωση συμβαίνει με ή ακολουθείται από πόνο στο στήθος ή πίεση.

Υπνική παράλυση. Tρομαχτική εμπειρία που συμβαίνει στην διάρκεια του ύπνου.

επιμέλεια medlabnews.gr iatrikanea

H υπνική παράλυση είναι μία κατάσταση κατά την οποία ξυπνάμε την ώρα που κοιμόμαστε και δε μπορούμε να κουνηθούμε ή να αναπνεύσουμε καλά. Στην ουσία έχουμε πλήρη αίσθηση του τι συμβαίνει γύρω μας, αλλά δεν έχουμε τον έλεγχο του σώματός μας με αποτέλεσμα να δημιουργείται πανικός και άγχος.  Παρ΄όλα αυτά δεν είναι ούτε ο «δαίμονας Μόρα», ούτε κάτι τέτοιο. Υπάρχει επιστημονική εξήγηση.

Πώς συμβαίνει η υπνική παράλυση;

Κατά τη διάρκεια του ύπνου, το σώμα βρίσκεται μεταξύ του σταδίου REM (ταχεία κίνηση των ματιών) και του NREM (μη ταχεία κίνηση των ματιών) σταδίου-ύπνου. Ένας κύκλος ύπνου REM και NREM διαρκεί περίπου 90 λεπτά.
Ο ύπνος NREM εμφανίζεται πρώτος και καταλαμβάνει το 75% του συνολικού χρόνου που κοιμόμαστε. Κατά τη διάρκεια του ύπνου NREM, το σώμα  χαλαρώνει και αποκαθιστά ορισμένες λειτουργίες του.
Στο τέλος του NREM, ο ύπνος γίνεται REM. Τα μάτια κινούνται πολύ πιο γρήγορα και αρχίζουμε να βλέπουμε όνειρα. Ωστόσο, στο στάδιο αυτό το υπόλοιπο σώμα είναι πολύ χαλαρό. Οι μύες «αδρανοποιούνται» κατά τη διάρκεια του ύπνου REM.
Κατά τη διάρκεια του, ένα μέρος του εμπρόσθιου εγκεφάλου στον προμετωπιαίο φλοιός, αναστέλλει προσωρινά την ικανότητά μας να σκεφτόμαστε και να κάνουμε λογικές παραστάσεις, κινήσεις κλπ.
Ο εγκέφαλός μας ωστόσο έχει μία ιδιάζουσα λειτουργία για να μας προστατέψει ενώ κοιμόμαστε. Σε περίπτωση που δούμε κάποιον εφιάλτη που έχει πολλή κίνηση, παραλύει προσωρινά το σώμα μας. Αν δηλαδή βλέπαμε ένα όνειρο ότι πρέπει να τρέξουμε, ο εγκέφαλός μας ενεργοποιεί ουσίες που μας παραλύουν για να μην τρέξουμε στην πραγματικότητα και να μη βλάψουμε τον εαυτό μας.
Υπάρχει κάποτε ωστόσο η πιθανότητα να ξυπνήσουμε από τον ύπνο REM και να βρεθούμε στο στάδιο της παράλυσης. Συνεπώς έχουμε τη συνείδηση του χωροχρόνου αλλά δεν έχουμε τη δυνατότητα να κουνηθούμε. Η παράλυση μετά από λίγα δευτερόλεπτα ή λεπτά σταματάει και επανερχόμαστε αφού πρώτα φυσικά τα επίπεδα άγχους έχουν ανέβει λόγω της κατάστασης που συμβαίνει.

Μεταφυσικό

Ο λόγος που σε πολλές περιπτώσεις αρκετοί δηλώνουν ότι βλέπουν κάτι μεταφυσικό κατά τη διάρκεια της παράλυσης δεν είναι άλλος παρά νευροχημικός. Ο εγκέφαλος έχει βγει από ένα στάδιο στο οποίο δημιουργεί όνειρα και παραστάσεις εντελώς φαντασιακές.
Αυτός λοιπόν ο «κόσμος» κατά ένα μέρος του δύναται να φανεί την ώρα που είμαστε και ξύπνιοι και κοιμόμαστε ταυτόχρονα. Δε σημαίνει ότι υπάρχει η Μόρα ή κάποια «μεταφυσική φιγούρα» που θέλει να μας κάνει «κακό». Απλά ή όλη συγκυρία δε λειτουργεί βοηθητικά.
Και δε λειτουργεί έτσι καθώς υπάρχουν ορμόνες και  νευροδιαβιβαστές που εκκρίνονται εκείνη τη στιγμή και η φαντασία μας λόγω του φόβου και του άγχους δημιουργεί ψευδείς παραστάσεις. Δεν υπάρχει κάποια θεραπεία μέχρι τώρα πάνω σε αυτό το θέμα.
Παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε παράλυση μπορεί να είναι οι αλλαγές των ωραρίων του ύπνου, ναρκωτικές ουσίες, το έντονο άγχος κλπ. Το σίγουρο είναι πως δεν υπάρχει λόγος φόβου. Ούτε κάποιο φάντασμα υπάρχει και σίγουρα η παράλυση δεν κρατά για πολύ ώρα.
Μελέτες των ειδικών στη Μεγάλη Βρετανία συνδέουν την υπνική παράλυση, με τον κοροναϊό.
Διαβάστε επίσης 

Bayer Ελλάς: Συμπλέει με την Ομάδα Αιγαίου στον 30ο Διάπλου Αιγαίου Πελάγους και στηρίζει τα νησιά της χώρας μας

Bayer Ελλάς: Συμπλέει με την Ομάδα Αιγαίου στον 30ο Διάπλου Αιγαίου Πελάγους και στηρίζει τα νησιά της χώρας μας

medlabnews.gr iatrikanea

Η Bayer Ελλάς συνεπής στη δέσμευσή της για τη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής στην Ελλάδα, υποστηρίζει για δωδέκατη χρονιά την Ομάδα Αιγαίου, συμμετέχοντας ενεργά στον 30ο Διάπλου Αιγαίου Πελάγους, που ξεκίνησε στις 16 Μαΐου και ολοκληρώνεται στις 26 Μαΐου 2024.

Η μακροχρόνια συνεργασία της εταιρείας με την Ομάδα Αιγαίου αναδεικνύεται μέσω ουσιαστικών δράσεων στις τοπικές κοινωνίες, αποτελώντας πρότυπο κοινωνικής αλληλεγγύης και παράδειγμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης με συμμετοχή και διάδραση. Αυτή η συνεργασία εμπνέει αισιοδοξία τόσο στους κατοίκους των ακριτικών νησιών όσο και σε ολόκληρη την Ελλάδα. Φέτος, η Bayer Ελλάς εστιάζει σε δύο νησιά του Αιγαίου, το Κουφονήσι και την Πάτμο, αναλαμβάνοντας στοχευμένες πρωτοβουλίες που ενισχύουν τις τοπικές τους κοινότητες.

Όσον αφορά στο Κουφονήσι, η Bayer Ελλάς υποστήριξε την κατασκευή και παράδοση στο νησί, ενός μεταφερόμενου οικίσκου, ο οποίος θα χρησιμοποιείται για πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ στην Πάτμο, η εταιρεία προχώρησε σε δωρεά τεχνολογικού εξοπλισμού και άλλων υλικών για το νηπιαγωγείο της Σκάλας, ενισχύοντας την εκπαιδευτική υποδομή του νησιού.

Η Διευθύντρια του Τμήματος Επικοινωνίας της Bayer Ελλάς και Υπεύθυνη των Προγραμμάτων Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας, κυρία Σόνια Μουσαβερέ, δήλωσε σχετικά: «Η Bayer Ελλάς, σταθερός υποστηρικτής για πάνω από μία δεκαετία της Ομάδας Αιγαίου και του αξιόλογου έργου της, επιβεβαιώνει έμπρακτα, μέσα και από αυτή τη δράση, τη δέσμευσή της στον άνθρωπο και την αποστολή της για "Υγεία και Τροφή για Όλους". Η αφοσίωση της εταιρείας αντικατοπτρίζεται σε κάθε της πρωτοβουλία, που στοχεύει στη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων μας και στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών. Με την ενεργή συμμετοχή μας στον 30ο Διάπλου Αιγαίου Πελάγους, στηρίζουμε πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου και της ποιότητας ζωής των Ελλήνων. Η Bayer Ελλάς παραμένει προσηλωμένη στη δέσμευσή της προς την Ελληνική κοινωνία για περισσότερα από 65 χρόνια και θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε αδιαλείπτως  τον σκοπό μας με κάθε δυνατό τρόπο».

Copyright © 2015-2022 MEDLABNEWS.GR / IATRIKA NEA All Right Reserved. Τα κείμενα είναι προσφορά και πνευματική ιδιοκτησία του medlabnews.gr
Kάθε αναδημοσίευση θα πρέπει να αναφέρει την πηγή προέλευσης και τον συντάκτη. Aπαγορεύεται η εμπορική χρήση των κειμένων